mijn eerste hdr..shoot.
![]()
Het waarneembare is slechts een schijn van de realiteit
Aaah, wat een herinneringen naar mijn jeugd brengt deze foto boven.
Dergelijke stalletjes had je vroeger veel in het brabantse landschap.
En ook bij de boerenfamilie Vogels in Acht ( dat is nu Noord Eindhoven) waar ik als kind heel erg veel ben geweest.
En ook heel wat uurtjes op zo'n gelijke trekker heb doorgebracht.
Werken was toen als kind gewoon een avontuur wat je graag deed.
TV was eens per week en computers waren zo klein als warenhuizen.
Dat waren toch mooie tijden.
Magnifieke foto Plato.
Normaal neem je deze fotokes vanuit een lager standpunt.
Maar in dit geval juist niet.
Hiermee laat je goed het vloerkleed zien.
Echte originele stro en hardgestampte leem.
Geweldige sfeerplaat.
En de HDR is uitstekend uitgevoerd.
Het benadrukt de juiste componenten maar is niet overdreven.
Hulde
Laatst gewijzigd door Irineas; 2 april 2009 om 22:51
Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol ☻
Ik vraag me eigenlijk maar 1 ding af bij deze foto...
Waarom hier en niet een trapje hoger ???
Ik ben geen echte voorstander van HDR, maar deze vind ik zo subtiel uitgevoerd dat ik een uitzondering maak.
Prachtige weergave van de sfeer... Alles erop en eraan gewoon.
Mvg,
David
"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams
Een bescheiden begin : www.photoclix.be
Ben ik de enige die hier een rare ruis en waas waarneem.
Vooral zichtbaar in de donkere gedeeltes aan de linkerkant (zie bv rechtsonderaan de golfplaat, streepje over de band...).
De lucht links is ook uitgebrand wat toch niet zou mogen met hdr.
Mvg,
David
"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams
Een bescheiden begin : www.photoclix.be
Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol ☻
ik moet Ticor hier deels in bijtreden wat die ruis betreft,anderzijds is het een HDR waar als je het niet zou zeggen,men zou twijfelen,en dat maakt hem in feite zo mooi
niet zoals ik doe,met de ruwe borstel erdoorPatrick,deze is in al zijn soberheid een pracht van een beeld
![]()
Voor dat "ferme" tegenlicht moet je dus extra compenseren wil je later in het samenvoegen geen overbelichte delen hebben. In zo een situatie moet je waarschijnlijk meer dan 10 stops onderbelichten. Met de gebruikelijke -3 tot +3 red je dit niet.
Altijd kijken dus naar je histogram en zorgen dat dit het volledig dynamisch bereik beslaat, Dit betekent soms tot 14 opnames voor 1 foto.
α 99 - Sigma 15 mm f/2.8 Fisheye - Sony 50 F1.4 - Sony 24-70mm F2.8 ZA SSM - Tamron 180mm F3.5 macro - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
Flickr____No place to be
Ben me bewust dat deze eerste hdr verre van technisch perfect is. Het omgekeerde zou me ten zeerste verbazen.
Deze foto bestaat uit 3 opnamen -1,0,+1 wat inderdaad te weinig zal zijn. Het was oorspronkelijk ook niet als hdr bedoeld maar omdat ik deze week het programma heb aangeschaft wou ik er toch eens mee experimenteren.
De ruis zal te wijten zijn aan het feit dat ik in één van de opnamen de donkere gedeelten
serieus heb moeten optrekken.
De waas waarvan sprake is wellicht het licht dat door het aanwezige stof (stroo) gefilterd
werd.
Enkel linksboven zie ik wat uitbranding maar zelfs in de realiteit kon je met het blote oog
nauwelijks door die spleten kijken zonder verblind te zijn.
Bedankt voor de commentaren.
Ik snap wat je bedoelt.
En als ik Plato zijn laatste commentaar lees, dan had hij niet zoveel moeten optrekken.
Maar ondanks dat zal die felle tegenlicht door die spleten een felle belichting geven.
Samenvattend is dat de sfeer feitelijk mede wordt bepaald door techische imerfecties.
En dan komt een oude leuze van mij weer bovendrijven.
Een perfecte foto is zelden technisch perfect.
Het zijn de imperfecties die hem maken tot de perfecte foto.
En dit is geen showcase, maar wel een pefecte sfeerfoto.
Laatst gewijzigd door Irineas; 4 april 2009 om 22:03
Na alle (terechte) positieve reacties wil ik toch ook nog een dingetje opmerken. De tractor had een beetje feller van kleur mogen zijn, zodat die duidelijk op de voorgrond treedt, nu lijkt het alsof die deel uitmaakt van de achtergrond en er eigenlijk geen voorgrond is.Beetje moeilijk verwoord, maar je snapt me hopelijk wel. Ik zou de tractor wat lichter en wat meer saturatie geven zodat die er wat meer uistpringt.
Ik snap wat je bedoelt en ik heb met die gedachte gespeeld maar ze uiteindelijk verworpen. Ik ben al geen echt laaiend enthousiaste voorstander van hdr en zeker niet wanneer het onnatuurlijk lijkt. In de realiteit was het rood van de tractor ook niet gesatureerd omdat het :
- een oude machine is.
- volledig in de schaduw staat.
Mijn bedoeling was zo veel mogelijk de realiteit te benaderen en in deze is hdr een hulpmiddel en zeker geen doel op zich.
Zonder hdr geen details in de donkere delen, maar overdreven oplichten en satureren zou een beeld opleveren dat geenszins met de realiteit strookte.
Vandaar mijn keuze.