Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Standaard Zonsondergang na lentedag in januari

Deze zijn gisteren in de vooravond genomen na een eerste lentegevoeldag.
    De eerste twee zijn licht bewerkt in Photoshop (curven wat aangepast om wat meer kleur te krijgen).
    De derde is een HDR die daarna nog dezelfde behandeling kreeg in Photoshop

diafragma : f/4.0
    sluitertijd : 1/15
    ISO : 100
    brandpuntsafstand : 18mm

diafragma : f/4.0
    sluitertijd : 1/160
    ISO : 100
    brandpuntsafstand : 32mm

HDR

Standaard Re: Zonsondergang na lentedag in januari

Sorry, ik vind ze niet goed.
    Vooreerst zijn ze niet scherp (waarom f4 bij landschappen ?) Het diafragma wat meer dichtknijpen (groter getal bvb f8). Als je belichtingstijd te lang wordt Iso verhogen.
    Vervolgens lijken de kleuren wat vaal. Bij zondsondergangen zijn de kleuren over het algemeen toch meer gesatureerd.
    Ten derde vind ik de compositie's ook niet aansprekend.
    Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PLATO Bekijk bericht
    Sorry, ik vind ze niet goed.
    Vooreerst zijn ze niet scherp (waarom f4 bij landschappen ?) Het diafragma wat meer dichtknijpen (groter getal bvb f8). Als je belichtingstijd te lang wordt Iso verhogen.
    Vervolgens lijken de kleuren wat vaal. Bij zondsondergangen zijn de kleuren over het algemeen toch meer gesatureerd.
    Ten derde vind ik de compositie's ook niet aansprekend.
    Waarom de ISO verhogen bij langere belichtingstijd? Ik zou eerder denken verlagen...
    Alvast bedankt!
    Sony Alpha 77 | Sony Alpha 700 | Tamron 18-250mm f/3.5-6.3 | Sony 50mm f/1.8 | Sony 16-50mm f/2.8 | Samyang 8mm f/3.5 Fisheye
    http://www.imagedelavie.be

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dajero1989 Bekijk bericht
    Waarom de ISO verhogen bij langere belichtingstijd? Ik zou eerder denken verlagen...
    Alvast bedankt!
    Als je diafragma verkleint (hoe hoger het getal f) des te langer je sluitertijd moet zijn. Je hoeft je iso helemaal niet te veranderen als je op statief werkt. Je hoeft enkel je iso te verhogen als je uit de hand trekt omdat je anders bewegingsonscherpte krijgt.
    Hoe hoger de iso waarde des te hoger de kans op ruis. Zeker boven 800.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dajero1989 Bekijk bericht
    Alvast bedankt!
    Ik ging ervan uit dat deze geschoten waren uit de vrije hand. Vanaf een statief is het uiteraard niet noodzakelijk om de iso te verhogen.
    Wel blijf ik mijn opmerking gestand dat voor landschappen f4 veel te groot is.
    Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PLATO Bekijk bericht
    Ik ging ervan uit dat deze geschoten waren uit de vrije hand. Vanaf een statief is het uiteraard niet noodzakelijk om de iso te verhogen.
    Wel blijf ik mijn opmerking gestand dat voor landschappen f4 veel te groot is.
    Volledig mee eens hoor. f4 is voor dit soort foto (landschap) veel te groot. kzou naar f11gaan of dergelijke. Zeker als hij op statief zou gestaan hebben. En anders zit er uit de hand niets anders op dan je iso te verhogen zoals je reeds vermelde, anders ga je bewegingsonscherpte krijgen.

vind ze allen vanaf een derde benden, te donker.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    Onze albums: http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3

Owkee, ik heb nog veel te leren blijkbaar maar daarvoor dient dit forum waarschijnlijk.

De foto's zijn uit vrije hand genomen en achteraf bekeken en na het lezen van jullie opmerkingen was een hogere ISO waarde inderdaad beter geweest. En misschien was de titel beter "Na zonsondergang..." geweest want de zon was al een kwartier onder.

Bedankt voor jullie raadgevingen.

Mortierke ik zie dat de belichting wel goed zit in de overgang van de lucht.De voorgrond wat ophelderen zou beter zijn mocht je die techniek onder de knie hebben.
    Zoals de voorgangers al gezegd hebben.Neem een F8 tot F16 voor je landschappen en laat je iso zo laag mogelijk en zeker op statief.
    Compos vind ik niet slecht hoor en de derde doet het het best voor mij..
    Mvg, Pascal,
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIX Canon 5 D Schoonspikke Fotografie

Regels voor berichten