Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Ramses

Standaard Ramses

Hopelijk komen er hier eens wat meer reacties op...

F2
    1/30
    ISO 400
    fotofarah
    Sony Alpha 100 + Minolta AF 50 F1.7 + Minolta AF 28mm F2.8

Standaard Re: Ramses

Dit had een hele mooie kunnen zijn.
    Bij een portretfoto stoort het mij wanneer beide ogen niet scherp zijn.
    Persoonlijke smaken verschillen nu eenmaal en dat is ook maar goed ook want anders liepen wel allemaal met 1 oog scherp.
    mvgr
    antoine200

Ik vind deze foto wel geslaagd. Interessante belichting, maar ik sluit mij aan bij antoine: Beide ogen scherp is ook de enige kleine opmerking die ik heb.

Als ik de foto wat langer bekijk, merk ik toch dat er over het maken van dit portret is nagedacht. Mooie belichting, Ramses kijkt naar het licht en de achtergrond is mooi.

Dat zijn ene oog nét buiten de dieptescherpte valt, vindt zijn oorzaak in de grote lensopening (klein getal).
    Er zijn twee manieren om de scherpte in de diepte van het objectief, bij de verschillende diafragma's, te leren kennen. Ofwel proefondervindelijk ofwel door berekeningen.

Ik heb hier eens gelezen dat iemand, bij elk objectief, de tabelletjes (diafragma => dieptescherpte in centimeters) aan de binnenzijde in de lensdop kleefde.

Dat lijkt mij wel een handige tip.
    Vriendelijke groet,

Jos

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
    Als ik de foto wat langer bekijk, merk ik toch dat er over het maken van dit portret is nagedacht. Mooie belichting, Ramses kijkt naar het licht en de achtergrond is mooi.

Dat zijn ene oog nét buiten de dieptescherpte valt, vindt zijn oorzaak in de grote lensopening (klein getal).
    Er zijn twee manieren om de scherpte in de diepte van het objectief, bij de verschillende diafragma's, te leren kennen. Ofwel proefondervindelijk ofwel door berekeningen.

Ik heb hier eens gelezen dat iemand, bij elk objectief, de tabelletjes (diafragma => dieptescherpte in centimeters) aan de binnenzijde in de lensdop kleefde.

Dat lijkt mij wel een handige tip.

De derde manier is de knop voor scherptedietecontrol op je camera.

De meeste weten niet eens dat hij er op zit, Dus zullen ze hem ook nooit gebruiken.
    mvgr
    antoine200

Mooie uitleg over scherptediepte, maar de scherpte op deze foto zit m.i. gewoon fout. De mond en het tipje van de neus zijn het scherpst. Dus heb je m.i. je scherpstelpunt fout gelegd. Als je dan inderdaad met F2 gaat werken, dan heb je bijzonder weinig ruimte voor speling. Verder vind ik de belichting en de compositie wel heel goed geslaagd. Flitser apart opgesteld ?

Ik vind het niet storend dat het ene oog scherper is dan het andere. Ik trek het liefst portretten waarop de modellen een beetje schuin staan en het ene oog dus ook wat meer naar achteren gaat. Omdat ik meestel niet genoeg licht heb, moet ik dan 'noodgedwongen' een groot diafragma gebruiken.

Maar het was uiteraard wel de bedoeling om zijn linkeroog (voor ons rechter-) haarscherp te krijgen. :-)
    fotofarah
    Sony Alpha 100 + Minolta AF 50 F1.7 + Minolta AF 28mm F2.8

Regels voor berichten