Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

    Oorspronkelijk geplaatst door Cowtastrophe Bekijk bericht
    Dank u wel, dat is zeer vriendelijk, maar niet per se nodig. Ik heb in de buurt een fotozaak waar ze zeiden dat ik mocht testen zonder aankoopverplichting.



    Ik heb al wel vogels gefotografeerd in het verleden, maar dat is toch nog niet te vergelijken met uw bird foto's. Prachtig gewoon!

    Momenteel kijk ik vooral naar materiaal dat goed kan dienen voor mijn trektocht. Vogels verwacht ik vooral in Chitwan National Park te zien, maar daar ben ik slechts voor een tweetal dagen. Het is dus geen prioriteit voor deze reis. Daarbovenop komt het feit dat de objectieven die u aanhaalt momenteel ook buiten mijn "financieel bereik" zijn (althans als beginner) en dat zo'n groot tele-objectief ook teveel weegt.

    Ik wil wel al investeren in een body die hier goed voor geschikt is, zodat ik later, wanneer ik wat meer ervaring heb, me er dan ook op kan verdiepen.



    Het is inderdaad een trektocht naar EBC met als hoogste punt Kala Patthar. Ik kan beroep doen op een drager, maar wil dit niet. (Ik zie het als een goede uitdaging voor mezelf.)

    Nu begin ik met de trekking en kan ik bepaalde zaken achterlaten in Kathmandu om achteraf te recupereren. Alleen doe ik dat toch liever niet voor dure zaken, dus zal ik inderdaad wat moeten snoeien qua fotomateriaal.

    In volgorde van belang zou ik zeggen:
    1. Berglandschappen en panorama's overdag
    2. Astrofotografie
    3. Plaatselijke bevolking
    4. Materiaal voor Chitwan National Park

    En bedankt voor de hiking sites! Ik heb al op soortgelijke sites vragen gesteld ivm trekking, maar niet eens aan gedacht om daar advies te vragen ivm fotografie.
    Met een instapcamera kan je niet verwachten aan astrofotografie te doen,
    De camera moet geschikt zijn om nadien een telezoom voor vogels ed aan te kunnen, dan zit je al vlug bij een d7*** serie, nog liefst de d7200 voor als je jezelf aan de sterren wilt wagen, maar zoals gezegd is dit buiten jouw budget, dus ofwel veranderd het budget ofwel veranderen de eisen

    Qua lens kan je mss voor een veelzijdige lichtsterke lens denken, maar die is wel vrij duur, nl de nikon 16-85 f2.8-f4
    Heeft al wat meer groothoek zonder echt breed te gaan, 85mm op crop is al een leuke zoom en deze lens is dan nog eens lichtsterk dus foto's bij weinig licht en portretten zullen ook goed lukken hiermee

    Maar het is je gebrek aan kennis en ervaring die het grootste struikelblok zal zijn, niet de camera en of lens

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #17
      Re: Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

      Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
      Maar het is je gebrek aan kennis en ervaring die het grootste struikelblok zal zijn, niet de camera en of lens
      Dat besef ik best en is ook de reden waarom ik er nog geen massa geld aan wil uitgeven. Mijn reis is trouwens nog niet voor direct, maar ik kijk nu al rond voor een DSLR zodat ik tijd heb om te oefenen.

      Voor astrofotografie is het trouwens niet mijn bedoeling om deep space foto's te nemen hoor, maar 'gewoon' hetgeen dat je ook met het blote oog kan zien.
      Last edited by Cowtastrophe; 17 mei 2017, 11:25.

      Comment


      • #18
        Ik blijf er bij.....voor jouw doel en budget zou de Pana FZ1000 voldoen...
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #19
          Re: Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

          Ik denk dat je ofwel een instapkit met 2 lenzen kan kopen, de instappers wegen weinig, en zijn best wel goed. De uitersten ga je toch nooit kunnen beoefenen zonder bvb statief en veel "oefening"
          Of koop gewoon een goede bridge camera, of zelfs een compact.
          Wil je toch verwisselbare lenzen, kijk dan ook eens naar een micro four thirds systeem.
          Mijns inziens is de tijd van de echte dslr voor niet gevorderden voorbij. Lenzen, draagtassen, statieven...Maar nu krijg ik half BD over me heen....

          Comment


          • #20
            Re: Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

            Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
            Ik blijf er bij.....voor jouw doel en budget zou de Pana FZ1000 voldoen...
            Voor zowat ieders doel is de Lumix FZ1000 toereikend. Het is gewoon een
            fantastische bridge. Ik wil niks anders meer; heb nochtans ook al een en
            ander van gerief gehad. Maar dankzij de Panasonic terug plezier in het hele
            fotografiegebeuren gekregen...

            Comment


            • #21
              Re: Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

              Op vlak van batterijgebruik ben je het beste met een Dslr, ik maak met mijn D700 een 1000 en meer foto's met 1 batterijlading. Dit omdat het zoomen en de optische zoeker geen electriciteit vragen het schermke achteraan niet aan hoeft en er geen WIFI of bluetooth en andere opties opzitten die je foto's niet beter maken maar wel stroom verbruiken. En zoals je zelf aangeeft gaat de kou al met een deel van je lading lopen. Als ik wat systeemcamera's vergelijk met Dslr is dat gewichtsvoordeel niet altijd in het voordeel van de systeemcamera vb de fuji Xt1 weegt 440g en de D5500 420g dus laat je daar niet aan vangen. Waar ik ook naar zou kijken is hoe goed het te bedienen is met een onderhandschoentje aan, een camera bedienen met ijzige vingers is niet evident en dan is zo een onderhandschoentje wel makkelijk om niet met blote handen te staan (die bestaan tegenwoordig met een 'smartphonevinger' voor touchscreens). Je zal dus heel wat zaken voor je zelf moeten afwegen en de voor jou best passende combinatie meenemen
              Last edited by kawaracer; 18 mei 2017, 12:47.

              Comment


              • #22
                Re: Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

                Om het nog een beetje moeilijker te maken, waarom niet Sony Cybershot DSC-RX10 mark III, dan heb je meteen "alles", zelfs 600 mm voor de vogeltjes .
                Weegt wel zo'n 1095 gram, maar dat is dan ook meteen alles, omdat je niks anders hoeft mee te nemen, en is ook weather sealed wat volgens mij toch niet onbelangrijk is bij een trektocht door Nepal.
                Deze "all in one" kost wel iets natuurlijk, maar ik heb er dan ook nog maar bitter weinig negatiefs over gelezen.

                Comment


                • #23
                  Re: Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pan1000 Bekijk bericht
                  Om het nog een beetje moeilijker te maken, waarom niet Sony Cybershot DSC-RX10 mark III, dan heb je meteen "alles", zelfs 600 mm voor de vogeltjes .
                  Weegt wel zo'n 1095 gram, maar dat is dan ook meteen alles, omdat je niks anders hoeft mee te nemen, en is ook weather sealed wat volgens mij toch niet onbelangrijk is bij een trektocht door Nepal.
                  Deze "all in one" kost wel iets natuurlijk, maar ik heb er dan ook nog maar bitter weinig negatiefs over gelezen.
                  Ik heb het genoegen gehad om de Sony RX10 III te mogen uitproberen.
                  Fantastisch toestel, maar is wel trager dan de Lumix FZ1000, en de prijs
                  is te hoog.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

                    Oorspronkelijk geplaatst door doude Bekijk bericht
                    Ik heb het genoegen gehad om de Sony RX10 III te mogen uitproberen.
                    Fantastisch toestel, maar is wel trager dan de Lumix FZ1000, en de prijs
                    is te hoog.
                    Heb ik ook gelezen in één of ander review, maar dat zou alleen bij de opstart zijn (als ik het me nog goed herinner).
                    Opstart(en) zou dan ongeveer drie seconden duren, wat nu ook weer geen eeuwigheid is.
                    Maar als je eens vlug vlug een bepaalde situatie die zich voordoet wil fotograferen zou je wel eens te laat kunnen zijn.
                    Maar dan ben je met om het even welk toestel te laat vrees ik, wanneer je het nog moet aanzetten.
                    Maar als je met je toestel "in aanslag" rondwandelt, dan zie ik daar niet zo'n probleem in, want dan is de RX10 III toch ook snel.
                    Dit alles natuurlijk wanneer ik alles goed begrepen heb tenminste.
                    Ik heb nog altijd niet beslist, maar ik neig toch voor 90 % naar de RX10 III.
                    En de (te) hoge prijs.....ja, dat negatief puntje nemen we er dan maar bij zeker .
                    Bovendien, wanneer is een prijs te hoog ??
                    De één geeft met plezier 10.000 euro uit voor zijn fotomateriaal, voor de ander is 1.000 euro reeds belachelijk veel.
                    Last edited by Pan1000; 18 mei 2017, 11:20.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

