Weergegeven resultaten: 1 t/m 17 van 17

Standaard Langkofelhütte 2253 M.

hier één foto tijdens onze stevige klim nr Langkofelhütte / Rif Vicenza - Dolomieten
    op vakantie maak ik heel wat landschap foto's, ik hou er erg van maar heb dit zo nog niet onder de knie, als het kan graag nog wat tips, zo leer ik ook geleidelijk deze stijl van fotograferen

aanpassing - huis rechtgezet

Laatst gewijzigd door MG-TF; 28 juli 2010 om 14:12 Reden: update foto
    groetjes Ingrid

Standaard Re: Langkofelhütte 2253 M.

Ik vind dit een mooie! Knappe compositie.
    Veel detail in de voorgrond
    Groeten!

500px / Facebook

Hoi Ingrid,

Om in de bergen mooie plaatjes te schieten in vol zonlicht is niet zo makkelijk. Het blauw van de lucht wordt algauw flets, de wolken uitgebrand en vele donkere partijen in de dalen en tussen de bomen.

Een digitale camera kan nu eenmaal die grote contrastverschillen niet aan en daarom schiet ik altijd in RAW. Dan heb je de mogelijkheid om achteraf wat te gaan 'blenden' in PS.
    Een andere mogelijkheid is te gaan schieten met je bracketing van je toestel aan.

Groetjes
    Piet

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Keps Bekijk bericht
    Hoi Ingrid,

Om in de bergen mooie plaatjes te schieten in vol zonlicht is niet zo makkelijk. Het blauw van de lucht wordt algauw flets, de wolken uitgebrand en vele donkere partijen in de dalen en tussen de bomen.

Een digitale camera kan nu eenmaal die grote contrastverschillen niet aan en daarom schiet ik altijd in RAW. Dan heb je de mogelijkheid om achteraf wat te gaan 'blenden' in PS.
    Een andere mogelijkheid is te gaan schieten met je bracketing van je toestel aan.

Groetjes
    Piet
    Hey Piet,
    bedankt vr de info, heb er al wel aan gedacht om over te gaan nr RAW maar dan heb je zoveel opslag nodig :-((

wat vindt van deze foto's
    groetjes Ingrid

Deze is van compo heel mooi.
    Je ziet wel dat je camera wat last heeft om met de lucht overweg te kunnen, maar daardoor hou je wel veel detail over in de rest.

Ik ben ook eens gaan neuzen op je webstekje en daar staan ook een heel aantal mooie beelden op

Grtz
    Piet

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Keps Bekijk bericht
    Deze is van compo heel mooi.
    Je ziet wel dat je camera wat last heeft om met de lucht overweg te kunnen, maar daardoor hou je wel veel detail over in de rest.

Ik ben ook eens gaan neuzen op je webstekje en daar staan ook een heel aantal mooie beelden op

Grtz
    Piet
    heb hier bewust voor gekozen om meer detail te hebben.
    'k overweeg om een grijsverloop ND filter aan te kopen, dan zou het misschien wel wat beter kunnen zijn ?

bedank vr het bezoek aan mijn Jalbum en de reacties + tips
    groetjes Ingrid

Door het detail in de foto zie je dat het huis heel erg scheef hangt.
    Ik kan me overigens best voorstellen dat de majestueuze omgeving zulke minieme aandachtspunten wat overschaduwt.

O ja, en ga onmiddellijk over tot fotograferen in RAW (is mijn welgemeend advies).
    Zelfs mijn compactcamera staat altijd op RAW.
    Laatst gewijzigd door Plaatwerker; 27 juli 2010 om 12:21 Reden: RAW advies / tikfout
    Van waardering geniet ik.
    Van kritiek leer ik.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
    Ik kan me overigens best voorstellen dat de majeztueuze omgeving zulke minieme aandachtspunten wat overschaduwt.

O ja, en ga onmiddellijk over tot fotograferen in RAW (is mijn welgemeend advies).
    eenmaal je gewoon bent in RAW te werken zal je zeker niet meer terugkeren naar jpeg ,wat het geheugenruimte betreft ,vroeger werkte ik in RAW+ dan kreeg je een RAW formaat en een jpeg ,nu werk ik alleen nog in RAW wat minder ruimte in beslag neemt en heb een gratis software programma om mijn foto's op mijn computer te kunnen bekijken ,ik neem ook altijd meerdere geheugenkaartjes mee van 8gb ,en daar kan je al heel wat opzetten ,er bestaan nu ook externe hardeschijven waar je terplaatse je geheugenkaartje kan legen zonder tussenkomst van een computer ,trouwens een prachtige foto
    Ik fotografeer niet perfect ........maar ik werk eraan!!!!!!grtjs Patrick
    http://bopatje.jalbum.net/
    Canon 50D,spullekes en enkele doorkijkbuisjes

