Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Camera's & Accessoires > Camera's

Advies gevraagd (nog maar eens...)

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 7 januari 2009, 09:52
Bart_D Bart_D is offline

Standaard Advies gevraagd (nog maar eens...)

Hallo allemaal,
Volg hier al een tijdje de discussies en heb mij uiteindelijk ook geregistreerd.
Misschien kort even voorstellen : tot voor een paar jaar kiekte met een (analoge) compact, maar als ik foto's wou nemen stapte ik steevast over op een (analoge) spiegelreflex (Minolta SRT-101).
Uiteindelijk is de analoge compact vervangen door een digitale, maar ik mis meer en meer het gevoel van zelf foto's te kunnen nemen. Daarom komt er nu een digitale SLR.
Waarvoor wil ik de SLR gebruiken :
  • sportfotografie : ben een rally-liefhebber en kom af en toe ook wel eens op circuit
  • "huis-, tuin- en keukenfotografie" : familie-uitstapjes, feestjes, vakanties, ...
Ik heb al wat foto's genomen met toestellen van vrienden (Canon 400D & Nikon D70) en was met beide toestellen best tevreden van het resultaat. Ze lagen beide goed in de hand en waren volgens mij gebruiksvriendelijk.
Momenteel twijfel ik tussen 2 toestellen :
  • Canon 450D
    met volgende lensen :
    Tamron AF28-80mm F/3.5-5.6 Asperical
    Tamron AF75-300mm F/4-5.6 Macro
    Canon Normal EF 50mm F/1.8
    Valt volledig binnen mijn budget met nog wat accessoires
  • Nikon D90
    met volgende lensen :
    Nikon 18-55 F/3.5-5.6G ED II AF-S DX Zoom-Nikkor
    Nikon 70-300 f/4-5.6G Zoom Telephote AF Zoom Lens
    Is licht over mijn voorzien budget, maar draagt toch mijn voorkeur weg

Wat denken jullie van deze sets?

Is de Sony A-350 een waardig alternatief? Wat met Pentax K20D?

Alvast bedankt om tot hier te willen lezen, en dank bij voorbaat voor de reacties!
Grtz,
Bart
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 7 januari 2009, 10:08
MacObsession MacObsession is offline
Junior Member

Standaard Re: Advies gevraagd (nog maar eens...)

zal waarschijnlijk veel commentaar krijgen, maar houd het maar op de nikon !

Heb een canon 450D maar ben niet echt tevreden. Ok, ok dat je ze gewoon bekijkt op TV, afdrukt 10x15 enz. is er geen probleem. Dus dit doet 95% van de bevolking. Tot hier duidelijk voorkeur voor canon. Snelle camera, perfecte batterij, ligt prettig in de hand, wel even opmerken: gebruik altijd maar 1 punt om scherp te stellen gewoonlijk het middelste. Gebruik de AV stand liever niet, want de camera neemt hier grote diafragma's en uw foto's stellen niet veel voor dan. Ga je inzoomen op computer 100% en wil je wat croppen en scherpen enz. liever Nikon dan. De ruis van canon is mischien wel beter, daarom heb ik ook voor canon gekozen maar het patroon bij scherpen is toch zeer raar, bekijk mijn post hier maar. Ook moet je bij canon een hogere categorie lenzen kopen om gelijk te zitten met nikon lenzen. Dit is ook duur.

moest ik nu kunnen kiezen, zou ik nikon kiezen, maar nu terug overschakelen ga ik niet doen, je verliest toch direct wat kapitaal.

groeten
Met citaat reageren
  #3 (permalink)  
Oud 7 januari 2009, 10:17
S02 S02 is offline
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MacObsession Bekijk bericht
Gebruik de AV stand liever niet, want de camera neemt hier grote diafragma's
Bij AV kies je zelf het diafragma, niet het toestel.
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 7 januari 2009, 10:21
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
Bij AV kies je zelf het diafragma, niet het toestel.
Ik heb het over die stand, dat alles scherp is, eerste op de draaischijf.
dacht dat AV was, blijkbaar vergis ik mij

groeten
Met citaat reageren
  #5 (permalink)  
Oud 7 januari 2009, 10:26
sebastiaan roes sebastiaan roes is offline
Junior Member

Even MacObsession zijn antwoord nuanceren:
Wat hij verteld over Av klopt NIET:
wanneer je je camera in Av zet, kies je zelf (en dat is dus zo groot of zo klein als jezelf wilt, uiteraard begrensd door de kenmerken van je lens) je diafragma.
Ik werk bijna altijd op Av (met een 350d) en heb er toch wel al deftige foto's mee kunnen maken hoor.
-ik was mijn antwoord nog aan het typen, toen je je fout zelf al zag MacObsession, sorry hiervoor-
En je stelling over die 'hogere' categorie lenzen is volgens mij ook niet volledig onderbouwd: de f4 L reeks van Canon moet niet onderdoen voor z'n 2.8 L broertjes.

