Belgiumdigital forum - Digitale fotografie

Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Fotohoek > Macro & Close-Up > Fotobeoordeling Macro & Close-Up

Fotobeoordeling Macro & Close-Up Forum voor het beoordelen van macro en close-up foto's, zowel op technische als artistieke kwaliteiten. Van de bezoekers wordt verwacht dat ze een eerlijke en geargumenteerde mening geven.

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 8 augustus 2008, 00:06
Irineas is lid van de Belgiumdigital VZW Irineas's schermafbeelding
Irineas Irineas is offline
Member

Lightbulb Te actieve vliegen bij warm weer

Hoi allemaal

Hier weer eens wat van mij.
Boy zijn ze druk als het warm is.
Wederom uit de hand aan het schieten geweest met de Tamron 18~250, ASA 200, manual instellingen diafragma tussen 11 en iets hoger. En sluitertjden kan ik me helaas niet meer achterhalen / herinneren.
Op de een of andere manier heb ik nog niet die scherpte en juiste DOF die ik me wens.
Ligt dit aan het objectief ? Toch maar een statief ???
Ik hoor graag de tips en kritieken.

Groeten maar weer
  #2 (permalink)  
Oud 8 augustus 2008, 11:00
FLuKee is lid van de Belgiumdigital VZW FLuKee's schermafbeelding
FLuKee FLuKee is nu online
Member

Standaard Re: Te actieve vliegen bij warm weer

Je foto's zijn alvast ernstig onderbelicht, heb je zelf enig idee waarom? Scherpte is ook een probleem, in die zin dat ze niet aanwezig is. Ben je zeker dat je de dichtste scherpstelafstand niet overschreden hebt? Ik zie nergens echt een punt van scherpte.

Jammer, want de 2e was wel een leuke van compositie geweest.

Een tip misschien: probeer op statief eens een postzegel of iets dergelijks te fotograferen op dezelfde vergroting als de vlieg. Als je ook daar geen scherpte haalt, dan denk ik dat je gewoon tegen de limieten van je lens aanloopt.

Die vlieg op je eerste foto zou er eigenlijk zo moeten uitzien: link.
  #3 (permalink)  
Oud 8 augustus 2008, 13:04
Mbili's schermafbeelding
Mbili Mbili is offline
Member

Standaard Re: Te actieve vliegen bij warm weer

zijn deze foto's geschoten op de manuele stand van je camera?
dat zou al kunnen verklaren waarom ze zo onderbelicht zijn...
En focus je manueel? Want dat zou de onscherpte kunnen verklaren.

Als dit allebei het geval is, raad ik je hetvolgende aan:
- gebruik je toestel met diafragma-voorkeuze, dan is je foto bijna altijd goed belicht
- gebruik autofocus, als blijkt dat je te dicht op je onderwerp zit, dan zal de camera weigeren te trekken...
oké, je hebt dan geen foto, maar je weet meteen dat je een stap achteruit moet
- als laatste lijkt een diafragma van F11 te klein voor een vlieg, probeer eenns F7 of F8,
dan gaat ook je sluiter korter worden en heb je minder last van de nervoziteit van deze beestjes

Eventueel kan je later (als je alle instellingen wat gewoon bent) opnieuw overschakelen op manueel.

Hoop dat dit helpt...
  #4 (permalink)  
Oud 9 augustus 2008, 23:00
Irineas is lid van de Belgiumdigital VZW Irineas's schermafbeelding
Irineas Irineas is offline
Member

Lightbulb Re: Te actieve vliegen bij warm weer

Hoi Mbilli en Flukee

Bedankt voor de adviezen en de oprechte kritiek.
Dit is niet de eerste keer dat ik hier mee stoei de afgelopen weken, de overstap naar digitaal is nog vers en de Canon 450D heb ik nog niet zo lang.
Ik ben hiermee ook al naar een vriend geweest.
Deze adviseerde in RAW te fotograferen en in Adobe RGB op te slaan. Overigens blijkt ook dat ik deze foto's niet meer met Paint moet bewerken/op maat maken.
Daar boet ik nog eens extra aan kwaliteit mee in.

Ik kan verder niets tegen jullie punten in brengen.
Ben vandaag dus gaan schieten met auto instellingen en daarna handmatig n.a.v wat ik uitgelezen had bij de autoshots. En kwam op hele andere instellingen uit.

Overigens hou ik persoonlijk van de wat zachter belichte foto's. Dus zullen mijn foto's altijd minder helder zijn dan de link naar de voorbeeldvlieg van Flukee (nog bedankt hiervoor).

Kortom, vanaf nemen foto tot eindbewerken moet alles anders.
En daar gaan we vandaag mee beginnen.
Ik heb al gratis progs gedownload en ben die aan het bekijken.
Tips over goede eenvoudige bewerkprogs zijn heel erg welkom.
Mijn gevoel zegt me dat ik niet te veel aan kleur, verzadigingen, scherptes en dergelijke wil gaan rommelen.
Maar ik wil wel de foto op een optimale wijze kunnen kleiner maken zowel in MB's als in formaat en eventueel enige over of onderbelichting wat bij kunnen stellen.

Groeten maar weer

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten