Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 31

Standaard Nog eentje van Stijn bij ambiant licht...

Nog eentje van mijn shoot met Stijn...

Wat kan beter ? Standpunt, compo, pose, licht, instellingen ???

Camera Model: NIKON CORPORATION (NIKON D80)
    Lens : 18-200 VR
    Lens Focal Length: 52,00 mm (78mm)
    Shutter Speed: 1/125 sec
    F-Number: F4,8
    ISO: 800
    Compensation: EV 0/6
    WhiteBalance = Auto
    Flash did not fire.
    Voor belichting gebruik gemaakt van een zilverkleurig reflectiescherm, dat ongeveer 45° links van me stond, onder een hoek naar boven, zodat ik het aangezicht mee had.

Standaard Re: Nog eentje van Stijn bij ambiant licht...

vanonder loopt het zwart dicht, vanboven is het wit uitgevreten
    iso 800 => ruis

compositie zegt me niet veel en het licht is wat saai
    bovenaan nog teveel over

Ik zou dit niet echt een shoot noemen, klinkt te professioneel voor hetgeen je hier hebt gepost

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CVC Bekijk bericht
    iso 800 => ruis

bovenaan nog teveel over

Ik zou dit niet echt een shoot noemen, klinkt te professioneel voor hetgeen je hier hebt gepost
    Heel leerzaam. De ISO 800 stond er nog van de vorige foto, en was mijn eigen stomme fout. Normaal gebruik ik dat nooit, hier dus per vergissing.

Ik zal het in het vervolg ook "gewoon een paar uurtjes kiekjes schieten" noemen, i.p.v. shoot, om op mijn eigen niveau te blijven.

Dank U

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CVC Bekijk bericht
    iso 800 => ruis

bovenaan nog teveel over

Foto toont fris en helder,en dat komt mede door die contrasten. Mensen,durf nou eens met contrasten te spelen,en staar jezelf niet blind op 800 iso ,dichtgelopen zwarten e.d. Prima foto,waar de nodige aandacht aan is besteedt.

Ik vind het uitgebrande wit toch ook niet mooi... De pose vind ik nogal karakterloos.
    fotofarah
    Sony Alpha 100 + Minolta AF 50 F1.7 + Minolta AF 28mm F2.8

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Farah Bekijk bericht
    Ik vind het uitgebrande wit toch ook niet mooi... De pose vind ik nogal karakterloos.
    uzelf had natuurlijk de contrasten dusdanig onder controle gehouden dat je een technisch perfect -saai- plaatje had gekregen. En het jonge model had u een karakter aangemeten alsware hij -de terminator- himself. Waarom niet gewoon iemand zichzelf laten spelen ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robert. Bekijk bericht
    uzelf had natuurlijk de contrasten dusdanig onder controle gehouden dat je een technisch perfect -saai- plaatje had gekregen. En het jonge model had u een karakter aangemeten alsware hij -de terminator- himself. Waarom niet gewoon iemand zichzelf laten spelen ?
    FestinaLente vraagt toch om reacties. Wat jij saai vindt is voor een ander, zeker weten, mooi en omgekeerd. Urbain (zie topic in evenementen) zal je misschien ook een saaie foto vinden omdat alles zo binnen de perken blijft. Mij stoort het uitgebrande stuk achtergrond ook een beetje op deze foto. Ik zal dan waarschijnlijk wel van het saaie houden. De foto op zich vind ik niet slecht.

Is dit een foto uit het boekje? Neen.
    Moet dit dan altijd? Neen.
    Waarom ISO 800? TS heeft het antwoord al gegeven.
    Ik kan in deze @Robert wel volgen. Foto's zonder eigen inspiraties zijn vaak niet zo boeiend.
    Persoonlijk had ik ook liever niet die witte balk gezien.
    Of je het nu shoot noemt of kiekje is mij om het even.
    Overigens vind ik dat het model een leuke uitstraling heeft.
    mvgr
    antoine200

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vinstermik Bekijk bericht
    FestinaLente vraagt toch om reacties. Wat jij saai vindt is voor een ander, zeker weten, mooi en omgekeerd. Urbain (zie topic in evenementen) zal je misschien ook een saaie foto vinden omdat alles zo binnen de perken blijft. Mij stoort het uitgebrande stuk achtergrond ook een beetje op deze foto. Ik zal dan waarschijnlijk wel van het saaie houden. De foto op zich vind ik niet slecht.
    tuurlijk smaken verschillen,maar dat automatisme waarmee we reageren wanneer we uitgevreten lichten of dichtgelopen schaduwen zien...

