Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

All-around compacte camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • All-around compacte camera

    Gegroet

    Ik wens een camera te kopen. Mijn foto's zijn zeer uiteenlopend (all-around)
    Wensen:
    - Niet te groot (motorvakanties)
    - Snelle reactietijd
    - Reflex of digitaal? geen idee
    - Video mogelijkheden
    - geen voorkeur van merk
    - 800€ limiet, mag minder

    Ik weet dat het zeer algemene info is. Ik had zelf al wat rondgeneusd en ik vind de toestellen van Sony (NEX) en de Cyber-shot DSC-RX100 wel toffe dingen. MAAR ik beken: ik neem graag foto's (camera van vader is een Nikon) maar ik ken er niet veel van. Een beetje prutsen met de sluitingstijd en voor de rest op automatisch.

    Dank

  • #2
    Re: All-around compacte camera

    Als grootte echt een rol speelt dan is de RX100 de beste keuze.

    Wil je lenzen wisselen en mag het iets groter zou ik naar het volgende kijken :

    Sony Nex-5N + 18-55 + 55-210
    Olympus E-PM2 + 14-42 + 40-150
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: All-around compacte camera

      Zowel RX100 als Nex is tegenwoordig gemakkelijk tweedehands te vinden (- ook hier op BD -), dus onder de €800 blijven is niet zo moeilijk.

      Dat een RX100 het absoluut niet slecht doet, kan je hier zien :


      en op die website vind je ook e.e.a. over Nex .

      Uiteindelijk komt het erop neer hoe compact je wil gaan. Nex zal altijd groter uitvallen dan RX100. Of dit voor jou storend is, moet je even zelf bekijken.
      (edit: Alex was net iets eerder )
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: All-around compacte camera

        bedankt voor de nuttige tips en sites.

        Ik ben de site naarstig aan het nakijken, de RX100 lijkt met wel wat maar ik denk dat ik met dit toestel als enige camera op mijn honger ga blijven zitten (toch zeker na verloop van tijd).
        De Nex toestellen spreken mij sterk aan (eveneens een aangename site trouwens), maar ik weet nog niet welke versie en welke lens(s)(zen). De aanbieding lijkt mij wel wat maar wat zijn de belangrijke verschillen met de Nex-5R?

        Thanks

        Comment


        • #5
          Re: All-around compacte camera

          Zelf heb ik de RX100 ook tweedehands gekocht en ik kan er alleen maar positieve dingen over zeggen.
          Last edited by julie9; 17 november 2012, 12:56.
          Lidl winkels

          Comment


          • #6
            Re: All-around compacte camera

            Oorspronkelijk geplaatst door Viktor Bekijk bericht
            bedankt voor de nuttige tips en sites.

            Ik ben de site naarstig aan het nakijken, de RX100 lijkt met wel wat maar ik denk dat ik met dit toestel als enige camera op mijn honger ga blijven zitten (toch zeker na verloop van tijd).
            De Nex toestellen spreken mij sterk aan (eveneens een aangename site trouwens), maar ik weet nog niet welke versie en welke lens(s)(zen). De aanbieding lijkt mij wel wat maar wat zijn de belangrijke verschillen met de Nex-5R?

            Thanks
            Als je denkt dat je met een RX100 op je honger gaat blijven zitten dan ga je dat evengoed hebben met een nex imho....Vindt de RX100 zelfs beter dan de nex 5 (en ja heb er een gehad dus ik kan het weten)

            Comment


            • #7
              Re: All-around compacte camera

              Ik begin toch sterk te neigen naar de NEX 6 omdat er op dit compacte toestel ook een doorkijkvenster (of hoe noemt men dit in jullie jargon) is en ik vind het aangenaam (zeker als men buiten staat) om niet op een scherm te moeten kijken. Zijn er nog vergelijkbare toestellen van andere merken, die ik in overweging moet nemen?

              thx

              Comment


              • #8
                Re: All-around compacte camera

                Oorspronkelijk geplaatst door Viktor Bekijk bericht
                ook een doorkijkvenster (of hoe noemt men dit in jullie jargon)
                een raam

                Comment


                • #9
                  Re: All-around compacte camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                  een raam
                  Ik verkies om door de ruit te zien!

                  Comment


                  • #10
                    Re: All-around compacte camera

                    Oorspronkelijk geplaatst door Viktor Bekijk bericht
                    Ik begin toch sterk te neigen naar de NEX 6 omdat er op dit compacte toestel ook een doorkijkvenster (of hoe noemt men dit in jullie jargon) is en ik vind het aangenaam (zeker als men buiten staat) om niet op een scherm te moeten kijken. Zijn er nog vergelijkbare toestellen van andere merken, die ik in overweging moet nemen?

                    thx
                    De Olympus OMD-EM5 mag je wel een concurrent noemen. Heeft ook een EVF zoals de Nex-6. Je mist wel de fasedetectie AF wat belangrijk is voor bewegende onderwerpen. Nex-6 heeft ook wifi en je kan apps installeren.
                    De Olympus heeft dan weer een touchscreen wat je alleen bij de Nex-5R/Nex-5N hebt.
                    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                    Mijn bird foto's en urbex foto's

                    Comment


                    • #11
                      Re: All-around compacte camera

                      Als gewicht en omvang echt een rol spelen dan vallen de Nexen en de OM-D wel af hoor.
                      Volgens mij is het zondermeer duidelijk dat de Sony RX100 overal torenhoog bovenuit steekt.
                      En ja, ik werk zelf met een RX100
                      Olympus OMD E5 + Pana 14 2.5 + Pana Leica 25 1.4 + Oly 45 1.8 + Oly 14-150 + Manfrotto 719B + Canon Selphy + Colorvision Spyder 2

                      Comment


                      • #12
                        Re: All-around compacte camera

                        Oorspronkelijk geplaatst door eddy0847 Bekijk bericht
                        Volgens mij is het zondermeer duidelijk dat de Sony RX100 overal torenhoog bovenuit steekt.
                        Als compactheid het allerbelangrijkste is wel ja .
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: All-around compacte camera

                          Oorspronkelijk geplaatst door Viktor Bekijk bericht
                          Ik begin toch sterk te neigen naar de NEX 6
                          Dat zou ik ook doen als die camera mijn enige camera zou zijn, vooral vanwege de flexibiliteit met lenzen en de toch een stuk betere beelden dan met kleinere sensoren.

                          Maar dan ga je wel over je vooropgestelde budget hé .
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #14
                            Re: All-around compacte camera

                            Momenteel probeer ik een RX100 (die ik gisteren 2dehands kocht op dit forum voor een heel treffelijke prijs).
                            eerste bevindingen bevallen me wel...nog wat testjes maken in hoge ISO's

                            Comment


                            • #15
                              Re: All-around compacte camera

                              Ik twijfel niet aan de kwaliteit en capaciteit van de RX100 maar ik neig toch richting de NEX 6 of fuij EX-1. Ik weet dat ik met deze toestellen over mijn vooropgesteld budget zit !
                              Ik twijfel tussen beide maar met mijn kennis van zaken kan ik niet direkt zeggen welke ik prefereer (wel qua uitzicht, maar dit zou wat kort door de bocht zijn als beslissende factor). De lagere prijs van de NEX6 is natuurlijk een argument maar vermits ik toch al over mijn budget ben, wil ik mijn keuze niet enkel hiervan laten afhangen.
                              Graag had ik jullie advies of bevindingen over beide toestellen.

                              Bedankt

                              Comment

                              Working...
                              X