|
|||||||
| Registreer | All Albums | FAQ | Ledenlijst | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
|||
|
Ik heb sinds kort eindelijk een macrolens (canon EF 100mm), dus ben volop bezig met experimenteren, voor deze macrolens had ik een sigma 70-300mm APO met macrofunctie, maar ik was hierover niet zo tevreden (vooral ook omdat ik steeds error kreeg als ik scherptediepte wou aanpassen), maar nu heb ik dat probleem dus niet meer met mijn nieuwe lens!
![]() Dus het zijn niet mijn eerste macro's, ik heb er al een paar getrokken :P sluitertijd 1/50, ISO 400, F13 lieveheersbeestje ![]() 1/40, ISO 400, F7.10 handenstand? :P ![]() 1/80, ISO 400, F8 I was bugging the bug ![]() ![]() dus, alle commentaar welkom
Laatst gewijzigd door Mellie; 18 juni 2008 om 14:22 |
|
|||
|
Ben ik het wel mee eens ja, de scherpte kan inderdaad beter, ik vond het vooral bij de derde echt jammer dat het kopje ook niet scherp was.
Ik gebruik wel een statief hoor, maar die beestjes willen echt niet meewerken ook ![]() Het is precies alsof ze het weten dat ik foto's ervan wil nemen! Ze zitten daar eerst stil..en als ik dan eens goed geïnstalleerd ben en tot ik de juiste instellingen heb gevonden begint die te verkruipen en stopt die niet of verstopt het zich ergens waar ik niet meer bij kan, echt erg! haha ![]() En jah, er was wel zon, maar ze was aan het ondergaan.. En de zon vind ik meestal eigenlijk ambetant omdat die altijd voor schaduwen zorgen en de foto dan dikwijls verpesten.. (mijn gedacht) Misschien moet ik gewoon nog meer oefenen (zal geen probleem zijn )Ook zet ik de modus van mijn camera bijna altijd op AV, dus stel ik eigenlijk enkel de scherptediepte in.. Ik kan nog steeds niet zo goed overweg met de instellingen, en dan bedoel ik dat ik niet weet hoe ik ze moet instellen om een goeie foto te kunnen bekomen.. Meer tips zijn altijd welkom! En dankje voor je commentaar
|
|
||||
|
Ik doe ook vrij veel macro (afin als ik de tijd heb toch
).Je gaat merken dat je heel snel je grenzen gaat verleggen en dat je foto's alsmaar beter en beter worden en je veel kritischer gaat worden tov jezelf. Enkele basis principes zijn : gebruik meestal tussen de 8-11 als diafragma. Dit diafragma-gamma gaat heel dikwijls de juiste zijn. Maar ook weer niet altijd, dus pin je er niet op vast en experimenteer veel. Als het beestje blijft zitten, ga ook is naar diafragma 13 of zelfs meer en val ook is terug naar 4-5 of zo en vergelijk de foto's eens op je PC achteraf. Alleen al daarvan ga je enorm veel opsteken en in de toekomst vrij snel kunnen inschatten welke instelling je nodig hebt. Als je het diafragma aanpast vergeet dan ook niet te spelen met de sluitertijd. Als je naar een kleiner diafragma (hoger nummer) gaat dan heb je een iets grotere sluitertijd nodig (dus meer kans op onscherpte). Gebruik ook steeds diafragma voorkeuze. Gebruik 'altijd' een statief. De kleinste beweging merk je bij macrofotografie. Als je een draadontspanner hebt kan je deze hier zeker ook gebruiken. Zelfs de spiegel opklappen voor je de foto neemt (instelling op toestel) kan heel wat doen. Als er veel wind staat kan je beter iets anders gaan fotograferen want dan gaat er toch niets scherp zijn. Met een beetje wind moet je gewoon geduld hebben en effe wachten op het juiste moment. Er is nog zooo veel meer bij macro, maar deze zaken kunnen je al een heel stuk verder helpen denk ik. Veel succes en laat de posts maar komen.
| Weergave | |
|
|
Soortgelijke discussies
|
||||
| Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Nieuwe D3 met 24-70 terug met de voeten op de grond. | demeyereg | Camera's | 46 | 15 december 2007 23:50 |
| Fotograferen met een macrolens.. mislukte foto's | scannie | Objectieven | 20 | 11 juli 2006 15:44 |
| Heb eens met de 300D mogen spelen... | Jochen | Camera's | 4 | 15 september 2003 15:04 |
![]() |