Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

7D of 1D mark IIn?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 7D of 1D mark IIn?

    Ik zou graag een upgrade van mijn 40D doen omdat ik vind dat de AF niet voldoet.
    Maar ik heb zo een beetje mijn twijfels tussen deze 2, misschien kunnen jullie mij wel helpen.

    Ik hou mij vooral bezig met natuurfotografie, gebruik vrij vaak hoge iso's (ongeveer 800) en heb een snelle camera nodig.
    Nu, beide camera's zijn snel, dus dat is geen probleem.

    De 1d zou voor mij een voordeel zijn omdat ik een 500 4.5 USM gebruik, en met een TC heb ik nu geen AF. Met de 1d zou dit opgelost zijn, maar dit is geen must voor mij.
    Nadeel van de 1D zou zijn dat ik minder bereik heb met mijn tele, minder pixels en ik kan mijn sigma 10-20 dan maar gebruiken vanaf 12 of 13 milimeter.
    De 1D is natuurlijk wel een dijk van een camera, dus dat is een pluspunt

    Ga ik nu best voor een oude 1D IIn of toch beter voor de nieuwere technologieën van de 7D?
    Website

  • #2
    Re: 7D of 1D mark IIn?

    Oorspronkelijk geplaatst door mr macro Bekijk bericht
    Ik zou graag een upgrade van mijn 40D doen omdat ik vind dat de AF niet voldoet.
    Maar ik heb zo een beetje mijn twijfels tussen deze 2, misschien kunnen jullie mij wel helpen.

    Ik hou mij vooral bezig met natuurfotografie, gebruik vrij vaak hoge iso's (ongeveer 800) en heb een snelle camera nodig.
    Nu, beide camera's zijn snel, dus dat is geen probleem.

    De 1d zou voor mij een voordeel zijn omdat ik een 500 4.5 USM gebruik, en met een TC heb ik nu geen AF. Met de 1d zou dit opgelost zijn, maar dit is geen must voor mij.
    Nadeel van de 1D zou zijn dat ik minder bereik heb met mijn tele, minder pixels en ik kan mijn sigma 10-20 dan maar gebruiken vanaf 12 of 13 milimeter.
    De 1D is natuurlijk wel een dijk van een camera, dus dat is een pluspunt

    Ga ik nu best voor een oude 1D IIn of toch beter voor de nieuwere technologieën van de 7D?
    ik zou dan toch voor de 7D gaan, om de redenen die jij vermeldde...
    1DmkIIn is een dijk van een camera, maar voor mij zouden de nieuwere snufjes van de 7D doorwegen bij de beslissing

    bvb,
    lekker veel pixels
    10-20 perfect blijven gebruiken
    lekker veel tele
    goede iso in vergelijking met de 1DmkIIn (veronderstel ik, heb ik zelf geen ervaring mee!)

    qoute van op Fredmiranda:

    7D notes with the 1DmkIIn

    1. AF, as stated before, when setup to your personal liking you can definitely catch more action shots then you ever would with a 50D. But in terms of a 1D body the 1D still an improvement over the 7D, specifically the 1DmkIIn body (and assume mkIII also). Lastly the 7D is not too far behind and it has really got me thinking if I am willing to give up just a little more for video. It has me debating pretty seriously and might need to try it out at a motor sports event next to really see if it is worth it.

    2. As far as image quality, it is very hard to tell again, going from a 8MP to an 18MP is huge and personally do not see the need for it but I tried it anyway. Shooting in RAW of course I tried to see where the differences were at the same final computed focal length for each camera using a Canon 70-200mm F4 L IS @ F4, 200 ISO. I would give the image quality (pixel peeping) up to the 7D but not by much. The one draw back I saw being DOF on the 1.6 crop body versus the 1.3 crop of the 1D series, there was just something more pleasing and natural about the 1D versus the 7D in the pictures.

    So in all the 7D is an amazing body and it has been really hard for me to decide which way to choose personally. The 7D IQ is better (pixel peeping wise) but you need to sacrifice higher yields and a more natural look for HD video. Tough choice for me and might just wait to see what the 1DmkIV has in store...
    Last edited by Matthias; 20 januari 2010, 10:34.
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: 7D of 1D mark IIn?

      de iso van de 1D MK II N is doenbaar tot 800, erna (naar mijn mening) niet echt bruikbaar (tenzij voor internetprentjes op lage kwaliteit...)
      (reden waarom ik de mijn heb verkocht en nu op zoek ben naar een MK III)
      ik zou dus ook voor de 7D gaan, mede omdat een TC toch kwaliteit daling geeft, en dat de 7D toch al een 1,6 cropfactor heeft.
      (moest je echt willen dacht ik gelezen te hebben dat je die TC kan gebruiken op je 7D door de pinnetjes af te plakken)
      Canon 7D - EF 17-40 F4 L, EF 24-105 F4 L IS,EF 70-200 f2.8 L IS II, EF 100-400 L IS, EF 85 F1,2 L II, EF 50 F1.8 II, Sigma 8-16 DC HSM, Canon Speedlite 580 EX II, 430 EX II

      Comment


      • #4
        Re: 7D of 1D mark IIn?

        ik heb een 1D mark 2 gehad en deze is in veel gevallen identiek aan de N, maar voor hoge ISO zou ik deze niet gebruiken, wat mijn voorganger al schreef tot 8oo redelijk bruikbaar, maar daarboven niet echt.

