Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Als je van 0 moet beginnen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Als je van 0 moet beginnen

    Hoi,

    De keuze van een digitale slr wijst zichzelf soms uit als je al een bestaande reeks lenzen hebt van bvb Nikon of Canon.
    Ik heb een ander dilemma. Ik zou in de toffe wereld van digitale fotografie willen stappen.Ik moet vanaf 0 beginnen. Ik heb dus nog geen lenzen. Welke dslr dan kiezen is mijn vraag? Nu heb ik een Olympus C-900 zoom maar ik wil de voordelen van een digitale reflex benutten.

    Twee merken dragen mijn voorkeur Nikon of Olympus.

    Voor de Nikon zou mijn voorkeur uitgaan naar de D100 of D70. Bij Olympus lijkt de nieuwe E-1 me heel aanlokkelijk.

    Nikon D100

    Voordelen:

    - Prijs-kwaliteit body voor 6+ megapixels in mijn ogen ideaal
    - Degelijkheid ruimschoots bewezen
    - Grote keus uit lenzen Nikon, Sigma
    - Tweedehands lenzen Nikon (kopen of eventueel verkopen)
    - Nikon lenzen later ook bruikbaar op eventueel een nieuw toestel
    - Eventuele support van andere D100 gebruikers en Nikon kenners.

    Nadelen:

    - Lenzen Nikon duur
    - Aanbod lenzen een oerwoud voor een beginner. Welke lens moet ik hebben?

    Nikon D70:

    Voordelen:

    - de prijs
    - nikon lenzen

    Olympus e-1:

    Voordelen:

    - Concept spreekt me aan (de nieuwe 4/3 lenzen zijn lichter, kleiner en hebben een groot bereik)
    - Aanbod lenzen is overzichtelijker
    - Bescherming tegen water en stof

    Nadelen:

    - Prijs body duurder omdat het een 5+ megapixels betreft i.p.v een 6+ (Nikon D100)
    - Beperktheid lenzen aanbod (prijzen lenzen)
    - Heeft de nieuwe 4/3 als standaard een toekomst?
    - Geen standaard flash op de body
    - Beperkt tot 1 fabrikant tenzij de 4/3 zich uitbreidt naar andere fabrikanten.

    De prijs tussen Nikon D100 (met lens) en Olympus E-1 (met lenskit 14-54 ,28-108mm) zullen niet ver uitéén liggen denk ik. De Nikon D100 heeft als voordeel een 6+ megapixels toestel te zijn. Je hebt dus meer pixels voor je geld.

    Het is niet mijn bedoeling om een professional te worden en een heel uitgebreide collectie aan lenzen te gaan verzamelen en te moeten meezeulen Ik wil graag meer controle over het toestel dan nu het geval met mijn digitale compact van Olympus. Het lijkt me boeiend om zelf alles in de hand te hebben maar het ligt ook niet in mijn bedoeling om een kwartier bezig te moeten zijn met instellingen en keuze lens alvorens een foto te kunnen maken. In hoofdzaak zijn de foto’s bedoeld voor een website. In tweede instantie kan ik ze later nodig hebben voor publicatie in magazines. Dus een 6+ heb ik niet echt nodig hoewel hoe meer megapixels hoe meer detail natuurlijk.

    In hoofdzaak zou ik aan tuin- en vijverfotografie doen maar daarnaast spreekt het me ook aan om van alles zo eens wat foto’s te maken. Gebouwen, landschappen, dieren enz

    Ik vermoed een lens nodig te hebben met een voldoende bereik van groothoek naar voldoende tele op de eerste plaats. Een macro op de tweede en later een sterke tele.

    Eigenlijk moet ik een keuze maken uit twee werelden.
    De traditionele wereld van Nikon met de jarenlange ervaring, de vele gebruikers die van elkaar kunnen leren en het uitgebreide aanbod of de nieuwe wereld van Olympus e-1 systeem dat ongetwijfeld heel degelijk is maar beperkter qua gebruikers, aanbod enz.

    Je kunt het een beetje vergelijken met computers. Ofwel ga je in zee met Windows (groot aanbod software, computers maar ook wel doolhof als je er niet in thuisbent) ofwel in zee met Macintosh. Windows kun je wat vergelijken met Nikon en Olympus met Macintosh.

    Op dit forum is het bvb al Nikon of aanverwanten wat de klok slaat. Van Olympus hoor je niet terwijl ze toch awards verzamelen.

    Een zeer moeilijke keuze als je vanaf 0 moet beginnen en een weg is er niet meer terug heb ik het gevoel. Net hetzelfde zoals ik nu met Windows werk. Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt over te stappen op Macintosh terwijl Macintosh ook wellicht super is. Ik denk dat Macintosh gebruikers voor geen goud van de wereld willen overstappen naar Windows.

