Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

    Oorspronkelijk geplaatst door Kelly1 Bekijk bericht
    Merci alvast voor de reacties.

    Nu heb ik daarnet ergens een toestel in de promotie zien staan: Canon Eos 1200D.
    Zit ze ook bij: lenzen 18-55 mm en 75-300 mm ; tas ; statief ; sd kaart.
    Wat vinden jullie van dit toestel ?
    Iemand ervaring mee?
    Probleem met zo'n promoties is dat ze vaak de zwakste lensjes uit de reeks aanbieden en hopen dat beginners het niet zullen opmerken of de verschillen niet kunnen inschatten.

    Welke versie van de 18-55 ??? Bij MediaMarkt bieden ze ook zoiets aan maar als je dan de foto's bij hun promotie bekijkt dan tonen ze de ene keer de 18-55 IS II en de andere keer de 18-55 III.

    Ook de 75-300 kan voor verwarring zorgen, er zijn nl. versies met USM aandrijving, Micro motor aandrijving, met of zonder stabilisatie ....

    Nu kan ik het nut wel inzien om beginners te laten starten zonder stabilisatie, kwestie van de juiste techniek aan te leren, maar toch ... op een objectief met stabilisatie kan je die ook uitzetten, andersom gaat dat niet.

    Op dit moment : koop een set met een STM objectief in de kit aanbieding.
    Last edited by Empe; 6 juni 2015, 08:43.

    Comment


    • #17
      Re: Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

      De 1200d is niet zo een goed toestel dan?

      Comment


      • #18
        Re: Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

        Jawel, de 1200 is een goed toestel maar ik volg 100% de uitleg van Empe.
        De 1200 wordt dikwijls met die goedkope kitlens 18-55 III zonder IS aangeboden en die lens is echt ni goed hoor...om niet te zeggen slecht.
        Probeer de 1200 te vinden op zijn minst met de 18-55 IS II of anders zoals al gezegd ..de STM versie.
        Je zal dan ook opmerken dat een Canon 100D met de STM versie in kit niet zo echt veel zal schelen in prijs dan b.v de 100D met STM versie.
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #19
          Re: Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

          Als je een opleiding gaat volgen dan is het toch je bedoeling om in de fotografie wat verder te raken dan de gemiddelde vakantie en familie foto's, dan zou ik de instap klasse (D3X00 en 1X00D reeksen) links laten liggen. Zelf heb ik in de tijd een D3000 2de hands gekocht om een paar maand later een D90 te kopen en heb altijd spijt gehad dat ik geld in die D3000 gestoken had. D7X00 is waar ik naar zou kijken moest ik nu beginnen. (ik volg Canon en sony niet maar daar is zeker evenwaardig). Als het budget een probleem is, kijk dan naar een 2de hands. Laat je niet verleiden door die instappers, bij vele opleidingen leer je in manuele modus te werken en dan zijn de extra knopjes en instelwieltjes echt een must.
          Ga eens in een winkel de verschillende camera's in de hand houden en blader eens door de menu's. Welke voelt het best aan, welk menu lijkt jou het meest logisch? Hou daarbij rekening dat klein en licht niet altijd voordelen zijn, ik vind dat wat gewicht en grootte mij meer stabiliteit geven, zeker als ik in het publiek concertfoto's maak.

          Comment


          • #20
            Re: Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

            Hallo,

            Ik volg kawaracer een beetje ...
            Als je serieus wil beginnen, dan is bv. de Nikon D7200 + Nikon 18-140mm f3.5-5.6 een héél goede combinatie.
            Doe daar later de Tamron 70-300mm bij, en je hebt een mooie set.

            Ik heb lang met Canon gewerkt, ben dan overgestapt naar Fuji (X-T1, X-E2) maar mis toch voor een aantal dingen een DSLR - ondanks de schitterende beeldkwaliteit van Fuji.
            En met de Nikon D7200 heb ik voor mezelf een perfect toestel gevonden (en ik fotografeer toch al digitaal sinds 1999 ...).

