Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 26 t/m 50 van 70

Standaard Re: Analoge fotografie welke camera

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door efbeo Bekijk bericht

Denk ook aan Medium Formaat... Hoe trager de fotografie, hoe leuker...

mvrgr
    fred
    Toestel heeft toch van geen belang ? Zijn uw eigen woorden waar je steeds op terug hamert.
    X-T2 VPB-X-T2 16-55 2.8 50-140 2.8 56 1.2 GoPro Hero 5

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
    Toestel heeft toch van geen belang ? Zijn uw eigen woorden waar je steeds op terug hamert.
    Binnen een bepaalde workflow van opname tot eigen print werk is de camera van onderschikt belang...
    Creativiteit en vakkennis, moed en doorzettingsvermogen, én visie lijken mij veel belangrijker dan de camera.
    Zowel in de snelle als trage fotografie...
    Dat je het doet met een Canon of Nikon of een Sony of een Fuji...
    Of dat je het nu doet met een Hassie of een Rollei...of...of...

Belangrijk is ook dat je de 'hele' workflow kan eigen maken en niet afhangt van derden (bvb om te printen)

imho...

Verwar aub Grain" NIET met "ruis" !! Grain=korrel, noise= ruis, en deze laatste is begrijpelijk te vermijden! Grain is zeker geen doodzonde in deze digitale tijd aangezien men het zelfs probeert te simuleren en als het dan bijna lukt (silver Efex) stoppen ze er mee !😬
    @zerocool, je hebt n aantal Leica objectieven, jammer genoeg geen M vatting dus niet meteen bruikbaar op bvb een
    M6
    Ontwikkelen hier in Limburg? Vrees er voor , meeste die ik ken sturen hun film naar t buitenland !
    Scanners de Epson reeks is prijs/kwaliteit aan te raden!
    Groet
    Luc
    Groetjes

Lukathi

In analoge fotografie heeft efbeo overschot van gelijk hoor.
    FUJIFILM: X-T1 | FUJIFILM: X-E2s | Samyang 12mm f/2.0 NCS CS | Fujinon XF18-55mm f/2.8-4 R LM OIS | Fujinon XF 18-135mm OIS WR f/3.5-5.6 | Fujinon XF 27mm f/2.8 R | Fujinon XF35mm f/1.4 R | NISSIN i60A.

Scanners de Epson reeks is prijs/kwaliteit aan te raden!
    Groet
    Luc[/QUOTE]

wil mij niet opdringen, maar heb je al gehoord van Plustec?? goed hoor !!

Grts
    Mrts

Labo Schelfhout in Antwerpen ben ik heel tevreden van. Film via Macodirect, of Caddy Photo of gewoon Ebay. Scanners hangen beetje af van wat je juist wil scannen. Epson is heel veelzijdig, Plustec heel handig voor kleinbeeld onversneden.

Toestel heeft misschien weinig belang, dat klopt. Maar eigenlijk is het wel de body die bepaalt hoe je toestel in de hand ligt, waar de controles liggen, of het prettig werken is. En als je niet prettig werken kan dan heeft het toestel meer invloed dan je denkt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
    In analoge fotografie heeft efbeo overschot van gelijk hoor.

Heb analoge fotografie zelf meegemaakt, dus ben geen nieuwkomertje die nu plots interesse heeft voor analoge fotografie.
    Ook al is het slapend kindje nu terug wakker. (Voor sommigen nooit in slaap gewiegd) Voor mij hoeft dit niet meer.

Ieder zijn ding natuurlijk, maar het ironische van Efbeo is dat hij zijn visie in digitale fotografie ook wil doortrekken (wat camera's betreft) wat complete nonsens is.

Camera keuze is altijd persoonlijk en heeft wel van belang naargelang hetgeen je ermee wil aanvangen.
    Ook analoog kan een camera het verschil maken, al was het maar voor een prettigere bediening (puur persoonlijk)
    Zo vond ik in het verleden een Praktica B100 fijner werken dan een MTL5.

