Ga terug   Belgiumdigital forum - Digitale fotografie > Fotohoek > Macro & Close-Up > Fotobeoordeling Macro & Close-Up

spelen met macrolens

Reageren

Discussietools Weergave
  #1 (permalink)  
Oud 18 juni 2008, 12:42
Mellie Mellie is offline
Junior Member

Smile spelen met macrolens

Ik heb sinds kort eindelijk een macrolens (canon EF 100mm), dus ben volop bezig met experimenteren, voor deze macrolens had ik een sigma 70-300mm APO met macrofunctie, maar ik was hierover niet zo tevreden (vooral ook omdat ik steeds error kreeg als ik scherptediepte wou aanpassen), maar nu heb ik dat probleem dus niet meer met mijn nieuwe lens!
Dus het zijn niet mijn eerste macro's, ik heb er al een paar getrokken :P

sluitertijd 1/50, ISO 400, F13
lieveheersbeestje

1/40, ISO 400, F7.10
handenstand? :P

1/80, ISO 400, F8
I was bugging the bug

dus, alle commentaar welkom

Laatst gewijzigd door Mellie; 18 juni 2008 om 14:22
Met citaat reageren
  #2 (permalink)  
Oud 18 juni 2008, 18:15
pollydore's schermafbeelding
pollydore pollydore is offline
Junior Member

Stuur een bericht via MSN naar pollydore
Standaard Re: spelen met macrolens

hallo,

Eerst en vooral: proficiat met je aankoop!

over de foto's: ze missen nogal wat scherpte.

Zoals bij de eerste zal het zeker niet aan de DOF liggen.
F13 met dit beestje vanop deze afstand genomen, zou voldoende moeten zijn,
maar als je zonder statief werkt is die 1/50 toch wat te traag, tenzij je heel stabiel bent , of als je ergens een goed steunpunt vind, zou het ook wel kunnen lukken. Als ik beter kijk zie ik dat sommige delen van de foto wel scherp zijn, dus ben je vrij stabiel geweest denk ik, en dan vermoed ik dus gewoon dat het scherptepunt niet op het beestje lag, of het beestje bewoog juist? kan ook natuurlijk, want volgens mij zou de F13 het hier volgens mij wel moeten doen.

bij de tweede verwacht ik bijvoorbeeld ook dat het schildje toch wel scherp is, wat het niet is.

bij derde, spijtig dat je het hoofdje niet ziet. qua scherpt ook hier op vrij beperkt.

Ik denk dat je vooral wat meer stabiliteit nodig hebt, afhankelijk v/d situatie de F niet te hoog nemen, natuurlijk heb je wel genoeg nodig, 't is compromissen maken.
Maar algemeen als je trager trekt dan 1/100 moet je echt goed stabiel blijven, een statief kan zeker helpen daar. Als er dan weer redelijk wat wind is dan maakt het niet veel meer uit.
Ik trek 'voorlopig' alles zonder statief wegens gebrek aan, en ik trek regelmatig met de 150mm op 1/100 soms ga ik naar 1/80, of lager als ik echt een rustpunt heb, maar ook die 1/100 is dikwijls al moeilijk vind ik, maar wegens lichtgebrek heb ik dikwijls geen andere keuze.

Ik weet niet hoe lichtomstandigheden hier waren, ma ik vermoed vrij bewolkt.
Dus als je nog eens kan gaan als er een beetje zon is, zul je pakken betere resultaten hebben.

Dus benieuwd naar meer, met het goeie weer.

grtz
Jeroen
  #3 (permalink)  
Oud 18 juni 2008, 19:10
Mellie Mellie is offline
Junior Member

Ben ik het wel mee eens ja, de scherpte kan inderdaad beter, ik vond het vooral bij de derde echt jammer dat het kopje ook niet scherp was.

Ik gebruik wel een statief hoor, maar die beestjes willen echt niet meewerken ook
Het is precies alsof ze het weten dat ik foto's ervan wil nemen! Ze zitten daar eerst stil..en als ik dan eens goed geïnstalleerd ben en tot ik de juiste instellingen heb gevonden begint die te verkruipen en stopt die niet of verstopt het zich ergens waar ik niet meer bij kan, echt erg! haha

En jah, er was wel zon, maar ze was aan het ondergaan.. En de zon vind ik meestal eigenlijk ambetant omdat die altijd voor schaduwen zorgen en de foto dan dikwijls verpesten.. (mijn gedacht) Misschien moet ik gewoon nog meer oefenen (zal geen probleem zijn )

Ook zet ik de modus van mijn camera bijna altijd op AV, dus stel ik eigenlijk enkel de scherptediepte in.. Ik kan nog steeds niet zo goed overweg met de instellingen, en dan bedoel ik dat ik niet weet hoe ik ze moet instellen om een goeie foto te kunnen bekomen..

Meer tips zijn altijd welkom!
En dankje voor je commentaar
Met citaat reageren
  #4 (permalink)  
Oud 19 juni 2008, 08:50
CougarX's schermafbeelding
CougarX CougarX is offline
Senior Member

Ik doe ook vrij veel macro (afin als ik de tijd heb toch ).
Je gaat merken dat je heel snel je grenzen gaat verleggen en dat je foto's alsmaar beter en beter worden en je veel kritischer gaat worden tov jezelf.

Enkele basis principes zijn :

gebruik meestal tussen de 8-11 als diafragma. Dit diafragma-gamma gaat heel dikwijls de juiste zijn. Maar ook weer niet altijd, dus pin je er niet op vast en experimenteer veel. Als het beestje blijft zitten, ga ook is naar diafragma 13 of zelfs meer en val ook is terug naar 4-5 of zo en vergelijk de foto's eens op je PC achteraf. Alleen al daarvan ga je enorm veel opsteken en in de toekomst vrij snel kunnen inschatten welke instelling je nodig hebt. Als je het diafragma aanpast vergeet dan ook niet te spelen met de sluitertijd. Als je naar een kleiner diafragma (hoger nummer) gaat dan heb je een iets grotere sluitertijd nodig (dus meer kans op onscherpte).

Gebruik ook steeds diafragma voorkeuze.

Gebruik 'altijd' een statief. De kleinste beweging merk je bij macrofotografie. Als je een draadontspanner hebt kan je deze hier zeker ook gebruiken. Zelfs de spiegel opklappen voor je de foto neemt (instelling op toestel) kan heel wat doen.

Als er veel wind staat kan je beter iets anders gaan fotograferen want dan gaat er toch niets scherp zijn. Met een beetje wind moet je gewoon geduld hebben en effe wachten op het juiste moment.

Er is nog zooo veel meer bij macro, maar deze zaken kunnen je al een heel stuk verder helpen denk ik.

Veel succes en laat de posts maar komen.
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten