Een van de hamvragen.Hoe "zet" je de ingebouwde flits in alle omstandigheden uit? Ik wil deze dus graag definitief uit hebben.
Het is niet mogelijk de ingebouwde flits in menu of hoe dan ook uit te zetten. Dit ervaar ik als zeer hinderlijk Als ik dit geweten had was dit een reden voor mij geweest deze camera niet te kopen. Bij dprevieuw hebben ze een paar trucs geplaatst zodat je de ingebouwde flits kunt uitschakelen. Toch is het mij niet 100% duidelijk hoe zij dit doen en bedoelen. Ik plaats deze 2 "trucs" hierbij en ik zou heel blij zijn als jullie mij dit duidelijk kunnen maken, wat er exact bedoeld wordt
1.
Bob's solution.... use it all the time over the years .
> Tape a piece if black paper
> over the flash head.... the little window that lets the light out,
> paper should not
> be placed tight against the flash window... the heat generated from
> flash must
> be released. Tape the paper under the bottom of flash window to
> form it to the
> top of the flash... shape is now a half circle, heat will be
> despersed out both sides.
> No black paper blacken paper with a sharpe pen. Best black is a
> piece if black velvet
2
This is a reply to a friend who is contemplating a 300D purchase and does not have the extra $500 to spend, plus lenses for the 10D.
I thought it might be useful to someone who does my kind of photography..... lots of studio / close-up still life
........................lots of wildlife, mostly done at the beach
Before I begin, this is a great camera and, it's output can be amazing at times. I've taken a few shots that are just incredible outside at the beach.
Indoors.... well, that's another story![]()
Ok, I've been testing and testing and testing for my studio / macro work
First: annoyance #1 in macro mode, flash unit AUTOmatically fires... no matter how close your subject is.
DUMB!!!! Bright flash at close range= botched picture
Fix: I took two match sticks that were just the right size, place one on each side inside the hot shoe area for the flash to fool the camera into thinking there WAS an onboard flash.
Problem fixed!
Dit zijn de 2 mogelijkheden die ik gelezen heb en welk mij niet geheel duidelijk is. Ik "haat" dat er geflitst wordt, terwijl ik dit niet wil.
Heb ik nog een groot groot minpunt, dat is de metering, in verhouding met mijn Nikon 5700 bij welke ik alles zelf kan instellen. Center Weighted is niet eens altijd te gebruiken.Terwijl ik deze bijna altijd gebruikte bij de Nikon 5700. En er zijn maar 3 metering optie's. Ik baal hier erg van. Ik weet dat het dit schrijven erg negatief klinkt over de EOS 300D. Komt dat ik gewend ben het meeste naar eigen smaak in te stellen. En misschien is dit wel goed te weten voor mensen die plannen hebben deze camera te kopen. Ik weet ik kan wel manual gaan, maar dat vind ik nou ook niet de beste optie.Jullie weten vast wel hoe ik dit bedoel. Misschien had ik een 10D moeten kopen, maar dit niet gedaan ENKEL om het gewicht en grootte van de camera.
Ik zou weer heel blij zijn met jullie antwoord/uitleg over het definitief uitschakelen van de ingebouwde flits van de EOS 300D, zoals die 2 amerikanen het bedoelen/geschreven hebben.
Groet, Marijke
Beste Marijke,
Flitst uw 300D ook in de niet- automatische modes ?
De "P" mode bijvoorbeeld ?
In deze modi kan je bij de D30 de flits enkel doen werken indien je op het flits- knopje naast de lens- vatting gedrukt hebt.
Groeten,
Kodaksken
Canon EOs 60D, Canon Eos 30D & Canon Ixus 870
Op de Mode Dial zet de schakelaar op icon "no flash".
Of zet op full manual mode.
Groetjes, Blord
Canon 7D en wat lenzen.
Zowel in P, Av, TV, M als A-DEP moet je zelf selecteren of je de flitser al dan niet wenst te gebruiken door op het flitsknopje te duwen waardoor de flitser openspringt. In de voorgeprogrammeerde modi kan je dat niet, net zoals je andere parameters niet zelf kan instellen (ISO en lichtmeting bvb.)
Je kan dus perfect dit probleem omzeilen door niet in deze modi te werken (doe ikzelf nagenoeg nooit omwille van de beperkingen.) maar steeds de zgn. creatieve zone te selecteren.
