Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

    Nikon en Canon zijn de grootste spelers op die markt, en dat heeft inderdaad z'n voordelen, maar dat neemt niet weg dat andere merken ook hun voordelen niet hebben.

    Canon eos 100D is een zeer compact (wel een DSLR) toestelletje met goeie specs, ik zou deze ook meer aanraden dan een EOS 1200D.
    Ik veronderstel dat je het overgrote deel van de tijd toch zult besteden aan fotograferen en niet aan filmen.

    Filmen met DSLR betekent sowiso manueel scherpstellen, wil je geen focusgeluid van de lens horen...
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

    Comment


    • #32
      Re: Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

      Zoveel reacties die ik nog moet bestuderen; zal voor morgen zijn. Ik waardeer dat enorm. Alleszins, ik heb al veel vergeleken op Snapsort en volgens de cijfertjes daar komt de NIKON D3200 altijd als beste uit. Dus ook boven de CANON EOS 100D. En ook boven de SONY A58. Dit is allemaal heel verwarrend. Kunnen jullie me dan ook bepaalde winkels aanraden?

      Alleszins, ik ben geen persoon die met -tig lenzen gaat foto's nemen. 1 Lens erop en weg! Meer niet. Ik heb 4 kleine kindjes tussen 2 en 7 (allemaal schattige dochtertjes) en dan heb ik al genoeg mee te sleuren. Echt hele zware toestellen ga ik niet mee beginnen. Ik weet niet wat het binnen x-aantal jaren gaat zijn, maar dat zullen we dan wel zien. Voor nu had ik graag een goede, snelle machine gehad en scherpe foto's. Liefst een makkelijk toestel, maar ik moet me daar geen illusies in maken; ze zullen allemaal wel moeilijk zijn en hoe professioneler, des te ingewikkelder, dus daar blijf ik maar even vanaf.

      Comment


      • #33
        Re: Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

        Ik zou voor de D3200 gaan, tenzij je van de compactheid van de 100D houdt. Ga sowiso voor de 18-105 lens (of de 18-135 lens als je voor canon kiest, hoewel ik me meende te herinneren dat die lens optisch niet zo denderend was...) daarmee zal je alles hebben wat je nodig hebt!

        Je kan het ook even gewoon laten bezinken! Laat het even 2 weken los als je niet zeker bent van je keuze. Zorg ervoor dat je zelf argumenten naar voor kunt schuiven waarom je voor die bepaalde camera kiest. Anderen moeten eigenlijk niet in jouw plaats beslissen, ze kunnen wel adviseren en hun mening geven, maar tenslotte ben jij nog altijd de enige die precies weet wat je wil.
        Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

        Comment


        • #34
          Re: Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

          De samenstelling van "mooie foto's " is 90% kennis & 10% camera !

          Natuurlijk zal je met de ene camera al sneller tegen de grenzen aanzitten dan met een andere camera
          alleen al het weten dat je aan een grens bent gekomen wil al zeggen , dat er kennis is, want het vraagt
          al wat ervaring om een fout te herkennen, en als je weet wat de fout is, dan kan je der ook iets aan doen!

          Zo vaak heeft men mij gevraagd welke camera moet ik kopen, momenteel zijn er echt geen slechte camera's
          meer, dus je koopt wat je echt graag hebt en tegen een bedrag dat je wil uitgeven. En dan is het aan U, dan start het
          leren werken met de camera, en dat duurt wel langer dan enkele dagen hoor.

          Mijn suggestie = Sony Nex 6

          Met vriendelijke groeten, Jeff C.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #35
            Re: Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

            Jeff, je raadt me de Sony Nex 6 aan. Deze stond ook in mijn lijstje van mogelijke bridge-toestellen. De reden waarom ik die eruit gedaan had, was geloof ik omdat die geen interne flitser had, maar blijkbaar is dat niet zo'n noodzaak hebben ze me in de winkel gezegd. Geen idee of dit zo is.

