Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Analoge fotografie welke camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Analoge fotografie welke camera

    Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
    IK heb nu een aantal proefopnames gemaakt met m'n EOS1N.Had een probleempje met de sluiter.(ERR).Via Youtube opgelost.
    De foto's zijn goed,met een 24-70 2.8 Canon.
    Maar ik vraag mij nu af waarom dat je analoog wilt gaan ????
    Wil je terug naar vroeger,zet je camera op M.Dan heb je alle instellingen zelf in de hand,en gaat het de mist in,dan kost je het je niets en je ziet zelf je fouten direkt.
    Analoog ontwikkelen ,kost wel wat.
    Ik had het gevoel van vroeger,foto maken,filmpje binnenbrengen,5 dagen wachten,en dan kijken wat er opstaat.
    Daar is niets op tegen,maar ik vond wel een beetje gepasseerd.Je neemt wel minder snel een foto.
    De enige reden waarom ik dat ding terug aan de praat wou krijgen,is dat mijn dochter analoog wilt fotograferen,ZW met hoge ISO,omdat dit een speciaal effect heeft bij optredens,backstage etc.
    Nu gebruikt zij m'n oude AE1 met oude FD-lens.
    Maar als analoog je ding is,OK.
    Het gaat me meer om de look die eruit komt. Highlight roll off, kleur en grain. Je kan het tamelijk goed faken in post, maar het ziet er toch nooit zo goed uit in mijn ogen.

    Comment


    • #17
      Re: Analoge fotografie welke camera

      En dat is juist.
      Ook het geluid van het filmtransport,indien automatisch,of het manueel doorspoelen,sluitergeluid etc.Het heeft iets.
      Grain,daar word je hier op dit forum niet direct enthousiast voor onthaald.In deze digitale tijd is ruis een doodzonde,vroeger was het korrel,het ontstaanmechanische is helemaal anders.Vroeger waren het nog korreltjes in de emulsielaag.
      Ruis is wel niet gelijk aan korrel,maar de jongere digitalen kennen meestal het verschil niet.
      Maar dat weet je wel.
      Maar inderdaad bij die hoge ISO's analoog,krijg je heel wat korrel,wat het in Z/W voor bepaalde opnames een zeer specifiek karakter heeft,wat je digitaal met veel foefelen nog niet bekomt.
      Alleen moet je al wat fotografische basis hebben,want anders gaat het flink wat kosten.
      Maar het heeft zijn charmes.

      Comment


      • #18
        Re: Analoge fotografie welke camera

        Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
        En dat is juist.
        Ook het geluid van het filmtransport,indien automatisch,of het manueel doorspoelen,sluitergeluid etc.Het heeft iets.
        Grain,daar word je hier op dit forum niet direct enthousiast voor onthaald.In deze digitale tijd is ruis een doodzonde,vroeger was het korrel,het ontstaanmechanische is helemaal anders.Vroeger waren het nog korreltjes in de emulsielaag.
        Ruis is wel niet gelijk aan korrel,maar de jongere digitalen kennen meestal het verschil niet.
        Maar dat weet je wel.
        Maar inderdaad bij die hoge ISO's analoog,krijg je heel wat korrel,wat het in Z/W voor bepaalde opnames een zeer specifiek karakter heeft,wat je digitaal met veel foefelen nog niet bekomt.
        Alleen moet je al wat fotografische basis hebben,want anders gaat het flink wat kosten.
        Maar het heeft zijn charmes.
        Heel goed uitgelegd Demuro !! Vooral de 2de helft van je reaktie ; zelf doe ik al meer dan 40 jr analoge fotografie en ook al +/- 15 jr digitaal
        Allebei heel leuk maar zoals in vorige aangehaald: als het virus je te pakken heeft raak je er nooit meer vanaf !! ( gelukkig )

        Grts
        Maurits

        Comment


        • #19
          Re: Analoge fotografie welke camera

          Als je al een reeks Leica-R lenzen hebt, zou het een logische keuze zijn om op zoek te gaan naar een mooie Leica R8.
          Beste R-camera ooit gemaakt.
          Deze kan je al voor 250-350 euro kopen.

          Comment


          • #20
            Re: Analoge fotografie welke camera

            Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
            Maar ik vraag mij nu af waarom dat je analoog wilt gaan ????
            Wil je terug naar vroeger,zet je camera op M.Dan heb je alle instellingen zelf in de hand,en gaat het de mist in,dan kost je het je niets en je ziet zelf je fouten direkt.
            Leg eens een 6x6 dia, of nog beter 6x9 of 6x17 op een lichttafel. Of projecteer eens een 6x6. En ja, het "kost je niets" alhoewel ik daar niet zo zeker van ben als ik hier wat rondlees. Je ziet wel dat er iets mis is, maar dat is ook nog niet hetzelfde als weten wat je fout doet. Heb vaak de indruk dat men daar ook niet naar kijkt want men lost het wel op achter de pc.

