1. Algemene bepalingen

1.1 Welkom op het Belgiumdigital forum!

www.belgiumdigital.com
is een drukbezocht forum met tal van interessante discussies en heel wat bezienswaardige foto’s.

Belgiumdigital werd in 1999 opgericht door enkele enthousiaste fotoliefhebbers om samen de mogelijkheden van dit nieuwe medium te verkennen. Wat startte als een kleinschalig internetforum voor bevriende fotografen groeide gestadig uit tot een toonaangevende online community voor beginnende tot professionele fotografen, ondersteund door een ploeg vrijwillige medewerkers.

Om de forumwerking degelijk te onderbouwen en om in de continuïteit van de benodigde werkingsmiddelen te voorzien werd in augustus 2003 de vzw Belgiumdigital opgericht. Deze onafhankelijke vereniging beheert het forum en financiert de infrastructuur- en andere kosten.

Omdat de meest fototoestellen tegenwoordig uitgerust zijn met videomogelijkheden werd in 2013 een video-onderdeel toegevoegd aan het forum om de leden de kans te geven ook dit medium te ontdekken.

Door (betalend) vzw-lid te worden draag je je steentje bij om dit alles mogelijk te maken, en geniet je bovendien van een aantal voordelen.

Maar ook zonder lid te worden kan je actief van het Belgiumdigital forum genieten!

1.2 Veelgebruikte termen en afkortingen

  • BD : afkorting voor Belgiumdigital
  • forumbeheerders : de admins, forumleiding en moderators die toezien op de goede algemene werking van het forum
  • admins = administrators : IT-experten die de technische kant van de forumwerking beheren en in de praktijk ondersteunen
  • forumleiding : de dagelijkse leiding van de forumactiviteiten, eveneens coördinator van de moderators
  • mods = moderators : BD-medewerkers die één of meer forumonderdelen van nabij opvolgen, en toezien op het naleven van de forumregels
  • nick(name) : een bij je registratie zelfgekozen naam, waaronder je je op het forum zal identificeren
  • post = bericht = reactie : een tussenkomst van een gebruiker op het forum
  • topic = draad(je) : een discussie bestaande uit een initieel bericht en een aantal verdere reacties daarop
  • TS = topic starter : de persoon die het eerste bericht in een discussie gepost heeft
  • sticky : speciaal bericht met belangrijke informatie, dat in de lijst van berichten in een forumdeel steeds bovenaan blijft staan
  • PB / PM = persoonlijk bericht / private message : een bericht aan één of meer gebruikers van het forum dat enkel voor die personen zichtbaar is (vergelijkbaar met een e-mail)
  • Challenge : een maandelijks georganiseerde uitdaging met een opgelegd te fotograferen onderwerp
  • SD = Shooting Day : een bijeenkomst met als doel samen te fotograferen
  • HoF = Hall of Fame : een wekelijkse selectie uit foto’s gepost in verschillende forumdelen

1.3 Toegang tot het forum

Iedere bezoeker kan zonder meer berichten lezen en foto's bekijken zelfs zonder geregistreerd of ingelogd te zijn.
Het forum is openbaar en vrij door iedereen te consulteren (hou daar rekening mee wanneer je een bericht plaatst).

Om zelf een bericht op het forum te kunnen plaatsen moet je wel geregistreerd en ingelogd zijn.

De private forums zijn enkel toegankelijk zijn voor leden van Belgiumdigital VZW en de forumbeheerders.

1.4 Registratie op het forum

Bij de allereerste login moet je een eenvoudige registratieprocedure doorlopen. Daarbij bepaal je vrij een aantal gebruikersinstellingen.

Vooreerst kies je een gebruikersnaam of ‘nickname’ waaronder je voortaan op het forum bekend zal staan. Je kan die nickname vrij kiezen, voor zover de naam nog niet eerder gebruikt werd, en ook niet beledigend of om een andere reden ongepast is. Je kiest ook een wachtwoord zodat niemand anders onder jouw identiteit op het forum kan inloggen.

Je kan enkele profielgegevens invullen, en bepalen wie daarvan precies wat te zien zal krijgen (privacyinstellingen). Je geeft verder een geldig e-mailadres op, waarop je een e-mail zal ontvangen om je nieuw account te activeren. Pas na het activeren kan je berichten of reacties plaatsen.

