of
?
![]()
Veel te hoog voor mij!
"Just do it !"
Hoe bedoel je ?
Ik bedoel dat voor mij de maan VEEL te hoog in je beeld staat.
"Just do it !"
Dan is wat mij betreft de foto gelukt; dat ze niet op een "sterk" punt staat weet ik, maar dan zou het een "klassiek" plaatje zijn.
Je had zelfs de maan buiten het kader kunnen plaatsen. Dan hadden we in dat geval kunnen praten over een revolutionaire foto. Sorry voor de wat sarcastische opmerking, maar het feit dat dit inderdaad geen klassiek plaatje is, is in mijn ogen echt geen verbetering. Afwijkingen van klassieke compositieregels kunnen heel goed werken, maar dat lijkt mij hier niet het geval te zijn. En een foto is niet noodzakelijk geslaagd omdat je buiten de klassieke paden wandelt. Een puur technische opmerking: je foto lijkt me wat teveel verscherpt (maar ik kan me vergissen).
Laatst gewijzigd door Woopy; 28 februari 2008 om 00:29
Wat de verscherping betreft kan je gelijk hebben: dat is gedaan met settings hoeveelheid 100 op radius 0,5. Ik heb ook een roodfilter voor zwart-wit toegepast om de maan beter te laten uitkomen.
Ik heb me slecht uitgedrukt wat de plaatsing van de maan betreft: Voor mij gaat het om de betekenis van de boom die naar de maan reikt (die voor hem te hoog staat), en dat gevoel heb ik willen overbrengen door de maan ook te hoog in de foto te plaatsen. Voor mij werkt het in elk geval, en dat zou niet zo zijn indien de maan bijv. op het snijpunt van derdes zou staan (een "klassieke" plaatsing"). Zoals ze nu staat geeft het mij het gevoel dat ze "bijna ontsnapt is". Een toeschouwer zou evengoed kunnen interpreteren dat de boom de maan heeft "weggegooid" (met die hoogste kromme tak) en dat ze op het punt staat uit beeld te vliegen ...
Maar nu ben ik foto's aan het uitleggen, terwijl ze voor zichzelf zouden moeten spreken, en ieder is natuurlijk vrij te doen en te laten wat hij wil binnen de regels van het forum, maar soms kan ik me toch wel vinden in recente commentaren hier over puur technische bemerkingen op foto's zonder dat verder gekeken of gezocht wordt; dat wil niet zeggen dat je daarom deze foto "goed" zou moeten vinden of zo: of dat overtreden van compositieregels hier dan gewerkt heeft of niet is natuurlijk ieders (en dus ook jou) appreciatie.
Wat je opmerking betreft over "buiten het kader plaatsen" moet je dan toch eens bijv. in één van de laatste edities van de Standaard lezen (ik dacht van dit weekend; ik heb nogal een achterstand) over de foto's van De Spiegelaere (niet dat ik me met hem zou durven vergelijken).
Laatst gewijzigd door gliderbee; 28 februari 2008 om 07:27
Het is je gelukt om de maan buiten het kader te zetten
Maar de compositie van het geheel is volgens mij niet gelukt
En je foto zit vol ruis
BD0497BE : Nikon body + glas
www.rudyverrijt.be
Ik ben het inderdaad met je eens dat een goede foto veel meer is dan de som van zijn technische kenmerken (en/of gebreken). Wat betreft je compositie: dat die tak richting maan wees had ik wel gezien, maar het werkt niet echt volgens mij. Ik zie daarvoor twee redenen: ten eerste staat de maan niet op die diagonaal van die tak, maar een flink stuk erboven. Ten tweede is de afstand tussen maan en tak te groot in mijn ogen om het verband tussen beide adequaat uit te drukken. Ik zou ook eens proberen die maan wat groter te krijgen want het evenwicht tussen maan en boom qua proporties is te onevenwichtig.
Laatst gewijzigd door Woopy; 28 februari 2008 om 11:27
Een nieuwe versie ivm de opmerkingen over ruis en verscherping.