            Comment


            • #21
              Re: Analoge fotografie welke camera

              Daar heb je ook een punt.Veel of allemaal van de hier vertoonde foto's op BD,hebben één of andere bewerking ondergaan.Commentaren als: ik zou de schaduwen wat ophelderen,wat bijsnijden,de paal wat wegclonen,etc. zijn niet uit de lucht gegrepen.
              De pure fotografie;als echte kunst, verdwijnt hierdoor.
              Maar wij werken nu meestal digitaal en hebben deze mogelijkheden,waarom niet toepassen.
              Vroeger in de donkere kamer werd er bij de belichting ook al iets doorgedrukt of tegen gehouden,of met de vinger op het papier geveegd om lokaal wat op te warmen en daar wat sneller te ontwikkelen.Maar dat vroeg wel meer vakmanskunst,dan nu op een knopje te drukken en met je muis een toertje te maken.Maar tijden veranderen.
              Wie start er nu nog een auto met choke ??Wie kent nog een choke ??
              Maar ik geniet er ook nog van als ik de kans krijg,om een motor met choke, pruttellend in gang te krijgen,met wat pompen op het gaspedaal,en dan het risico te lopen dat hij verzuipt.Maar dat is niet meer van deze tijd.
              Verder niets tegen analoog,heeft zijn charmes.Maar in onze jachtige tijd misschien minder plaats hiervoor, net zoals voor de choke.

              Comment


              • #22
                Re: Analoge fotografie welke camera

                Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                Film is film.Maar de ene sensor digitaal,is niet de andere.
                Whauw zeker, de ene film is zeker de andere niet.
                Er zitten soms heel grote verschillen in en dat zowel in Z/W, kleur negatief en kleur positief (dia's).
                Vergelijk gelijk nooit kodak met Fuji.
                Een Fuji film neigt altijd een beetje naar de koele kant terwijl Kodak een groot verschil tussen de Kodak Tri-X 400 en de Kodak Professional Ektar 100.
                In Wit/zwart heb je dan nog eens Adox en Ilford waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de HP5 plus.
                Dus er is aardig veel verschil in de films.
                Maar begin met een paar goedkope rolletjes, Adox valt mee in prijs/kwaliteit.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #23
                  Re: Analoge fotografie welke camera



                  Dit zijn trouwens een voorbeeld van vroegere gefotoshopte foto
                  Last edited by Rogier; 10 september 2017, 07:28.
                  Waar een wil is, is een weg
                  ---------------------------------

                  Comment


                  • #24
                    Re: Analoge fotografie welke camera

                    - Goede aanraders/websites voor film te kopen? (35mm, 6X6)
                    - Goede labos/scanners mogen jullie hier ook altijd achter laten. In Limburg precies nog geen gevonden. In Brussel blijkt deze wel een aanrader te zijn. http://jazzcolorlab.be/

                    Comment


                    • #25
                      Re: Analoge fotografie welke camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door zerocool22 Bekijk bericht
                      - Goede aanraders/websites voor film te kopen? (35mm, 6X6)
                      - Goede labos/scanners mogen jullie hier ook altijd achter laten. In Limburg precies nog geen gevonden. In Brussel blijkt deze wel een aanrader te zijn. http://jazzcolorlab.be/
                      Retro Camera in Ieper... https://www.retrocamera.be/nl/30-120-film
                      vandaag bestellen morgen geleverd, boven 75 € gratis levering

                      andere Grobet Antwerpen, FOTOGUY Brussel

                      on-line
                      Macodirect
                      Fotoimpex
                      Silverprint
                      Moersch

                      mvrgr
                      fred
                      https://efbeo.wordpress.com

                      Comment


                      • #26
                        Re: Analoge fotografie welke camera

                        Oorspronkelijk geplaatst door efbeo Bekijk bericht

                        Denk ook aan Medium Formaat... Hoe trager de fotografie, hoe leuker...

                        mvrgr
                        fred
                        Toestel heeft toch van geen belang ? Zijn uw eigen woorden waar je steeds op terug hamert.
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #27
                          Re: Analoge fotografie welke camera

                          Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                          Toestel heeft toch van geen belang ? Zijn uw eigen woorden waar je steeds op terug hamert.
                          Binnen een bepaalde workflow van opname tot eigen print werk is de camera van onderschikt belang...
                          Creativiteit en vakkennis, moed en doorzettingsvermogen, én visie lijken mij veel belangrijker dan de camera.
                          Zowel in de snelle als trage fotografie...
                          Dat je het doet met een Canon of Nikon of een Sony of een Fuji...
                          Of dat je het nu doet met een Hassie of een Rollei...of...of...

                          Belangrijk is ook dat je de 'hele' workflow kan eigen maken en niet afhangt van derden (bvb om te printen)

                          imho...
                          https://efbeo.wordpress.com

                          Comment


                          • #28
                            Re: Analoge fotografie welke camera

                            Verwar aub Grain" NIET met "ruis" !! Grain=korrel, noise= ruis, en deze laatste is begrijpelijk te vermijden! Grain is zeker geen doodzonde in deze digitale tijd aangezien men het zelfs probeert te simuleren en als het dan bijna lukt (silver Efex) stoppen ze er mee !😬
                            @zerocool, je hebt n aantal Leica objectieven, jammer genoeg geen M vatting dus niet meteen bruikbaar op bvb een
                            M6
                            Ontwikkelen hier in Limburg? Vrees er voor , meeste die ik ken sturen hun film naar t buitenland !
                            Scanners de Epson reeks is prijs/kwaliteit aan te raden!
                            Groet
                            Luc
                            Groetjes

                            Lukathi

                            Comment


                            • #29
                              Re: Analoge fotografie welke camera

                              Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                              Toestel heeft toch van geen belang ? Zijn uw eigen woorden waar je steeds op terug hamert.
                              In analoge fotografie heeft efbeo overschot van gelijk hoor.
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Analoge fotografie welke camera

                                Scanners de Epson reeks is prijs/kwaliteit aan te raden!
                                Groet
                                Luc[/QUOTE]

                                wil mij niet opdringen, maar heb je al gehoord van Plustec?? goed hoor !!

                                Grts
                                Mrts

                                Comment

                                Working...
                                X