Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies: Canon G15 - Sony RX100 - Panasonic Lumix LX7 - Nikon Coolpix P7700

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies: Canon G15 - Sony RX100 - Panasonic Lumix LX7 - Nikon Coolpix P7700

    Ik heb mezelf een aantal jaren geleden een spiegelreflex camera aangekocht en ben daar eigenlijk heel tevreden van. Maar het is niet altijd evident om een spiegelreflex bij de hand te hebben en soms moet het ook gewoon snel gaan. Zeker met een dochter van iets meer dan een jaar oud.

    - "Kijk, kijk! Ze trekt zich recht aan het tafeltje!"
    - "Wacht, ik loop naar de kast om mijn tas met fotomateriaal eruit te halen, de tas te openen, de camera eruit te halen, de juiste lens erop te zetten en dan kom ik!"
    Om toch redelijk wat spontane momenten snel op beeld vast te kunnen leggen gebruik ik nu vaak mijn GSM, maar die beeldkwaliteit laat toch heel wat te wensen over; zeker als er niet overdreven veel licht is. Zolang je ze op een klein scherm bekijkt vallen de foto's mee, maar op een PC is het al heel wat anders en ze zijn al helemaal niet geschikt om af te laten drukken.

    Mijn huidige compact (Nikon Coolpix 5200) is ondertussen al een goeie 8 jaar oud gok ik en presteert ook niet geweldig goed in situaties met minder licht. Daarom overweeg ik de aankoop van een nieuwe compactcamera.

    Wat zoek ik juist?
    • Goede kwaliteit, ook binnen bij minder licht
    • Snelle (en nauwkeurige) autofocus
    • Liefst een duidelijk en scherp schermpje
    • Handig formaat, niet te groot, niet te klein


    Ik heb al wat zitten lezen op verschillende sites en ik kom bij volgende vier kanshebbers uit:


    Elke camera heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. Daarom dat ik het wat moeilijk kiezen vind.

    Weet iemand hoe die camera's zich tot elkaar verhouden op het gebied van autofocus? Dat is nu namelijk het grootste probleem dat ik mijn oude compact heb. De autofocus is (vooral bij weinig licht) zo traag dat mijn dochter al lang ergens anders zit.

    Of misschien zit er tussen die vier wél een duidelijke betere? Of misschien zijn er nog andere die ik over het hoofd zie?

  • #2
    Re: Advies: Canon G15 - Sony RX100 - Panasonic Lumix LX7 - Nikon Coolpix P7700

    Dit is wat ik ervan denk. Als je alle toestellen vergelijkt puur op beeldkwaliteit op dezelfde ISO waarden, dan is de RX100 absoluut de winnaar.

    De RX100 heeft een F1.8 op 28mm maar gaat naar F4.9 op 100mm. De andere toestellen hebben een groter diafragma op het tele-eind, ik geloof F2.8 voor de Canon, F2.3 Panasonic en F4.0 op 200mm voor de Nikon(weet niet of die F2.8 aankan op 100mm). Dat is bijna 2 stops verschil. Als je dan bijvoorbeeld ISO400 vergelijkt met ISO1600 bij de RX100, dan krijgt de Sony het toch moeilijk. Qua scherpte/detail geef ik het voordeel toch nog aan de RX100, maar er is wel meer ruis te zien.

    Dus indoor, bij weinig licht en als je ingezoomd bent, dan hebben de andere toestellen toch een voordeel. Ik weet niet of je outdoor voordeel gaat halen uit de lichtsterkte, want je sluitertijd gaat toch meestal hoog genoeg zijn.
    De LX7 vind ik wel het minste vd drie en de Canon en Nikon zijn aan mekaar gewaagd.

    Qua AF moet je je geen zorgen maken met de RX100, vindt focus vrijwel onmiddellijk, ook indoor en wordt geholpen door het AF hulplicht.

    De Sony is wel duidelijk het meest compacte toestel.
    Last edited by alex606; 5 april 2013, 19:53.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: Advies: Canon G15 - Sony RX100 - Panasonic Lumix LX7 - Nikon Coolpix P7700

      Heb eigenlijk dezelfde camera's zitten 'uitpluizen' en vergeleken tot er niets meer te vergelijken was ... neem daarbij de Olympus XZ2 en het is een leuke groep ...
      Maar ben uiteindelijk gezwicht voor de Fujifilm XZ20, tijd en foto's zullen uitwijzen of het de juiste keuze was. De RX100 en de Olympus XZ2 hebben het lang volgehouden en hadden ook beiden zeer goede pluspunten voor mijn gebruik. Kwaliteit van de foto's is geweldig, knappe lens en goed bedieningsgemak.

      Veel succes en vooral veel plezier !

      Comment


      • #4
        Re: Advies: Canon G15 - Sony RX100 - Panasonic Lumix LX7 - Nikon Coolpix P7700

        Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
        Qua AF moet je je geen zorgen maken met de RX100, vindt focus vrijwel onmiddellijk, ook indoor en wordt geholpen door het AF hulplicht.

        De Sony is wel duidelijk het meest compacte toestel.
        Hier ben ik het volledig mee eens.Heb zelf de RX100 en is een heel tof toestel dat het goed doet in weinig licht,snel in te stellen is door middel van de ring vooraan de lens bv.Voor mij een top ding!

        Comment

        Working...
        X