Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

    Al enkele weken ben ik met onderstaand vraagstuk bezig, ik slaap er bijna niet meer van. Dus is het tijd om hulp in te roepen voor mijn vrouw het helemaal niet meer ziet zitten.

    Ik had een Canon 1D IV en heb nog steeds de 24-70mm f/2.8 L II, 50mm f/1.4 en de 430 EX II flitser van Canon. (de 24-70mm zou vanavond normaal de deur uit gaan...) De 1D IV is verkocht omdat ik de laatste tijd merkte dat ik dat toestel vaker thuis liet omwille van het gewicht. (camera + set lenzen) Ik heb een slingshot-type rugzak en al dat gewicht op een schouder heel de dag... Ik heb wel een EOS M voor kleinere uitstappen met familie maar toch al paar keer gedacht "had ik nu toch maar ..."

    Dus ik was van plan om over te stappen op een kleiner, vooral lichter systeem. Zo kwam Fuji in beeld. Maar na een waterval aan positieve reviews te lezen, las ik er toch een aantal met bedenkingen, vooral dan omtrent de knoppen op de achterzijde. Dus zocht ik verder en toen kwam ik, raar maar waar, uit bij een Nikon D800(E). Dus wat ligt er nu eigenlijk op tafel?

    Optie #1
    Ik behoud de 24-70mm, de 50mm en de flitser. Op het bedrag dat ik kreeg voor de 1DIV leg ik wat op, pak gemiddeld 500 euro en ik koop een Canon 5D III.

    Optie #2
    Ik verkoop het overige Canon materiaal en schaf een D800(E) aan samen met de 24-70mm van Nikon. Dan is echter het geld op, of toch het budget dat ik maximaal kan spenderen op dit moment.

    Optie #3
    Ik verkoop het overige Canon materiaal en koop:

    Fuji X-T1 + 18-55mm
    Fuji 35mm f/1.4
    Fuji 56mm f/1.2
    Fuji 10-24mm f/4

    Als ik daar nog 500 euro aan opleg, zoals ik voor de 5DIII zou moeten doen, kan daar met de huidige cashback actie van Fuji nog een 55-200mm bij.

    Nu komt het natuurlijk. Waarvoor gebruik ik dat materiaal? Eigenlijk is het niet zo simpel daar ik geen stroming kies binnen de fotografie om mij op te focussen. Ik doe dus zowel landschappen, als portretfotografie, dieren, verlaten industrie, straatfotografie (al moet ik mij daar nog aan wagen) en af en toe een huwelijk (mogelijks volgend jaar richting bijberoep - dus zeker niet onbelangrijk).

    Natuurlijk moet ik er rekening mee houden dat het voor mij momenteel financieel geen "en en" verhaal kan worden. Want ik merk op dat velen de Fuji naast een SLR gebruiken. Bij mij zou het dus om een vervanging gaan.

    Dus vanuit het opzicht van het type fotografie + mogelijke bijberoep-optie, wat zou voor jullie een goede keuze zijn? Wetende dat alle opties ongeveer even duur uitkomen. Enkel de switch naar Nikon is "duurder" omdat ik daar dan nog momenteel op 1 lens zit, de 24-70, tegenover de andere systemen. Maar je wint er wel mee aan resolutie e.d. op de D800 natuurlijk.

    Thanks.

  • #2
    Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

    Een echt *antwoord* heb ik niet meteen, maar wel een paar bedenkingen bij de situatie die je omschrijft...

    * Als je richting bijberoep zou gaan - professioneel fotograferen dus - waarom heb je die fantastische 1D verkocht? De overschakeling naar een systeemcamera (van eender welk merk) zal een kwestie zijn van toegevingen. Drie dingen schieten mij onmiddellijk te binnen: bedieningscomfort (knoppen, algemene stabiliteit, snelheid), de optische zoeker, en de kwaliteit van het flash-systeem.

    * Je omschrijft een vrij algemeen gebruik qua omstandigheden waarin je fotografeert. Daar zit geen echte actie of zeer lange brandpunten bij, dus kan je met een toestel als de X-T1 ongetwijfeld voldoende uit de voeten. Ik ben ervan overtuigd dat de kwaliteit van de beelden niet zichtbaar moet onderdoen.

    * De redenering van overschakelen naar lichter en compacter kan ik helemaal volgen. Ik ben namelijk dezelfde weg aan het inslaan. Zolang je voor jezelf foto's neemt en niet te hard tegen de limieten van je uitrusting botst, is dat perfect. Maar als ik geld moet vragen voor mijn fotografie, dan lijkt een degelijke SLR mij de eerste optie, omdat je daarmee - alweer mijns inziens - de kans op gemiste momenten verkleint. Ik weet zeker dat je met een X-T1 een knappe huwelijksreportage kan maken, maar ik vind een SLR gewoon een beter instrument voor zulk werk.

    Ik vind je Fuji lijstje trouwens zeer smakelijk. Met je portretwerk zal je van die 56 ongetwijfeld genieten.
    Hopelijk heb je hier iets aan...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

      Als het u echt te doen is om het gewicht, en ik spreek nu niet over een
      ons of zo, maar gewoon veel lichter, dan hebt u natuurlijk maar één
      keuze, of wel zeult u verder met uw slingshot vol materiaal.

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

        @Pieter:

        Ik heb de 1D verkocht vooral verkocht omwille van het gewicht, enerzijds tijdens het transport maar anderzijds ook tijdens gebruik. Zo merkte ik dat ik geregeld onscherpe foto's had, iets waar ik veel minder last van had toen ik de 5dII van mijn schoonvader in gebruik had. Natuurlijk dacht ik eerst dat het om de combi lens+body ging, dus dook ik meteen in het AF microadjustment maar enkele testshots vanaf statief, maakte mij duidelijk dat het aan het manneke achter het toestel lag.

        Toen ben ik hier in verder gegaan, en merkte ik dat alles onder 1/80 a 1/100 niet meer zo scherp was. Als ik dan de foto's erbij nam van de 5DII, zag ik dat ik daar op 1/40 a 1/60 nog vaak scherp uit de hand kon trekken. Dus mijn conclusie was en is dat ik opnieuw moet leren fotograferen met dat toestel. Wat opzoekingen op internet bevestigen dit. Dat je moet wennen aan het gewicht van de camera + lens om scherpe foto's te maken, zeker wanneer je naar langer dan 1/100 gaat. Mijn vrouw gebruikt overigens de camera ook en de 1DIV was ook op dat vlak net een stap te ver. Dus vandaar dat hij sowieso de deur uit "moest" - ongeacht wat de opties daarna ook zijn.

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

          ik zou geen moment twijfelen en gewoon bij Canon blijven, gezien je plannen naar de toekomst toe, Fuji, Sony, Olympus, allemaal harstikke mooie toestellen voor heel veel gelegenheden, vaak net zo goed of beter dan een spiegel, maar (altijd een maar !!), nooit, maar dan ook nooit zo alround als een goede spiegel, zeker niet als de 1 serie en de 5 serie, hier blijft deze systemen (nog) achter, de snelheid waarmee je sommige zaken kunt doen haal je nou eenmaal niet met deze spiegelloze toestellen.
          De kwaliteit is welliswaar erg goed, haast zo goed als de betere fullframes, maar met sommige zaken blijven ze nog achter, dit ga je merken en je gaat je eraan irriteren.
          Dus mijn advies, koop een 5D mark 3, is niet echt een groot voordeel qua gewicht, maar vergis je niet, Fuji is ook niet een van de kleinste. Als je echt winst wil gaan halen zul je (bv) naar Olympus moeten, deze heeft niet alleen kleine toestellen, maar belangrijker ook de lenzen, waarvan er enkele errrrrug goed zijn.
          Heb zelf de Canon 5 2, met wat leuke L lenzen , deze hou ik ook net zolang me dit finacieel toegestaan is, daarnaast heb ik een M4/3 systeem (Olympus OMD) met wat mooie prime lensjes, voor heel veel gelegenheden uitermate geschikt, beter dan de Canon zelfs (met name wandeltochjes, stedentripjes e.d.), maar als het echt serieus moet zijn, macro, portret, natuur, grijp ik toch naar de Canon, net even iets anders/sneller/alrounder. Maar dit is natuurlijk een luxe die veel geld kost, 2 systemen.
          Mijn beste Foto moek nog trekke.

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

            Ik snap het echt wel, hoor. Een 5D is wellicht ruim een halve kilo lichter. Zolang je geen lens van 2kg en meer eraan hangt, is het formaat van de 1D mijns inziens ook geen voordeel.
            Misschien moet je eens de 5D bekijken in vergelijking met de 6D of zelfs de 70D. Misschien kan je je budget (en je spierkracht) op die manier nog optimaler benutten?

            Bij Nikon en andere merken hebben ze ook echt wel materiaal van vergelijkbaar niveau. Als ikzelf vandaag van nul begon met een SLR, zou ik haast zeker voor Nikon kiezen, op basis van het lensaanbod. Ik vind dat ze de beste combinatie 24-70 + 70-200 hebben. Maar ik ga hier niet verder van je topic afwijken...

