Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop externe flitser?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aankoop externe flitser?

    Bon, ik heb dus een digitaal fototoestel Nikon CP 5700 en een analoog Minolta Dynax 5 denk ik, nu ja een pot nat.

    Maar nu had ik graag een externe flitser gekocht omdat ik volgend weekend een evenement moet fotograferen, nu ben ik er zelf niet aan uit of ik een moet kopen voor de nikon of een voor de minolta.

    Een kant van mij zegt dat ik liever evenementen blijf fotograferen met analoog maar aan de andere kant is het meer toekomstgericht als ik ga voor de digitale.

    Graag raad hierover?

    En heb nog een vraag: ik heb vorige keer iemand bezig gezien met een flits die zich aan de zijkant van het apparaat bevond. Dat lijkt me veel interessanter, is dat te vinden of is dat onbetaalbaar of weet ik veel wat?

    Als iemand hierover expert is... Laat maar komen


    Corinne,
    Nikon D200

  • #2
    Originally posted by Inny
    En heb nog een vraag: ik heb vorige keer iemand bezig gezien met een flits die zich aan de zijkant van het apparaat bevond. Dat lijkt me veel interessanter, is dat te vinden of is dat onbetaalbaar of weet ik veel wat?
    Ik verkies ook om de flitser naast de camera op een bracket te zetten. Dat geeft mij het gevoel dat het geheel beter in balans is. Als je camera geen X-sync contact heeft, kan je een flitsschoenadapter gebruiken om je PC cord te verbinden. Ik denk dat het ook veiliger is als je een flash gebruikt die een iets hoger trigger voltage heeft. Vreemd dat geen enkele producent officieel maximumvoltages meedeelt voor de flitsschoen.

    Heeft de Nikon CP5700 TTL? Zo ja, dan kan je kiezen uit een aantal uitstekende (maar soms ook prijzige) Nikon flashes. Als enkel auto flash ondersteund wordt, kies je beter voor een iets goedkoper third-party model (Metz, Sunpak, Vivitar).

    Ik neem aan dat je analoge Minolta in elk geval dedicated TTL flitsers gebruikt? Als dat het geval is, kan je misschien best een Metz flitser kopen met aparte schoenadapters voor je beide camera's. Zo kan je 1 goeie flitser op allebei gebruiken.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Pas op met die Metz flashes : ik heb een CP5000 en qua flashschoen en specs zal dit wel hetzelfde zijn als jouw CP5700. Ik wou ook een Metz flash kopen. Maar voor alle veiligheid toch eerst eens gaan testen. Normaal zou die TTL moeten aankunnnen ; maar dat was dus niet het geval. En zit je dus bij 90% van je foto's met overbelichting. Volgens 'het net' en de boekses werkt de combinatie CP5000 + Metz flash : maar dit is dus niet zo.

      Neem je toestellen mee en test het eerst eens (die verkopers zullen wel zeggen dat het werkt.)

      Ik heb me een SB-50DX van Nikon gekocht en werkt perfect (ook TTL).
      Canon 300D | Canon EF-S 18-55 | SIGMA 28-300 f3.5-6.3 | Speedlight 420EX
      Canon IXUS 800IS
      Lidnummer: BD0152BE |
      http://tomvandenberk.be

      Comment


      • #4
        <font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS">Hallo Inny,

        Heb de Metz 54 MZ-3 voor mijn Coolpix 5700. Inderdaad, van tijd foto's overbelicht. TTL werkt dus niet naar behoren met de SCA 3402 M1 adaptor.Recent is de nieuwe SCA 3402 M2adaptor uit. Heb hem besteld bij Imaging One OnelineShop. Hoop dat er verbetering is.
        Groetjes,

        Pol.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          ik gebruik een SB-80DX. Een beetje duur maar geeft een uitstekend resultaat. En zeker met de diffusor, welke geeft een "soft" licht voor de portreten...

          Yves VDM
          ---
          http://www.virtualgallery.be

          Comment

          Working...
          X