|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
||||
|
Dank je wel voor de tips. Ik ben het met je eens.
Ik heb nu ongeveer een jaar lang een SLR en daarvoor een standaard klik toestel. Ik heb een Canon 400D gekocht en een tamron 28-75 F2.8 en later nog een Canon 70-200 F4.0 L lens erbij. Ook heb ik onlangs zo'n spyder monitor kalibratie aangeschaft. Ik heb een dochtertje van 3 jaar oud nu dus plaatjes schieten is geen probleem, ik zit nu al op de 7500 foto's. Alhoewel stilstaande opjecten toch een heel stuk makkelijker zijn :-) Over die L lens ben ik super tevreden maar die tamron heeft een tragere autofocus en het percentage scherpe foto's ligt lager als bij de L lens. Maar dat ligt ook misschien wel voor een gedeelte aan mij. In principe doe ik niks aan nabewerking. Ik vond dat ik eerst maar eens moest leren een beetje beter te leren fotograferen. Het toestel leren kennen en ook nog iets over composities enzo. En dat lukt nu wel redelijk. Eerst zat m'n vrouw altijd te 'schelden', waarom ik zonodig in de M mode moet fotograferen, met het bijbehorende slechte resultaat bij beginners. En nu is ze blij met m'n M mode, want ze zijn toch wel mooier en scherper als op de automaat :-) Van photoshoppen heb ik weinig kaas gegeten. Het wordt nu tijd dat ik daar ook wat meer van ga leren. Ik kan wel wat, maar dat is meer een beetje klikken en laagjes mengen, maar niet echt dat ik goed begrijp wat al die mogelijkheden zijn. En wat bijvoorbeeld een meer juistere manier is om een bepaald effect te bereiken. Maar de aanhouder wint. Wat voor mij interessant is, zijn de mogelijkheden van het photoshoppen en de effecten. Ik kijk namelijk graag naar al die foto's in het forum, maar met name in de showcase zou ik ook graag soms een 'before/after' photoshop plaatje zien. Gewoon kijken wat de mogelijkheden zijn. Als je het leuk vind kan je (of iemand anders) misschien deze foto bewerken. De link naar het raw bestand = http://www.xs4all.nl/~rwassen/IMG_7337.CR2 Rob, |
|
||||
|
Er is niks mis met de automodi van een cam hoor. Vooral als je op AV of op T schiet. Die zijn er juist voor gebouwd om onder soms moeilijke omstandigheden (zonder lichtmeter) goed te kunnen werken, Vooral buiten. Alleen binnen in de studio schiet je voor 99.9% op de M stand.
Wat betreft je vraag om de foto eens te bewerken is natuurlijk gevaarlijk. Ieder heeft zijn/haar voorkeur voor een soort bewerking en soms kan het verkeerd uitpakken. model is onder heel natuurlijke omstandigheden geschoten (geen visa en buiten enz). Maar als ik een standaard bewerking in 5 minuten er op los zou laten zou het er ongeveer zo uit komen te zien. En dan doel ik voornamelijk op de kleur'correcties' van het hout, gezicht (naar persoonlijke smaak), het oplichten van het shirt en hier en daar wat stempelwerk. De foto is van nature erg warm van tinten en ik vind het dan ook weer leuk om er iets coolere tinten aan te geven, mja.. das smaak. ![]()
Laatst gewijzigd door MadMax; 7 oktober 2008 om 23:12 |
|
||||
|
Prachtige bewerking MadMax
. Zo zie je maar wat er allemaal kan met de juiste kennis en de juiste programma's... Ik mis bij de bewerking enkel het warme gevoel met de oorspronkelijke titel van het portret doordat het gelaat van het model mee opgelicht wordt...
|
Citaat:
Ik vind het sowieso altijd moeilijk om platen van een ander te bewerken cq aan te passen omdat je als buitenstaander nooit het gevoel hebt wat de fotograaf bij de shoot zelf had. |
|
||||
|
't Is zeker een mooe bewerking. Alleen een iets warmer gezicht had ik mooier gevonden (ik heb nog speciaal op de golden hours gewacht :-) ). Maarja, deze dingen zijn sowieso lastig. De onbewerkte (werkelijkheid) staat in principe los van het uiteindelijke plaatje. Het evenwicht tussen photografie en fotoshoppen is denk ik nog niet bereikt, er wordt steeds meer en knapper gemanipuleerd.
Bedankt voor alle reacties, Rob |
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
|
|
Soortgelijke discussies
|
||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Klein zonnetje | digidan | Showcase Macro & Close-Up | 3 | 29 april 2007 07:55 |
| genieten van het zonnetje | desertstorm | Showcase Dieren | 5 | 23 augustus 2006 17:12 |
| Ier in het zonnetje | elsan | Showcase Dieren | 11 | 30 juni 2006 21:51 |
| Kitso in het zonnetje | FotoDirk | Showcase Dieren | 6 | 26 september 2005 21:43 |
| in het zonnetje | monvdm | Showcase Dieren | 2 | 7 februari 2005 23:10 |
![]() |