Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Accessoires voor S30/S40/S45

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Accessoires voor S30/S40/S45

    Ik ga er me eens goed in verdiepen, heb alvast het boek ven Erik Mansvelders gekocht, en probeer me ergens voor 'n cursus in te schrijven.
    Graag jullie goede raad ivm extra's voor m'n Powershot S30.
    - Extra batterij: Canon of andere ?
    - de onvermijdelijke CKCPower lens/filter adapter ?
    - Voor macro: welke voorzetlenzen ? Merk, maat, sterkte ?
    - Welke filters ?
    - Voor tele en wide: wat te gebruiken ?
    - Flash: slave flash van Metz (34-CS2), Digi-Slave of andere ?
    - Statief: tripod of mono ? Merk, type ?
    Thx, en Prettige Eindejaarsfeesten aan allen !
    Werner.
    Werner.
    BD0380BE.

  • #2
    Niet veel reactie.
    Waar zijn al die mensen die daar enkele maanden geleden mee begonnen zijn ?
    Laat ons eens delen in jullie (positieve en/of nehatieve) ervaringen ! Thx.

    Werner.
    BD0380BE.

    Comment


    • #3
      Ook ik kijk in spanning af wat er te koop is voor deze toestellen. Ik heb een S40 doch de tijd ontbreekt me op het ogenblik op echt uitgebreid te testen en foto's te maken. Ik hoop me in de toekomst meer bezig te houden met digitale fotografie (buiten bewerken van videobeelden).

      Comment


      • #4
        Hallo Werner, je vragen zal ik beantwoorden in je eigen tekststukken.

        Originally posted by werner.k
        Ik ga er me eens goed in verdiepen, heb alvast het boek ven Erik Mansvelders gekocht, en probeer me ergens voor 'n cursus in te schrijven.
        Graag jullie goede raad ivm extra's voor m'n Powershot S30.
        - Extra batterij: Canon of andere ?

        Natuurlijk is een extra of meer batterijen erg handig maar als je ze van mijnheer Canon koopt ook erg duur. 79 Euro per stuk. Na een jaar intensief forograferen, ongeveer 6000 foto's, loopt de capaciteit van mijn beide batterijen sterk terug. Inmiddels kocht in Maleisie TWEE batterijen voor slechts $59,- en ze werden gratis thuis bezorgd.

        - de onvermijdelijke CKCPower lens/filter adapter ?

        Tja, eigenlijk moet je GEEN adapter kopen maar gewoon een toestel dat op uitbreiding is berekend. Ik wil niet meer sjouwen met uitrusting dus kocht ik de S40. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan dus ga je rommelen met diverse oude filters voorzetlensjes etc etc. De CKC-adapter wil ik dus nooit meer missen.

        - Voor macro: welke voorzetlenzen ? Merk, maat, sterkte ?

        Voor macro adviseer ik een +5 dioptrie minimaal en zeker ook de +10. Maar meer is niet echt nodig omdat je met die twee toch echt wel voldoende dichtbij kunt komen. Koop geen reeks beginnend met de laagste waarden. Alleen je handelaar vaart daar wel bij want hij verkoopt meer en je komt toch op die twee uit. Welke maat is erg afhankelijk van wat je verder van plan bent. De CKC adpater heeft een inschroefmaat van 37mm. Maar die maat is uitsluitend populair bij in Video Digital8 wereld. Je doet er verstandig aan een grote populaire maat te kiezen. B.v. 52, 55 of 58mm deze schroefmaten zijn goedkoop en vaak goedkoop tweedehands te verkrijgen. En ga je later toch maar naar een groter toestel dan hoef je niets te vervangen. Verloopringen van de 37mm naar overige maten zijn gemakkelijk en goedkoop te verkrijgen.

        - Welke filters ?

        Wat wil je? Zelf heb ik een roodfilter, polarisatiefilter, een softfocusfilter en een infraroodfilter. Maar bedenk dat een Photoshop en de overstelpende hoeveelheid plug-ins er voor erg veel kunnen nabootsen op een behoorlijk goed niveau.

        - Voor tele en wide: wat te gebruiken ?

        Ook hier moet je wel weten waarom je voor de kleine camera's koos. Enige ervaring met de groothoek heb ik wel omdat ik zo'n ding gebruik bij mijn video avonturen. De kwaliteit is voor foto's maken eigenlijk te slecht. Bij videoopnamen, 720x576 (bewegende)pixels, gaat het wel. De telelenzen zijn niet goedkoop maar met een juiste keus kan je leuke plaatjes schieten. Zelf heb ik een kleine Leitz kijker, 8x25, die hou ik wel eens voor de lens en dat geeft redelijke goede resultaten.

        - Flash: slave flash van Metz (34-CS2), Digi-Slave of andere ?

        Recentelijk kocht ik de Metz 34 CS-2 digital erbij. Ik ben er erg tevreden over. Deze vraag van je beantwoordde ik overigens al in een ander topic.

        - Statief: tripod of mono ? Merk, type ?

        Het gezeul met een zwaar statief ben ik beu. Goed de zware jongens geven beslist een betere stabiliteit maar beter een licht statief dan geen statief. En helaas geeft de digitale fotografie 'trillingswise' niets cadeau. Dus kocht ik een Slik U6600 statiefje. ongeveer 1,1kg zwaar en niet te groot.

        Thx, en Prettige Eindejaarsfeesten aan allen !
        Werner.
        Omdat dia's met de tijd verkleuren en het kopieren ervan met een camera lekker snel gaat kocht ik een tweedehands diakopieerapparaat voor een kleinbeeldcamera. De vatting had een 52mm schroefdraad. In zo'n apparaat zit al een voorzetlens. Echter met een zoombereik van 3x van de S40 en dat kleine brandpuntsafstandje heb je niets aan die lange tubus van zo'n diakopieerder. Ik had nog een oude Canon voorzetlens van +4 dioptrie en 55mm inschroefmaat. Door er een verloopring in te zetten van 55mm naar 52mm en de tubus in te korten, even heel goed uitmeten natuurlijk, kan ik nu een te kopieren dia vol in beeld krijgen. Maar zoals je zo vaak in dit forum leest, een beeld zegt meer dan duizend woorden, dus kijk maar:



        Groetjes,
        Willem
        Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
        http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

        Comment

        Working...
        X