Mark (300D)
Marijke bedankt voor de tip. Juist eens geprobeerd met twee stukjes tandenstoker aan beide kanten van de externe flash bevestigingsgleuf . Werkt perfect. Interne flash is nu uitgeschakeld in de voorgeprogrammeerde modi.
Canon EOS 300D EF-S 18-55mm ** EF 55-200mm II USM
In plaats van twee lullige lucifers (die je altijd kwijtspeelt) kan je m.i. beter een plastic plaatje van de juiste dikte zoeken dat netjes in de hotshoe past. In elke keuken is er wel iets te vinden dat kan dienen.
Wel opletten dat moeder de vrouw het niet in de gaten heeft
Hombre
BD0017BE
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Zeer juist, wat Cyrox daar zegt. Die heeft kennelijk ook EERST de handleiding van zijn 300D gelezen alvorens voorbarige conclusies te trekken.
Wie gelooft er nu nog Amerikanen ?
Canon EOS 50D - Canon EOS 300D + batterygrip - Canon 18/55 (kitlens) - Tamron 28-75/f2,8 XR Di - Canon 70-200 /f4 L USM
Dankjewel voor je antwoord. In de "p" mode heb je inderdaad ook de keuze of je de flits wilt gebruiken.Dan is er inderdaad ook een knopje naast de lens- vatting wat ingedrukt kan worden voor de flits.
Ik bedoelde eigenlijk als ik dus in de volautomatische mode wil fotograferen heb ik niet de keus dat ik zonder flitser kan werken. En bij standaard gebruik, Macro/Close-Up, Portret, kan ik de flitser niet uitschakelen, dat ervaar ik als bijzonder lastig. Ik maak liever zelf de keuze, gebruik van flitser of niet. Vooral bij Close-Up/Macro opnames is het niet prettig dat ik de flitser niet uit kan schakelen indien nodig.Ik ben een beetje een "Macro-Freak", vandaar.
Cyrox, klopt helemaal wat je zegt, dankjewel. Ik blijf het wel lastig vinden, misschien omdat ik anders gewend ben.Bij de Nikon 5700 kan ik véél meer zelf instellen. Ik blijf het een van de minpunten vinden. Jammer, het zij zo.Is een tegenvallertje voor mij.
En ik ben ervan uitgegaan dat ik enkel de internet flitser heb.
Groet Marijke
Originally posted by Kodaksken
Beste Marijke,
Flitst uw 300D ook in de niet- automatische modes ?
De "P" mode bijvoorbeeld ?
In deze modi kan je bij de D30 de flits enkel doen werken indien je op het flits- knopje naast de lens- vatting gedrukt hebt.
Groeten,
Kodaksken
Demark, Ik denk dat jij mijn vraag niet goed gelezen hebt, anders had je wel iets anders geschreven. Bovendien geef je niet een antwoord, plaats je enkel een opmerking.
Ik vind dit ook nog eens onvriendelijk.
De laatste opmerking van je ga ik niet eens op in.
Groet, Marijke
Originally posted by demark
Zeer juist, wat Cyrox daar zegt. Die heeft kennelijk ook EERST de handleiding van zijn 300D gelezen alvorens voorbarige conclusies te trekken.
Dat laatste was geen opmerking, enkel een "uitsmijter".Originally posted by orange
Demark, Ik denk dat jij mijn vraag niet goed gelezen hebt, anders had je wel iets anders geschreven. Bovendien geef je niet een antwoord, plaats je enkel een opmerking.
Ik vind dit ook nog eens onvriendelijk.
De laatste opmerking van je ga ik niet eens op in.
Groet, Marijke
Originally posted by demark
Voorts kan ik me enkel bij de uitleg van Cyrox aansluiten.
Besef ook steeds dat de 300D een toestel is voor de amateur. De semi-prof of de prof gaat wel voor de 10D (of nog hoger), die is voor de meesten van ons te duur, voor jou zoals je zegt te zwaar en te groot.
De opmerking was niet negatief bedoeld, maar kwam misschien zo over.
Canon EOS 50D - Canon EOS 300D + batterygrip - Canon 18/55 (kitlens) - Tamron 28-75/f2,8 XR Di - Canon 70-200 /f4 L USM
eigenlijk heb ik het toch niet door wat het nut is van die voorgeprogrammeerde instellingen ...
