Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5d iii overkill of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: 5d iii overkill of niet?

    Inderdaad, bij dat laatste heb ik ook mijn twijfels. Hoewel ik de mening van 'funcky' waardeer, daarvoor dient een forum !

    Mijn ouwe Canon 40D maakt ook nog mooie foto's, hoewel ik hem toch graag wil vervangen door iets nieuws (7D mkII ??). Op ISO800 zie ik al veel ruis en een minder scherp beeld (laat staan IOSO1600), hoewel nog bruikbaar doch misschien niet wanneer op een A3 afgeprint.
    Een nieuwe topcamera anno 2014 is beter opgewassen tegen ruis, dacht ik toch. Talloze reviews tonen 'bruikbare' beelden op ISO6400.

    Het gaat tegenwoordig heel snel, vind ik. Dit jaar zijn er compactcamera's op de markt die prachtige (!!) RAW beelden schieten. Binnen 2 jaar is de markt misschien weer gewijzigd (verbeterd, uitgebreid) ...
    En inderdaad, de fotograaf zélf maakt de "winnende" beelden, niet dat elektronische ding in zijn handen. Maar geef me toch maar een camera van dit jaar ipv eentje van 1988 of zo

    Een 5D mk III is mijn inziens nog geen overkill. Heb laatst een vergelijkende test gezien waarin de befaamde Tony Northrup de 5DIII vergelijkt met de D810. Beiden supercamera's ! Dus als je ergens een koopje kan doen, en je wil vooruit in de fotografie ... DOEN !

    Comment


    • #32
      Re: 5d iii overkill of niet?

      @Fenix

      Hoe kom je erbij dat ik er tegenop zie om nieuw materiaal te kopen? Ik vind het toch niet meer dan logisch dat ik me eerst uitgebreid informeer voor ik 2700 euro spendeer aan een camera.
      Ik citeer post 1 linea 7
      ”het is een pak geld”

      volgende citaat post 26 linea 4
      ”We kunnen de camera inderdaad afschrijven, maar je moet hem wel in eerste instantie betalen, dus das wel even slikken






      Hier heb ik toch wel wat twijfels bij... Ik ben het ermee eens dat het vooral de persoon achter de camera is die het moet doen, maar degelijk materiaal kan wel degelijk voor betere foto's zorgen. Anders had ik jaren geleden net zo goed m'n 400D met 18-55 kitlens kunnen houden.
      Ik herhaal het nog eens
      U beweert zich te storen aan iso 400 op je 60D.. dan zal je u storen aan iso 1600 op de 5DMKII en laat staan dat je dan tevreden bent met de
      iso 6400.

      Hier zijn al heel wat camera's de revue gepasseerd in allerlei soorten en maten.
      Ik heb nog altijd mijn 5D2 en ben deze keer niet overgestapt naar de Mark 3.
      Iso van de Mark III is zo'n anderhalve stop beter. Vooral de in camera processing (jpegs) zijn opvallend beter in de MKIII

      Het AF systeem van de MKIII is ook een verbetering en maakt het gemakkelijker tegenover de MKII.
      Voor de rest blijven 99 percent de foto's dezelfde bij beide camera's en dat geld ook voor de 6D.

      Camera's worden technisch altijd beter maar zijn nu op een niveau gekomen dat er onderling tussen de modellen in de praktijk nog weinig merkbaar is en ik spreek uit ervaring.

      Uit jouw redenering kun je er beter vanuit gaan een Nikon D800 te nemen want technisch bekeken is deze camera superieur aan de 5DIII.
      DR van de D800 ligt een paar stops hoger, kleurdiepte en high iso is beter.
      Zonder nog maar te spreken van de resolutie die gevoelig hoger is.

      Echter in de praktijk is het even anders.
      Ik zie evenveel uitstekende resultaten van beide camera's.
      Maar ook van crop camera's en zelfs M43 en compact camera's zoals de RX100.

      Vele gebruikers op dit forum zijn zelfs overgestapt op een XT-1.
      Een XT-1 is geen D800, maar de Fuji is wel goed genoeg voor de meeste toepassingen.
      Ook voor Huwelijken.
      Zelfs M43 wordt gebruikt voor Huwelijken en dergelijke, vooral de EM1 is gewoonweg een fantastisch apparaat.