Ik vind het een knappe plaat.
    Indien het wit gedeelte achter het hoofd minder fel was geweest was het héél mooi!
    Mooie compo ook met de sliertjes klimop erbij.

En ja iso800...ruis...valt hier niet echt op....toch niet op mijn scherm.

robert, thx voor uw betoog... De anderen thx voor de reacties.

Ik heb helemaal niet de pretentie van mezelf "professioneel shooter" te noemen, maar een ander woord voor fotosessie is nu éénmaal shoot.
    Zelf ben ik een fervent voorstander van gebruik van ambiant licht. Niet dat ik niet met de flash wil werken, of ooit misschien met een studio, maar het gebruik van aanwezig licht vind ik altijd aangenaam om mee te werken.
    Toch vind ik het vaak best moeilijk. Een reflectiescherm maakt het al iets makkelijker (alleen had ik niemand om het vast te houden, en stond het dus tegen het statief).
    Het invallende licht op het model laten schijnen, ging helemaal niet. Zijn wit truitje zou onherroepelijk voor uitgebrand wit gezorgd hebben. Dus heb ik hem laten plaatsnemen, net buiten het invallende licht, en het invallend licht van een ander raam gebruikt om op hem te reflecteren. Door het invallend licht achter hem te laten vallen, vond ik hem goed loskomen van de achtergrond. Ik heb niet vanuit verschillende hoeken foto's genomen, behalve deze, maar wel gekeken. Het licht achter hem, leek mij het beste resultaat geven.
    Wat Stijn betreft, heb ik gezegd : "Wees jezelf en gedraag je gewoon zo." Ik heb niet het professionalisme om een model te sturen (sommige dingen heb ik wel gezegd, zoals de plaats waar hij best kon gaan staan of zitten, om het licht te gebruiken, Stijn koos zelf de poses, en meestal zijn kijkriching, waar ik soms ook wat bijstuurde.) Ook de blik die hij wou aannemen, liet ik hem zelf bepalen.
    Het uitgebrande donker... tja, de rechtse kant van de broek is het donkerst (te donker - net een drempellaag overgezet en geprobeerd). Onderaan de foto is er niets uitgebrand, noch volgens mijn scherm, noch volgens photoshop.
    Wat de compo betreft... Hij kan misschien krapper, maar ik vraag me toch af of hij dan beter wordt. Een beetje ruimte, omgeving, omkadering... vind ik toch aangenaam om kijken, zeker bij een buitenshoot, tenzij je heel krap gaat en het gezicht het beeld gaat laten vullen, maar da's dan mijn smaak.

Eerst en vooral, vraag ik mij af waar jij de term "ambiant licht" vandaan haalt. Ambiant is een woord dat in onze mooie taal niet bestaat.
    In het Engels is er wel het woord "ambient", hetgeen "omringend" of "omsluitend" betekent. Met enige goede wil, kan je er ook een afleiding van het woord "ambiance" in zien, in de zin van "sfeer".
    Ik veronderstel dus dat je 'sfeerlicht' of 'ambient light' bedoeld.

De verschillende vlakken in deze foto, die telkens anders belicht zijn, verknallen naar mijn bescheiden mening de sfeer die jij in deze foto wou scheppen.
    De twee helften van het gezicht zijn ánders belicht. De rechterhelft (vanuit ons gezichtspunt) oogt daardoor grijzig.
    Het bovenlichaam is anders belicht dan de benen.
    Dit kijk niet lekker en is allerminst flatterend voor het model.

Ieder fotogaaf zou ook moeten weten, dat keihard zonlicht zelden goed is. Getuige de verschrikkelijke overbelichte vlek, die zich tot overmaat van ramp ook nog vlak achter het model bevindt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente
    ... Door het invallend licht achter hem te laten vallen, vond ik hem goed loskomen van de achtergrond. ...
    Vindt jij dat het model is losgekomen van de achtergrond? Door zijn schaduw op de muur, plakt hij aan die muur vast.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente
    Het uitgebrande donker... tja, de rechtse kant van de broek is het donkerst (te donker - net een drempellaag overgezet en geprobeerd). Onderaan de foto is er niets uitgebrand, noch volgens mijn scherm, noch volgens photoshop.
    Euh ... "uitgebrand donker", is dat geen "contradictio in terminis"? Onderbelicht zal je bedoelen.