            Maar, uiteraard hangt veel af van het beschikbare budget.
            Succes met je keuze,
            Jaja
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #21
              Re: Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

              Belangrijke zaken om voor een cursus in 't oog te houden, in willekeurige volgorde:

              - meestal (ook mijn ervaring) start het eerste jaar met de beperking tot 35mm, dus een "goedkope" 35mm om mee te starten laat je misschien wat ruimte om ietsje meer in een (tweedehandse) body te investeren? Bovendien ga je met zo'n vaste 35mm meer mogelijkheden kwa diafragma hebben dan eender welke kitzoom. Andere objectieven kunnen later volgen en voor privé-toepassingen kan je nog steeds je oude toestel even blijven gebruiken, mocht je dat willen. Vergeet voorlopig alle zoom-toestanden. Je weet na één jaar wel beter wat je zelf wil als je standaardobjectief, en dan heb je weer een jaartje kunnen sparen.

              - Zoek een body waar je makkelijk zowel sluitertijd, diafragma kan manipuleren, dus bij voorkeur twee instelwieltjes. Je zal allicht ook opdrachten krijgen waar manueel werken handig kan zijn (studiowerk met aanwezige lichten), en als je ernstig met fotografie wil starten is manueel kunnen werken zowiezo een voordeel. Snel ISO of belichtingscompensatie (+/-) instellen met een aparte knop is ook aanbevelenswaardig.

              - Zorg dat je RAW kan fotograferen, in de digitale donkere kamer is dat essentieel, en dat zal allicht ook wel deel uitmaken van je opleiding. Alle digitale reflexen kunnen dat denk ik nu wel, tenzij mogelijk enkele instappers (in denk het niet, maar check best toch maar).

              - Mocht je een tweedehandse manuele 35mm vinden (die zal perfect aan de noden voldoen), verzeker dan wel dat je body met oude manuele objectieven kan werken.

              - Een tweedehandse body is misschien een goed idee. Velen (onder andere ikzelf ) gaan iedere nieuwe generatie over naar het nieuwste toestel en zetten hun oude te koop. Die "oude" is dan hoop en al 1 à 2 jaar oud en heeft dus nog het grootste deel van z'n levensloop voor de boeg. Je zal veel completere toestellen vinden voor dezelfde prijs als een veel beperkter nieuw toestel en je zal er veel meer kanten mee uit kunnen en dus langer mee kunnen doen. Zeker als je snel evolueert door je opleiding.

              Geen raadgeving kwa merken. Ze hebben echt allemaal wat je zoekt hoor.

              hth, Wim
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

              Comment


              • #22
                Re: Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

                ik kan maar beamen wat de meeste mensen je hier aanraden, koop direct een geavanceerd toestel als je je er toch in gaat verdiepen.
                ben zelf begonnen met een nikon d5200, maar net als alle instappers zijn deze verschrikkelijk omslachtig als je iets wilt veranderen aan instellingen.

                heb nu ongeveer een jaartje een d7100 en ik heb nog geen greintje spijt, mede omdat je praktisch alles kan veranderen door op 1 knop te drukken.
                Nikon Powah

                Comment


                • #23
                  Re: Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

                  Ik vind het echt ironisch dat velen hier direct een goed toestel aanraden, dat het verloren geld of tijdverspilling is één van de instappers te kopen en dat terwijl iedereen van de eerste tot de laatste hier begonnen zijn met zo'n instap model en dan TS de raad geven om dat niet te doen.

                  Dat een instapmodel te ingewikkeld, te weinig directe knoppen heeft en omslachtig zou zijn is nog ironischer...
                  Dat er dan b.v. een Nikon D7100 of dergelijke zou aangeraden worden ?.. met bijhorende objectieven die de camera evenwaardig zijn ? is dit dan de juiste keuze ? was het niet beter om toch maar direct te gaan voor een Full frame camera ??? Full Frame.. maar dan niet met de oude 24-70 maar best de MKII versie....komaan zeg...