        Ik zou dus absoluut voor een 7D gaan, heb hem eens vastgehad en ik was onder de indruk (heb nu een 1D mark 3), snel, zeer goede en snelle AF, burstrate ook lekker hoog en de laatste snufjes aan boord.
        Mijn beste Foto moek nog trekke.

        Comment


        • #5
          Re: 7D of 1D mark IIn?

          ik ben zeer tevreden over mijn 1D2 (niet de N-versie) : beest van een body, AF , IQ is goed genoeg en ik gebruik hem zelfs op ISO1600. Als je belichting goed zit is die goed bruikbaar na een beetje nabehandeling via bv Noise Ninja.

          Deze foto is genomen met 1D2 + 70-200 2.8 IS op ISO1600, -2/3 onderbelicht (alle exif zit er nog in):

          Natalia Ethias Arena

          Deze is uiteraard verkleind voor op het web maar ik durf je gerust de originele JPG tonen.
          OK, hier is beetje nabewerking aan geweest (waaronder Noise Ninja) maar vrij minimaal en deze foto vind ik persoonlijk nu goed bruikbaar...

          Los hiervan zal de 7D wel een hele goeie camera zijn wat de keuze niet makkelijker maakt uiteraard. Voor natuurfotografie is de 1.6x en de extra pixels van de 7D misschien wel in je voordeel...
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

          Comment


          • #6
            Re: 7D of 1D mark IIn?

            De 1DmkII is een verouderd toestel, maar om te zeggen dat hij maar bruikbaar is tot iso800 is wat kort door de bocht. Voor mij was die zeker bruikbaar tot iso1600, zelfs zonder ruisreductie
            De 1DmkII geeft imho een 'mooie' ruis
            Last edited by Matthias; 20 januari 2010, 14:01.
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: 7D of 1D mark IIn?

              Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
              Voor mij was die zeker bruikbaar tot iso1600, zelfs zonder ruisreductie
              De 1DmkII geeft imho een 'mooie' ruis
              klopt ook... ik zeg het nogmaals : als je belichting goed is, kan je ISO1600 perfect gebruiken... Als je wat moet onderbelichten om nadien terug te halen, is het wat anders maar zelfs dan kan je daar met nabewerking prima mee overweg

              Ik vind ook een 1D2 perfect in balans liggen met een iets grotere lens zoals een 70-200 2.8. Bij mijn 400D+grip was dat wel anders (maar da's nog een lichtgewicht ook tov de 7D he)
              With Canon, I can (or at least try)
              Photastic.be ~ Passion for the picture
              Nieuwe site

              Comment


              • #8
                Re: 7D of 1D mark IIn?

                Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                klopt ook... ik zeg het nogmaals : als je belichting goed is, kan je ISO1600 perfect gebruiken... Als je wat moet onderbelichten om nadien terug te halen, is het wat anders maar zelfs dan kan je daar met nabewerking prima mee overweg

                Ik vind ook een 1D2 perfect in balans liggen met een iets grotere lens zoals een 70-200 2.8. Bij mijn 400D+grip was dat wel anders (maar da's nog een lichtgewicht ook tov de 7D he)
                Hans, zou jij voor een 7D of een 1DmkIIn gaan? en waarom?

                het is duidelijk dat elk van beide toestellen hun voordelen hebben
                5DmkIII en wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: 7D of 1D mark IIn?

                  met hetgeen ik NU weet, zou ik terug voor de 1D2n kiezen... de AF, zoeker, bouw van die camera zijn gewoon TOP Voor mij is de 1.3x ook de beste gulden middenweg... Ik heb de 1.6x niet echt nodig.
                  Video mis ik momenteel niet in een camera dus dat is geen pluspunt voor mij.
                  18mp is mooi, maar geen must. Bruikbaar tot ISO1600 (mijn ervaring, mening)... Altijd leuk als je hoger kan gaan maar momenteel mis ik de hogere ISOs niet...
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

                  Comment


                  • #10
                    Re: 7D of 1D mark IIn?