De exif zit niet in de foto. Ik zou graag willen weten hoe jij het licht gemeten hebt.

Conclusie: de close-up is stukken beter.

Chris, je hebt het véél te ingewikkeld gemaakt. Hou het eenvoudig. Fotografie is helemaal niet zo moeilijk.

Het uitleggen wél.
    Vriendelijke groet,

Jos

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
    Eerst en vooral, vraag ik mij af waar jij de term "ambiant licht" vandaan haalt. Ambiant is een woord dat in onze mooie taal niet bestaat.
    In het Engels is er wel het woord "ambient", hetgeen "omringend" of "omsluitend" betekent. Met enige goede wil, kan je er ook een afleiding van het woord "ambiance" in zien, in de zin van "sfeer".
    Ik veronderstel dus dat je 'sfeerlicht' of 'ambient light' bedoeld.

De verschillende vlakken in deze foto, die telkens anders belicht zijn, verknallen naar mijn bescheiden mening de sfeer die jij in deze foto wou scheppen.
    De twee helften van het gezicht zijn ánders belicht. De rechterhelft (vanuit ons gezichtspunt) oogt daardoor grijzig.
    Het bovenlichaam is anders belicht dan de benen.
    Dit kijk niet lekker en is allerminst flatterend voor het model.

Ieder fotogaaf zou ook moeten weten, dat keihard zonlicht zelden goed is. Getuige de verschrikkelijke overbelichte vlek, die zich tot overmaat van ramp ook nog vlak achter het model bevindt.

Vindt jij dat het model is losgekomen van de achtergrond, door zijn schaduw op de muur, plakt hij aan die muur vast.

Euh ... "uitgebrand donker", is dat geen "contradictio in terminis"? Onderbelicht zal je bedoelen.

De exif zit niet in de foto. Ik zou graag willen weten hoe jij het licht gemeten hebt.

Conclusie: de close-up is stukken beter.

Chris, je hebt het véél te ingewikkeld gemaakt. Hou het eenvoudig. Fotografie is helemaal niet zo moeilijk.

Het uitleggen wél.
    Jos... uwen uitleg is ook niet simpel, net zo min als fotografie. Vier maanden geleden werd mijn D80 geleverd en ineens werd fotografie moeilijk. Godverdorie daar was ik bang voor. Eigenlijk werd fotografie niet moeilijk, maar werd het beheersen van fotografie moeilijk.
    Wat kan ik de mensen die een FZ30 of FZ50 kochten alleen maar gelijk geven. Een fototoestel, eens je de simpele beperkingen kent, je heel simpel kan "beheersen", en waar je uiteindelijk meer uithaalt omdat er meer in zit dan in een DSLR.
    Als iemand mij ooit nog zegt dat digitale fotografie simpel is, dan sla ik hem tegen zijn oren (al dan niet figuurlijk). Er is gedorie niets simpel aan.

Maar ja... ik hou van moeilijk, eigenlijk zelfs van heel moeilijk, want daar zit de uitdaging in.

Dit terzijde...
    Jos, met alle respect voor je fotografische kennis...
    "Ambiant" is een term, ook al is hij misschien dialectisch, die hier gebruikt word voor... "gebruik makend van de omgeving". De omgeving met zijn achtergrond, licht enz...

De verschillende vlakken, en vooral het licht, maken m.i. deze foto, eerder dan hem te verknallen.

De twee helften van het gezicht zijn vanuit een andere richting belicht. De linkerhelft door het reflectiescherm en de rechterhelft waarschijnlijk door het omgevingslicht, vooral komend van achter uit, en een schaduw van het reflectiescherm. Deze foto is trouwens ietwat gedesatureerd, waardoor hij "grijzig" kan overkomen". Je hebt wel gelijk. De ongelijkheid in de ogen maakte dat ik dit plaatje niet helemaal goed vond.