Een grotere maan zou best mooier kunnen zijn, maar hoe ik die maan moet vergroten zonder dat het zichtbaar wordt ... zo goed ken ik PS niet, dus als iemand daar advies over kan geven, graag
![]()
- Open je foto in PS
- maak een nieuwe laag met je foto (selecteer de maan met een feather selektie),verander de laag naar waarde "lighter"
- duw op "ctrl" en "T"
- hou shift ingedrukt en sleep de selektie buitenwaards (zo behoud je de originele verhouding)
- gebruik een masker om de maan in je beeld te plaatsen
zal dadelijk eens een poging maken op dit low res beeld (resultaat zal dus veel slechter zijn dan wanneer je dit zelf doet)
Snel voorbeeldje
![]()
Laatst gewijzigd door Paddy Louis; 29 februari 2008 om 10:23
Nikon D300 - Nikon 70 - 200 2.8 VRI - Nikon 85 1.8 - Nikon 12-24 - Nikon 80-400 VR AF - Nikon 24-70 2.8 and a little lowepro mini trekker AW to safe them from harm :-) Certified Photoshop Professional
Ik wil in deze iets zeggen waarin de auteur zich wel zal kunnen terug vinden.
Aan zijn hand erkend men de meester. En dan zijn alle discussies over hoe hoog die maan wel staat een maat voor niets geweest.
Nikon D300 - Nikon 70 - 200 2.8 VRI - Nikon 85 1.8 - Nikon 12-24 - Nikon 80-400 VR AF - Nikon 24-70 2.8 and a little lowepro mini trekker AW to safe them from harm :-) Certified Photoshop Professional
Het mag misschien voor sommige lezers summier zijn maar in de bovenste zin staat,dat de auteur er zich in kan terug vinden.En hij gaat de summiere uitleg perfect begrijpen.Zonder twijfel.
Ik ben er nog mee bezig, en het begint te lukken, maar de maan wordt er toch onscherper door; ik twijfel nog of het dan wel beter is. Ik krijg meer de neiging om onderaan nog meer af te snijden, zodat je maar een klein stukje boom omhoog ziet reiken.
Ach ja, op naar de volgende![]()
Summiere uitleg.Hand van de meester. Sinds begin januari heb ik dit forum ondekt.Naar foto's gekeken enz.. en gereageerd ook op foto's van deze fotograaf.Toen ben ik ook gaan kijken naar vorige werken .En besluit dat deze fotograaf 25 cm van achter de camera de kleine alledaagse dingen ziet en dit inbeeld brengt met ook nog een bijpassende titel .En in zijn aparte stijl van werken is hij eigenlijk wel een kunstenaar.Je kan aan zijn foto's zien die zijn van gliderbee . In het werk zie je de hand van de meester.En een maat voor niets .Het werk of foto noemt "te hoog " en de afstand tussen takken en maan is zeer hoog dit kan je ook in maten uitdrukken. Nu moemt de titel te hoog .En al de discussie over hoe hoog of laag is eigenlijk zinloos voorniets.Die maan moet hoog staan de titel zegt het.Over de foto kan ik ook iets zegen en daar kan men ook eens over nadenken.Als je naar deze foto een week lang iedere dag eens gaat kijken. Blijft de foto iedere dag het zelfde. Maar hij word dag na dag mooier.
Indien je maan (contouren) onscherper worden moet je je maan selekteren en met een selektie (geen feathering gebruiken) doe je het volgende
- ga naar menu selektie
- kies selektie aanpassen
- kies dan kleiner maken (contract bij mij)
- duw dan shift en ctrl en I (maakt de selektie omgekeerd)
- en duw dan op delete
dit maakt je contouren veel scherper,kies voor een vermindering van 1 tot 3 pixels afhankelijk van je resolutie
om de maanvlakken scherper te krijgen moet je nog meer aanpassingslagen gebruiken vandaar dat ik zei dat ik maar een summiere uitleg gedaan heb.
Indien je wil zal ik je wel stap voor stap begeleiden maar heb op dit moment heel veel werk,zit nml in de retoucheerbranche vandaar dat ik toch een degelijke kennis heb (9 jaar) :-)
maar zoals eerder gezegd vind ik NIET dat je je foto moet aanpassen,is gewoon lekker origineel gelijk hij nu is![]()
Uiteindelijk hou ik het hierbij:
![]()