Bijna altijd neem ik foto's in de av stand ...af en toe in de tv stand. de drive laat ik bijna altijd staan op one focus ... en meestal gewoon iso 100. Indien ik het toch anders wil dan pas ik het zelf met de knopjes wel aan. Dat is zo handig op' t toestel te wijzigen (en vlug).
Waarom je in de voorgeprogrammeerde stands je iso 400 laten opdringen of de flash als je in de creative zones volledige controle hebt ?
een canon met enkele lenzen
Als je er iets meer van afweet dan het gemiddelde denk je er zo over, ik kan me best voorstellen dat iemand die niet weet wat het effect van Av en Tv is en daar ook niet in geïnteresseerd is toch betere foto's kan maken dankzij die voorgeprogrammeerde instellingen (bvb. groot diafragma voor portret, korte sluitertijd bij sport).
Mark (300D)
Een camera zónder automatische stand, ik denk dat dit commercieel niet zou verkopen (op zijn zachtst gezegd)
Camera's van het niveau 10D/300D zijn natuurlijk camera's die erom smeken om niet in automode gebruikt te worden...
Originally posted by PhilippeVDP
eigenlijk heb ik het toch niet door wat het nut is van die voorgeprogrammeerde instellingen ...
Bijna altijd neem ik foto's in de av stand ...af en toe in de tv stand. de drive laat ik bijna altijd staan op one focus ... en meestal gewoon iso 100. Indien ik het toch anders wil dan pas ik het zelf met de knopjes wel aan. Dat is zo handig op' t toestel te wijzigen (en vlug).
Waarom je in de voorgeprogrammeerde stands je iso 400 laten opdringen of de flash als je in de creative zones volledige controle hebt ?
Al is hier geen verschil met de 10d, toch is deze vraag bij mijn weten in het verleden nooit gesteld. De 10d klapt ook heel eigenzinnig in bepaalde modussen de flitsklep open, maar de meesten onder ons gebruiken die standen toch nooit of heel zelden. Nu de d300 er is krijgen we dit soort vragen wel. geen afbreuk aan de d300, wel het bewijs dat de instap naar dslr weer een serieus stuk vermindert is. Grappig.Originally posted by Lightyear
Een camera zónder automatische stand, ik denk dat dit commercieel niet zou verkopen (op zijn zachtst gezegd)
Camera's van het niveau 10D/300D zijn natuurlijk camera's die erom smeken om niet in automode gebruikt te worden...
Originally posted by PhilippeVDP
Marijke, ik begrijp je ten volle, ook ik was gen van de 300, tot ik de beperkingen las en het ding in de hand kreeg. Als voormalig 10d gebruiker, ben ik afgeknapt op de feeling en de sluiterklap, dan maar weer de 10d gekocht, zonder spijt. De prijzen liggen nu ook dichter bij elkaar.Originally posted by orange
Een van de hamvragen.Hoe "zet" je de ingebouwde flits in alle omstandigheden uit? Ik wil deze dus graag definitief uit hebben.
Het is niet mogelijk de ingebouwde flits in menu of hoe dan ook uit te zetten. Dit ervaar ik als zeer hinderlijk Als ik dit geweten had was dit een reden voor mij geweest deze camera niet te kopen. Bij dprevieuw hebben ze een paar trucs geplaatst zodat je de ingebouwde flits kunt uitschakelen. Toch is het mij niet 100% duidelijk hoe zij dit doen en bedoelen. Ik plaats deze 2 "trucs" hierbij en ik zou heel blij zijn als jullie mij dit duidelijk kunnen maken, wat er exact bedoeld wordt
1.
Bob's solution.... use it all the time over the years .
> Tape a piece if black paper
> over the flash head.... the little window that lets the light out,
> paper should not
> be placed tight against the flash window... the heat generated from
> flash must
> be released. Tape the paper under the bottom of flash window to
> form it to the
> top of the flash... shape is now a half circle, heat will be
> despersed out both sides.
> No black paper blacken paper with a sharpe pen. Best black is a
> piece if black velvet
2
This is a reply to a friend who is contemplating a 300D purchase and does not have the extra $500 to spend, plus lenses for the 10D.