Het keiharde zonlicht, is het zonlicht van 15.30 uur op een winteravond... keihard kan je dat niet meer noemen. Ik had een 10 minuutjes kunnen shoppen aan deze foto, en van alles veranderen, maar ik deed het niet om twee simpele redenen... Ik kreeg hem niet beter en wou hem niet anders. Ik vond hem prima zoals hier gepost, maar... en daarom postte ik hem hier, had er mijn twijfels over.

Lichtmeting... aperture-priority, zoals meestal, met het groots mogelijk diafragma. De exif is per vergissing verdwenen, omdat ik een batch zonder exif diende te doen voor iemand, en vergeten ben dit terug aan te vinken.

Je opmerking over het keiharde zonlicht vind ik trouwens helemaal niet terecht. Ik zou eerder het keiharde zonlicht gebruiken dan er voor te wijken... Kijk eens op mijn site (onder Haast U Langzaam in mijn handtekening) naar de vakantieplaatjes... 3/4 onder KEIHARD mediterraans zonlicht. De zon is er gratis. Waarom dan studiolampen ter vervanging ???
    Waarom mag het keiharde zonlicht in de achtergrond niet, terwijl men in studioplaatjes zelfs vaak geen achtergrond mag onderkennen (omdat hij weggelicht wordt. Er staan er zo trouwens verschillende in den HOF).

Uitgebrand donker bestaat inderdaad niet... maar ik denk dat je weet wat ik bedoel.

Wat de schaduw betreft... PLAKT dit hem echt aan de achtergrond ? Is een schaduw niet iets dat bij ons hoort, veroorzaakt door het omgevingslicht ? Maakt dit iemand vast aan de achtergrond ? Ik had graag meer gelezen over deze theorie... Heb je er ergens lectuur over ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
    ... Lichtmeting... aperture-priority, zoals meestal, met het groots mogelijk diafragma.
    Beste Chris,

"Aperture-priority" betekent diafragma-voorkeur. Dat heeft niets met het meten van het licht te maken.

Jouw camera kan met zijn lichtsensoren op verschillende manieren het licht meten:
    Met één sensor in het centrum: spot-meting
    Met een groepje sensoren in het centrum van het beeld: centrale lichtmeting (central weight)
    Met meerdere sensoren op verschillende plaatsen in het beeld: meerpunts lichtmeting (pattern)

Wat de schaduw betreft... PLAKT dit hem echt aan de achtergrond ? Is een schaduw niet iets dat bij ons hoort, veroorzaakt door het omgevingslicht ? Maakt dit iemand vast aan de achtergrond ? Ik had graag meer gelezen over deze theorie... Heb je er ergens lectuur over?
    Dit is helemaal geen theorie, maar wel mijn gedacht. Dat onze meningen hier verschillen is wel duidelijk.

Had ik geweten dat jij deze foto zo mooi vindt, dan had ik mij de moeite kunnen besparen.

Maar ja, hij stond in "Fotodiscussie Extra" en dus wou ik er nog wel eens een lapke op geven.
    Vriendelijke groet,

Jos

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
    Beste Chris,

"Aperture-priority" betekent diafragma-voorkeur. Dat heeft niets met het meten van het licht te maken.

Jouw camera kan met zijn lichtsensoren op verschillende manieren het licht meten:
    Met één sensor in het centrum: spot-meting
    Met een groepje sensoren in het centrum van het beeld: centrale lichtmeting (central weight)
    Met meerdere sensoren op verschillende plaatsen in het beeld: meerpunts lichtmeting (pattern)

Dit is helemaal geen theorie, maar wel mijn gedacht. Dat onze meningen hier verschillen is wel duidelijk.

Had ik geweten dat jij deze foto zo mooi vindt, dan had ik mij de moeite kunnen besparen.

Maar ja, hij stond in "Fotodiscussie Extra" en dus wou ik er nog wel eens een lapke op geven.
    Goh, Jos... meestal gebruik ik de central weight lichtmeting, dus ik veronderstel dat dit hier ook gebeurd is. Bij sterk inzoomen, gebruik ik spotmeting, die geprogrammeerd staat achter de enige programmeerbare functieknop. Ik vergelijk dan vaak het licht, tussen center weighted en spot, en merk heel vaak dat er bijzonder weinig verschil op zit.