Of je nu kiest voor Nikon of Canon, veel verschil in beeldkwaliteit zal er niet zijn, en dus moet je gewoon op je gevoel afgaan. Met beide toestellen kan een goede fotograaf goede foto's maken. Kijk misschien ook eens wat een Nikon 50 1.8 kost, want dit is een lens die eigenlijk in elke fotorugzak zou moeten zitten.

Misschien is het voor jou inderdaad interessant om eens naar Sony te kijken, want daar zouden normaal de lenzen die je al hebt van Minolta op moeten passen.

Laatst gewijzigd door sebastiaan roes; 7 januari 2009 om 10:27 Reden: rechtzetting
Met citaat reageren
  #6 (permalink)  
Oud 7 januari 2009, 10:29
Kevlar's schermafbeelding
Kevlar Kevlar is offline
Senior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart_D Bekijk bericht
Hallo allemaal,
Volg hier al een tijdje de discussies en heb mij uiteindelijk ook geregistreerd.
Misschien kort even voorstellen : tot voor een paar jaar kiekte met een (analoge) compact, maar als ik foto's wou nemen stapte ik steevast over op een (analoge) spiegelreflex (Minolta SRT-101).
Uiteindelijk is de analoge compact vervangen door een digitale, maar ik mis meer en meer het gevoel van zelf foto's te kunnen nemen. Daarom komt er nu een digitale SLR.
Waarvoor wil ik de SLR gebruiken :
  • sportfotografie : ben een rally-liefhebber en kom af en toe ook wel eens op circuit
  • "huis-, tuin- en keukenfotografie" : familie-uitstapjes, feestjes, vakanties, ...
Ik heb al wat foto's genomen met toestellen van vrienden (Canon 400D & Nikon D70) en was met beide toestellen best tevreden van het resultaat. Ze lagen beide goed in de hand en waren volgens mij gebruiksvriendelijk.
Momenteel twijfel ik tussen 2 toestellen :
  • Canon 450D
    met volgende lensen :
    Tamron AF28-80mm F/3.5-5.6 Asperical
    Tamron AF75-300mm F/4-5.6 Macro
    Canon Normal EF 50mm F/1.8
    Valt volledig binnen mijn budget met nog wat accessoires
  • Nikon D90
    met volgende lensen :
    Nikon 18-55 F/3.5-5.6G ED II AF-S DX Zoom-Nikkor
    Nikon 70-300 f/4-5.6G Zoom Telephote AF Zoom Lens
    Is licht over mijn voorzien budget, maar draagt toch mijn voorkeur weg

Wat denken jullie van deze sets?

Is de Sony A-350 een waardig alternatief? Wat met Pentax K20D?

Alvast bedankt om tot hier te willen lezen, en dank bij voorbaat voor de reacties!
Grtz,
Bart
Je hebt een voorkeur voor de nikon, wel neem deze dan om die reden. Anders ga je twijfelen bij elke foto die je maakt die niet goed is. En sowieso is de canon setup die je hier in elkaar gestoken hebt niet interessant en zou ik zeker afraden deze te kopen. Het lensbereik is immers niet interessant.

Citaat:
zal waarschijnlijk veel commentaar krijgen, maar houd het maar op de nikon !

Heb een canon 450D maar ben niet echt tevreden. Ok, ok dat je ze gewoon bekijkt op TV, afdrukt 10x15 enz. is er geen probleem. Dus dit doet 95% van de bevolking. Tot hier duidelijk voorkeur voor canon. Snelle camera, perfecte batterij, ligt prettig in de hand, wel even opmerken: gebruik altijd maar 1 punt om scherp te stellen gewoonlijk het middelste. Gebruik de AV stand liever niet, want de camera neemt hier grote diafragma's en uw foto's stellen niet veel voor dan. Ga je inzoomen op computer 100% en wil je wat croppen en scherpen enz. liever Nikon dan. De ruis van canon is mischien wel beter, daarom heb ik ook voor canon gekozen maar het patroon bij scherpen is toch zeer raar, bekijk mijn post hier maar. Ook moet je bij canon een hogere categorie lenzen kopen om gelijk te zitten met nikon lenzen. Dit is ook duur.