    Slotvraag: Welke wereld kies ik?
    Nikon D70
    Nikkor AF-S 18-70mm f3.5-4.5G ED DX

  • #2
    als ik uit die drie zou moeten kiezen zou het de D70 worden, volgens mij evenwaardig (of zelfs beter) dan de D100
    laat die olumpus maar al volledig links liggen
    reden daarvoor is omdat je er bijna geen lenzen kan voor krijgen en bijna niemand heeft die camera, ok en dan zeg je misschien maar als je later wat wilt uitbreiden in materiaal heb je ook geen tweedehandsmarkt of toch bijna geen, buiten voor nikon is er een zeer grote tweedehandsmarkt
    visit my website : http://www.freewallpapersite.com

    Comment


    • #3
      was ik nog vergeten,

      je wilt hoofdzakelijk tuinfotografie doen , daarvoor hebg je breedhoek nodig, en bij die olympus heb je een heel kleine sensor, dus breedhoeklenzen zullen ferm wat kosten, bij nikon daarintegen heb je verschillende extreem breedhoek lenzen.
      visit my website : http://www.freewallpapersite.com

      Comment


      • #4
        Welk toestel je ook kiest,je zal er erg goede foto's mee kunnen trekken en er jarenlang plezier van hebben.

        Nikkorlenzen duur?Dan koop je eventueel tweedehands (mijn 70-210mm F4 heb ik voor 150 Euro gekocht en doet het prima) of je koopt Sigmalenzen (ook eventueel tweedehands) en dan zal dat best meevallen.

        De Olympuslenzen ken ik niet maar ik zou een beetje bang hebben van hun kleine aanbod.En in het begin ben je tevreden met standaardlenzen maar nadien wil je misschien doorgroeien en wordt je beperkt door het krappe lenzenaanbod.

        Over dat "oerwoudaanbod" van Nikkors moet je je geen zorgen maken.Je stelt vele vragen op BD,gebruikt hier de searchfunctie die een massa info zal opleveren en je zal vrij vlug je weg vinden.
        Danny's Photosite

        Comment


        • #5
          Je hebt je huiswerk al goed gemaakt Patrik.
          Pak ze vast en probeer ze uit. Kijk ook, en vooral naar de lenzen die je denkt nodig te hebben. Bij Nikon is dat van groothoek naar tele, geen probleem.
          Ik zat met pentax-objectieven, koos ook om helemaal van nul te beginnen en heb nu bij mijn body twee prachtlenzen.

          Comment


          • #6
            En vergeet in elk geval de crop-factor niet in het achterhoofd te houden bij de zoektocht naar lenzen. Werd hier al eens aangehaald maar zonder er dieper op in te gaan.

            Op de Nikons is die crop-factor 1.5. Dat betekent dat je bij elke lens, de brandpuntsafstand maal anderhalf moet doen! Een 70-200 (in 35mm termen) wordt dus een 105-300.

            Bij de Olympus is dat echter 2! Diezelfde 70-200 wordt dus een 140-400!!. Dat is heel leuk voor de tele-freaks, maar wil je een groothoek, dan krijg je het al een heel stuk lastiger. En op dit moment zit je vast aan een 4- of 5-tal lenzen, allemaal van Zuiko!

            Bij de Nikon kun je zonder problemen kiezen tussen Nikonglas, Sigmaglas, Tamronglas, ... Voor ieders portefeuille is er dus wel wat te vinden.
            Bij Canon is de cropfactor 1.6 (op de 1Ds na, da's een fullframe), met dezelfde mogelijkheden voor lenzen.
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

            Comment


            • #7
              Hoi,

              Alvast bedankt voor de snelle en waardevolle reacties.
              In de wereld van Nikon stappen heeft het gigantische voordeel om je aan te sluiten bij een grote groep van mensen die met hetzelfde materiaal werken en die hun kennis kunnen delen. Een goeie tweedehansmarkt om eventueel te kopen of te verkopen en dan ook de keus uit lenzen, niet alleen van Nikon maar ook van andere merken. Met de hulp van dit uitstekende forum en haar leden kan het niet mislopen.

              De Nikon wereld lijkt me dan wel de slimste keuze.
              Nikon D70
              Nikkor AF-S 18-70mm f3.5-4.5G ED DX

              Comment


              • #8
                Ik weet niet vanwaar je bent (ben zelf van Meerhout dus regio Mol-Geel Herentals-Diest) maar je mag gerust eens langskomen om de D100 eens uit te proberen en lenzen te bekijken.

                Ik zou zeker ook de D70 in de winkel gaan bekijken want dat lijkt me een goede koop te worden en dan spaar je al enkele honderden euro's uit en met dit geld kan je al een lenske kopen.

                Indien interese mail je me maar!
                Danny's Photosite

                Comment

                Working...
                X