                  Laat TS toch zijn leerproces doorgaan en laat hem een instaptoestel kopen ... daar is helemaal niks mis mee..integendeel .. ze zijn zelfs uitstekend en overtreffen met gemak beeldkwaliteit DSLR's van enkele jaren geleden met een al even gemakkelijke bediening... en die toen al als high end toestellen bekeken werden.
                  En dan is er ook nog altijd zoiets als een bepaald budget hebben.. respecteer dat aub.
                  Niet iedereen heeft de middelen om in een dure camera en lenzen te investeren..

                  Tenslotte kan TS achteraf zijn toestel verkopen indien hij echt iets anders wenst of indien hij die fotografie toch niet blijkt te zijn wat hij verwachte.
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #24
                    Re: Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

                    ts is niet een instapper die zo'n reflex wil kopen voor de kindjes of zijn reis naar ibiza vast te legggen.

                    het is duidelijk de bedoeling om zich toe te leggen op fotografie, en dit met een opleiding,
                    geen lessenreeks maar een opleiding, dan is de raad voor direct een d7100 of 70d de goedkoopste oplossing op termijn
                    en haalt TS er van int begin meer uit

                    je hebt gelijk, veel leden hier zijn gestart met een instaptoestel, mezelf incluis....
                    maar daardoor kunnen wij ook zeggen:
                    ik wou dat ik dat niet gedaan had, na 10 maanden voldeed dit totaal niet meer voor mij en wat ik met een dslr wilde doen en of eruit halen

                    maar het kàn wel hé, starten met een instapper, ieders budget is anders,
                    je kan er in bepaalde gevallen zeer goede beelden uit halen (als de omstandigheden ideaal blijven)

                    je kan ook kiezen voor zo'n setje 2de hands te kopen van iemand zoals ishpuini voorstelt
                    ik ben ook vlugger vooruitgeraakt met 2de handsmateriaal
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #25
                      Re: Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

                      Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                      ts is niet een instapper die zo'n reflex wil kopen voor de kindjes of zijn reis naar ibiza vast te legggen.

                      het is duidelijk de bedoeling om zich toe te leggen op fotografie, en dit met een opleiding,
                      geen lessenreeks maar een opleiding, dan is de raad voor direct een d7100 of 70d de goedkoopste oplossing op termijn
                      en haalt TS er van int begin meer uit
                      Dat is niet wat ik uit TS zijn post opmaak. Zie Post 7 ik citeer hieronder

                      "Wel, eigenlijk wou ik te wachten tot de eerste les om een nieuw toestel te kopen. Maar ik heb bij mijn inschrijving gevraagd of ik al eentje kon kopen of ik beter kon wachten ... En daar zeiden ze dat ik al mocht kopen, geen probleem zeiden ze, alleen moet het een spiegelreflexcamera zijn. Daarom dat ik wel al eentje wou kopen, dan kan ik tijdens de zomer al eens wat proberen en het toestel bekjiken :-).

                      Nu heb ik een Olympus SP-800UZ, geen slecht toestel, maar aangezien ik vooral foto's neem van mensen (en kindjes die niet zo goed stil kunnen blijven zitten), zijn er dikwijls slechte foto's bij.

                      En qua merk voor het nieuwe toestel heb ik niet echt een voorkeur, heb gewoon deze toestellen omgesomd aangezien deze binnen mijn budget vielen..
                      "


                      1. budget belangrijk
                      2. kindjes en mensen
                      3. ts zoekt gewoon iets beter dan de de Olympus Bridge met kleine 1/2.3" sensor
                      4. TS wil liefst een reflexcamera
                      Last edited by Funcky; 9 juni 2015, 08:28.
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #26
                        Re: Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

                        Misschien is toelichting mogelijk of de lessenreeks is om echt met fotografie bezig te zijn, of TS de lessen volgt om gewoon met een beter toestel te leren werken (maw wat basiskennis te vergaren zodat ze meer controle heeft op plaatsen waar vb de automatische stand haar in de steek laat, vb. bewegende kindjes).

                        Comment


                        • #27
                          Re: Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

                          Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                          Ik vind het echt ironisch dat velen hier direct een goed toestel aanraden, dat het verloren geld of tijdverspilling is één van de instappers te kopen en dat terwijl iedereen van de eerste tot de laatste hier begonnen zijn met zo'n instap model en dan TS de raad geven om dat niet te doen.

