Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 14 van 14

Discussie: Niet recht

Standaard Niet recht

Het kasteel van Horst. Welke lijn volg ik hier het beste om het kasteel iets of wat recht te laten overkomen?

Lens nikkor 17-55 2,8
    17 MM
    F 8
    1/20sec
    Iso 100
    Min 1,3 stop
    Met mijn NIKON in de hand kom ik door het hele land, en nog wat NIKKOR lenzen voor over de grenzen.

Standaard Re: Niet recht

Schoolvoorbeeld van perspectief-vervorming (mogelijk met wat globale scheefstand erbij). Is enkel goed te corrigeren met (u raadt het) een 'perspectief correctie'. In PS kan dat via het crop tool (optie aanvinken). Ook mogelijk is via een globale selectie (ctrl-A) en dan via 'Move tool' (toets 'V')
    de hoeken slepen tot het er goed uitziet. De laatste methode werkt wat meer interactief (je ziet de verandering onmiddellijk terwijl je sleept).

Er zijn ook hopen tutorials te vinden hierover op het net.
    Panasonic FZ-1000 - Nikon D80 - Tamron 17-50 DiII - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - Minolta A1 - http://pbase.com/alain_db
    And why do we fall, Bruce?

Erg mooie kleuren van dit prachtige monument in mijn achtertuin
    Deze foto doet mij nog meer watertanden naar zo'n 17-55mm 2.8.
    zoeker met hart en ziel

Welke lijn volg ik hier het beste om het kasteel iets of wat recht te laten overkomen?
    Ik vind dat het recht overkomt, wat je ziet is de normale perspectivische vertekening. De lijn om te volgen is die van de horizon en die staat recht. Ik zou niet met PS gaan rechtzetten want de vertekening is hier niet storend, ze draagt bij om de hoogte van het gebouw te benadrukken.

Als je een foto wil rechtzetten zoals deze, dan neem je een verticale lijn die het dichtst bij het midden van de foto zit. Aan de hand van die lijn zet je de foto recht.

Je kan ook eerst perspectiefcorrectie uitvoeren, maar dan is het mogelijk dat je het gebouw in de hoogte in elkaar drukt, als er bovenaan nog veel lucht in beeld is, dan kan je de foto weer "uitrekken" tot je weer ongeveer de normale verhoudingen krijgt.

Als je perspectiefcorrectie wil uitvoeren, dan zet je het gebouw pas recht na die correctie.

Dit is geen perspectivische vertekening. De fotograaf staat op een redelijke
    afstand van het onderwerp ( kasteel ) en ziet zonder twijfel met het blote
    oog alle horizontale en vertikale lijnen van dit gebouw zoals ze moeten zijn.
    Een perspectivische vertekening ( wat een normaal verschijnsel is )
    zal je pas waarnemen wanneer je veel dichter bij het gebouw staat.
    Dan zullen evenwijdige verticale lijnen in de hoogte naar elkaar toelopen.

Dit is wel een geval van lensvervorming. De 17-55 werd gebruikt met een
    focale afstand van 17mm wat al een serieuze vervorming teweegbrengt
    bij dergelijke afstand & onderwerp.
    Fotografeer hetzelfde onderwerp op een grotere afstand en met een
    focale afstand van bvb 50mm en alle vertekeningen zullen verdwenen zijn.
    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Inderdaad, de 17-55 geeft op 17mm wel wat vertekening. Dat heb ik ook al ondervonden.

Peroonlijk vind ik de kleuren in deze foto zeer mooi!!

Mvg
    Gert

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
    Dit is geen perspectivische vertekening. De fotograaf staat op een redelijke
    afstand van het onderwerp ( kasteel ) en ziet zonder twijfel met het blote
    oog alle horizontale en vertikale lijnen van dit gebouw zoals ze moeten zijn.
    Een perspectivische vertekening ( wat een normaal verschijnsel is )
    zal je pas waarnemen wanneer je veel dichter bij het gebouw staat.
    Dan zullen evenwijdige verticale lijnen in de hoogte naar elkaar toelopen.

Dit is wel een geval van lensvervorming. De 17-55 werd gebruikt met een
    focale afstand van 17mm wat al een serieuze vervorming teweegbrengt
    bij dergelijke afstand & onderwerp.
    Fotografeer hetzelfde onderwerp op een grotere afstand en met een
    focale afstand van bvb 50mm en alle vertekeningen zullen verdwenen zijn.
    ????? met alle respect, maar dit snap ik niet. Lensvervorming is voor mij ton- of kussenvervorming (of elke niet-lineaire vervorming). Dit is wel degelijk perspectief-vervorming (kijk bv naar de rechte linkerrand van het gebouw), en trouwens heel normaal en geen lens-fout. De 17 mm zal dit versterken door het groothoek-effect. De afstand tot het gebouw lijkt ver, maar -- wederom door de 17mm -- zal het in werkelijkheid relatief korter zijn geweest.
    Hopelijk denk je er ook zo over, maar heb je het anders verwoordt
    Trouwens, ook als je tamelijk ver van een hoog gebouw staat, en je kantelt de lens (ook een 50 mm) ook maar iets omhoog, krijg je al vlug last van dit effect. Met het 'blote oog' valt dit niet zo op, omdat onze hersenen het beeld weer voor een stuk rechtzetten door context informatie.
    Panasonic FZ-1000 - Nikon D80 - Tamron 17-50 DiII - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - Minolta A1 - http://pbase.com/alain_db
    And why do we fall, Bruce?

