Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop camera voor sportwedstrijden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop camera voor sportwedstrijden

    Hallo,

    Voor het filmen van sportwedstrijden zou ik een camera willen aankopen. Het gaat vooral om voetbalwedstrijden, zowel overdag als 's nachts. Ook gebeuren er interviews na de wedstrijd.

    Concreet heb ik dus volgende zaken nodig:

    - Camera
    - Statief
    - Externe micro
    - Tas (waar beiden in kunnen het liefste)

    Budget is maximum 5/600 EUR. Na wat reviews gelezen te hebben dacht ik eventueel aan deze modellen:

    Sony HDR-CX570 - Videocamerashop.be

    Panasonic HC-V700 - Videocamerashop.be

    Qua tas zou zowel de micro, camera als statief er moeten inpassen. Dit lijkt me een kanshebber:
    Canon 1EG Professional Gadget Bag - Videocamerashop.be

    Qua statief is het belangrijk dat je makkelijk het spel kan volgen. Zijn deze hiervoor geschikt ?

    Velbon CX 444 F - Videocamerashop.be

    Hama Statief Star 63 - Videocamerashop.be

  • #2
    Re: Aankoop camera voor sportwedstrijden

    500-600€ voor video is zeer beperkt, een goed videostatief kost minstens 200 euro en diegene u aanhaalt zijn zeker onvoldoende. Als micro is de rode videomic een goed begin.

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop camera voor sportwedstrijden

      Het is voor een micro voor de interviews. Voor het omgevingsgeluid zullen we het moeten doen met de camera zelf.

      Het gaat uiteraard niet voor professionele live verslaggeving, is vooral voor online gebruik bedoeld.

      Welke statieven zijn geschikt volgens jou? En wat qua camera's?

      Ik weet dat het budget beperkt is, maar zou uit dat budget dus het maximum willen uithalen.

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop camera voor sportwedstrijden

        Oorspronkelijk geplaatst door 07Jeroen Bekijk bericht
        Het is voor een micro voor de interviews. Voor het omgevingsgeluid zullen we het moeten doen met de camera zelf.

        Het gaat uiteraard niet voor professionele live verslaggeving, is vooral voor online gebruik bedoeld.

        Welke statieven zijn geschikt volgens jou? En wat qua camera's?

        Ik weet dat het budget beperkt is, maar zou uit dat budget dus het maximum willen uithalen.
        Dan kan je mijns inziens best voor tweedehands gaan. Ik ben niet zo thuis in de markt van de videocamera's, dus ik weet niet welke camera's een deftige autofocus hebben om rennende voetballers te volgen. Qua statief zou ik eens kijken naar de Manfrotto 190 of 055 serie en daar dan een videokopje bij, al dan niet van Manfrotto.
        70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop camera voor sportwedstrijden

          Oorspronkelijk geplaatst door 07Jeroen Bekijk bericht
          Het is voor een micro voor de interviews. Voor het omgevingsgeluid zullen we het moeten doen met de camera zelf.

          Het gaat uiteraard niet voor professionele live verslaggeving, is vooral voor online gebruik bedoeld.

          Welke statieven zijn geschikt volgens jou? En wat qua camera's?

          Ik weet dat het budget beperkt is, maar zou uit dat budget dus het maximum willen uithalen.
          Statief: beste prijs/kwaliteit wat er momenteel op de markt is, gebruik hem zelf en werkelijk een prachtig statief voor video.
          Als recorder voor interviews, is deze beter : Zoom H1 Of je kan zijn grote broer de H4n kopen dat ik zeer content van ben.

          In de markt van de videocamera's ben ik niet zo thuis (gebruik altijd mijn D7000 met primes/telezoom en dus altijd manuele focus). Maar ik weet wel uit ervaring, dat die videotoestellen van consumentenniveau niet echt denderend zijn qua volgen van bewegende mensen (spreek uit ervaring met een sony-toestel van 2 jaar terug dat toch wel 1000€ koste).
          Aangezien ik toch veel gebruik maakte van manuele focus daarop, besloot ik om toch voor de D7000 te gaan, dat nog veel betere video geeft dan dat toestel (zeer cinematisch en toch scherp met wazige achtergronden). Maar ik zou zo'n setup niet aanraden voor een ?onervarene? die sport wil filmen (waar je geen 2e keer kan proberen , want voor manueel focussen heb je toch wat oefening nodig).

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop camera voor sportwedstrijden

            Misschien moet je ook eens kijken naar de Nikon 1 serie. De vraag zou voor mij nog even zijn zijn welke lens je erop moet gebruiken om binnen je budget te blijven, maar de videokwaliteit is uitstekend.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop camera voor sportwedstrijden

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
              Misschien moet je ook eens kijken naar de Nikon 1 serie. De vraag zou voor mij nog even zijn zijn welke lens je erop moet gebruiken om binnen je budget te blijven, maar de videokwaliteit is uitstekend.
              +1 zeker een optie als je het goedkoop wil houden, zelfs focus tijdens video is verbazend snel! Dan zou ik wel een kleiner videostatiefje nemen . Ik heb hem een week mogen gebruiken en kwam tot het besluit dat ik de 10-30 bijna constant gebruikte ( had ook de 30-110), dit dan wel voor gewone snapshots, maar de 30-110 zou ideaal zijn voor sport (samen met 10-30). Het dynamisch bereik van die camera is werkelijk fantastisch groot (ik zou bijna zeggen gelijk met mij D7000 in foto's).