Mijn Visie is: als er iemand een bepaalde camera wil.. laat je iemand de vrije keuze ook al worden de expressie van je foto's er niet beter van.
    X-T2 VPB-X-T2 16-55 2.8 50-140 2.8 56 1.2 GoPro Hero 5

Heb analoge fotografie zelf meegemaakt, dus ben geen nieuwkomertje die nu plots interesse heeft voor analoge fotografie.
    Ook al is het slapend kindje nu terug wakker. (Voor sommigen nooit in slaap gewiegd) Voor mij hoeft dit niet meer.

Ieder zijn ding natuurlijk, maar het ironische van Efbeo is dat hij zijn visie in digitale fotografie ook wil doortrekken (wat camera's betreft) wat complete nonsens is.

Camera keuze is altijd persoonlijk en heeft wel van belang naargelang hetgeen je ermee wil aanvangen.
    Ook analoog kan een camera het verschil maken, al was het maar voor een prettigere bediening (puur persoonlijk)
    Zo vond ik in het verleden een Praktica B100 fijner werken dan een MTL5.

Mijn Visie is: als er iemand een bepaalde camera wil.. laat je iemand de vrije keuze ook al worden de expressie van je foto's er niet beter van.
    Als je het zo bedoelde dan heb je natuurlijk ook volledig gelijk.
    Als de camera niet goed in je hand ligt of als er om het even wat je niet prettig vind, dan zoek je verder totdat je iets vind waar je je goed bij voelt.
    Zo vond ik Yashica heel goed en kocht in begin de jaren '70 een TL Electro X its, simpel met die pijltjes in de zoeker en of het nu klaar was of donker je zag steeds of je goed zat.

Tegenwoordig heb ik gans de Canon A serie, bovenvermelde TL Electro X its en onlangs een Yashica FRI.
    Mijn eerste echte camera was trouwens een Yashica Minister D. Heb die nog steeds maar zou een volledig onderhoud nodig hebben.
    FUJIFILM: X-T1 | FUJIFILM: X-E2s | Samyang 12mm f/2.0 NCS CS | Fujinon XF18-55mm f/2.8-4 R LM OIS | Fujinon XF 18-135mm OIS WR f/3.5-5.6 | Fujinon XF 27mm f/2.8 R | Fujinon XF35mm f/1.4 R | NISSIN i60A.

Ik zal m'n punt verduidelijken met volgende link...
    Kijk eens naar de film https://youtu.be/YlQ104-3XYs
    Of koop de DVD
    Al de foto's worden erin gemaakt met snelle toestelletjes, dus geen discussie snel/traag maar wél eendert welk toestel én creativiteit én visie én doorzettingsvermogen.
    Alle foto's worden gemaakt met oude digitale toestellen waar jullie niet meer willen mee werken... :-)
    mvrgr
    fred

En het voordeel van analoog tegenwoordig is dat je de topcamera's voor geen geld kan vinden.
    Tommie
    Een machientje van Sony, een oud bierblikje, iets breed van Tamron, en een Minolta macroscoopje. En een dikke Jonagold om alles in te bewaren.

Sommige toestellen en merken blijven stevige prijzen halen, maak je geen illusies.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zerocool22 Bekijk bericht
    - Goede aanraders/websites voor film te kopen? (35mm, 6X6)
    - Goede labos/scanners mogen jullie hier ook altijd achter laten. In Limburg precies nog geen gevonden. In Brussel blijkt deze wel een aanrader te zijn. http://jazzcolorlab.be/
    Macodirect
    https://www.macodirect.de/

Foto Bögemann in Genk kun je nog laten ontwikkelen. Kleur zeker. Zwart Wit laten ontwikkelen is al moeilijker om nog ergens iemand te vinden.
    Laatst gewijzigd door pogi; 11 september 2017 om 19:30

Er zijn z/w films die je met het kleurproces C41 moet ontwikkelen. Bvb Ilford XP2 en Fuji Neopan CN. Geen idee of die laatste nog vlot te krijgen is.