                          Dat een instapmodel te ingewikkeld, te weinig directe knoppen heeft en omslachtig zou zijn is nog ironischer...
                          Dat er dan b.v. een Nikon D7100 of dergelijke zou aangeraden worden ?.. met bijhorende objectieven die de camera evenwaardig zijn ? is dit dan de juiste keuze ? was het niet beter om toch maar direct te gaan voor een Full frame camera ??? Full Frame.. maar dan niet met de oude 24-70 maar best de MKII versie....komaan zeg...

                          Laat TS toch zijn leerproces doorgaan en laat hem een instaptoestel kopen ... daar is helemaal niks mis mee..integendeel .. ze zijn zelfs uitstekend en overtreffen met gemak beeldkwaliteit DSLR's van enkele jaren geleden met een al even gemakkelijke bediening... en die toen al als high end toestellen bekeken werden.
                          En dan is er ook nog altijd zoiets als een bepaald budget hebben.. respecteer dat aub.
                          Niet iedereen heeft de middelen om in een dure camera en lenzen te investeren..

                          Tenslotte kan TS achteraf zijn toestel verkopen indien hij echt iets anders wenst of indien hij die fotografie toch niet blijkt te zijn wat hij verwachte.
                          Ik volg funcky hier volledig. Ik hoor alleen maar technische argumenten, geen fotografische. Waarom niet direct een D4x van nikon met een 14-24 24-70 70-200 200-400 en een 600 kun je echt alles mee .
                          Ik zeg begin met een medium sized camera D5x00 reeks en de meegeleverde kit lens. Genoeg om mee te beginnen. De TS kan dan zelf beslissen of een upgrade van camera/lens enz nodig zal zijn.
                          Het probleem is dat al die techniekers hier vanalles willen doen, misschien wil de TS dat helemaal niet.
                          Fotografie draait om creativiteit, niet om al die rommel die een japanse ingenieur erop gezet heeft.

                          YMMV
                          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

                            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                            Ik volg funcky hier volledig. Ik hoor alleen maar technische argumenten, geen fotografische. Waarom niet direct een D4x van nikon met een 14-24 24-70 70-200 200-400 en een 600 kun je echt alles mee .
                            Ik zeg begin met een medium sized camera D5x00 reeks en de meegeleverde kit lens. Genoeg om mee te beginnen. De TS kan dan zelf beslissen of een upgrade van camera/lens enz nodig zal zijn.
                            Het probleem is dat al die techniekers hier vanalles willen doen, misschien wil de TS dat helemaal niet.
                            Fotografie draait om creativiteit, niet om al die rommel die een japanse ingenieur erop gezet heeft.

                            YMMV
                            Nu trekken jullie de hele zaak wel in het belachelijke. Als ik zeg dat ik er spijt van heb dat ik geld in een D3000 heb gestoken, dan is dat zo. Ik kocht die in november en in mei heb ik een D90 aangekocht. Dus na ongeveer 6 maand heb ik terug geld in een camera gestoken. Ik wou dat er iemand mij toen die tip gegeven had, het had me wat geld uitgespaard, want die D3000 2dehands verkopen voor een degelijke prijs lukte helemaal niet. Dat die instap modellen nu betere beeldkwaliteit afleveren dan die D90 van toen besef ik wel. Maar het gebruiksgemak van die D90 zou mij nu nog daarvoor laten kiezen boven een D3300. Ik werk vooral in manuele modus en ik zou dan die extra knopjes en instelwieltje echt wel missen en de grootte van die body van de D90/7000.... past beter in mijn hand dan die kleine instappers. Als je geen fotografische argumenten hoort dan is het omdat je met een instapper alles ook kan. Ik zag zo eens een filmke (ik vind het niet direct terug) van ene die met een oud toestel een even goed zelfs beter resultaat bereikte dan met een D810. Hij moest er wel een 20 tal foto's voor gaan samenvoegen in na bewerking en had daar zo een 2 uur nodig gehad en met de D810 was het in 1 klikje gefikst. Dit doet misschien ook niet echt iets ter zake maar 't is maar om aan te geven dat het vooral om die technische kant gaat die het gebruiksgemak bepalen.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