moest ik nu kunnen kiezen, zou ik nikon kiezen, maar nu terug overschakelen ga ik niet doen, je verliest toch direct wat kapitaal.

groeten
Sorry maar je post bulkt van de onzin. Daarmee weet ik dan ook met quasi zekerheid dat het probleem bij jou ligt en niet bij de apparatuur.
Met citaat reageren
  #7 (permalink)  
Oud 7 januari 2009, 10:35
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
Je hebt een voorkeur voor de nikon, wel neem deze dan om die reden. Anders ga je twijfelen bij elke foto die je maakt die niet goed is. En sowieso is de canon setup die je hier in elkaar gestoken hebt niet interessant en zou ik zeker afraden deze te kopen. Het lensbereik is immers niet interessant.

Sorry maar je post bulkt van de onzin. Daarmee weet ik dan ook met quasi zekerheid dat het probleem bij jou ligt en niet bij de apparatuur.
Mag ik toch even zeggen dat ik op reis ben geweest met de canon, en mijn foto's gaan niet hoger dan diafragma 5? en gemaakt op deze A-DEP stand. Dus in mijn vorige post had ik het over de A-DEP stand.

groeten
Met citaat reageren
  #8 (permalink)  
Oud 7 januari 2009, 10:37
Stijn.V is lid van de Belgiumdigital VZW Stijn.V's schermafbeelding
Stijn.V Stijn.V is offline
Member

Citaat:
Gebruik de AV stand liever niet, want de camera neemt hier grote diafragma's en uw foto's stellen niet veel voor dan
De Av-stand staat voor 'Aperture value' en wordt ook wel eens 'Aperture priority' genoemd. In deze mode bepaal je zelf de grootte van het diafragma, niet de camera.

edit: Oeps, men was mij al voor ;-).
  #9 (permalink)  
Oud 7 januari 2009, 10:47
ik.niet's schermafbeelding
ik.niet ik.niet is nu online
Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sebastiaan roes Bekijk bericht
Misschien is het voor jou inderdaad interessant om eens naar Sony te kijken, want daar zouden normaal de lenzen die je al hebt van Minolta op moeten passen.
De Minolta SRT101 is een "oude" camera (ik dacht midden jaren 60 to einde jaren 70 ofzo) die nog volledig manueel was (enkel lichtmeting door de lens). Dus die lenzen (SR mount) zouden ook niet passen op een autofocus Minolta (A mount) (Minolta 7000 en later) dus die passen ook niet op een Sony.
Met citaat reageren
  #10 (permalink)  
Oud 7 januari 2009, 11:02
Bart_D Bart_D is offline

Citaat:
Zoals ik.niet hierboven ook al aanhaalde is de SRT-101 idd een toestel van een 30-tal jaren oud. Alles hierbij verliep nog handmatig. De lenzen hergebruiken is geen optie.

Bedankt alvast voor de reacties.
Grtz,
Bart
Met citaat reageren
  #11 (permalink)  
Oud 7 januari 2009, 11:08
RikH is lid van de Belgiumdigital VZW RikH's schermafbeelding
RikH RikH is offline
Member

Citaat:
Gebruik de AV stand liever niet, want de camera neemt hier grote diafragma's en uw foto's stellen niet veel voor dan.
Citaat:
Mag ik toch even zeggen dat ik op reis ben geweest met de canon, en mijn foto's gaan niet hoger dan diafragma 5? en gemaakt op deze A-DEP stand. Dus in mijn vorige post had ik het over de A-DEP stand.
Sorry maar als je zo onzeker bent over de standen op je camera, en de betekenis van de functies niet eens kent, dan zou ik mij inhouden met advies te geven over aankoop van nieuwe toestellen...

de A-Dep stand gaat proberen zoveel mogelijk van de focuspunten scherp te krijgen, en hiervoor het diafragma kleiner maken als de camera dit nodig acht (je gaat dus een van f/3.5 naar f/5 of kleiner als hierdoor meer van de focuspunten in focus komen.

Bart: Ik zou ipv de Tamron AF28-80mm F/3.5-5.6 Asperical zeker een lens in het bereik van 17-50 of 17-55mm nemen.
  #12 (permalink)  
Oud 7 januari 2009, 11:12
Telekees Telekees is offline
Senior Member

Citaat:
Gebruik de AV stand liever niet, want de camera neemt hier grote diafragma's en uw foto's stellen niet veel voor dan.

