Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop spiegelreflexcamera (canon)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Aankoop spiegelreflexcamera (canon)

    TS wil zeggen...Topicstarter
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

    Comment


    • #17
      Re: Aankoop spiegelreflexcamera (canon)

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Wel, de TS gaat niet hoger dan 400 iso en dat noem ik geen "hoge iso". Op 400 iso gaat dat zo geen verschil maken, als je nu gezegd had op 1600 iso of hoger, dan misschien.

      Heb zo het idee dat er eigenlijk iets anders aan de hand is.
      Eén stop blijft natuurlijk één stop...ook op iso 400... ik weet niet wat de grenzen zijn van TS..blijkbaar iso 400.
      DR en kleurdiepte zijn meerdere stops beter op Nikon APS.

      Maar je hebt gelijk, verschillen bij die lage iso waarden maken zichtbaar weinig uit en eigenlijk zou iso 1600 nog goed bruikbaar moeten zijn bij de 1000D... naargelang de grootte van de Foto's natuurlijk.. of de manier waarop hij zijn foto's bekijkt op een monitor.
      Foto's van mijn oude Canon 40D die er vroeger goed uitzagen bij iso 3200 op een 19 Duim CRT monitor ... zien er nu al een stuk minder aangenaam uit als ik deze bekijk op een 27" in Fullscreen.
      Dus die High iso is relatief en voor iedereen verschillend wat goed of minder goed betreft.

      Ik denk dus ook wel dat het probleem ergens anders ligt bij TS.. maar ja.. zoveel parameters
      Ik denk in de eerste plaats toch wel een beetje gebrek aan kennis en ervaring... en dat je je via deze weg moeilijk bijschaven
      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

      Comment


      • #18
        Re: Aankoop spiegelreflexcamera (canon)

        Dat is zeker een goede mogelijkheid maar de docente gaf ook wel te kennen dat het mogelijk een probleem met het toestel kan zijn. Nu goed als ik mij de investering kan besparen dan is dit zeker een zinvolle tip... (al denk ik toch dat mijn toestel sowieso wel aan vervanging toe is...)
        Woensdag is er terug les en kan ik misschien ook eens verder informeren bij haar (maar verschillende kanten lijken mij sowieso geen slecht idee )

        Comment


        • #19
          Re: Aankoop spiegelreflexcamera (canon)

          Oorspronkelijk geplaatst door my own savior Bekijk bericht
          Ik moet misschien inderdaad eens de tijd nemen om wat uitgebreider mijn ervaringen en doelstellingen te formuleren ;-) In ieder geval bedankt voor je verdiepende vragen!
          Met mijn huidige camera die ik minstens 5 jaar heb, heb ik tot nu toe voornamelijk wat mijn weg gezocht en op mijn eigen wat beginnen de manuele functies verkennen. Ik merkte zelf bij het volgen van de lessen waar ik onlangs mee startte dat ik eigenlijk al redelijk wat had uitgepluisd zonder er de juiste termen en zo voor te kennen. Ik startte deze lessen met doel om mijn vaardigheden en mogelijkheden wat uit te breiden zodat ik mijn foto's wat kon opwaarderen tot mooie familiefoto's die ook een verhaal brengen, maar tegelijk mij wat wou verdiepen om met fotografie wat meer te gaan doen. Ik zou er graag voor een deel therapeutisch mee aan de slag gaan op termijn, maar zou er even graag wat meer tijd in steken om ook meer creatieve beelden te maken... Daarnaast ben ik ook veel bezig met koken en zou ik graag mijn eten mooi op foto kunnen vastleggen. Ik vermoed dat ik hierdoor een heel breed gamma wil verkennen (en ben er nog niet aan uit of ik het één of het ander wat meer wil uitdiepen).

          In verband met de lenzen die ik heb: die 18-55 is inderdaad zeer basic en gebruik ik nog nauwelijks... De 50 mm is de lens die momenteel meest gebruikt wordt hier (ondermeer door de grote omvang van de Tamron waar ik mijn weg nog niet echt zo mee heb gevonden...). Mijn ervaringen met mijn toestel zelf zijn over het algemeen positief maar ik merk tijdens de lessen dat andere toestellen onder exact dezelfde omstandigheden hogere iso-waarden aankunnen zonder storende ruis te hebben. Dit terwijl ik snel aan de limiet zit (400 zoals eerder vermeld). Of ik zie iets over het hoofd (wat ook goed kan ). Daarnaast merk ik dat ik systematisch moet onderbelichten volgens de ingebouwde lichtmeter 0-punt is totaal onbetrouwbaar... Een derde element waar ik moeilijkheden mee ondervind is het LCD scherm waarbij de opnames die er goed uitzien uiteindelijk op de computer meestal overbelicht lijken en heel wat minder contrast lijken te hebben. (of soms ook omgekeerd...). Dat zijn zowat de dingen waar ik direct aan kan denken
          De 18-55 zonder IS is niet zo'n goede lens... maar de versie met IS wel. (bouwkwaliteit niet meegerekend)
          Ook de 18-55 IS - STM is zeer goed.
          Het LCD van de 1000D is niet zo betrouwbaar om je opname op te oordelen (ook nog eens vrij klein)
          Ik heb zelf ooit een 40D gehad en dat scherm was ook al niet erg betrouwbaar... (zelfde als de 1DMKIII)
          LCD schermen zijn flink verbeterd na de 40D ... dus verbeterd vanaf de 50D en andere modellen die gelijk uitgebracht zijn met deze laatste.
          Plaats eens een foto.. dat zegt dikwijls meer dan woorden kunnen beschrijven.
          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