Je kan aangeven welk soort berichten van welke afzender(s) je wenst te ontvangen.

Je kan ten slotte een schermafbeelding (een kleine afbeelding die wordt weergegeven bij de berichten die je plaatst) kiezen en een handtekening (korte vaste tekst die onderaan elk van je berichten komt, zie 7.13.11) opstellen.

Alle gegevens die je bij registratie opgeeft blijven uiteraard absoluut vertrouwelijk en worden nooit publiek vermeld of aan derden doorgegeven tenzij je daar vooraf uitdrukkelijk toestemming voor hebt gegeven.

BELANGRIJK: door te registreren en in te loggen geef je aan dat je kennis genomen hebt van dit forumreglement en dat je je ertoe verbindt om alle forumregels te aanvaarden en te respecteren.


Het is niet toegestaan om meerdere accounts aan te vragen op het Belgiumdigital forum. Ook is het niet de bedoeling om één account met meerdere mensen te gebruiken.

Indien je, om wat voor reden ook, niet meer in staat bent om je account te gebruiken, breng dan de forumadministrator daarvan op de hoogte via e-mail naar forumadmin @ belgiumdigital.com.

Indien je geregistreerd bent maar toch niet tevreden bent over je naam op het forum, dan is het mogelijk een éénmalige nicknamechange door te laten voeren (aanvragen aan de forumadministrator via de helpdesk of de contactpagina).

1.5 Forumreglement

Om alles in goede banen te leiden en het forum leefbaar te houden werd dit uitgebreide forumreglement opgesteld. Het bevat heel wat nuttige informatie zoals afspraken over forumgebruik in het algemeen, aanbevelingen voor het plaatsen van foto’s, en specifieke richtlijnen over wat mag en niet mag.

Vooraleer je berichten plaatst op het forum lees je best het forumreglement helemaal door.

Sommige forums of forumdelen kunnen specifieke bijkomende regels hebben, raadpleeg daarom de daar geplaatste forumsticky’s alvorens je er iets post.

Beschouw jezelf als een gast hier op het forum, gedraag je ook zo: hou je aan de regels en respecteer de meningen en gevoelens van anderen.

Ernstige inbreuken op deze forumregels kunnen de schorsing van je account tot gevolg hebben.
De forumbeheerders hebben het recht iedereen tijdelijk of definitief te ‘bannen’, d.w.z. de toegang tot het forum te ontzeggen indien zij dit nodig achten.

In het bijzonder zullen de forumregels over de volgende aspecten strenger en kordater worden opgevolgd:

  • Volgehouden off-topic discussies bij bepaalde onderwerpen;
  • Doelbewust geplaatste vijandige, beledigende of provocerende berichten, met inbegrip van maatschappelijke, religieuze en politieke discussies;
  • Verdachtmakingen, beledigingen en persoonlijke aanvallen t.o.v. eender welke forumgebruiker of medewerker;
  • Publieke discussies over forumregels en over beslissingen van moderators, forumleiding en BD-bestuur (reageer desgevallend via PM, helpdesk of email);
  • Elke andere daad gesteld met de bedoeling schade toe te brengen aan het forum, de leden, de medewerkers of de bestuurders van Belgiumdigital of aan de vereniging zelf.


Ongepaste en off-topic opmerkingen zullen zonder meer verwijderd worden. Forumgebruikers die zich – ook na verwittiging door de moderators - niet houden aan de bepalingen van het forumreglement kunnen voor een bepaalde tijd of zelfs definitief de toegang tot het forum ontzegd worden.

1.5.1 Moderatie van het forum

Het forum van Belgiumdigital wordt actief gemodereerd. Dit betekent dat het forum onder toezicht staat van een team moderators. Zij zorgen ervoor dat het forum netjes, ordelijk en beschaafd blijft en bewaren er zonodig de goede vrede door hun tussenkomsten.

We vragen je om begrip op te brengen voor de interventies van de moderators. Het is onmogelijk om voor alle mogelijke situaties eenvoudige maar perfect sluitende regeltjes op te stellen, en evenmin om in alle omstandigheden in ieders ogen goed te doen.

De forumleiding en de moderators streven ernaar om zoveel mogelijk een gulden middenweg te bewandelen, met als doel het forum aangenaam en toegankelijk te houden. Moeilijke of gevoelige gevallen behandelen ze in onderling overleg.