I thought it might be useful to someone who does my kind of photography..... lots of studio / close-up still life
........................lots of wildlife, mostly done at the beach
Before I begin, this is a great camera and, it's output can be amazing at times. I've taken a few shots that are just incredible outside at the beach.
Indoors.... well, that's another story![]()
Ok, I've been testing and testing and testing for my studio / macro work
First: annoyance #1 in macro mode, flash unit AUTOmatically fires... no matter how close your subject is.
DUMB!!!! Bright flash at close range= botched picture
Fix: I took two match sticks that were just the right size, place one on each side inside the hot shoe area for the flash to fool the camera into thinking there WAS an onboard flash.
Problem fixed!
Dit zijn de 2 mogelijkheden die ik gelezen heb en welk mij niet geheel duidelijk is. Ik "haat" dat er geflitst wordt, terwijl ik dit niet wil.
Heb ik nog een groot groot minpunt, dat is de metering, in verhouding met mijn Nikon 5700 bij welke ik alles zelf kan instellen. Center Weighted is niet eens altijd te gebruiken.Terwijl ik deze bijna altijd gebruikte bij de Nikon 5700. En er zijn maar 3 metering optie's. Ik baal hier erg van. Ik weet dat het dit schrijven erg negatief klinkt over de EOS 300D. Komt dat ik gewend ben het meeste naar eigen smaak in te stellen. En misschien is dit wel goed te weten voor mensen die plannen hebben deze camera te kopen. Ik weet ik kan wel manual gaan, maar dat vind ik nou ook niet de beste optie.Jullie weten vast wel hoe ik dit bedoel. Misschien had ik een 10D moeten kopen, maar dit niet gedaan ENKEL om het gewicht en grootte van de camera.
Ik zou weer heel blij zijn met jullie antwoord/uitleg over het definitief uitschakelen van de ingebouwde flits van de EOS 300D, zoals die 2 amerikanen het bedoelen/geschreven hebben.
Groet, Marijke
En het zijn stomme instellingen die het verschil gaan maken, bij de 10d kan je zonder cf geen fotos maken (instelbaar), bij de 300 wel, stom, maar ik trap er geen 2 keer in. En zo zijn er wel wat meer dingen. Zoals de af modus, lichtmetingen...
Je kan de knoop doorhakken, en doorgaan naar de 10d, ik weet niet waar je gekocht hebt, maar bij Otto zou je bijvoorbeeld 2 maanden omruilgarantie gehad hebben. Ook al koop je geen 10d. (toch doen hoor!!)
Rudy, ik dacht bijna dat ik de enige was wat bepaalde dingen betreft van de 300D. Bij de Nikon 5700 bepaalde ik ook wel vaak zelf het diagfragma en sluitertijd en dergelijke. Ik dacht daar genoeg vanaf te weten. Maar ik loop met deze camera tegen dingen aan die ik mis.Ofwel enkele tekortkomingen voor foto's die ik wil laten zien en maken. En de 300D heeft die mogelijkeheden niet. Ik schrijf het misschien wel in mijn eigen bewoordingen op, zodat misschien niet altijd kan worden begrepen wat ik nu precies bedoel. Maar ik heb de mogelijkheid gelukkig nog om te veranderen.Bedankt en een groet Marijke/Orange
<font face="Arial Black">Marijke, ik begrijp je ten volle, ook ik was gen van de 300, tot ik de beperkingen las en het ding in de hand kreeg. Als voormalig 10d gebruiker, ben ik afgeknapt op de feeling en de sluiterklap, dan maar weer de 10d gekocht, zonder spijt. De prijzen liggen nu ook dichter bij elkaar.
En het zijn stomme instellingen die het verschil gaan maken, bij de 10d kan je zonder cf geen fotos maken (instelbaar), bij de 300 wel, stom, maar ik trap er geen 2 keer in. En zo zijn er wel wat meer dingen. Zoals de af modus, lichtmetingen...
Je kan de knoop doorhakken, en doorgaan naar de 10d, ik weet niet waar je gekocht hebt, maar bij Otto zou je bijvoorbeeld 2 maanden omruilgarantie gehad hebben. Ook al koop je geen 10d. (toch doen hoor!!)
--------------------------------------------------------------------------------
Terug nen echte camera!! </font id="Arial Black">