          Comment


          • #20
            Re: Aankoop spiegelreflexcamera (canon)

            Ik heb hier wel een aantal foto's staan die ik als mijn betere beschouw!

            https://500px.com/SimonPimon

            Bij het bekijken van de foto's merk ik eigenlijk wel dat er ook tussen zitten met iso 400 zonder ruis! Het zal dus toch aan andere factoren liggen waar ik waarschijnlijk nog geen zicht op heb ;-) Kan dit te maken hebben met het objectief?

            (ps. ivm die lens is het die zonder IS dacht dat ik dat gezegd had in mij vorige post mijn excuses )

            Comment


            • #21
              Re: Aankoop spiegelreflexcamera (canon)

              Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
              Foto's van mijn oude Canon 40D die er vroeger goed uitzagen bij iso 3200 op een 19 Duim CRT monitor ... zien er nu al een stuk minder aangenaam uit als ik deze bekijk op een 27" in Fullscreen.
              Dus die High iso is relatief en voor iedereen verschillend wat goed of minder goed betreft.
              Feit is ook dat veel mensen geen foto’s meer afdrukken maar liever op 100% op een scherm zitten te kijken… heeft imho niet veel meer met fotografie te maken… Maak terug eens afdrukken van foto’s en je zal zien dat al dat hoge iso/ruis en DR gedoe eigenlijk zwaar overroepen is…
              Ik heb een tijdje terug een hele lading dia’s kunnen bemachtigen waar foto’s tussen zitten van m’n grootvader zaliger, foto’s van 46 jaar terug notabene. Ik heb al die dia’s ingescand met een Epson V620 scanner en als ik die dan op scherm bekijk zag dat er behoorlijk belabberd uit. Echter als ik die foto’s op A3 formaat afdruk stel ik gewoon vast dat het resultaat stukken beter is, verbazingwekkend goed zelfs… Dat is met digitaal genomen foto’s identiek, ik heb zelf een Epson fotoprinter waar ik tot A1 formaat kan mee afdrukken, dat maakt het ook dat als je dit zelf kunt je er zoiezo ook sneller iets print, best makkelijk en leuker dan op een computer te moeten kijken naar foto’s.
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

              Comment


              • #22
                Re: Aankoop spiegelreflexcamera (canon)

                Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                Feit is ook dat veel mensen geen foto’s meer afdrukken maar liever op 100% op een scherm zitten te kijken…
                Bedoel je foto's bekijken op 100% vergroting ? of voor 100% bekijken op een scherm ?

                Zelf druk ik nog weinig af..
                Ik vind niks mis mee om foto's te bekijken op je monitor, iPhone, 4K tv, Projector of wat dan ook... (zeker al niet met de huidige schermen die op de markt zijn)

                Ik heb nog vele dia's liggen en daar heb je ook heel wat materiaal (scherm, diaprojector, een hele hoop opbergdozen, tafeltje voor projector enz..) voor nodig die je telkens weer moet opstellen als je daar geen aparte kamer voor hebt.
                Dan vind ik het nu toch een stuk aangenamer op mijn Sony 65" 4K tv dan vroeger. (op den duur kijk je er tegenop om alles te plaatsen)

                Maar dat neemt niet weg dat ik foto's niet aangenaam vind...
                Het is ieder zijn keuze
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • #23
                  Re: Aankoop spiegelreflexcamera (canon)

                  Wij zijn blijkbaar nog van den oude stempel waznt wij drukken steeds na onze reis zelf de foto's af of via een fotodienst ala kruidvat,blokker enz...en inderdaad op maatje 15x10cm is er weinig meer te zien van ruis die je bv wel ziet op 100%

                  grtz

                  Templar
                  D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                  Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Aankoop spiegelreflexcamera (canon)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                    Maar je hebt gelijk, verschillen bij die lage iso waarden maken zichtbaar weinig uit en eigenlijk zou iso 1600 nog goed bruikbaar moeten zijn bij de 1000D... naargelang de grootte van de Foto's natuurlijk.. of de manier waarop hij zijn foto's bekijkt op een monitor.
                    Enige waar ik ondertussen aan gedacht heb is dat Savior (de TS) misschien gewoon is om niet meer dan 400 iso te gebruiken, dan sterk onderbelichten (om de sluitertijd hoog te houden) en dan op de pc de belichting verschillende stops optrekt. Dan zou je wel eens in de problemen kunnen komen. Maar om dat trachten op te lossen met een andere body?

