Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF Canon EOS 10D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AF Canon EOS 10D

    Ik heb iets vreemds opgemerkt terwijl ik een landschap fotografeerde, met daarin enkele bomen, waarachter de zon op kwam. Ik stelde scherp op de takken van een boom die op 500 meter van me af stond, met het middelste AF vlakje in de zoeker. De opname bleek bij het controleren van het beeld onscherp te zijn. Daarna stelde ik op dezelfde manier scherp op het riet dat enkele meters voor de boom stond. Nu was de opname wél scherp.
    Ik heb deze proef enkele keren herhaald met 'one shot' en AI Focus'en telkens kreeg ik hetzelfde resultaat. Ik zou eigenlijk verwachten dat de AF beter zou werken op de takken van de boom dan op riet dat 500 meter van me vandaan staat.
    De takken vormden immers duidelijke donkere lijnen tegen een lichte achtergrond (de lucht).
    Heeft iemand een verklaring voor het falen van de AF op de takken?

    Bennie

  • #2

    Hallo Bennie,

    Als je je focus niet kunt locken op de takken, weigert je camera toch de foto te maken? Of is dat ook een van de verschillen met de D60?

    Frank

    Comment


    • #3
      Hallo Benny,

      Hier geen focusproblemen met de 10D ...
      Heb je al de 7 autofocuspunten geselecteerd of slechts eentje?
      En als je enkel het middenste autofocuspuntje selecteert (de andere dus uitschakelt)?
      En hoe zit het met manuele focus, is dan alles wel in orde?

      Kan je misschien een voorbeeldfoto posten?
      Da's wat makkelijker om te determineren wat de oorzaak zou kunnen zijn ...

      Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

      Comment


      • #4
        Ik heb wel geen 10D, maar bij de D100 zijn er verschillende mogelijke gedragingen voor de autofocus (al of niet in rekenschap brengen van de andere focus-punten, subject tracking, ...). Zonder twijfel zijn er gelijkaardige zaken bij de 10D; misschien dat door een samenloop van omstandigheden/instellingen het niet lukt bij die takken...?

        Zou het kunnen dat het AF-systeem problemen kent ten gevolge van het tegenlicht (je zegt dat de zon door de takken scheen)...?
        (hopelijk interpreteert niemand dit als een Canon-Nikon discussie; elk AF systeem kent zijn beperkingen )


        Jörg
        Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

        Comment


        • #5
          Hallo VJ,

          Nikon-Canon discussies?
          Da's iets voor dpreview, wij houden ons hier met foto's bezig ...

          Jaja

          Originally posted by VJ
          Ik heb wel geen 10D, maar bij de D100 zijn er verschillende mogelijke gedragingen voor de autofocus (al of niet in rekenschap brengen van de andere focus-punten, subject tracking, ...). Zonder twijfel zijn er gelijkaardige zaken bij de 10D; misschien dat door een samenloop van omstandigheden/instellingen het niet lukt bij die takken...?

          Zou het kunnen dat het AF-systeem problemen kent ten gevolge van het tegenlicht (je zegt dat de zon door de takken scheen)...?
          (hopelijk interpreteert niemand dit als een Canon-Nikon discussie; elk AF systeem kent zijn beperkingen )


          Jörg
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • #6
            Originally posted by jaja
            Nikon-Canon discussies?
            Da's iets voor dpreview, wij houden ons hier met foto's bezig ...
            BTW, wel grappig dat het hier niet kan, terwijl dit forum hier voor ALLE apparatuur is (en niet voor de foto's m.i.), terwijl het op DPReview inderdaad soms overdreven en kinderachtig is terwijl het daar uitgerekend een forum per merk is.
            Ik zag in de post in elk geval totaal geen Nikon vs Canon uitlokking...

            Henk

            Comment


            • #7
              Ik kies alleen het middelste AF vlakje. De anderen staan uit. Ik krijg een AF-lock signaal in de zoeker als ik op de takken van de boom richt. Toch zie ik bij het controleren van de opname, bij een 10x vergroting op het LCD schermpje, onscherpte. Bij scherpstelling op het riet, dat zich praktisch op dezelfde afstand als de boom bevindt, blijkt de opname wél scherp. Bij andere onderwerpen heb ik geen focusproblemen.
              Ik moet nog even bekijken of ik een verkleinde foto kan meesturen met een Message. Dit Forum is nieuw voor mij en ik weet niet hoe je een foto meestuurt.

              Comment


              • #8
                Ik heb een link toegevoegd naar een samenstelling van drie fotootjes.
                1. verkleinde versie van één van de opnamen.
                2. Detail uit opname met scherpstelling op het riet
                3. Zelfde detail uit opname met scherpstelling op de takken.
                Ook als de zon nog achter de horizon zit doet het probleem zich voor. Toch heb ik ook de indruk dat het iets met sterk tegenlicht te maken heeft.

                http://people.zeelandnet.nl/benjanfoto/images/zonneboom.jpg

                Bennie

                Comment

                Working...
                X