Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

10D aanschaf in Canada?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 10D aanschaf in Canada?

    Ik ben van plan de Canon 10D in Vancouver, Canada te kopen als we binnenkort daar op vakantie gaan. Alleen de body kost daar al 600 euro minder dan in Nederland. Nu alleen de douane nog omzeilen.

    Iemand tips?

    Als er iets mis mocht zijn met de camera, moet ik die dan terug naar Canada sturen, of heeft Canon in Nederland, Begië of elders in Europa een technische dienst?

    Patz

  • #2
    Omzeilen is niet moeilijk: gewoon niet aangeven. Echter, als ze je "uit de rij" halen, ga je misschien (als ze slecht gezind zijn omdat de avond ervoor hun vrouw geen zin had) moeten bewijzen dat je camera is aangeschaft in eigen land. Dat bewijzen kan ook nog achteraf, dus je moet de nodige docs niet onmiddelijk kunnen voorleggen. Maar kan je het niet bewijzen... dan wordt het uiteindelijk: dokken.

    Mijn vrouw werkt voor een Japanse firma, en die hebben regelmatig douane-last met laptops (van de firma, maar waar ingeschreven? Waar gaat de laptop heen? Voor hoe lang? Of blijft hij er? enz...) en digicams (want Jappen zij daarmee vergroeid).

    Verder moet je ook toch eerst eens goed uitzoeken of een Canadese warranty (=US-warranty?) wel geldig is in Europa.

    Voor zo'n grote bedragen zou ik toch op zeker spelen en geen ondoordachte dingen doen...
    http://www.theafricabug.com

    Comment


    • #3
      Steek de camera gewoon in je handbagage; het is toch logisch dat je een fototoestel mee op reis hebt... (zorg wel dat er een lens op zit) De handleidingen zijn ook perfect te verantwoorden ("tja, meneer de douane-polis, dat zijn complexe toestellen hoor !").

      De doos is echter iets moeilijker, maar eventueel kun je die plat plooien en in je valies stoppen (zo heb ik nog een Psion uit NY mee gebracht) - dat karton neemt toch geen plaats in.

      Garantie zal er serieus van afhangen; ik heb die Psion toen gekocht omdat die toch een wereldwijde garantie hebben. Bij Nikon moet je terug naar het land van aankoop. (tenzij mits betaling: technische support zul je altijd hebben)
      Denk er aan dat de adapter/lader op een ander voltage en met een andere stekker kan zijn, hoewel het me niet zou verbazen dat die nu ook wereldwijd voltage hebben (dan heb je enkel een nieuw kabeltje of tussenstekker nodig).


      Jörg
      Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

      Comment


      • #4
        Originally posted by Patz
        Ik ben van plan de Canon 10D in Vancouver, Canada te kopen als we binnenkort daar op vakantie gaan. Alleen de body kost daar al 600 euro minder dan in Nederland. Nu alleen de douane nog omzeilen.

        Iemand tips?

        Als er iets mis mocht zijn met de camera, moet ik die dan terug naar Canada sturen, of heeft Canon in Nederland, Begië of elders in Europa een technische dienst?
        De camera kopen in Canada en meebrengen naar huis, mag normaal gezien geen probleem zijn. Je kan er wel best voor zorgen dat de camera "in gebruik" lijkt; dus niet in de originele doos, de neckstrap eraan, batterij erin enz. Zorg ook dat je een lens meehebt, want zo'n body zonder lens erbij kan verdacht lijken. Als er niets is dat doet vermoeden dat het ding splinternieuw en ongebruikt is, mogen ze je bagage nog controleren. De kans is klein dat ze je vragen om (evt. achteraf) documenten voor te leggen.

        Warranty is een andere zaak. Als er binnen de garantieperiode iets misgaat met het toestel, zal je het naar Canada terug moeten sturen. Canon heeft hier wel technici, maar als ze al een herstelling willen uitvoeren, zal het zeker niet onder garantie zijn. En als je het toestel naar Canada terugstuurt, zal het normaal gezien weer door de douane gaan, en loop je alsnog het risico invoertaksen te moeten betalen.

        Ik heb al vaak met de gedachte gespeeld (omdat ik vrienden en collega's in de US heb, en er geregeld heen ga), maar ik heb besloten om het risico gewoon niet te nemen. Liever een paar honderd euro meer. Een lens, dat zou ik eventueel nog overwegen. Ook omdat je die in de winkel kan uittesten op je toestel voordat je ze meeneemt.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Bestaat er zoiets als een World Wide Warranty?

          De doos en handleidingen en aankoopbewijs uit Canada zou ik natuurlijk ook per post naar Nederland kunnen sturen.
          En een leeg aankoopbewijs of lege rekening meenemen en daar laten invullen in euro's incl. serienummer.

          Patz

          Comment


          • #6
            Originally posted by Patz
            Bestaat er zoiets als een World Wide Warranty?
            Tegenwoordig is dat zeldzaam. Wellicht om jouw soort van "belastingontduiking" tegen te gaan. Helaas...
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Originally posted by pgordebeke
              Tegenwoordig is dat zeldzaam. Wellicht om jouw soort van "belastingontduiking" tegen te gaan. Helaas...
              Ik denk eerder dat de firma's dit doen om hun verschillende markten te beschermen; volgens mij trekken de firma's zich niets aan van hoeveel belastingen er in een bepaald land op hardware geheven worden.
              (hoewel, ik geloof dat sommige firma's proberen een gelijke end-user price in verschillende landen na te streven)

              Jörg
              Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

              Comment


              • #8
                Originally posted by VJ
                Originally posted by pgordebeke
                Tegenwoordig is dat zeldzaam. Wellicht om jouw soort van "belastingontduiking" tegen te gaan. Helaas...
                Ik denk eerder dat de firma's dit doen om hun verschillende markten te beschermen; volgens mij trekken de firma's zich niets aan van hoeveel belastingen er in een bepaald land op hardware geheven worden.
                (hoewel, ik geloof dat sommige firma's proberen een gelijke end-user price in verschillende landen na te streven)
                Inderdaad, maar beide gaan hand in hand, natuurlijk. Tegenwoordig is elke winkel aan de andere kant van de oceaan even bereikbaar als die om de hoek, en daar proberen de fabrikanten een mouw aan te passen.

                Gelijke end-user prijzen? You wish! (en ik ook natuurlijk ). Maak eens een lijstje van consumer electronics die in Europa goedkoper zijn dan in Amerika. Het zal niet al te lang zijn. Om nog maar te zwijgen van de "niet goed geld terug" policy op dergelijke artikelen. Dat is nu eens iets waarover we nog veel kunnen leren van onze Amerikaanse vrienden.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment

                Working...
                X