Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

6D vs D610/D750

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 6D vs D610/D750

    Allen,

    ik sta op het punt een nieuwe camera te kopen, mijn oude 450D is aan het einde van zijn latijn nadat eerder de autofocus van mijn kitlens al begon te haperen.
    Hoog tijd dus voor nieuw speelgoed

    Gezien ik het toestel vooral wil gebruiken op reis en ik een voorkeur heb voor landschappen en gebouwen dacht ik eraan om een FF aan te schaffen zodat ik niet geconfronteerd wordt met de cropfactor. Het plan is om nu een body aan te kopen met een allround lens (24-105 f4 of 24-120 in de Nikonvariant) en in een later stadium een 16-35 f4 objectief.

    Een logische keuze zou de 6D zijn, maar omdat ik niet glasgebonden ben is de D610 of D750 natuurlijk ook een optie. Ik wilde eerst wachten tot de 6DII zou uitkomen, maar die tijd ga ik niet meer krijgen.

    Alle suggesties en opmerkingen zijn welkom
    --> www.brandnewimage.be <--

  • #2
    Re: 6D vs D610/D750

    Oorspronkelijk geplaatst door Brand New Image Bekijk bericht
    ....mijn oude 450D is aan het einde van zijn latijn nadat eerder de autofocus van mijn kitlens al begon te haperen....
    Ligt het dan aan je kitlens of aan het toestel, want zoals hier omschreven is dat nogal onduidelijk ;-)

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: 6D vs D610/D750

      Beiden.
      De autofocus van mijn lens hapert. Ik kan enkel nog manueel scherpstellen.
      Daarnaast laat de body het ook regelmatig afweten. Bij opstarten of na een opname krijg ik soms het 'even geduld' scherm en krijg dat enkel weg door mijn batterij te verwijderen en opnieuw op te starten. De camera uit- en aanzetten is dan niet genoeg.
      Vandaar dat het hoog tijd wordt voor een nieuw toestel.
      Last edited by Brand New Image; 7 maart 2016, 11:19. Reden: typfout
      --> www.brandnewimage.be <--

      Comment


      • #4
        Re: 6D vs D610/D750

        [QUOTE=Brand New Image;4429301]dacht ik eraan om een FF aan te schaffen zodat ik niet geconfronteerd wordt met de cropfactor.[quote/]
        Als je de juiste lenzen aanschaft heb je totaal geen last van de cropfaktor.
        17-55 tov een 24-70
        8-16 tov een 12-24
        enz......
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: 6D vs D610/D750

          [QUOTE=hjanssen;4429738]
          Oorspronkelijk geplaatst door Brand New Image Bekijk bericht
          dacht ik eraan om een FF aan te schaffen zodat ik niet geconfronteerd wordt met de cropfactor.[quote/]
          Als je de juiste lenzen aanschaft heb je totaal geen last van de cropfaktor.
          17-55 tov een 24-70
          8-16 tov een 12-24
          enz......
          idd en als't voor op reis is heb je misschien liever lichter materiaal?
          als je op reis gaat en je neemt geen uwa mee voor de gebouwen zal je niet echt veel je goesting kunnen doen vrees ik....
          misschien met hetzelfde budget een crop sensor camera met de juiste set lenzen? of is fullframe sowieso "the way to go" voor jou?
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: 6D vs D610/D750

            ik heb de d7100 en de d750, als het voor landschapsfotografie is icm statief, koop een cropsensor en de overeenkomstige lenzen.
            tenzij je later toch zou overschakelen naar fx, dan ben je nu direct beter af met een d750.

            ook moet je kijken naar het gewicht zoals hierboven gezegd, hoewel de d750 een relatief lichte camera is, zijn die fx F4 lenzen allesbehalve licht.

            verder een toptoestel maar het is wel het dubbele van de prijs van een dx.
            Nikon Powah

            Comment


            • #7
              Re: 6D vs D610/D750

              Ik ben een Nikonian maar mij maakt het niet uit welk merk iemand kiest. Stel jezelf inderdaad de vraag of je FX dan wel DX wil hebben. Ik lees dat het voor op reis te gaan is. Is dit 1x per jaar of toch verschilende keren per jaar.
              Wil je investeren (eigenlijk het verkerde woord want de waarde wordt enkel maar minder dag na dag) in een duurdere FX of een heel goed DX toestel? Nu, Nikon komst straks met een D500 en voor die prijs heb je al een FX toestel.
              Waar er vroeger een obsessie was naar FX als zijnde beter is dit heden niet meer zo. Ik zou zeggen, wat je ook koopt, je zal een enorm verschil zien tss je 450D en de huidige generatie toestellen.

              O ja, waarom bv. geen Fuji X camera? Ideaal als je licht wil reizen en de lenzen zijn echt héél goed. Of als je toch DSLR wil bijven dan is er het heugelijke nieuws dat Pentax ook een FX camera heeft uitgebracht. Just saying ...

              Comment


              • #8
                Re: 6D vs D610/D750

                Met hetzelfde budget kun je in crop veel meer materiaal aankopen dan in full frame.
                Zelf heb ik een 6D en ben er zeer tevreden mee. hogere ISO en dynamisch bereik voldoen ruim.
                Nochtans komt mijn 7D meer en meer boven, zeker voor 'ruig' werk. (ik heb dan ook mooie crop objectieven: 17-55 + 10-22).
                Voordeel is dat crop materiaal veel minder kost, minder weegt en tegen een stootje kan.
                Sinds de 600D is er ook een grote evolutie in de croptoestellen, dus nauwelijks nog te vergelijken met de 450D.
                Denk dat je met de 70D, weldra 80D, 750D of 760D veel kunt bereiken, dat je meer kunt aankopen en dat je zeker voor landschap ruim tevreden zult zijn.
                Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                Comment

                Working...
                X