            De Sony Nex 6 heeft geen optische zoeker, maar wel een electronische zoeker; sommigen maken daar een punt van dat dit toch niet hetzelfde is.

            Verder vroeg ik me af of je die zou aanraden met de 16-50 kitlens (in kit komt dit op zo'n 600 euro; niet echt een goedkoop toestel), want andere lenzen komen toch wel een pak duurder uit (en dat wil ik niet geven). De NIKON D3200 zou ik nemen met de 18-105 lens, zoals hier aangeraden (waarvoor dank) en in kit kwam dat op 500 euro. Ik vermoed dus een betere lens dan de kitlens van de Sony Nex6.

            Ik weet het echt niet meer hoor. Aan elk toestel is er wel iets te bemerken zeker. Ik wens sowieso rond de 500 (tot 600) euro te blijven.

            Comment


            • #36
              Re: Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

              Ik denk dat je je zelf veel te moeilijk maakt. Een recente p&s voor een prijs < 500 Eur voldoet aan al je eisen (en kan nog veel meer).
              BD0497BE : Nikon body + glas
              www.RudyVerrijt.info

              Comment


              • #37
                Re: Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

                Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                Ik denk dat je je zelf veel te moeilijk maakt. Een recente p&s voor een prijs < 500 Eur voldoet aan al je eisen (en kan nog veel meer).
                Wat is een p&s?

                Oh, wat zou ik het mezelf graag makkelijk maken. Echt waar.

                Comment


                • #38
                  Re: Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lieke4 Bekijk bericht
                  Wat is een p&s?

                  Oh, wat zou ik het mezelf graag makkelijk maken. Echt waar.
                  Point and shoot

                  Comment


                  • #39
                    Re: Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

                    kawaracer, en welke fototoestellen vallen onder de categorie point en shoot; ik vermoed niet de DSLR?

                    Comment


                    • #40
                      Re: Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

                      Ik ben die point en shoot even gaan nazien en dit is ook niet wat ik wil hoor. Dit doet me teveel denken aan mijn oude compacttoestel. Ik wil trouwens ook nog wel een beetje een camera in mijn handen, geen zo'n minidingetje. En ik vind kwaliteit van foto's ook van belang, dus kom ik gewoon weer bij de DSLR en de bridgetoestellen.
                      De Sony HX300 zou ik ook nog wel wat vinden, maar een superzoom is niet echt nodig, maar misschien wel handig.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

                        Lieke4,

                        Om het nog wat moeilijker te maken, een albumpje met de Sony HX300 - nu opgevolgd door de HX400 ...
                        Album Sony HX300
                        Ik ben van Canon overgestapt naar Fuji ...
                        Kortom, ik maak het je nogmaals moeilijker
                        Als je zonder "zoeker" kan - en enkel een LCD-scherm - dan is de combinatie Fuji X-A1 + 16-55mm voor ongeveer € 450,00 een zeer goede koop. Je hebt dan wel de onnavolgbare Fuji-kwaliteit!
                        Album Fuji X-A1

                        jaja


                        Oorspronkelijk geplaatst door Lieke4 Bekijk bericht
                        Ik ben die point en shoot even gaan nazien en dit is ook niet wat ik wil hoor. Dit doet me teveel denken aan mijn oude compacttoestel. Ik wil trouwens ook nog wel een beetje een camera in mijn handen, geen zo'n minidingetje. En ik vind kwaliteit van foto's ook van belang, dus kom ik gewoon weer bij de DSLR en de bridgetoestellen.
                        De Sony HX300 zou ik ook nog wel wat vinden, maar een superzoom is niet echt nodig, maar misschien wel handig.
                        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                        Comment


                        • #42
                          Re: Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

                          Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                          Lieke4,

                          Om het nog wat moeilijker te maken, een albumpje met de Sony HX300 - nu opgevolgd door de HX400 ...
                          Album Sony HX300
                          Ik ben van Canon overgestapt naar Fuji ...
                          Kortom, ik maak het je nogmaals moeilijker
                          Als je zonder "zoeker" kan - en enkel een LCD-scherm - dan is de combinatie Fuji X-A1 + 16-55mm voor ongeveer € 450,00 een zeer goede koop. Je hebt dan wel de onnavolgbare Fuji-kwaliteit!
                          Album Fuji X-A1

                          jaja
                          jaja, superfoto's met die Sony HX300, maar de persoon erachter heeft daar grotendeels voor gezorgd, denk ik ook zo. Maar echt geweldig!

