Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5d iii overkill of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: 5d iii overkill of niet?

    Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
    6D moet niet veel onderdoen voor de 5DIII. Enkel sd slot en slechts 1 crosspoint zijn de twee zaken waar hij iets moet onderdoen.
    Daarentegen is hij in donkere omstandigheden iets beter in staat om te focussen, ook qua iso heel goed. Heb foto's op 12800 iso die heel goed bruikbaar zijn.
    Hij weegt ook iets minder zwaar. Ik gebruik veelal de combi 6D+grip+24-70 f/4 en die weegt nauwelijks 1800 gram wat goed te doen is.
    Als je de kostprijs vergelijkt dus zeker het overwegen waard. Maar als je je investering fiscaal kunt aftrekken is het natuurlijk een ander verhaal. Alhoewel een initiele aankoop van een 6D, die bij succes vervangen wordt door een 5DIII met de 6D als backup ook een mogelijkheid is. :-P
    Waarom voor een 24-70 f4 een grip erop. Zonder grip is je combo nog lichter
    Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

    Comment


    • #17
      Re: 5d iii overkill of niet?

      Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
      en het véél betere AF systeem. Sinds de 5D mk III ben ik eindelijk verlost van de "focus & recompose" techniek. Iets wat ik met de 5D II nog wel standaard toepas.
      Kan je iets meer info geven over het verschil in AF-systeem tussen de 5D III en de meeste andere camera's (dus ook de 6D). De focus & recompose techniek gebruik ik al een tijdje niet meer omdat ik van oordeel ben dit dit vaak onscherpe beelden oplevert (vooral bij open diafragma's).
      Als ik lees dat de 6D slechts één 'cross type' scherpstelpunt heeft, stel ik me daar vragen bij... Mijn 60D heeft 9 'cross type'-scherpstelpunten. Ga ik er dan niet op achteruit?

      Als er één ding is dat me doet twjfelen aan de 6D is het dit, terecht of niet?
      Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

      Comment


      • #18
        Re: 5d iii overkill of niet?

        Sinds de 5D mk III ben ik eindelijk verlost van de "focus & recompose" techniek. Iets wat ik met de 5D II nog wel standaard toepas.
        Niks mis mee met één punts scherpstellen en compositie veranderen.. is in vele gevallen betrouwbaarder dan alle focuspunten te gebruiken .. je weet nooit waar de camera echt op scherpstelt.





        Mee eens! Ik heb zelf ook een systeemcamera, een Olympus OM-D + een setje toplenzen hierbij. (12mm f2, 25mm f1.4, 45mm f1.8 en 60mm f2.8 macro) Dit setje gebruik ik veelal in m'n vrije tijd, op vakantie met de familie etc. De beeldkwaliteit is niks mis mee en dit setje ligt dan ook standaard als back-up in m'n auto tijdens een bruidsshoot. Toch zou ik hier niet graag een hele dag mee willen fotograferen, daarvoor ligt dit ding al niet goed genoeg in m'n handen.....
        Er is ook de EM1 die veel beter in de hand ligt (ik veronderstel dat u de EM5 heeft dacht ik)
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #19
          Re: 5d iii overkill of niet?

          Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
          Niks mis mee met één punts scherpstellen en compositie veranderen.. is in vele gevallen betrouwbaarder dan alle focuspunten te gebruiken .. je weet nooit waar de camera echt op scherpstelt.
          Ik gebruik ook altijd maar één scherpstelpunt, maar ik kies het punt dat zo dicht mogelijk bij bvb het oog ligt zodat ik zo weinig mogelijk moet herkadreren...

          Dit doe ik sinds ik een hele tijd geleden deze topic hieromtrent heb geopend...
          http://forum.belgiumdigital.com/f20/...os-454000.html
          Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

          Comment


          • #20
            Re: 5d iii overkill of niet?

            Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
            Niks mis mee met één punts scherpstellen en compositie veranderen.. is in vele gevallen betrouwbaarder dan alle focuspunten te gebruiken .. je weet nooit waar de camera echt op scherpstelt.
            Uiteraard gebruik ik normaal gesproken altijd 1 scherpstelpunt, tenzij ik de AF instel voor tracking e.d. Maar bij mijn 5D mk II (en m'n eerdere Canon camera's, een 5D en een 40D) is feitelijk alleen het middelste scherpstelpunt écht betrouwbaar. (is het enige cross-type focuspunt). Sinds ik de 5D mk III heb kan ik echter ook nog kiezen uit een stuk of 40 andere cross-type focuspunten die allemaal betrouwbaar zijn en níet pal in het midden liggen. En dáárdoor hoef ik dus geen gebruik meer te maken van "focus en recompose" techniek; Ik kies nu gewoon een focuspunt in het gebied wat ik precies scherp wil hebben En dít werkt veel betrouwbaarder, vooral met hele grote diafragma's (f1.4 tot f2.8).


            Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
            Er is ook de EM1 die veel beter in de hand ligt (ik veronderstel dat u de EM5 heeft dacht ik)
            Ik heb inderdaad een EM-5. Ik ben ervan op de hoogte dat de EM1 beter in de hand ligt. Ik zou ook nog kunnen overwegen om een batterijgrip onder mijn EM-5 te zetten... maar zit eigenlijk stiekum ook wel een beetje in dubio om mijn Olympus systeem te verruilen voor een Fuji XT-1, vooral vanwege de grotere sensor en het 2:3 formaat. En in mindere mate ook aan het feit dat ik mij regelmatig erger aan de menustructuur van de EM-5...
            Last edited by MarkEL; 11 augustus 2014, 09:58.
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #21
              Re: 5d iii overkill of niet?

              Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
              Ik gebruik ook altijd maar één scherpstelpunt, maar ik kies het punt dat zo dicht mogelijk bij bvb het oog ligt zodat ik zo weinig mogelijk moet herkadreren...

              Dit doe ik sinds ik een hele tijd geleden deze topic hieromtrent heb geopend...
              http://forum.belgiumdigital.com/f20/...os-454000.html
              Dit doe ik dus ook en júist dit werkt met meer cross-type focuspunten dus een stuk prettiger En dat was voor mij dan ook wel de belangrijkste reden om de 5D mk III te kopen in plaats van de 6D. (+ dat de 5D mk III dus 2 cardslots heeft en ik ook een camera wilde die meer geschikt is voor sportfotografie e.d.)
              www.indetailfotografie.nl

              Comment


              • #22
                Re: 5d iii overkill of niet?

                Ik heb zelf ook lang getwijfeld over een 5D iii maar uiteindelijk gekozen voor de 6D (overstap vanaf 60D). Aangezien ik zelf nog wel eens volleybalwedstrijden wil fotograferen heb ik lang getwijfeld of het AF systeem van de 6D maar aangezien ik in meer dan 95% van de gevallen gewoon gebruik maak van het middelste scherpstelpunt en daarnaast het prijsverschil met de 5D iii simpelweg niet te verantwoorden viel heb ik voor de 6D gekozen.

                Ik heb de camera nog niet zo lang maar ben tot op heden erg tevreden. Ik probeer me aan te wennen wat meer te wisselen met de focuspunten of alle punten actief te houden en dat gaat tot op heden goed. Ik heb nog geen actie foto's hoeven maken dus hoe dat gaat met de autofocus, geen idee. Van de andere kant, er wordt wel veel negatiefs geroepen over de autofocus van de 6D maar bij gebruikerservaringen lees ik toch dat mensen er goed mee uit de voeten kunnen komen, ook met sportfotografie.

                Comment


                • #23
                  Re: 5d iii overkill of niet?

                  Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                  Dit doe ik dus ook en júist dit werkt met meer cross-type focuspunten dus een stuk prettiger En dat was voor mij dan ook wel de belangrijkste reden om de 5D mk III te kopen in plaats van de 6D. (+ dat de 5D mk III dus 2 cardslots heeft en ik ook een camera wilde die meer geschikt is voor sportfotografie e.d.)
                  Tja die 5DIII is toch wel over heel de lijn de betere, ben ik mee akkoord.
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #24
                    Re: 5d iii overkill of niet?

                    Ik heb inderdaad een EM-5. Ik ben ervan op de hoogte dat de EM1 beter in de hand ligt. Ik zou ook nog kunnen overwegen om een batterijgrip onder mijn EM-5 te zetten... maar zit eigenlijk stiekum ook wel een beetje in dubio om mijn Olympus systeem te verruilen voor een Fuji XT-1, vooral vanwege de grotere sensor en het 2:3 formaat. En in mindere mate ook aan het feit dat ik mij regelmatig erger aan de menustructuur van de EM-5..
                    Menu is vreselijk bij Olympus, slecht onderverdeeld, heel moeilijk iets terug te vinden... Zeker als je langere tijd het menu niet gebruikt hebt.

                    Het 4/3 formaat stoort mij niet, is soms beter zelfs. Vooral portretten.
                    Bovendien is dit formaat beter omdat je optimaler gebruik maakt van je objectieven.

                    De Fuji XT-1 interesseert mij ook. Alhoewel dat ook deze camera niet echt goed in de hand ligt.
                    Grotere sensor ok, maar is ook weer grotere lenzen dan Micro Four Thirds (ik heb ook de EM5) ondanks dat de Fuji lenzen toch nog vrij compact zijn.
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment


                    • #25
                      Re: 5d iii overkill of niet?