De forumleiding en moderators hebben op elk moment het recht om berichten te bewerken, te verplaatsen of te verwijderen, en om discussies en forums te sluiten op het moment dat zij vinden dat de berichten niet (langer) conform de regels of de doelstellingen van het forum zijn.

Wanneer je post is gemodereerd of gewist, en je vindt dat dit onterecht gebeurde, stuur dan een mail of privaat bericht naar de moderator in kwestie of naar de beheerder van het forum. Ga hierover niet in openlijke discussie op het publieke forum: dergelijke berichten zijn ongepast en zullen zonder meer verwijderd worden!

Een lijst van alle moderators vind je via de link Bekijk forumleiding, op de hoofd- of indexpagina van het forum, onderaan de opsomming van de verschillende forumdelen.

1.5.2 Berichten rapporteren

In de grijze balk onder elk bericht staat een rapporteerknop (!). Daarmee kan je de moderators attent maken op 'ongewenste' berichten. Denk aan discriminerende, beledigende, ongewenste of ongepaste uitingen, foutieve en dubieuze links, of inhoudsloze reacties.

Door dergelijke berichten te melden help je niet alleen de moderators, maar ook andere forum-gebruikers. Natuurlijk is het best als forumleden onderling hun problemen oplossen, maar het is beter een moderator een seintje te geven dan om een ruzie op het forum (zelf) uit te vechten.

Graag deze knop ook gebruiken wanneer je ziet dat foto's plots weg zijn, een onderwerp in een verkeerd forumonderdeel is neergezet of iemand (technische) hulp nodig heeft. De forum-beheerders kunnen onmogelijk alle berichten meteen lezen en bijhouden… Bij voorbaat dank!

1.5.3 Geen discussie over forumregels, moderatie en forumbeheer

De forumregels en de gebruikersovereenkomst kan je vóór het registreren nalezen. Bij je registratie op het forum ben je hier automatisch mee akkoord gegaan.

Ga daarom niet in (eindeloze) discussie over de forumregels of over tussenkomsten van de forumbeheerders! Ben je het niet eens met een situatie of tussenkomst, stuur dan een privaat bericht of e-mail naar de moderator in kwestie of naar de forumleiding.

De forumbeheerders stellen je kritische reacties en vooral je constructieve suggesties wel degelijk op prijs: formuleer die daarom op een duidelijke en beschaafde wijze.

Het is daarom ook niet geoorloofd om publiek en herhaaldelijk op het forum te berichten over je ongenoegen betreffende de forumbeheerders, hun moderatie of de forumregels in het algemeen, laat staan om dit te doen aan de hand van verdachtmakingen, beledigingen en persoonlijke aanvallen. Het is tevens niet toegestaan om weggehaalde onderwerpen/posts opnieuw te starten.

Dergelijke ongewenste tussenkomsten kunnen in het uiterste geval een tijdelijke of definitieve schorsing van je account (ban) tot gevolg hebben. Pogingen om een ban te omzeilen door het aanmaken van een nieuwe account worden beschouwd als een ernstige inbreuk, en kunnen zonodig gemeld worden aan de internetprovider van de betrokken persoon.

1.6 Ik zoek ‘iets’ op het forum...

Het archief van BD bevat een schat aan informatie, zo veel zelfs dat je wel uren geboeid bezig kan blijven met één onderdeel. De zoekfunctie (die je rechts bovenaan je scherm onder de knop ‘Zoeken’ of ‘Search’ vindt) geeft je de snelste toegang tot specifieke informatie.

Even gebruik maken van deze functie heeft het enorme voordeel dat je vaak onmiddellijk geholpen bent. Een kleine moeite die direct en overvloedig beloond wordt!

Mensen die niet echt met het internet vertrouwd zijn slaan deze mogelijkheid al eens over. Als je deze gebruikers erop wil wijzen dat de zoekfunctie bestaat, doe dit dan op een vriendelijke en beleefde manier.

1.7 Ik heb een probleem, waar kan ik terecht?

Met alle vragen en problemen in verband met Belgiumdigital vzw, het forum, zijn medewerkers, enz. kan je contact opnemen met de forumbeheerders via de Helpdesk.

Hier vind je ook de Knowledgebase terug met antwoorden op veel gestelde vragen.