Weergegeven resultaten: 1 t/m 12 van 12

Standaard Motorcross of nations 07

De foto komt recht uit het toestel, en is dus niet bewerkt.....

Toestel : Canon 350D
    Lens : 70 - 200 2.8 USM
    Iso : 800
    1/800
    Brandpuntafstand 120 mm
    F getal : 13

Standaard Re: Motorcross of nations 07

Harre: Welkom met je eerste foto. Van de 40 jaar die je eerst wou leren heb je er al 20 opzitten denk ik

Dit is een mooie foto, goed van kleur en de actie is duidelijk zichtbaar. Toch zou ik links en boven van de foto wat bijsnijden zodat de motorcrosser diagonaal vol in beeld komt. Het is naar mijn ervaring heel lastig om bij sport de compositie ook gelijk 100% goed te krijgen dus geneer je niet om achteraf wat bij te snijden.

Succes!!!!!

@ KcFoto : ik heb bewust niets bewerkt of gecropt aan de foto omdat ik dus nog veeeeeeeeeeeeellllllllll moet leren, en dat ik dat dus liefst wil doen van een originele foto, en geen gefotosoepte versie.....

Thx for the comment.

Geen slechte foto maar ook geen uitstekende.
    Buiten het feit dat de crosser scheef hangt (zoals ook de achtergrond) zie ik niet veel actie. Hij zou evengoed kunnen omvallen uit traagheid dan verder te bollen.
    Het had ook beter geweest mocht hij er volledig opgestaan hebben.
    De kleuren zelf vind ik ook redelijk flets.
    Sorry, niet slecht bedoeld maar een eerlijke mening.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Jouw eerste foto op deze site. Proficiat!

Ik weet niet hoe dikwijls jij al foto's van bewegende onderwerpen gemaakt hebt. Deze foto zou ik omschrijven als een verdienstelijke poging.

Wat compositie betreft, had ik graag het voorwiel helemaal in beeld gezien. Je hebt de tips in dat oude draadje niet goed gevolgd.
    Volgens mij ben je bij het afdrukken gestopt met het volgen van het onderwerp, waardoor een deel van het voorwiel buiten de foto gevallen is. Het zou ook kunnen dat jij, met de camera in de aanslag, gewacht hebt tot de motorcrosser in beeld kwam. In dat geval heb je dus te laat afgedrukt.

Aan de hand van de exif zal ik een poging doen om enkele tips te geven.
    Exposure Time = 1/800"
    ISO Speed Ratings = 800

Deze foto "sprankelt" niet. Er zit geen pit in.
    Door de snelle sluitertijd is de actie écht bevroren. Bij het bochtenwerk in de motorcross zijn de snelheden niet zo hoog. Een sluitertijd van 1/250" was hier snel genoeg geweest. Hoge ISO-waarden hebben een negatieve invloed op het detail. Je had dus de ISO kunnen verlagen om tot die sluitertijd te komen.

Metering Mode = Pattern
    Bij deze manier van lichtmeting houdt je camera rekening met verschillende meetpunten in het beeld (zie handleiding van je camera). Omdat jouw 350D te veel rekening gehouden heeft met het witte reclamedoek op de achtergrond, is de foto een beetje te donker geworden. Een meer centrale lichtmeting zou voor een frisser plaatje gezorgd hebben.

Zoals een goed motorcrosser, 's morgens vóór de trainingen, te voet het parcours verkent, zo moet ook de fotograaf aandachtig de mooiste plaatsen voor actiefoto's verkennen.
    Wil je één bepaalde piloot fotograferen, dan moet je na de trainingen perfect weten welke sporen hij kiest en aan welke kant hij over de springheuvel zal komen. Uit ervaring weet ik, dat die mannen alleen in uitzonderlijke omstandigheden van de door hun gekozen lijn afwijken.
    Je kan tijdens de reeksen ook al voorbereidend werk doen. Je kan scherpstellen en het licht meten op de voorgangers van jouw onderwerp die hetzelfde traject volgen. Als die man aan de leiding rijdt, heb je natuurlijk een probleem. Maar dan kan je oefenen op zijn achtervolgers en hópen op een volgende doortocht van de kopman.

't Is allemaal een kwestie van ervaring en veel oefenen. Gelukkig kost een mislukte foto niet zoveel als in de filmrolletjestijd.