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop camera voor sportwedstrijden

                De zoom H4n is erg handig in gebruik hiervoor.
                Hij heeft 4 standen, als ik me niet vergis zijn dat:

                -Surround 2 Channel
                -Surround 4 Channel
                -Opname direct voor de micro met achtergrond invulling
                -En links en rechts, dus niets voor of achter

                Als camera kan ik enkel deze aanraden...
                Het is de opvolger van de handycam die in mijn fototas steekt...
                http://www.cameranu.nl/nl/videocamer...0_5943_239234/

                Video HDR-CX160E Florenne
                Video HDR-CX160E Relay for life
                Last edited by C. Ruben; 8 november 2012, 09:15.
                Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
                Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop camera voor sportwedstrijden

                  Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Craninx Bekijk bericht
                  De zoom H4n is erg handig in gebruik hiervoor.
                  Hij heeft 4 standen, als ik me niet vergis zijn dat:

                  -Surround 2 Channel
                  -Surround 4 Channel
                  -Opname direct voor de micro met achtergrond invulling
                  -En links en rechts, dus niets voor of achter

                  [/URL]
                  Juist, en je kan de micro'tjes bovenaan ook nog draaien om van 180° naar 90° te gaan (of zoiets, gebruik het vaak en is zeer handig).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop camera voor sportwedstrijden

                    Bedankt voor de reacties.

                    500 EUR lijkt me dus duidelijk te weinig om degelijk materiaal aan te kopen. Vermits ik nu sowieso al betaalde opdrachten heb, zou ik eventueel wel het budget willen verhogen. Maar ik wil een "all-round" camera bij waar vooral de autofocus en ook een groot LCD scherm me belangrijk lijkt...

                    In het professioneel gamma zie ik echter het bos door de bomen niet. Wat zijn goede aanraders qua semi-professionele toestellen? Bijvoorbeeld voor een budget van 1.500 EUR?

                    EDIT: Het goedkoopste professioneel materiaal lijkt me: http://www.videocamerashop.be/produc...camera's/84203 // Zou je dan niet beter af zijn met dit bv. ?

                    Last edited by 07Jeroen; 9 november 2012, 23:28.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop camera voor sportwedstrijden

                      Als je voor professioneel materiaal zou gaan:

                      Canon XA10 € 1.528,00 http://www.videocamerashop.be/produc...10-pro-hd.html

                      Behringer XM8500 microfoon € 16,00 http://www.bax-shop.nl/dynamische-mi...500-microfoon/
                      XLR kabel € 5,00 http://www.allekabels.nl/xlr-kabels/...xlr-kabel.html
                      Microfoon € 4,00 http://www.bax-shop.nl/windkappen/jb...l#.UJ2gI4eNsjw
                      Davis & Sanford Provista 7518XB + FM18 € 220,00 http://www.fotokonijnenberg.be/produ...plus-fm18.html

                      = 1773 EUR (excl. BTW)

                      Meningen?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop camera voor sportwedstrijden

                        Bekijken jullie even of - wanneer je effectief voor een professioneel toestel gaat - dit prijs/kwaliteit een goede oplossing is? Of alles compatibel is?

                        Ik zou graag volgende week immers nog de knoop willen doorhakken!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop camera voor sportwedstrijden

                          Microfoon en geluid wordt zeer vaak onderschat, maar dat is even belangrijk als uw camera. Een film mag nog zo mooi gefilmd zijn, als het geluid niet 100% zuiver is, zal hij nooit geapprecierd worden. Ik blijf erbij dat daardoor een Zoom h4n/h1 de beste keuze is. Ook uw xlr kabel moet je niet de goedkoopste pakken (die van mij van 3m kost toch ruim 40 euro), de kleinste fout in zo'n kabel zorgt voor constante storing in uw geluid. Statief is zeker in orde!
                          De camera heeft op 300mm (waar je waarschijnlijk regelmatig zal zitten bij sportopnames) slechts een min diafragma van f/8, waardoor een niet veel licht niet meer zal overblijven. Daarom zou ik deze niet nemen.
                          Ik zou eerder voor deze gaan : Sony Nex-VG20EH. Kost +- 100euro meer, maar je kan wel eventueel uw lens verwisselen als je bv nog meer zoom nodig hebt, of als u een prime wil gebuiken.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop camera voor sportwedstrijden

                            Dat f8 klopt niet. Op meest tele is het f2.8. Zie http://www.gizmag.com/canon-xa10-cam...-camera/17482/.
                            Canon 50D, Sigma 17-50 2.8, canon 70-300 IS, 430EXII, Cactus triggers en wat filters...
                            Panasonic GH3 met 14-140

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoop camera voor sportwedstrijden

                              Aha!

                              Welk voordeel zou de Sony dan t.o.v. de Canon bieden? Betere kwaliteit bij avondopnames, of dan toch niet (zie post MikeNeyens)?

                              Zijn en er andere merkbare verschillen tussen beide camera's? Ik neem aan dat bij Sony de geluidskwaliteit standaard een pak beter zal zijn omwille van de aanwezige micro?

                              Betreffende de micro, kan je die Zoom H4N/H1 (deze? http://www.audiorecordershop.be/prod...FaTKtAod3x8AHA) ook rechtstreeks aansluiten op de camera? Dat is toch wel een belangrijke vereiste?

                              Betreffende het statief, zal ik daar sowieso de Canon & Sony op kunnen plaatsen? Of moet je dan nog een "plaatje" kopen of iets anders om de camera goed te monteren?

                              Comment

                              Working...
                              X