      En als u twijfelt of een bepaalt AF systeem goed genoeg is voor jou of niet ... hoe denk je dat Leica gebruikers dit doen ?
      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

      Comment


      • #33
        Re: 5d iii overkill of niet?

        Ruis vanaf ISO400 op je 60? Dan zou ik hem toch eens binnendoen..
        Life through a lens..

        Comment


        • #34
          Re: 5d iii overkill of niet?

          Nog even inpikken op het ISO 400 verhaal. Normaal zou een 60D tot en met ISO 800 perfect bruikbaar moeten zijn. Vanaf 1600 begint de kwaliteit achteruit te gaan (maar nog bruikbaar mits ruisreductie). Je zal inderdaad wat ruis zien op ISO400 als je helemaal inzoomt, maar op een print levert dit weinig of geen problemen op.

          Als je problemen hebt met de ISO 400 op een 60D beoordeel je waarschijnlijk de kwaliteit te kritisch.

          Comment


          • #35
            Re: 5d iii overkill of niet?

            Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
            Als je problemen hebt met de ISO 400 op een 60D beoordeel je waarschijnlijk de kwaliteit te kritisch.
            Ik denk dat je gelijk hebt!

            Ik ga in ieder geval nog even afwachten wat Canon gaat voorstellen op Photokina volgende maand.
            Als de geruchten kloppen gaat de 7D mark 2 ook een interessante optie worden. Al zal het afwachten zijn welke prijs ze erop plakken.

            http://www.canonrumors.com/2014/08/a...i-information/
            Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

            Comment


            • #36
              Re: 5d iii overkill of niet?

              Prijs zal wss richting de 2000gaan vrees ik.
              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

              Comment


              • #37
                Re: 5d iii overkill of niet?

                Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
                Ik denk dat je gelijk hebt!

                Ik ga in ieder geval nog even afwachten wat Canon gaat voorstellen op Photokina volgende maand.
                Als de geruchten kloppen gaat de 7D mark 2 ook een interessante optie worden. Al zal het afwachten zijn welke prijs ze erop plakken.

                http://www.canonrumors.com/2014/08/a...i-information/

                Wat zijn dan jouw verwachtingen/wensen voor de 7DII ?
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • #38
                  Re: 5d iii overkill of niet?

                  Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
                  Prijs zal wss richting de 2000gaan vrees ik.

                  Ik zie geen enkele reden waarom dit APS toestel 2000 euro zou kosten
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #39
                    Re: 5d iii overkill of niet?

                    Omdat de eerste 7d al richting de 1400 á 1600 zat als ik me niet vergis. Plus dat alles wat bij canon.nu uitkomt een heel beetje boven de prijs zat van de voorgaande.
                    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                    Comment


                    • #40
                      Re: 5d iii overkill of niet?

                      Realistisch blijven.
                      Een Crop van 2000€ dat verkoopt nooit tenzij ze hem maken met ingebouwde Grip a la 1D.
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #41
                        Re: 5d iii overkill of niet?

                        De lanceringsprijs voor de 7D was (ongeveer) 1739 euro. Hardwareprijzen blijven maar stijgen, dus goedkoper dan dit zal de opvolger niet zijn, vrees ik.
                        Ben wel eens benieuwd naar die nieuwe camera ! Want ben ook al tijdje aan het twijfelen tussen de 70D of deze 7DmkII, als opvolger van m'n ouwe getrouwe 40D ...

                        Laatste specs op : http://www.cameraegg.org/a-new-specs...os-7d-mark-ii/

                        Comment


                        • #42
                          Re: 5d iii overkill of niet?

                          Die verhalen van de 7DII en de 5DIV zijn volgens mij maar geruchten.