                    Ik heb mijn 1Dmark2n verkocht en heb me nu een 7D aangeschaft.
                    De 1D heeft inderdaad mooiere ruis maar de 7D presteert toch wel min. 1 stop beter op ruisgebied, ik vind zelfs in veel gevallen iso 3200 nog perfect bruikbaar, indien goed belicht!
                    De AF is op de 7D op veel manieren in te stellen en werkt zeer goed maar ik denk dat de 1D toch net iets sneller is. Ook kwa robuustheid is de 1D zeker in het voordeel. Dus wanneer je in weer en wind moet werken is het een betere keuze.
                    Over de algemene beeldkwaliteit is het moeilijk een keuze te maken, ligt tot iso 800 zeer dicht bij mekaar, wanneer je geen grote afdrukken maakt natuurlijk want dan zijn de 18 milj. pixels van de 7D in het voordeel!
                    Kiezen tussen de 2 is voor mij een moeilijke keuze, maar ik zou op dit moment de 7D kiezen omdat het een nieuw toestel is voor ong dezelfde prijs.
                    Maar liefst vanal had ik ze graag alletwee gehouden, ik denk dat het 2 toestellen zijn die elkaar perfect zouden aanvullen. De 1D met mijn 28-300L en de 7D met de 300 2.8 lijkt me een fantastische combinatie.
                    www.rallyandraces.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: 7D of 1D mark IIn?

                      Oorspronkelijk geplaatst door spikke Bekijk bericht
                      wanneer je geen grote afdrukken maakt natuurlijk want dan zijn de 18 milj. pixels van de 7D in het voordeel!
                      ik denk dat je al heel grote afdrukken zal moeten maken om het verschil tussen de 8 en 18mp duidelijk te maken.

                      Een goede 8Mp RAW van een 1D2 druk je volgens mij zonder problemen op A3 en zelfs A2 af...

                      Oorspronkelijk geplaatst door spikke Bekijk bericht
                      Maar liefst vanal had ik ze graag alletwee gehouden, ik denk dat het 2 toestellen zijn die elkaar perfect zouden aanvullen. De 1D met mijn 28-300L en de 7D met de 300 2.8 lijkt me een fantastische combinatie.
                      daar ben ik het ook wel mee eens
                      Last edited by Hans Swolfs; 20 januari 2010, 14:38.
                      With Canon, I can (or at least try)
                      Photastic.be ~ Passion for the picture
                      Nieuwe site

                      Comment


                      • #12
                        Re: 7D of 1D mark IIn?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                        ik denk dat je al heel grote afdrukken zal moeten maken om het verschil tussen de 8 en 18mp duidelijk te maken.

                        Een goede 8Mp RAW van een 1D2 druk je volgens mij zonder problemen op A3 en zelfs A2 af...

                        daar ben ik het ook wel mee eens
                        ik denk dat spikke bedoelt dat je de ruis die je op 100% ziet, minder snel gaat merken bij kleine afdrukken, dan de ruis die je bij de 1DmkII op 100% ziet
                        ik was ook eerst even in de war
                        5DmkIII en wat glas

                        Comment


                        • #13
                          Re: 7D of 1D mark IIn?

                          Zo te zien zijn de meningen erg verdeelt...
                          Maar waarschijnlijk heb ik toch nog iets te vlug geroepen, want ik denk dat ik eerst een gitzo 3 reeks zal aanschaffen vooraleer ik een body upgrade ga doen.
                          Wel erg leuk om lezen, het blijft blijkbaar een moeilijke keuze tussen die 2. Hoe langer ik wacht, hoe goedkoper beiden worden, dus dat zal de keuze niet vergemakkelijken. Maar zo'n ding koop je dan ook niet op 1 dag, dus ik kan het gerust nog eens laten bezinken ook.

                          bedankt voor de reacties!
                          Website

                          Comment


                          • #14
                            Re: 7D of 1D mark IIn?

                            inderdaad een +1 voor de 1DmarkII, die AF.. En die plaatjes zijn echt niet normaal scherp. ISO 1600 is inderdaad nog zeker goed bruikbaar. 'K heb zelf nog op 3200 geschoten, is de ruis wel zichtbaar, maar met wat ruisreductie moet het goed te doen zijn. 100% crop, ISO 3200, recht uit camera(dus geen nr):





                            In de donkere plekken is er iets meer ruis, maar nog steeds acceptabel

                            De AF is toch wel beter dan de 7D, zeker in de lage lichtsituatie's, die AF pakt zowat alles. En daarbij is de 1DII nog ong. zo'n 400 euro goedkoper dan de 7D.
                            1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 7D of 1D mark IIn?

                              Ik zou de keuze laten afhangen van het feit of je vaak de behoefte hebt om je foto's te croppen. Als dat zo is dan is 18 MP toch wel een duidelijk voordeel ten opzichte van 8 MP. De 1D Mark II behoudt weliswaar AF met een 1.4 converter en jouw 500 F/4.5 maar daar zit weer een aardig lijstje nadelen aan vast zoals tragere AF, mindere beeldkwaliteit, verlies stop lichtsterkte en alleen kunnen gebruiken van centrale AF-punt.

                              Comment

                              Working...
                              X