in PS : filter - distort - lens correction
    croppen en flatten
    Groeten, Benny (Sint-Truiden) - mijn oude BLOG en mijn Nieuwe Blog

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BPVST Bekijk bericht
    in PS : filter - distort - lens correction
    croppen en flatten
    En dan niet volledig rechtzetten, want dan lijkt het op de foto dat het breder wordt van boven, weer onze hersenen....
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door alain db Bekijk bericht
    ????? met alle respect, maar dit snap ik niet. Lensvervorming is voor mij ton- of kussenvervorming (of elke niet-lineaire vervorming). Dit is wel degelijk perspectief-vervorming (kijk bv naar de rechte linkerrand van het gebouw), en trouwens heel normaal en geen lens-fout. De 17 mm zal dit versterken door het groothoek-effect. De afstand tot het gebouw lijkt ver, maar -- wederom door de 17mm -- zal het in werkelijkheid relatief korter zijn geweest.
    Hopelijk denk je er ook zo over, maar heb je het anders verwoordt
    Trouwens, ook als je tamelijk ver van een hoog gebouw staat, en je kantelt de lens (ook een 50 mm) ook maar iets omhoog, krijg je al vlug last van dit effect. Met het 'blote oog' valt dit niet zo op, omdat onze hersenen het beeld weer voor een stuk rechtzetten door context informatie.
    Inderdaad - dit is absoluut géén lensvervorming!!
    Je zal wel eerder perspectiefvervorming krijgen bij 17mm dan bij 50mm gewoon omdat je bij 17mm meestal dichter bij je onderwerp staat dan bij 50mm. En wanneer je dichter staat kantel je de camera meer omhoog om het hele onderwerp erop te krijgen, dus krijg je schuinere perspectieflijnen.

En wat Black B@ndit zegt is helemaal juist - en in die zin kan je je ook al bij de opname richten op een lijn in het midden. En dan neem je best wat meer ruimte in je kadrage omdat je bij het corrigeren van het perspectief later wat ruimte verliest.

En nog een aanvulling op wat Black B@ndit zegt: wanneer je de lijnen hebt rechtgezet zal het kasteel iets te samengedrukt of 'breed' zijn. Je kan dat inderdaad oplossen door het dan boven- en onderaan een beetje 'uit te rekken' (eveneens met de move-tool (V) -> selectiekader tonen moet bovenaan wel aangevinkt staan).
    Dan verlies je een stukje van de boven- en onderkant, wat hier niet aangeraden is. Daarom kan je in dit geval beter de foto (op dezelfde manier) langs de zijkanten samendrukken. Dan krijg je wel schuine zijkanten die je er af moet croppen, maar in dit geval lijkt het mij beter een stukje van de zijkanten te verliezen dan van boven- en onderkant.

Eerst: schitterende foto, licht, compo, kleur zijn dik in orde! En ja, een gebouw ziet er voor mij meestal beter uit als het redelijk recht staat.
    Vervolgens: je kan lang discussieren, het is makkelijker even een voorbeeld te tonen van perspectiefcorrectie.
    Gedaan in PS, filters, distort, lens correction, transform vertical perspective
    Om te laten zien wat dit met je beeld doet heb ik de zijranden niet gecropt.

Het is dus wel degelijk een perspectiefcorrectie en geen lensvervorming. De vallende vertikalen heb je altijd als het filmvlak niet evenwijdig is met het onderwerp. Dus wanneer je de cam omhoog of omlaag richt, ongeacht de afstand of lens. Bij een breedhoek en dichtbij valt dit uiteraard meer op dan met een tele van veraf.

Smt.
    Nikon met enkele bijhorende vensters (op de wereld) Flickr

Even mijn verwarrende stelling wat "rechtzetten":
    Een lensvervorming in de betekenis van ton- of kussenvervorming is het niet.
    Ik bedoel gewoon maar dat de perspectivische vertekening, wat een
    normaal verschijnsel is, bij gebruik van een groothoek ( in dit geval 17mm )
    vergroot wordt door gebruik van deze focale afstand en ze dus niet meer
    overeenkomt met de natuurlijke waarneming met het blote oog.
    In die zin is het dus ook een vervorming.
    Ter illustratie: twee gelijkaardige beelden qua compositie;
    maar de eerste getrokken met een focale afstand van 48mm en de tweede met 35mm:

Laatst gewijzigd door dyafani; 27 december 2007 om 15:02
    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Bedankt
    Met mijn NIKON in de hand kom ik door het hele land, en nog wat NIKKOR lenzen voor over de grenzen.

Regels voor berichten