Het lijkt me beter dat u zich onthoudt van adviezen voor beginners.
Met citaat reageren
  #13 (permalink)  
Oud 7 januari 2009, 11:21
Junior Member

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
Het lijkt me beter dat u zich onthoudt van adviezen voor beginners.
zoals reeds gezegd had ik mij vergist. het betreft hier de A-Dep stand.

groeten
Met citaat reageren
  #14 (permalink)  
Oud 7 januari 2009, 11:28
Black B@ndit is lid van de Belgiumdigital VZW Black B@ndit's schermafbeelding
Black B@ndit Black B@ndit is offline
Senior Member

Waarom kies je bij de Canon zowat de traagste Tamron-lenzen die er te koop zijn?
Daarmee zal je nooit tevreden zijn als je rally-foto's wil maken...

Met Nikon heb ik zelf geen ervaring, maar ik vermoed dat die objectieven een heel stuk beter zijn dan de Tamron 28-80 en 75-300 die je bij de 450D zou willen kopen.

Als ik moest kiezen tussen deze setjes, dan zou ik zeker voor de Nikon gaan.

Zet bij de 450D een EF-S 18-55 IS + een EF-S 55-250 IS, en dan zal de Canon al heel wat betere resultaten afleveren dan met de goedkoopste Tamron's.

Voor rally zal je later waarschijnlijk toch nog een beter objectief willen, en dan heeft Canon in de 70-200 reeks zelfs keuze uit 4 verschillende types, die elk hun specifieke plus en minpunten hebben (prijs, gewicht, optische kwaliteit), maar ze hebben wel allemaal een heel snelle autofocus.

BD0338BE
Met citaat reageren
  #15 (permalink)  
Oud 7 januari 2009, 11:36
perelaar's schermafbeelding
perelaar perelaar is offline
Member

Moest het de nikon worden, dan zou ik zeker de VR versie van de 70-300 mm lens aanraden. Heb deze zelf, en ben er heel tevreden van voor sportfoto's.

Wel oppassen: de lens is niet lichtsterk (kan ook niet voor dat budget), dus rallyfoto's 's avonds wordt waarschijnlijk moeilijk...

Als je voor Canon gaat zou ik zoals al gezegd de EF-S 18-55 IS + een EF-S 55-250 IS nemen ipv die Tamron.

Nikon D50 - D200 - and a very long wishlist
Met citaat reageren
  #16 (permalink)  
Oud 7 januari 2009, 11:47
sebastiaan roes sebastiaan roes is offline
Junior Member

Citaat:
Citaat:
Zoals ik.niet hierboven ook al aanhaalde is de SRT-101 idd een toestel van een 30-tal jaren oud. Alles hierbij verliep nog handmatig. De lenzen hergebruiken is geen optie.

Bedankt alvast voor de reacties.
Grtz,
Bart
Met citaat reageren
dat wist ik niet (ik ken het assortiment van minolta en sony niet goed)

Met citaat reageren
  #17 (permalink)  
Oud 7 januari 2009, 11:51
vyruz is lid van de Belgiumdigital VZW
vyruz vyruz is offline
Junior Member

Stuur een bericht via ICQ naar vyruz Stuur een bericht via MSN naar vyruz

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
Moest het de nikon worden, dan zou ik zeker de VR versie van de 70-300 mm lens aanraden.
Vooral omdat de VR versie een snellere autofocus (AF-S) heeft tegenover de niet-VR (AF-D)!!!
Zeker voor snel bewegende voorwerpen is dit een wereld van verschil...
  #18 (permalink)  
Oud 19 maart 2009, 09:13
Bart_D Bart_D is offline

Alia iacta est...

Sedert deze morgen staat er een Nikon D90 met 18/105 VR-kitlens op tafel...

Nu veel leren en spelen om het toestel te leren kennen en de 2dehandsmarkt afschuimen op zoek naar een aantal andere objectieven.

Grtz,
Bart
Met citaat reageren
  #19 (permalink)  
Oud 27 maart 2009, 17:34
Passione166's schermafbeelding
Passione166 Passione166 is offline
Junior Member

bart,
was is je eerste gebruikers-ervaring met je D90 set-up ?

zit zelf te twijfelen tussen 3 sets, budgettair liggen ze in zelfde prijsbracket
natuurlijk zijn er specifieke voor-/nadelen per toestel ...
D90 18-105 VR
K-20D 18-250
EOS 40D 18-200 OS

waarom moet er zoveel keuze zijn ???
wordt er de laatste weken gek van in mijn aankoopstudie ...

groeten,
Kurt
Met citaat reageren
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten