Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aanschaf spiegelreflex

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aanschaf spiegelreflex

    Hey,

    ik weet dat er al veel topics zijn over de aanschaf van een speigelreflex maar zou toch nog graag eens ongeveer dezelfde vraag willen stellen (welke spiegelreflex) maar met wat ik ervan verwacht:
    Ik heb nu de fuji s6500fd en ben tevreden van de algemene foto's maar sommige dingen kunnen beter (het zou altijd kunnen dat ik mijn toestel niet goed gebruik en het daaraan ligt, dus wijs er mij dan aub op ):

    - Ik zou graag betere macrofoto's trekken, ik heb het dan over dingen zoals waterdruppels, ogen van insecten, ... De kleinste dingen dus. Het lukt me nog niet om die dingen echt scherp te fotograferen.

    - Ik trek graag foto's binnenshuis maar dit gaat ook niet zo goed met mijn toestel. Wanneer ik zonder flits trek en manueel de ISO-waarden wat hoger instel enzo, is het beeld niet zo goed (korrelig).. Ik zou dus graag zonder flits scherpe foto's willen maken. Ik trek heel graag baby's, gezichten van mensen, ... met een onscherpe achtergrond. (kan je dit met een spiegelreflex beter, of moet je zowiezo foto's bewerken?).

    - Moet je vaak foto's bewerken achteraf want ik werk niet zo graag met software daarvoor.

    - Ik heb nog geen spiegelreflex gehad, maar wil er graag mee leren werken. Geeft het echt betere resultaten of moet je er dan al heel goed mee aan de slag kunnen maw leef ik nu niet in de illusie dat ik veel betere foto's zal hebben?

    - Heeft iemand een voorstel welk toestel ik zou kunnen aanschaffen (ik zou liefst een canon kopen) en wat ik ook zeker moet aanschaffen voor macrobeelden en binnenshuisfoto's (welke lenzen...) en rond welke prijsklasse zit ik dan in het totaal?

    Alvast bedankt als iemand me een beetje op de goede weg kan helpen!

    Groeten Freke

  • #2
    Re: aanschaf spiegelreflex

    Als je Canon wil kopen als beginner...de 1000D dat is alvast zeker...een uitstekende camera, zeker voor zijn geld..! (onder de 40o euro inclusief 18-50 IS kitlens, wat al een heel goede lens is (enkel niet voor wat u wil))

    Dan ga je een lichtsterke prime nodig hebben voor die binnen foto's...de 50mm 1.8 van canon is zeer betaalbaar en redelijk te gebruiken binnen, mits u de ruimte heeft...wat meer groothoek is eigenlijk wel lekker voor binnen (maar ook meteen een stuk duurder...) misschien dat de sigma 18-50 f2.8 een goed idee is of natuurlijk de Canon tegenhanger (weet niet welke dat is, ben geen Canon man) belangrijk voor die binnenfoto's is in ieder geval een lichtsterke lens (dus te kleiner het getal achter de f...des te lichtsterker de lens) deze heeft namelijk minder licht nodig voor een goed belichte foto...tweede wat er belangrijk aan is is dat hij in ieder geval een redelijke groothoek heeft (17-18) zodat je ook goed de omgeving kan fotograferen zonder telkens 6 stappen naar achter te moeten doen...

    Voor de Macro opnamen die u wilt is een goede macro-lens belangrijk...en dan ook echt een specifieke macro lens...deze kunt u herkennen aan een vergrotingsmaatstaf van 1:1 (er zijn meer lenzen waar macro in de type aanduiding staat, maar dit zijn geen echte macro lenzen, vaak 1:2 of 1:3) Wilt u enkel druppels en dergelijke fotograferen volstaat een macrolens met korte brandpuntafstand, een 50mm bijvoorbeeld...wilt u ook insecten en dergelijke (zoals u aangeeft) dan is een macro lens met een groter brandpuntafstand onontbeerlijk...u kunt dan namelijk meer afstand van het onderwerp nemen...een 150/180mm zou zeker moeten volstaan...wellicht een 105mm al zelfs...deze lenzen zijn vaak erg scherp, maar ook prijzig..! Een goedkope oplossing zou zijn om de 50mm lens van Canon via een adatper omgekeerd op uw camera te monteren...dit blijkt aardig goed te werken (nog nooit zelf gedaan)...

    Qua kosten...de camera met kitlens zit rond de 400...qua lenzen die u erbij wil kopen kunt u het zo gek maken als u zelf wil

    edit: zie dat ik steeds U heb gezegd haha, komt doordat ik net klaar ben een officieel document te typen (en het formele bleef een beetje hangen)...excuses...ik wilde je niet oud laten voelen
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • #3
      Re: aanschaf spiegelreflex

      Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
      ... of natuurlijk de Canon tegenhanger (weet niet welke dat is, ben geen Canon man)
      De lichtsterke Canonlens is de 17-55 f/2.8 IS. Schitterend lens, maar duur en redelijk zwaar. Ik zou 'm niet willen missen.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: aanschaf spiegelreflex

        Hey,

        bedankt voor de uitleg! Ik ben aan het rondkijken en ga waarschijnlijk een tweedehandse canon 400D (of misschien ander canon model) met een standaard lens (als die er bij zit) kopen. Is dit trouwens betrouwbaar want ik kan zelf niet het apparaat eens testen als ik er nog niet mee overweg kan...
        Zo kan ik iets meer geld uitgeven aan de lenzen, want blijkbaar heb ik net de duurdere nodig. Waarschijnlijk investeer ik eerst in een macrolens van 1:1 want de prijzen daarbij liggen ook al rond de 500 euro.

        Ik had nog een paar vragen in mijn eerste post, dus als iemand nog antwoorden weet, altijd welkom

        Freke

        Comment


        • #5
          Re: aanschaf spiegelreflex

          400D is zeker goed om mee te beginnen, om maar iets te zeggen, ik fotografeer nu al 4 jaar met een 350D
          om toch nog op je vragen te antwoorden: is er een verschil tussen slr en compact: absoluut! wat een verschil, als je hem hebt moet je eens met beide toestellen dezelfde foto nemen, laten afprinten, en vergelijken! wat wel een nadeel is, na een tijd accepteer je de kwaliteit van compactjes niet meer (dat heb ik toch)
          moet je meer softwarebewerkingen doen: cho, soms wel, maar dat blijft bij mij toch wel beperkt, donkerder/lichter maken, vlekjes/puistjes wegdoen, croppen, kleur beetje aanpassen, horizon rechtzetten, dat zijn allemaal vrij simpele bewerkingen. Ik kan ook een portret volledig gaan fotoshoppen waar je dan met lagen gaat zitten werken en met dekkingsgraden, maar dat hoéft zéker niet! Je gaat al blij zijn met het verschil in kwaliteit een slr geeft tov compact!
          Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
          BLOG

          Comment


          • #6
            Re: aanschaf spiegelreflex

            Oorspronkelijk geplaatst door frekedl Bekijk bericht
            Hey,

            bedankt voor de uitleg! Ik ben aan het rondkijken en ga waarschijnlijk een tweedehandse canon 400D (of misschien ander canon model) met een standaard lens (als die er bij zit) kopen. Is dit trouwens betrouwbaar want ik kan zelf niet het apparaat eens testen als ik er nog niet mee overweg kan...
            Zo kan ik iets meer geld uitgeven aan de lenzen, want blijkbaar heb ik net de duurdere nodig. Waarschijnlijk investeer ik eerst in een macrolens van 1:1 want de prijzen daarbij liggen ook al rond de 500 euro.

            Ik had nog een paar vragen in mijn eerste post, dus als iemand nog antwoorden weet, altijd welkom

            Freke
            Het is niet nodig om altijd foto-nabewerking te doen...de foto's die rechtsreeks uit de camera komen zijn zeker goed genoeg...in sommige gevallen is foto-nabewerking nodig maar zeker voor het grootste deel niet.

            Als ge veel binnen trekt is een spiegelreflex altijd beter,je kan je iso hoger zetten zonder de ruis die optreed zoals bij compact's. Ook als je u een lichtsterke lens aanschaft kan je gerust binnen haarscherpe foto's nemen geen probleem.

            Ik vind dat een spiegelreflex wel betere resultaten geeft,vooral als mindere lichtinval is en ook kun je lekker spelen met de scherptediepte...plus nog zoveel meer...wel in het begin goed oeffenen want het vraagt wel even tijd voor je alles wat onder de knie hebt.

            Ik zou je een Canon 450D aanraden met kitlens en daarna verder sparen voor een lichtsterke lens en een zoom.

            Grtz Dirk
            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

            Comment


            • #7
              Re: aanschaf spiegelreflex

              Waarom de 450D ipv de 1000D (of tweedehands 400D)? En waar gaat hij die zoom voor nodig hebben dan? Daar heb je zowel binnen als met Macro niet echt veel aan (de dingen die TS wil gaan doen...)
              Mijn objectieven zijn all round...

              Comment


              • #8
                Re: aanschaf spiegelreflex

                Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                Waarom de 450D ipv de 1000D (of tweedehands 400D)? En waar gaat hij die zoom voor nodig hebben dan? Daar heb je zowel binnen als met Macro niet echt veel aan (de dingen die TS wil gaan doen...)
                Ten eerste ik raad aan wat ik ken en heb gehad. De meerprijs voor een 450D is dat meer dan waard vind ik...en een 400D is een goed toestel maar een beetje oud aan het worden vind ik.

                Die zoom...tja Iets zegt me dat ge niet alleen macro-fotografie gaat doen eens je de smaak te pakken hebt...en ik heb ook vermeld om later te sparen voor een zoom...hij kan nog zelf uitmaken of hij er één wil

                Ik geef gewoon Mijn mening,als iedereen herzelfde aanraad zou het hier wel ééntonig worden

                Grtz Dirk
                D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                Comment


                • #9
                  Re: aanschaf spiegelreflex

                  Maakt me ook niet uit, maar als ik een mening niet snap vraag ik graag waarom Niet om bijdehand te doen, maar daar kun je zelf ook altijd weer van leren he

                  400D verouderd kan ik het niet echt mee eens zijn...die draait nog prima met de rest van de modellen...net als de Nikon D40...
                  Mijn objectieven zijn all round...

                  Comment


                  • #10
                    Re: aanschaf spiegelreflex

                    Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                    Maakt me ook niet uit, maar als ik een mening niet snap vraag ik graag waarom Niet om bijdehand te doen, maar daar kun je zelf ook altijd weer van leren he

                    400D verouderd kan ik het niet echt mee eens zijn...die draait nog prima met de rest van de modellen...net als de Nikon D40...
                    Ge hebt zeker gelijk...De 400D en D40 zijn zeker heel goede toestellen dat zul je me niet anders horen zeggen...maar ik wil maar zeggen van wat er tegenwoordig op de markt is ze toch een beetje verouderd aan het worden zijn...ik wil gewoon zeggen als hij het budget kan opbrengen zou ik zeker gaan voor een 450D i.p.v. een 400D.

                    Plus hij wil meer macro-fotografie doen..dan is een live-view toch wel intressant vind ik.
                    En ik weet het de 1000D heeft dat ook...maar ik vind "persoonlijk" dat de 450D er steviger en minder plastic aanvoelt...plus je hebt toch een paar kleinigheden die de meerprijs waard maken...bv de ledjes onder de zoeker die het lcd-scherm uitschakelen en spotmeting.

                    Grtz Dirk
                    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                    Comment


                    • #11
                      Re: aanschaf spiegelreflex

                      Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                      Canon 450D aanraden met kitlens en daarna verder sparen voor een lichtsterke lens en een zoom.

                      Grtz Dirk
                      Nee, een TELE
                      Een ZOOM kan een TELE zijn , maar een TELE hoeft geen ZOOM te zijn

                      ZOOM = VARIABELE BRANDPUNTSAFSTAND

                      Comment

                      Working...
                      X