                      Oorspronkelijk geplaatst door Pan1000 Bekijk bericht
                      Heb ik ook gelezen in één of ander review, maar dat zou alleen bij de opstart zijn (als ik het me nog goed herinner).
                      Opstart(en) zou dan ongeveer drie seconden duren, wat nu ook weer geen eeuwigheid is.
                      Maar als je eens vlug vlug een bepaalde situatie die zich voordoet wil fotograferen zou je wel eens te laat kunnen zijn.
                      Maar dan ben je met om het even welk toestel te laat vrees ik, wanneer je het nog moet aanzetten.
                      Maar als je met je toestel "in aanslag" rondwandelt, dan zie ik daar niet zo'n probleem in, want dan is de RX10 III toch ook snel.
                      Dit alles natuurlijk wanneer ik alles goed begrepen heb tenminste.
                      Ik heb nog altijd niet beslist, maar ik neig toch voor 90 % naar de RX10 III.
                      En de (te) hoge prijs.....ja, dat negatief puntje nemen we er dan maar bij zeker .
                      Bovendien, wanneer is een prijs te hoog ??
                      De één geeft met plezier 10.000 euro uit voor zijn fotomateriaal, voor de ander is 1.000 euro reeds belachelijk veel.
                      Het grootste voordeel van de Sony is dat het toestel weather sealed is. Daarom had ik hem
                      graag gehad. En nog altijd. Natuurlijk is het aan jou om uit te maken of je die prijs al dan niet
                      wilt betalen. Ik had zoiets van: bij de Lumix krijg je voor weinig geld heel veel. Bij de Sony is
                      dat volgens mij andersom. Bovendien zit je dan in een prijsklasse waar je al mooie dingen van
                      Fuji en zo kan kopen. Maar ieder zijn meug. (Ik vond de AF van de Lumix sneller, heel ad rem.)
                      Twee fantastische toestellen zonder meer...

                      Comment


                      • #26
                        Re: Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

                        Bedankt iedereen voor de vele reacties!

                        Ik heb nu toch enkele interessante modellen om uit te kiezen (niet enkel van hier) en het wordt al knap lastig om te beslissen.
                        Die zal ik eens vergelijken qua specificaties via zo'n vergelijkingswebsite en dan een van deze dagen naar de winkel en beginnen oefenen. Mogelijk wordt het een bridge, maar batterij lijkt me daar het grootste minpunt, of eventueel toch een DSLR als ik er eentje vind met een leuke instapkit.

                        De kandidaten:
                        Canon EOS 1300D
                        Canon EOS 750D
                        Nikon D3300 of D3400
                        Nikon D5500 of D5600
                        Panasonic FZ1000
                        Sony A5000 of A5100
                        Sony RX10 III

                        Comment


                        • #27
                          Re: Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

                          Oorspronkelijk geplaatst door Cowtastrophe Bekijk bericht
                          Bedankt iedereen voor de vele reacties!

                          Ik heb nu toch enkele interessante modellen om uit te kiezen (niet enkel van hier) en het wordt al knap lastig om te beslissen.
                          Die zal ik eens vergelijken qua specificaties via zo'n vergelijkingswebsite en dan een van deze dagen naar de winkel en beginnen oefenen. Mogelijk wordt het een bridge, maar batterij lijkt me daar het grootste minpunt, of eventueel toch een DSLR als ik er eentje vind met een leuke instapkit.

                          De kandidaten:
                          Canon EOS 1300D
                          Canon EOS 750D
                          Nikon D3300 of D3400
                          Nikon D5500 of D5600
                          Panasonic FZ1000
                          Sony A5000 of A5100
                          Sony RX10 III
                          Om het nog wat moeilijker te maken zou ik ook kijken naar 'weathersealed' bij instapdslrs kom je dan enkel bij Pentax als ik het goed heb.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

                            Oorspronkelijk geplaatst door doude Bekijk bericht
                            Het grootste voordeel van de Sony is dat het toestel weather sealed is. Daarom had ik hem
                            graag gehad. En nog altijd. Natuurlijk is het aan jou om uit te maken of je die prijs al dan niet
                            wilt betalen. Ik had zoiets van: bij de Lumix krijg je voor weinig geld heel veel. Bij de Sony is
                            dat volgens mij andersom
                            . Bovendien zit je dan in een prijsklasse waar je al mooie dingen van
                            Fuji en zo kan kopen. Maar ieder zijn meug. (Ik vond de AF van de Lumix sneller, heel ad rem.)
                            Twee fantastische toestellen zonder meer...
                            Ik zie dat als volgt. Bij de Lumix krijg je voor 'weinig' geld heel veel, en bij de Sony krijg je voor 'meer' geld nog veel meer
                            Maar zoals je schrijft, ieder zijn meug.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

                              Oorspronkelijk geplaatst door Pan1000 Bekijk bericht
                              Ik zie dat als volgt. Bij de Lumix krijg je voor 'weinig' geld heel veel, en bij de Sony krijg je voor 'meer' geld nog veel meer
                              Maar zoals je schrijft, ieder zijn meug.
                              Ik heb lang getwijfeld tussen de Panasonic FZ2000 en de De Sony RX10 III, zeker omdat ik de Pana FZ1000 al gehad heb en waar ik zeer tevreden over was, maar aangezien ik ook nieuwsgezind ben en graag toch de laatste nieuwe apparatuur gebruik; heb ik de 1000 verkocht.
                              Na veel lezen en twijfelen toch maar voor versie 2000 gekozen, om verschillende redenen, ik ben de Pana gewoon, over Sony ben ik nooit echt tevreden geweest, dat merk ligt me op fotografie gebied echt totaal niet. Maar deze nieuwe RX10 III leek me wel zeer interessant. De meerprijs van bijna 500€ ( toen toch ) leek me niet te verantwoorden voor wat de Sony "meer of beter" zou kunnen.
                              De grotere range was zelfs helemaal geen issue, 480 of 600 mm in tele is echt niet zo veel, in breedhoek daarentegen maakt 24 mm of 28mm wel een groot verschil. ( De pana en de SOny hebben wel beiden dezelfde breedhoek van 24 mm )
                              Het schermpje van de Pana is volledig " articulated" wat ik soms wel heel handig vind, maar één punt dat toch zeker mee gespeeld heeft is het feit dat de Pana een touch screen heeft, eens je dat gewoon bent wil je dat niet gemakkelijk meer kwijt geraken.
                              De Pana 2000 heeft een pak meer "scene" modes maar of dat echt belangrijk is moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
                              De flashrange van de pana is ook groter. De Sony is dan weer weather sealed.
                              Dat de lens van de Pana FZ2000 is minder goed is dan die van de Pana FZ1000 is met het blote oog echt niet te onderscheiden......
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                              Comment


                              • #30
                                Re: Aanschaf (beginners)reflexcamera voor trektocht

                                Ik kan je perfect volgen hoor. Op onderstaande site worden de verschillen tussen de FZ1000, de FZ2500 en de RX10 III heel duidelijk gemaakt.
                                Elk toestel heeft wel iets wat het ander niet heeft, en het is maar waar je het meeste of het minste belang aan hecht (wanneer je de prijs buiten beschouwing laat).
                                Wanneer (enkel) de prijs een rol speelt kan je in één seconde beslissen .

                                The Panasonic Lumix DMC-FZ2500/FZ2000 is now the company's top superzoom, offering the majority of features from the company's GH-series of video-centric cameras. We've put the FZ2500 through its paces to see if it's the B-camera you're looking for. Read review


                                Wat voor jou belangrijk is nl. het touchscreen is voor mij zelfs een minpunt omdat je continu je scherm vuil zit te maken door de vingerafdrukken.
                                Bediening zal door het touchscreen wel wat makkelijker zijn, dat is dan ook weer waar.

                                Comment

                                Working...
                                X