            Mocht je naar Fuji X overstappen, kijk ik alvast uit naar je bevindingen en resultaten.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

              Ik lees net dit: http://fakechuckwestfall.wordpress.c...k-sucks-balls/

              Zijn reactie is misschien iets te Canon maar als je de test doet op dpreview met de RAW voorbeelden, zie je wel dat er iets van aan is. De 5DIII levert scherpere beelden op hoge ISOs maar zelfs op ISO 200, vind ik dat de munt van de 5DIII scherper toont. Het enige voordeel dat de D800, gezien de IQ, biedt is de hoge resolutie en het feit dat ik las (maar zelf niet kan bevestigen) dat als je schaduwen moet recupereren, je door het bereik van de Nikon camera's dat beter kan dan bij Canon.

              update
              Als ik de RAW beelden nog eens bekijk, hangt het er precies wat vanaf welk stuk van de opname je gebruikt om te vergelijken.

              Als je bijvoorbeeld de foto bekijkt op http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d800-d800e/33 - en je zet de camera op 1600 ISO, met als ingezoomed deel ongeveer in het midden van de grayscale van Kodak, lijkt het mij dat de Canon een veel mooier ruispatroon heeft. Maar als je dan het focus punt op het "baileys" label zet, lijkt het weer omgekeerd en is het resultaat van de D800 zuiverder.

              Los daarvan, als ik die sample image bekijk op ISO 200 en wat rond beweeg met het focus punt, moet ik eerlijk toegeven dat ik qua scherpte nauwelijks verschil zie tussen de D800 / 5dIII. Zelfs de D800e springt er voor mij niet uit, toch zeker niet om een 300 euro prijsverschil te rechtvaardigen. Maar kijk je dan wat verder tussen de sample gallery van de D800, en je neemt bijvoorbeeld de foto van de platenspeler lijkt mij die nog perfect bruikbaar en die is op 6400 ISO genomen.

              Iemand die mij dat kan "uitleggen" dat het lijkt dat in gecontroleerde studio omgeving de Nikon minder goed lijkt te presteren qua ruis maar dan in "real world" gebruik daar toch goed zijn mannetje precies weet te staan, zelfs op ISO 6400?
              Last edited by fmclssns; 4 september 2014, 11:39.

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

                Oorspronkelijk geplaatst door fmclssns Bekijk bericht
                Iemand die mij dat kan "uitleggen" dat het lijkt dat in gecontroleerde studio omgeving de Nikon minder goed lijkt te presteren qua ruis maar dan in "real world" gebruik daar toch goed zijn mannetje precies weet te staan, zelfs op ISO 6400?
                Ja hoor
                Een testopstelling is geen "real world" onderwerp.
                Kommaneuken (of mieren, of pixels) heeft nog weinig met echte fotografie te maken.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                  Een echt *antwoord* heb ik niet meteen, maar wel een paar bedenkingen bij de situatie die je omschrijft...

                  * Als je richting bijberoep zou gaan - professioneel fotograferen dus - waarom heb je die fantastische 1D verkocht? De overschakeling naar een systeemcamera (van eender welk merk) zal een kwestie zijn van toegevingen. Drie dingen schieten mij onmiddellijk te binnen: bedieningscomfort (knoppen, algemene stabiliteit, snelheid), de optische zoeker, en de kwaliteit van het flash-systeem.

                  * Je omschrijft een vrij algemeen gebruik qua omstandigheden waarin je fotografeert. Daar zit geen echte actie of zeer lange brandpunten bij, dus kan je met een toestel als de X-T1 ongetwijfeld voldoende uit de voeten. Ik ben ervan overtuigd dat de kwaliteit van de beelden niet zichtbaar moet onderdoen.

                  * De redenering van overschakelen naar lichter en compacter kan ik helemaal volgen. Ik ben namelijk dezelfde weg aan het inslaan. Zolang je voor jezelf foto's neemt en niet te hard tegen de limieten van je uitrusting botst, is dat perfect. Maar als ik geld moet vragen voor mijn fotografie, dan lijkt een degelijke SLR mij de eerste optie, omdat je daarmee - alweer mijns inziens - de kans op gemiste momenten verkleint. Ik weet zeker dat je met een X-T1 een knappe huwelijksreportage kan maken, maar ik vind een SLR gewoon een beter instrument voor zulk werk.