Vandaag nog een student gezien met de Nikon(Mat?), dus zelfs onder de jeugd leeft het.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
    Vandaag nog een student gezien met de Nikon(Mat?), dus zelfs onder de jeugd leeft het.
    zoals gezegd 3 klassen (uitsluitend) analoog dit semester in CVO Leuven...
    back to the future
    mvrgr

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door efbeo Bekijk bericht
    zoals gezegd 3 klassen (uitsluitend) analoog dit semester in CVO Leuven...
    back to the future
    mvrgr
    Dit gaat over de informatica opleiding in het zuiden van NL.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

Ik zie hier nergens de legendarische Nikon F2 voorbijkomen, ook 100% mechanisch zoals de Leica maar oneindig veel moduleerbaarder. Je kan hem uitrusten met en zonder lichtmeter, een motor, een is enorme verscheidenheid aan matglazen, zoekers, achterwanden en weet ik wat nog.

analoog zwart-wit raad ik je sterk aan zelf te ontwikkelen, een keer producten en ontwikkelkoker kopen en dan voor twee keer geen geld zelf ontwikkelen, je mag zeker hier eens mee komen kijken, net voorbij de limburgse grens. Kleur kan je nog steeds bij Hema laten ontwikkelen, die doen zelden iets fout! en niet duur!

daarna inscannen en bewerken of zelf afdrukken?

Tom
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
    analoog zwart-wit raad ik je sterk aan zelf te ontwikkelen, een keer producten en ontwikkelkoker kopen en dan voor twee keer geen geld zelf ontwikkelen, je mag zeker hier eens mee komen kijken, net voorbij de limburgse grens. Kleur kan je nog steeds bij Hema laten ontwikkelen, die doen zelden iets fout! en niet duur!

daarna inscannen en bewerken of zelf afdrukken?

Tom
    Met alle sympathie voor wie die tijd opnieuw wil beleven (ik heb nog getuigd over die periode in een artikel in Shoot), maar maak dan ook je afdrukken in de donkere kamer !
    Ook voor wie met natte platen werkt en zo, mijn hoed af !

Nu een pas genomen negatief of dia inscannen om digitaal af te drukken lijkt me veel kosten en werk voor een minder resultaat, zoiets als de wereld rondgaan om de straat over te steken.

ik druk ook af hoor, niks digitaal in de doka (of jawel, de lichtmeter om snel een mooie startafdruk te krijgen )
    Maar hybride werk zit nu eenmaal in de lift, eigenlijk zou je dan wel minsten van middenformaat moeten starten.

Tom

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Met alle sympathie voor wie die tijd opnieuw wil beleven (ik heb nog getuigd over die periode in een artikel in Shoot), maar maak dan ook je afdrukken in de donkere kamer !
    Ook voor wie met natte platen werkt en zo, mijn hoed af !

Nu een pas genomen negatief of dia inscannen om digitaal af te drukken lijkt me veel kosten en werk voor een minder resultaat, zoiets als de wereld rondgaan om de straat over te steken.
    Normale formaten laat ik ontwikkelen, ook z/w, maar 4x5 of 16mm moet ik wel zelf doen. Op de tijd dat ik heen en weer naar het labo rijd heb ik 4 vlakfilmen ontwikkeld (drogen niet meegerekend). Maar enkele rollen 120 die kunnen wel wachten tot ik naar het labo ga voor de diafilm af te geven.