Kijk Jos... Of dit plaatje nu mooi is of niet, doet helemaal niet terzake. Ik wou er meningen over, anders post ik hem hier niet. jij geeft je gemotiveerde mening, wat ik alleen maar kan appreciëren. Het is helemaal anders dan anderen die termen gebruiken als "saai", en "zegt me niet veel".

ik volg het merendeel hier totaal niet

ik vind de compo heel sterk, mooie realistische kleuren, fantastisch scherp zonder overscherpt te zijn (belangrijk hier), maar voornamelijk :
    het wit licht zit net op zijn plaats en dat voor 2 redenen !:

- donkerhaar op witte achtergrond : springt eruit
    - kunstzinnig: let op de L-vorm die het wit (hoog)licht vormt, krijg je 2 niveau's, het hoofdonderwerp wordt gescheiden van die plant door die scheidende L lijn (hoop dat je snapt wat ik bedoel), vind ik heel sterk

perfecte compo: 1e plan de plas (héél mooi), 2e: model, 3e plan de plant die het geheel fijn afmaakt

als ik 1 minpunt kan geven, dan is het wel de ruis die voorkomt op zijn handen, maar dat was door foute iso waarde (en nikon )

mss beetje jammer dat aan zijn broek de donkere partij wat dichtgelopen is, maar als daar geen licht zit (en reflectie was daar niet mogelijk) was daar niet veel aan te doen ...
    Laatst gewijzigd door frankyds; 16 december 2007 om 04:27
    Fuji XPRO1

Hier komen duidelijk twee verschillende meningen aan bod. Ik sluit mij aan bij degenen die vinden dat de witte zonvlek achter het hoofd wat té is. Anderzijds... dacht eerst dat hier een invulflits gebruikt was, maar dat zou het gezicht vlakker gemaakt hebben. Met een groter reflectiescherm en een iets meer vertikale inclinatie zou uw model aan de voorzijde vollediger uitgelicht zijn en zou je ook meer detail in de broek gehad hebben. Naar mijn mening zou dan wel het leuke spontane van deze foto verdwijnen en dat is nog altijd belangrijker. Dit is het soort discussies waar wij amateurs iets aan hebben hé.

is snel op te lossen: photoshop

nieuwe aanpassingslaag: selective color
    selecteer wit
    en zet bij rood bv +3%

dan wordt het effectieve wit (#FFFFF) opgevuld met 3% rood

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
    Hier komen duidelijk twee verschillende meningen aan bod. Ik sluit mij aan bij degenen die vinden dat de witte zonvlek achter het hoofd wat té is. Anderzijds... dacht eerst dat hier een invulflits gebruikt was, maar dat zou het gezicht vlakker gemaakt hebben. Met een groter reflectiescherm en een iets meer vertikale inclinatie zou uw model aan de voorzijde vollediger uitgelicht zijn en zou je ook meer detail in de broek gehad hebben. Naar mijn mening zou dan wel het leuke spontane van deze foto verdwijnen en dat is nog altijd belangrijker. Dit is het soort discussies waar wij amateurs iets aan hebben hé.
    Fuji XPRO1

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
    Met een groter reflectiescherm en een iets meer vertikale inclinatie zou uw model aan de voorzijde vollediger uitgelicht zijn en zou je ook meer detail in de broek gehad hebben. Naar mijn mening zou dan wel het leuke spontane van deze foto verdwijnen en dat is nog altijd belangrijker. Dit is het soort discussies waar wij amateurs iets aan hebben hé.
    Mijn refelectiescherm is vrij groot... diameter van 107cm. Normaal gesproken, als er een derde bij is, kan het licht perfect gericht worden. Nu was ik gebonden aan mijn statief, waartegen ik het scherm gezet had. Het heeft zijn werk gedaan, op het aangezicht en bovenlichaam, maar stond inderdaad onder een hoek naar boven, waardoor ik niet alles mee had. Nu heeft zo'n reflectiescherm wel zijn beperkingen... 107cm aan beperkingen, zeker als je 't gewoon tegen een muur of statief plaatst.

De discussie draait eigenlijk om het uitgebrande gedeelte. Ik merk het met veel discussies hier, dat wanneer er één vermeende fout in de foto zit, men vaak vergeet de rest van de foto te bekijken.