                    Is dat zo, of tracht je direct correct te belichten Savior?

                    Comment


                    • #25
                      Re: Aankoop spiegelreflexcamera (canon)

                      Niet veel tijd om te antwoorden maar ik probeer wel correct te belichten! Ik let er de komende weken eens extra op en ga eens experimenteren wat hij bvb doet met iso 1600. Misschien is hey bij opnames waarbij ik mij nog minder bewust met instellingen bezig hield... blij dat ik hier toch de vraag stelde

                      Comment


                      • #26
                        Re: Aankoop spiegelreflexcamera (canon)

                        Ruis was niet mijn voornaamste probleem (en daar begin ik door jullie reacties meer zicht op te krijgen ). Ik denk dat ik vooral moeite heb met het gegeven dat mijn LCD scherm soms correct een goede belichting weergeeft maar soms ook overbelicht lijkt terwijl dit misschien niet zo is en er bij mij verwarring ontstaat (denk ik). Ik heb zonet eens een paar foto's getrokken met de belichtingsmeter op 0 en iso 1600 en moet toegeven dat het er beter uitziet dan ik verwacht had...

                        Los daarvan blijft ik wel deels met mijn vraag zitten als ik een nieuw toestel zou kopen naar wat ik mij dan moet richten. De nieuwe 760D bvb. of eerder naar oudere modellen die misschien voor minder geld +- evenveel te bieden hebben? Ik hou het nog in overweging omdat mijn toestel wel al redelijk wat heeft doorstaan.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Aankoop spiegelreflexcamera (canon)

                          Ik heb enkele van je foto's bekeken.
                          Wat me opvalt is dat je voor portretten soms niet focust op de ogen.. terwijl die foto's daar juist wel om vragen.. zeker met een 50mm op 1.8.
                          Ook zijn sommige foto's onscherp... waarschijnlijk te wijten aan bewegingsonscherpte indien je geen statief gebruikte (maar dat weet ik natuurlijk niet)... 1/50 is gewoon te weinig met een 50mm op APS (alhoewel er sommigen wel in slagen uit de hand)

                          Ik zie wel dat je een goed fotografisch oog hebt en er zitten er een paar mooie bij.

                          De 750D is zoveel meer dan alleen maar ISO waarden en vermits je 1000D al wat heeft doorstaan is dat zeker een goede keuze.
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • #28
                            Re: Aankoop spiegelreflexcamera (canon)

                            Je hebt volledig gelijk ik heb mijn 50 mm nog maar een 2tal maand en ben echt nog aan het leren juist te focussen
                            ivm. bewegingsonscherpte: de 2 foto's waarvan ik uit het hoofd weet op welke je wijst waren snapshots in een 20 seconden tijd ongeveer.. maar vond de sfeer van die in de bar vb. Wel iets hebben! Bedankt voor de feedback en vragen! Ik had niet verwacht zoveel zaken mee te krijgen waar ik op kan letten en zoveel geduld te ervaren

                            Comment


                            • #29
                              Re: Aankoop spiegelreflexcamera (canon)

                              Ik heb zelf ook zo'n 1000d met 18-55 kit en 50mm 1.8. Ik heb net dezelfde problemen als jij. De lichtmeter in de camera is onbetrouwbaar, de LCD al helemaal en haarscherpe focus (zeker met deze lenzen) en bewegende onderwerpen is bijzonder moeilijk. Ik heb mijn oog op de 760d laten vallen (vooral voor het extra wieltje achteraan op de camera waardoor de 700d en de 750d afvallen). De 70d komt eventueel ook in aanmerking, maar die is weer wat prijziger. Daarnaast hoop ik dat de nieuwe 24mp sensor (geruchten zeggen een Sony sensor te zijn en dat de 1.6 crop factor precies eerder 1.5 geworden is...) een grote verbetering is voor dynamisch bereik, iets waar de 1000d nog nooit van gehoord heeft trouwens

                              Comment


                              • #30
                                Re: Aankoop spiegelreflexcamera (canon)

                                Ik merk trouwens dat mijn zus haar 1000d betrouwbaarder is. Ik was dit vergeten vermelden. Heb al veel met de haren getrokken en daar heb ik de problemen niet... nu na deze vragen bedenkingen. .. vermoed ik dat de waarheid tussen het toestel en ervaring in ligt! Ik weet natuurlijk niet wat jou ervaring is met fotografie; )

                                Comment

                                Working...
                                X