Ga eens rondneuzen op het analoogfotoforum.nl Een schat aan info op dit gebied.
    Ik werk alleen nog maar analoog. Mijn digitale Nikon ligt in de kast te verstoffen. Werk met een Nikon F4 of, als ik echt wel "zen-fotograferen, mijn analoge middenformaat.
    Gr. Joop
    Als je een typevout vindt, mag je hem hebben.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Motokop Bekijk bericht
    Ga eens rondneuzen op het analoogfotoforum.nl Een schat aan info op dit gebied.
    Ik werk alleen nog maar analoog. Mijn digitale Nikon ligt in de kast te verstoffen. Werk met een Nikon F4 of, als ik echt wel "zen-fotograferen, mijn analoge middenformaat.
    Gr. Joop
    tuurlijk!! noem jij ook Motokop op het AFF?? dat ik dat hier vergeet te vermelden als informatiebron!! *slaat zichzelf voor zijn hoofd*

de nostalgie met betrekking tot analoog kan ik goed begrijpen.
    maar of daardoor meer kunst wordt ?? wel meer ambacht :
    een ilford HP5 in rodinal naar 800 asa pogen te krijgen,
    of een Agfa diafilm zelf ontwikkelen met delicate tussenfase van nat te herbelichten ....
    het was zeker ambacht, of techniek, maar meer kunst ?
    die korrel was uw beperking, en de mogelijke strepen of droogvlekken op uw negatieven kun je nu misschien als kunst interpreteren, maar in feite ...

Zeker niet sceptisch bedoeld, ben blij met de hernieuwde aandacht voor analoog,
    maar het moet verder gaan dan het gevoel van een stevige, ouderwetse camera vast te houden, vandaar dat ik de opmerking " het toestel zelf doet niet terzake" wel terecht vind, het zelf ontwikkelen , uw werkflow volledig zelf te vinden is mi inderdaad veel belangrijker dan de keuze voor een iconisch toestel. koop er een die lichtdicht is, want de "moeskes"
    vergaan, kunnen licht doorlaten en plakkende deeltjes worden op uw negatief of matglas.
    Ook de batterijen kunnen een probleem zijn

het grootste voordeel van digitaal vind ik de mogelijkheden bij weinig licht.
    een deftig digitaal toestel produceert nu kwalitatieve fotos aan 1600 iso of meer,
    analoog was beste kwaliteit dia kodachrome 25 asa ( 25 ! ) of bij zwartwit boette je al kwaliteit in door uw Ilford fp4
    " op te fokken" tot 200 asa.

Voor mij ook geen weg terug naar analoog ( misschien eens op pensioen ..., het dokamateriaal staat nog op zolder ( met schneider en nikkor lens))

hopelijk heb je hier iets aan, grten geert.

Ik geloof ook niet dat het verstandig is om hier een discussie te beginnen of een van beiden beter/slechter is. Ze kennen allebeide hun beperkingen en voordelen. Het is maar waar je van houdt. Ik heb al eens eerder betoogd, voor de liefhebber van een oldtimer maakt het niets uit dat zijn auto naar olie ruikt, veel benzine verbruikt, zwaar stuurt en schakelt, af en toe eens hikt en kraakt. Deze liefhebber wil op een voor hem zo leuk mogelijke manier van A naar B of simpelweg rondtoeren en genieten van het rijden zelf. Is dat verstandig??? Denk het niet maar wel ontzettend leuk.
    Een dergelijke liefhebber kun je helemaal plat redeneren met argumenten van beter / goedkoper / soepeler / verstandiger enz. Hij zal je een beetje meewarig aankijken en in zijn oldtimer te stappen om breed lachend weg te rijden.
    Gr. Joop
    Als je een typevout vindt, mag je hem hebben.

Soortgelijke discussies

1. Welke analoge camera?
    Door mournfulpigeon in forum Camera's
    Reacties: 22
    Laatste bericht: 28 juni 2017, 11:18
  2. Goede camera om met analoge fotografie te starten?
    Door Evelien_vp in forum Camera's
    Reacties: 17
    Laatste bericht: 23 april 2015, 16:17
  3. Reacties: 8
    Laatste bericht: 21 januari 2013, 18:12
  4. Welke analoge camera gebruiken?
    Door cameraken in forum Camera's
    Reacties: 9
    Laatste bericht: 7 december 2011, 16:48
  5. Welke camera bij deze analoge lenzen?
    Door skoebiedoe in forum Camera's
    Reacties: 17
    Laatste bericht: 10 augustus 2009, 13:36

Regels voor berichten