                  Ik vind je Fuji lijstje trouwens zeer smakelijk. Met je portretwerk zal je van die 56 ongetwijfeld genieten.
                  Hopelijk heb je hier iets aan...
                  Inderdaad Pieter, met die Fuji 56mm als portretlens is het echt genieten. Vind ik persoonlijk beter dan de Nikon 85mm 1.4 D, de G-versie ken ik niet. Het objectief dat mijns inziens hjiermee goed vergelijkbaar is, is de Nikon 105mm 2.0 DC. Iets minder lichtsterk, maar ook een prachtig objectief voor portret natuurlijk die qua kleurweergave zo uit de camera (jpeg) zeer vergelijkbaar is.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

                    Zie en oordeel, Blog van een FB vriend.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

                      Die blog van Bjorn Moerman had ik al gelezen. Moest ik enkel landschappen doen, dan zou ik denk ik sowieso voor het Fuji systeem gaan. Met de mogelijke optie naar huwelijken toe in de toekomst, dat doet me twijfelen of het systeem daar rijp genoeg voor is. Zeker als ik dingen lees over flash gebruik. Ik kan me moeilijk inbeelden dat zo'n compacter systeem even vlot / snel werkt om al die momenten vast te leggen.

                      Daarom zou ik het eens moeten kunnen uitproberen maar ze verhuren nergens systeemcamera's, althans zo lijkt het mij toch en het is toch een vrij dure "gok" om zo blind te wagen, vermits ik Fuji niet ken, nooit mee gewerkt heb, etc.

                      Anders kan ik gewoon de Canon lenzen die ik nog heb verkopen, online een X-T1 bestellen met "kitlens", die uitproberen en als ik niet tevreden ben, als ik het goed heb, kan ik die terug sturen en zijn ze verplicht je geld terug te geven vermits je bij een online bestelling een bedenkperiode hebt (?) Moest ik niet tevreden zijn, dan verlies ik toch alleszinds al geen geld op dat moment. Misschien is dat nog het beste.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

                        Hoi,

                        wil je kleiner. lichter en FF kwaliteit...
                        Dan is er maar een. Sony.
                        Sony A7 of A7R. De A7 24 Mp en een betere en snellere AF, A7R 36 Mp.
                        In combinatie met een adapter zijn er tal van lensmogelijkheden.

                        Groet.
                        Adrie

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

                          Jij bent dus die andere die dat ook vindt!
                          In het geval van TS, zou ik de 5DIII kopen, als je van plan bent er geld mee te verdienen. Ik ben ook nog niet gewonnen voor de systeemcamera's, al vind ik wat ze presteren echt wel indrukwekkend. Maar nog nét niet goed genoeg. Het zal ongetwijfeld nog wel komen. Ik ben nu eenmaal nooit een early adopter geweest.


                          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                          Ja hoor
                          Een testopstelling is geen "real world" onderwerp.
                          Kommaneuken (of mieren, of pixels) heeft nog weinig met echte fotografie te maken.
                          ______
                          www.vue.photo

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                            Jij bent dus die andere die dat ook vindt!
                            In het geval van TS, zou ik de 5DIII kopen, als je van plan bent er geld mee te verdienen. Ik ben ook nog niet gewonnen voor de systeemcamera's, al vind ik wat ze presteren echt wel indrukwekkend. Maar nog nét niet goed genoeg. Het zal ongetwijfeld nog wel komen. Ik ben nu eenmaal nooit een early adopter geweest.
                            Ja dat ben ik

                            Ik ben dan weer wel gewonnen voor mirrorless, maar dan voor mijn eigen gebruik. Ik ben ook van mening dat de ontwikkelingen nog een hele weg af te leggen hebben voor ze de SLR van de troon stoten. Refresh rate van de zoeker (voor mij een noodzaak) en snelheid van de AF vallen mij momenteel een beetje tegen.

                            Ik snap de keuze voor een 5D. Maar mijn persoonlijke voorkeur gaat naar APS-C formaat omdat de scherptediepte bij grote diafragma-openingen meer aansluit bij mijn soort fotografie. Anders gezegd: ik vind dat een lichtsterke prime genre 85mm f/1.2 te weinig scherptediepte oplevert. Een stopje of twee dichtknijpen, zal je zeggen. Ja, maar dan gaat je sluitertijd weer mee omhoog en dat vind ik een nadeel.
                            Pieter
                            --
                            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoop "nieuw" systeem en ik geraak er niet uit (Nikon, Canon, Fuji)

                              Oorspronkelijk geplaatst door fmclssns Bekijk bericht
                              Met de mogelijke optie naar huwelijken toe in de toekomst, dat doet me twijfelen of het systeem daar rijp genoeg voor is.
                              Verleden maand heb ik zelf een huwelijk gedaan met de Fuji, was perfect werkbaar en in alle omstandigheden vrij correct, heb geen flits gebruikt, wel sommige foto's op 6400 iso, kan ik hier omwille van privacy tegenover het koppel niet plaatsen.

                              Wel een linkje naar nog een blog. http://olafphotoblog.com/2014/03/26/...-xf-56mm-f1-2/

                              Comment

                              Working...
                              X