                          On topic : de 5DIII is +- 1000 euro duurder dan de 6D en in sommige zaken niet echt veel beter, maar 2 geheugenkaartsleufjes is heel handig om alles dubbel weg te schrijven uit veiligheidsoverwegingen ! Zeker bij n huwelijk wil je niet de foto's van de belangrijke momenten missen (ring schuiven etc) omdat je per ongeluk n kaartje hebt gewist, kwijtgespeeld, of t crasht als je t in je pc steekt.
                          Canon-man. Concerten en natuur.
                          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                          Comment


                          • #43
                            Re: 5d iii overkill of niet?

                            Of een 5DIII absoluut nodig is, daar ga ik me niet over uitspreken. Wie weet voldoet een 6D ook wel. Een maand geleden was ik aanwezig op de bruiloft van een kameraad. De fotografe van dienst liep er rond met een 5DIII, maar tot mijn verbazing gebruikte ze precies enkel het middelste AF punt. De foto's achteraf waren de moeite. Maar ik vroeg me tegelijkertijd ook meteen af waarom ze niet voor een 6D gegaan was als ze toch enkel het middelste AF punt gebruikt (was een goedkopere optie geweest).

                            Wat je wel hebt bij een 5DIII t.o.v. een 6D is wat ik "compositionele vrijheid" noem. Dankzij het groot aantal crosstype AF punten, zijn er eigenlijk (wel afhankelijk van de gebruikte lens) 41 AF punten die je ongeveer blindelings kan vertrouwen (bij de 6D zou ik enkel het middelste AF punt blindelings vertrouwen). Dit opent perspectieven wanneer je één van de zijdelingse crosstype AF punten van de 5DIII gebruikt in combinatie met grote diafragma's (want hier zal herkadreren oftewel focus & recompose focusfouten opleveren).

                            Daartegenover staat dan wel weer dat de 6D een betere sensor heeft dan de 5DIII. Minder ruis bij hoge ISO (het verschil tussen een 6D @ ISO6400 en een 5DIII @ ISO6400 vind ik al duidelijk) en vooral minder "banding" in de schaduwen bij lage ISO indien je de belichting achteraf met verschillende stops gaat 'oplichten'. Hier zie je het resultaat van een ISO100 foto die achteraf softwarematig 5 stops "opgelicht" werd: 5DIII vs 6D.

                            Misschien is het geen slecht idee om tot begin september te wachten, aangezien alle berichten erop wijzen dat de 7DII dan onthuld zal worden.
                            550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                            Comment


                            • #44
                              Re: 5d iii overkill of niet?

                              Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht

                              Wat je wel hebt bij een 5DIII t.o.v. een 6D is wat ik "compositionele vrijheid" noem. Dankzij het groot aantal crosstype AF punten, zijn er eigenlijk (wel afhankelijk van de gebruikte lens) 41 AF punten die je ongeveer blindelings kan vertrouwen (bij de 6D zou ik enkel het middelste AF punt blindelings vertrouwen).
                              Voor mij dé reden om toch voor een 5D III te gaan. Ik ga nog even afwachten wat Photokina voor nieuws brengt en daarna hak ik de knoop door

                              Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                              Dit opent perspectieven wanneer je één van de zijdelingse crosstype AF punten van de 5DIII gebruikt in combinatie met grote diafragma's (want hier zal herkadreren oftewel focus & recompose focusfouten opleveren).
                              Dus als je wil fotograferen met grote diafragma's en je onderwerp (oog) niet centraal wil plaatsen, ga je hoe dan ook problemen ondervinden met een camera waarvan alleen het centrale AF punt van het cross-type is? Of is deze conclusie overdreven?
                              Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                              Comment


                              • #45
                                Re: 5d iii overkill of niet?

                                Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
                                Daartegenover staat dan wel weer dat de 6D een betere sensor heeft dan de 5DIII. Minder ruis bij hoge ISO (het verschil tussen een 6D @ ISO6400 en een 5DIII @ ISO6400 vind ik al duidelijk) en vooral minder "banding" in de schaduwen bij lage ISO indien je de belichting achteraf met verschillende stops gaat 'oplichten'. Hier zie je het resultaat van een ISO100 foto die achteraf softwarematig 5 stops "opgelicht" werd: 5DIII vs 6D.
                                Da's duidelijk dat de 6D de betere is in jouw voorbeeld. (iso test)
                                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                                Comment

                                Working...
                                X