                              Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                              Nu trekken jullie de hele zaak wel in het belachelijke. Als ik zeg dat ik er spijt van heb dat ik geld in een D3000 heb gestoken, dan is dat zo. Ik kocht die in november en in mei heb ik een D90 aangekocht. Dus na ongeveer 6 maand heb ik terug geld in een camera gestoken. Ik wou dat er iemand mij toen die tip gegeven had, het had me wat geld uitgespaard, want die D3000 2dehands verkopen voor een degelijke prijs lukte helemaal niet. Dat die instap modellen nu betere beeldkwaliteit afleveren dan die D90 van toen besef ik wel. Maar het gebruiksgemak van die D90 zou mij nu nog daarvoor laten kiezen boven een D3300. Ik werk vooral in manuele modus en ik zou dan die extra knopjes en instelwieltje echt wel missen en de grootte van die body van de D90/7000.... past beter in mijn hand dan die kleine instappers. Als je geen fotografische argumenten hoort dan is het omdat je met een instapper alles ook kan. Ik zag zo eens een filmke (ik vind het niet direct terug) van ene die met een oud toestel een even goed zelfs beter resultaat bereikte dan met een D810. Hij moest er wel een 20 tal foto's voor gaan samenvoegen in na bewerking en had daar zo een 2 uur nodig gehad en met de D810 was het in 1 klikje gefikst. Dit doet misschien ook niet echt iets ter zake maar 't is maar om aan te geven dat het vooral om die technische kant gaat die het gebruiksgemak bepalen.
                              Ik volg volledig, goedkoop wordt duurkoop, zeker bij het volgen van een opleiding
                              portfolio en workshops:
                              https://www.bennybulke.com/

                              Comment


                              • #30
                                Re: Aanschaf eerste spiegelreflexcamera

                                Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                                Nu trekken jullie de hele zaak wel in het belachelijke. Als ik zeg dat ik er spijt van heb dat ik geld in een D3000 heb gestoken, dan is dat zo. Ik kocht die in november en in mei heb ik een D90 aangekocht. Dus na ongeveer 6 maand heb ik terug geld in een camera gestoken. Ik wou dat er iemand mij toen die tip gegeven had, het had me wat geld uitgespaard, want die D3000 2dehands verkopen voor een degelijke prijs lukte helemaal niet. Dat die instap modellen nu betere beeldkwaliteit afleveren dan die D90 van toen besef ik wel. Maar het gebruiksgemak van die D90 zou mij nu nog daarvoor laten kiezen boven een D3300. Ik werk vooral in manuele modus en ik zou dan die extra knopjes en instelwieltje echt wel missen en de grootte van die body van de D90/7000.... past beter in mijn hand dan die kleine instappers. Als je geen fotografische argumenten hoort dan is het omdat je met een instapper alles ook kan. Ik zag zo eens een filmke (ik vind het niet direct terug) van ene die met een oud toestel een even goed zelfs beter resultaat bereikte dan met een D810. Hij moest er wel een 20 tal foto's voor gaan samenvoegen in na bewerking en had daar zo een 2 uur nodig gehad en met de D810 was het in 1 klikje gefikst. Dit doet misschien ook niet echt iets ter zake maar 't is maar om aan te geven dat het vooral om die technische kant gaat die het gebruiksgemak bepalen.
                                De D3000 heeft u op één of andere manier de de aanleiding gegeven om naar een D90 te gaan en die D90 naar iets anders enz...
                                Als je direct een D7000 gekocht had dan zou u misschien na 6 maand het gevoel gehad hebben om naar een D3S of dergelijke te gaan.. want die voelt toch net iets degelijker , groter , sneller ....
                                Er is altijd wel een betere camera dan diegene die je bezit.
                                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                                Comment

                                Working...
                                X