Plaatwerker en Bopatje bedankt vr de respons,de tips
    we zullen ons dan maar enkele kaartjes extra aanschaffen
    (goed vr de commerce)

Plaatwerker zal dat huis eens proberen recht te zetten
    groetjes Ingrid

ken niks van landschapsfotografie, maar deze vind ik alvast geslaagd!!!!

groetjes
    hilde

zeker een goeie foto !!
    imposante bergenmuren in schril contrast met de hut
    we trekken in september nog naar Oostenrijk, deze doet
    mijn benen jeuken hoor
    mvg
    dirk.
    ps : je hebt idd nog meer mooie foto's op je site.
    nikon D 700
    honi soit qui mal y pense....

Compositie is in ieder geval dik in orde
    Zou wel een paar graden naar rechts draaien, zodat de berghut recht staat.

Qua belichting is het moeilijk om deze hoge contrasten te overbruggen.

Een paar tips, waarvan sommige hier al vernoemd werden :
    - Als je in JPG trekt is het beter iets onder te belichten, dan overbelichten. Uitgebrande hooglichten kan je niet meer terughalen met fotobewerking. Donkere schaduwpartijen zijn gemakkelijker op te halen. Ik stelde mijn camera vroeger standaard op -2/3 in. Ofwel lichtmeten op de lichtere partijen, waardoor de foto ook al iets onderbelicht is. Ter controle kan je steeds jouw histogram raadplegen. Als er overbelichting in zit, opnieuw met andere instellingen.
    - Als je wat met fotobewerking overweg kan, kan het helpen door 3 opnames na elkaar te maken (zonder te bewegen tussenin). Autobracketing op bvb -1 / 0 / +1. Achteraf kan je de 3 opnames blenden, en de beste belichting van elke foto combineren tot 1 geheel. Dit kan ook met JPG. Dan kom je op het HDR-terrein
    - Grijsfilter (gradueel) biedt soms oplossingen, maar in dit geval heel moeilijk te gebruiken, omdat je geen horizon hebt. Dit betekent dat ook de bergen bovenaan te donker zullen zijn. Ik heb een set gekocht voor naar Schotland te gaan, maar niet gebruikt. HDR leek mij een betere oplossing.
    - Polarisatiefilter kan helpen om de luchten donkerder te maken, maar het effect op witte wolken in miniem
    - RAW biedt de meest flex. Maar ipv van onderbelichten, dien je hier eerder over te belichten. Details in uitgebrande luchten kunnen heel vaak nog terug gehaald worden met Lightroom bvb.
    Qua opslagruimte, niet een echt een argument de dag van vandaag. Geheugenkaartjes en HD zijn heel goedkoop geworden. Vorige punten gelden ook voor RAW. Je kan meer contrast overbruggen met RAW, maar niet onbeperkt, zodat daar soms ook naar HDR (blending) of GND-filters moet gegrepen worden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dekadé Bekijk bericht
    zeker een goeie foto !!
    imposante bergenmuren in schril contrast met de hut
    we trekken in september nog naar Oostenrijk, deze doet
    mijn benen jeuken hoor
    mvg
    dirk.
    ps : je hebt idd nog meer mooie foto's op je site.

dat zal wel zijn, daar heb je zeker ook mooie plaatsen, lang geleden (1990) ook daar geweest, fantastische vakantie gehad, sinds dien gaan we elk jaar minstens 1 week op wandelvakantie
    ps prettig verlof en veel wandel- en foto plezier
    groetjes Ingrid

@ iedereen bedankt vr de niet verwachte posisitieve respons
    zeker vr de tips

kan het misschien proberen uit te testen in september (1 week motortrips in de Auvergne) niet altijd veel tijd om foto's te maken, vindt dit wel spijtig
    groetjes Ingrid

Ik kan me overigens best voorstellen dat de majestueuze omgeving zulke minieme aandachtspunten wat overschaduwt.

plaatslager en DAMA,
    bedankt vr de tip, huisje staat nu recht
    groetjes Ingrid

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
    plaatslager en DAMA,
    bedankt vr de tip, huisje staat nu recht
    Nou, recht ??? Ik ga daar nog geen bord soep eten hoor.

Met vriendelijke groet,
    Slagwerker eh, ik bedoel Plaatwerker.
    Van waardering geniet ik.
    Van kritiek leer ik.

Nou, recht ??? Ik ga daar nog geen bord soep eten hoor.

Met vriendelijke groet,
    Slagwerker eh, ik bedoel Plaatwerker.

sorry, sorry plaatwerker
    heb het gesheckt met de linialen van PS, zie ik dan zo scheel
    groetjes Ingrid

Regels voor berichten