                          Wat de zoeker betreft : dat wordt op de meeste plaatsen toch echt als een must naar voren gebracht en volgens mij heeft het toch wel meerwaarde.

                          Ik moet wel toegeven, die Sony's zien er echt wel leuk uit (die Fuji moet ik nakijken) en nog zou ik het moeilijk hebben tussen de A6000 (maar met welke lens dan) en de HX300/400.
                          't Is nu ook niet dat ik stillevens (wel mijn dochters; grotendeels toch) ga fotograferen en dan heb ik graag geen wazige, maar scherpe foto's en dan is een snel apparaat en een goede autofocus een must, denk ik toch.

                          Is die Fuji met de 16-55 lens dan aan te raden; is dat een goede lens, want bij NIKON D3200 (blijft heden toch mijn referentie), zou ik de 18-105 nemen zoals hier aangeraden.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

                            Lieke4,

                            Of de Fuji kwalitatief voldoet, dat is aan jou om te oordelen - de foto's in het album spreken voor zich.
                            Als het om foto's van je kinderen gaat, en binnenshuis, dan raad ik de Sony HX300 af. Die supertelecamera is meer bedoeld voor het buitenwerk bij voldoende licht. Daar levert die ook de mooiste foto's op.
                            Binnen, bij snelbewegende onderwerpen, is het geen topper - zelfs niet met de ingebouwde flits.

                            De Fuji kan dan binnen wel weer perfect dienst bewijzen. Tot ISO3200 maak je vrijwel ruisloze foto's en deze heeft ook een ingebouwde flits, die tot mijn grote verbazing, prima resultaten oplevert.
                            Maar als je echt een zoeker prefereert, dan moet je ook niet voor de Fuji X-A1 gaan.
                            Ik heb naast de Fuji X-A1 ook nog de X-T1 - mét (welliswaar elektronische) superzoeker.

                            Succes met je keuze

                            Jaja

                            Oorspronkelijk geplaatst door Lieke4 Bekijk bericht
                            Is die Fuji met de 16-55 lens dan aan te raden; is dat een goede lens, want bij NIKON D3200 (blijft heden toch mijn referentie), zou ik de 18-105 nemen zoals hier aangeraden.
                            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                            Comment


                            • #44
                              Re: Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

                              Voor algemene fotografie gebruik ik bij mijn Sony A6000, de Tamron 18-200mm lens (=27-300mm in kleinbeeld)
                              Dit toestel kan nog aan ISO 6400 goede resultaten geven. Focus werkt zeer snel en het heeft een goede oogzoeker.
                              Ook de 11 fps burst mag er wezen.
                              Rudi

                              Comment


                              • #45
                                Re: Absolute beginner en occasionele fotografie : welk fototoestel raden jullie aan?

                                Lieke,
                                ik wil je aanraden het bij de Nikon D3200 te houden.

                                1: Het is een uitstekend "beginnerstoestel".
                                2: Bijna alle mensen in BD zijn begonnen met een beginnerstoestel (Uitzonderingen zijn er altijd)
                                3: Je moet nog veel leren, en de theorie van fotograferen is belangrijker dan het toestel.!
                                4: Het is logisch dat bijna iedereen zijn eigen merk aanraad.
                                5: Er bestaan geen slechte beginners-DSLR's.
                                6: Begin niet met een 18-270 lens als je echt iets wilt leren, maar pak er 2, daar koop je een DSLR voor. Bijv. 18-55 en 55-200 van Nikon.

                                Ik wens je veel plezier met fotograferen.
                                Groetjes Paul

                                Comment

                                Working...
                                X