Hoe dan ook dank voor het kijken en de reacties.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
    ik volg het merendeel hier totaal niet

ik vind de compo heel sterk, mooie realistische kleuren, fantastisch scherp zonder overscherpt te zijn (belangrijk hier), maar voornamelijk :
    het wit licht zit net op zijn plaats en dat voor 2 redenen !:

- donkerhaar op witte achtergrond : springt eruit
    - kunstzinnig: let op de L-vorm die het wit (hoog)licht vormt, krijg je 2 niveau's, het hoofdonderwerp wordt gescheiden van die plant door die scheidende L lijn (hoop dat je snapt wat ik bedoel), vind ik heel sterk

perfecte compo: 1e plan de plas (héél mooi), 2e: model, 3e plan de plant die het geheel fijn afmaakt

als ik 1 minpunt kan geven, dan is het wel de ruis die voorkomt op zijn handen, maar dat was door foute iso waarde (en nikon )

mss beetje jammer dat aan zijn broek de donkere partij wat dichtgelopen is, maar als daar geen licht zit (en reflectie was daar niet mogelijk) was daar niet veel aan te doen ...
    Thx... om de foto zo gedetailleerd te bekijken en te analyseren. En geen zever over Nikon, hé Mocht ik er ISO 200 bijgezet hebben dan zouden de meesten zelfs niet op zoek gegaan zijn naar ruis . Op de foto valt het m.i. nogal mee. Het is pas als je aan de curve gaat sleuren, dat hij duideljjk zichtbaar wordt.

onderste hand had ik direct de ruis gezien, ik kijk eigenlijk nooit naar exif gegevens als die bij de post staan

zag dat je zelfste gebruikt als ik tot vorige week: nikon d80 met 18-200vr

omdat ik mijzelf betrapte dat ik enorm veel in slechte lichtomstandigheden fotografeer ben ik overgestapt op canon (40D met 17-55 2,8 USM IS)
    en ik moet tegen dat de camera echt superieur is samen met die lens, en quasi ruisloos op zeer hoge iso's is echt een verademing
    soit, niet de bedoeling om hiervan een discutie te starten

Thx... om de foto zo gedetailleerd te bekijken en te analyseren. En geen zever over Nikon, hé Mocht ik er ISO 200 bijgezet hebben dan zouden de meesten zelfs niet op zoek gegaan zijn naar ruis . Op de foto valt het m.i. nogal mee. Het is pas als je aan de curve gaat sleuren, dat hij duideljjk zichtbaar wordt.
    Fuji XPRO1

Ik vind dat jullie het moeilijk maken....
    Vijf minuutjes werk in Photoshop

Let op: deze bewerking is nog niet af.

Je kan natuurlijk ook een nieuwe opname maken
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
    Ik vind dat jullie het moeilijk maken....
    Vijf minuutjes werk in Photoshop

Let op: deze bewerking is nog niet af.

Je kan natuurlijk ook een nieuwe opname maken
    Theo... tof dat je dat gedaan hebt, en de mogelijkheden van photoshop illustreert, maar ik ga voor de uitgebrande foto. Ik was er zelf ook al mee bezig geweest, maar het is voor mij zoals frankyds al stelde.
    De -L- gevormd door het licht, die toevallig ook nog op de gulden snede loopt, maakt het plaatje voor mij beter. Het feit dat Stijn er net voor zit, laat hem voor mij beter loskomen van de achtergrond, en verdeelt de foto beter. Ik vind dat er meer pit, "dynamiek", in de foto zit, "met het licht".
    Ik maak er de laatste tijd zelfs vaak een sport van, tegen het licht in, tegen de zon, tegen spots in... te fotograferen, weliswaar met wisselend succes, maar het geeft toch vaak leuke plaatjes.
    Waar ik zelf in plaatjes wel eens moeite mee heb, is dat "het onderwerp" uitgebrand is, maar de achtergrond, dat stoort me minder. Het wordt anders wanneer je een landschap fotografeert en eigenlijk de hele foto je onderwerp uitmaakt, en daar kan het soms zelfs nog, waarbij ik denk aan reflecties in het water, of een zonnetje dat een klein deel van de foto uitmaakt.

Anyway, thx voor de moeite

Ik zou bij het opstellen de volgende keer beter opletten: hij lijkt net of hij in zijn broek heeft gedaan....
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Ik zou bij het opstellen de volgende keer beter opletten: hij lijkt net of hij in zijn broek heeft gedaan....
    Als hij in zijn broek gedaan had, dan zou het er uiteraard niet onder liggen Tja, details...

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Regels voor berichten