                      Aangezien je een btw nummer aanvroeg ben je van plan er mee door te gaan
                      Ook verdien je er iets mee want anders zou je dat ook niet gedaan hebben.
                      Ik versta de twijfel eigenlijk niet goed , oké een 5DIII is niet goedkoop maar je kan toch al de btw aftrekken en hem afschrijven.
                      Vergeet ook niet dat je heel veel mag afgeven aan de belastingen en sociale bijdrage en .....
                      Succes gewenst !

                      Comment


                      • #26
                        Re: 5d iii overkill of niet?

                        Oorspronkelijk geplaatst door marcdax Bekijk bericht
                        Aangezien je een btw nummer aanvroeg ben je van plan er mee door te gaan
                        Ook verdien je er iets mee want anders zou je dat ook niet gedaan hebben.
                        Ik versta de twijfel eigenlijk niet goed , oké een 5DIII is niet goedkoop maar je kan toch al de btw aftrekken en hem afschrijven.
                        Vergeet ook niet dat je heel veel mag afgeven aan de belastingen en sociale bijdrage en .....
                        Succes gewenst !
                        Natuurlijk willen we er mee door gaan, anders hadden we inderdaad geen btw-nummer aangevraagd. We weten alleen niet waar het verhaal gaat stoppen. We zijn niet echt het type mensen dat graag grote risico's neemt, we gaan beiden fulltime werken, hebben 2 kids en een hond die af en toe aandacht nodig hebben Eigenlijk hebben we dus helemaal geen tijd voor een bijberoep, maar tegen beter weten in gaan we er toch voor.

                        We kunnen de camera inderdaad afschrijven, maar je moet hem wel in eerste instantie betalen, dus das wel even slikken. Bovendien hebben we wat betreft onze onderneming gekozen voor de vrijstellingsregel wat betreft BTW... wat dus wil zeggen dat we ook de BTW zullen moeten betalen.
                        Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                        Comment


                        • #27
                          Re: 5d iii overkill of niet?

                          Tuurlijk is het geen klein bedrag en de enige die kan zeggen of het waard is of dat je dit er uit haalt op een compleet jaar ben jij
                          Toch chapeau dat je dit gaat doen en je zaterdagen en zondagen gaat vullen met fotografie en nabewerking

                          Comment


                          • #28
                            Re: 5d iii overkill of niet?

                            Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
                            Waarom voor een 24-70 f4 een grip erop. Zonder grip is je combo nog lichter
                            Voor 2 redenen
                            - dubbele batterijduur is gemakkelijk bij ganse dag trektocht
                            - vooral voor het feit dat de portretstand gemakkelijker toe te passen is

                            ...en ook omdat mijn toestel 30% van de tijd gebruikt wordt met mijn 70-200 2.8 II en ik te lui ben om de grip dan te verwijderen , maar uiteraard is de combi lichter zonder grip.
                            Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                            Comment


                            • #29
                              Re: 5d iii overkill of niet?

                              Vooral de ISO-ruisgevoeligheid is iets wat me mateloos stoort aan mijn 60D. Vanaf ISO 400 begint dit al serieus parten te spelen en als ik dan lees dat je met een 5Diii probleemloos kan fotograferen op ISO 6400... dan zucht ik eens diep
                              Als u zich stoort aan iso 400 op de 60D dan zal u zich ook al storen aan iso 1600 op de 5DIII.... laat staan iso 6400 ..

                              Waarom investeren in nieuw materiaal als u er tegenop ziet ?

                              Blijf gewoon werken met je 60D en 17-55 2.8 ... of investeer ergens nog in een vaste prime (hoeft niet veel te kosten)

                              Nog niet zo lang geleden deden huwelijks fotografen het heel goed met veel minder goed materiaal dan jouw 60D en die hadden excellente foto's.

                              Een nieuw toestel kan je taken vergemakkelijken... maar je foto's zullen er niet beter van worden.
                              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                              Comment


                              • #30
                                Re: 5d iii overkill of niet?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                                Als u zich stoort aan iso 400 op de 60D dan zal u zich ook al storen aan iso 1600 op de 5DIII.... laat staan iso 6400 ..

                                Waarom investeren in nieuw materiaal als u er tegenop ziet ?
                                Bedankt voor je reactie.

                                Hoe kom je erbij dat ik er tegenop zie om nieuw materiaal te kopen? Ik vind het toch niet meer dan logisch dat ik me eerst uitgebreid informeer voor ik 2700 euro spendeer aan een camera.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                                Een nieuw toestel kan je taken vergemakkelijken... maar je foto's zullen er niet beter van worden.
                                Hier heb ik toch wel wat twijfels bij... Ik ben het ermee eens dat het vooral de persoon achter de camera is die het moet doen, maar degelijk materiaal kan wel degelijk voor betere foto's zorgen. Anders had ik jaren geleden net zo goed m'n 400D met 18-55 kitlens kunnen houden.
                                Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                                Comment

                                Working...
                                X