Tot de volgende keer.
    Laatst gewijzigd door Jos Vanhengel; 2 januari 2008 om 03:53 Reden: Foutje!
    Vriendelijke groet,

Jos

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door harre Bekijk bericht
    @ KcFoto : ik heb bewust niets bewerkt of gecropt aan de foto omdat ik dus nog veeeeeeeeeeeeellllllllll moet leren, en dat ik dat dus liefst wil doen van een originele foto, en geen gefotosoepte versie.....

Thx for the comment.
    Ik begrijp wat je bedoeld maar je hebt fotosoepen en fotosoepen.
    Het eerste fotosoepen is uitgebreid aan de foto sleutelen (monteren, weghalen, etc.) om deze mooier te krijgen dan wat wer op het moment van de foto werkelijk was . Deze manier van fotosoepen is inderdaad "not done" aan sportfoto's toch zeker als de nieuwswaarde van belang is. Dit wordt wel veel gedaan in de modellen/glamour fotografie.

Je kunt ook met fotosoep (of bijvoorbeeld Capture NX van Nikon, Canon heeft vast ook zoiets) de "technische kwaliteit van de foto" verbeteren zoals lichte belichting- en kleurcorrecties (meer contrast enzo) en wat croppen (maar wel zo min mogelijk ivm het kwaliteitsverlies anders).

Als laatste pas je wat verscherping toe. Dit is iets wat voor elke digitale foto van belang is (maar wel met mate)

Kortom: het verbeteren van de foto is het soort werk wat in de rolletjestijd door de ontwikkel/afdrukcentrale werd geregeld (als je een goede had) en doet niks af aan jou kwaliteit als fotograaf. Ik zie dit gewoon als afwerking en de puntjes op de I zettten.

Terug naar de foto:
    Jos van Hengel heeft je een aantal tips gegeven waar ik nog wat aan wil toevoegen. De volgende keer zou ik wel met een iets groter diafragma werken (4 of zo). Dan vervaagt de achtergrond mooi en komt de sporter beter tot zijn recht. Let op als je naar 2.8 gaat je loop dan wel meer risico tot onscherpte ivm de kleinere DOF.

Succes en ik hoop er hier nog veel van je te zien.

goed bezig harre ,ik denk dat je een nieuwe roeping hebt
    canon eos 30D,40D,1D MK III--zoom canon EF 70-200 2.8 L USM / sigma flash EF-500 DG super www.rolly-pics.be

Zie je wel dat het de moeite is om eens iets te posten.

meer kan ik niet aan toevoegen wat hierboven gezegd is

maar het is een zeer verdienstelijke poging

succes !!

milj**rde, Harre das een schoon foto!!!!!!!!!!
    en zeggen dat ik hier thuis ook zo'n machiene (350D) liggen heb

proficiat, ik vind deze foto zeer de moeite!! er valt misschien wat te discussiëren over de sluitersnelheid en de compo, mar mijn mening hierover (bij deze foto):
    - mij stoort het niet dat h et voorwiel er niet helemaal opstaat, integendeel zelfs: zo wordt de nadruk erop gelegd hoever deze man eigenlijk op/over de limiet gaat... de compo vind ik persoonlijk sterk.
    - het beeld is inderdaad wat bevroren (zie spaken en achtergrond vooral). een iets lagere sluitertijd had hier misschien toch iets beter geweest; daarentegenover vind ik het leuk dat het opvliegende zand er dan weer zo bevroeren opstaat. Mixed emotions dus

over de iso ben ik het inderdaad eens dat deze naar beneden mag; daarbij je F-waarde misschien ook wat (om de achtergrond wat waziger te krijgen). Maar 't is uiteraard niet simpel

in elk geval vind ik hem knap
    www.carlopeeters.be -- twitter.com/CarloPeeters
    Nikon D7000, D90, heel wat Nikon, Sigma, Tamron, Elinchrom enz... materiaal

bedankt voor de tips en de comments allemaal...... Ik had het erger verwacht...
    Ik ben vandaag is naar Lommel getrokken met mijn 40D, daar heb ik me vooral bezig gehouden met proberen, en proberen, en nog veel meer proberen.....
    Ik post hier binnenkort nog wel eens iets.

Een mens kan niet genoeg proberen !!
    succes

Regels voor berichten