Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Wacom?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke Wacom?

    De kogel is door de kerk: "Genoeg geklooid met de muis: tijd voor een tekentablet!"

    Maar nu nog de juiste keuze maken...

    BAMBOO (klik) = goedkoop maar (te?) klein...

    Intuos3 A5 (klik) = aanzienlijk duurder, maar 2x nauwkeuriger, dubbel zo groot en topreeks van Wacom dus een en al degelijkheid.

    Intuos A4 (klik) = niet gigantisch veel duurder dan de A5-versie, maar meer voor echt tekenwerk of nog bruikbaar voor PS-werk?

    Is er iemand die me op weg kan helpen?

    Persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Intuos3 A5.
    Thuisgeleverd kost me die 215€, terwijl de A4 versie toch weer snel 50€ duurder is...

    Maar het zou zonde zijn om na enkele maanden erachter te komen dat ik beter de A4 genomen had natuurlijk
    Last edited by erq; 20 augustus 2009, 17:19. Reden: linkjes geplaatst

  • #2
    Re: Welke Wacom?

    Ik ga waarschijnlijk ook de Wacom Bamboo aankopen als eerste tekentablet. Volgens mij is die zeker groot genoeg om op te beginnen. Eens je echt aan het 'serieuze' werk begint zou ik overstappen, maar om te beginnen is dit volgens mij zeker in orde...
    MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

    Comment


    • #3
      Re: Welke Wacom?

      hangt er vanaf...
      Ik werk met een A4... het is een beetje kwestie van gewoonte...
      voor PS werk is zo een kleintje zeker goed genoeg.. op de A4 heb je gewoon wat meer ruimte..
      Een beetje meer luxe zou ik zeggen..

      Test ze eens indien dat mogelijk is.. En anders moet je zelf zien wat je wil..
      poof

      Comment


      • #4
        Re: Welke Wacom?

        Ben tijdens het rondsnorren op het forum op dit onderwerp gestoten, toevallig. Kan er eens iemand uitleggen wat dit is, wat de bedoeling ervan is en wat je er mee kunt doen? Ik heb al geklikt op boververnoemde websites maar daar raak ik niet veel wijzer uit. Enkel prijsvergelijkingen ed.

        Comment


        • #5
          Re: Welke Wacom?

          Ik heb de A4, maar het zal ook zo zijn wat je gewent bent. Ik zou hem echter niet graag kleiner willen, dus ik persoonlijk zou voor de A4 gaan...
          Groet,
          Paul

          Comment


          • #6
            Re: Welke Wacom?

            Oorspronkelijk geplaatst door Dirk Janssen Bekijk bericht
            Ben tijdens het rondsnorren op het forum op dit onderwerp gestoten, toevallig. Kan er eens iemand uitleggen wat dit is, wat de bedoeling ervan is en wat je er mee kunt doen? Ik heb al geklikt op boververnoemde websites maar daar raak ik niet veel wijzer uit. Enkel prijsvergelijkingen ed.
            Een tekentablet is een vervanging van de muis. Ik plaats van een muis heb je dus een pen. Voor het normale computerwerk wordt er ook een muis meegeleverd, ondanks dat dit ook met de pen kan.

            De per/muis werkt draadloos en zonder batterijen. Tevens is de pen drukgevoelig, en werkt bij selecties, tekenen enz vele malen nauwkeuriger dan een muis.
            Groet,
            Paul

            Comment


            • #7
              Re: Welke Wacom?

              Ik heb deze in de eerste foto (http://www.computertotaal.nl/web/Art...Bamboo-Fun.htm). Ik ben er heel tevreden mee. Ik heb er 50 euro voor betaalt in de media markt. Ik weet niet of hij nog steeds aan die prijs staat.
              Het is te zien, hoeveel en voor wat je het allemaal gaat gebruiken. Ik gebruik de mijne maar af en toe, dus ik ben blij met een klein formaat, zo is hij gemakkelijk op te bergen.
              Als je hem vaker en voor meer (als gewone muis bijvoorbeeld) gaat gebruiken, zou ik misschien voor de A4 gaan, dan heb je waarschijnlijk meer bewegingsruimte.
              Last edited by zeroke; 20 augustus 2009, 21:11.
              Sony A200K

              Comment


              • #8
                Re: Welke Wacom?

                Ik heb de Intuos 3 Wide A5 (special Edition). Ik zou niet kleiner gaan en voor de Intuos reeks kiezen. Deze werken zeer precies en kan je de zijkantknopjes + pen per applicatie programmeren wat zeer handig is en niet mogelijk is bij de Bamboo reeks.
                Bij de Intuos reeks zijn er ook speciale instellingen aanwezig als je met 2 schermen werkt.

                Een wacom tabled is super om selecties in Photoshop te maken, het werken met maskers en foto retouches te doen, vooral het voordeel van de pendruk speelt hierbij mee. Pendruk gaat niet met een standaard muis.

                Ik gebruik geen muis (Apple Mighty Mouse, rotslecht) meer, die zit in de doos en komt er niet meer uit.
                Last edited by steven007; 21 augustus 2009, 08:43.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke Wacom?

                  Oorspronkelijk geplaatst door steven007 Bekijk bericht
                  Een wacom tabled is super om selecties in Photoshop te maken, het werken met maskers en foto retouches te doen, vooral het voordeel van de pendruk speelt hierbij mee. Pendruk gaat niet met een standaard muis.
                  In welk opzicht dan? Als je een brush vasthebt en in een mask werkt, afhankelijk van de pendruk verandert dan de grootte van de brush? Of de opacity van een vaste/vooringestelde brushgrootte?

                  Ik denk dat ik het zelf ook is ga moeten kopen om te zien hoe (goed) het allemaal werkt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke Wacom?

                    Oorspronkelijk geplaatst door BoBo_Igor Bekijk bericht
                    In welk opzicht dan? Als je een brush vasthebt en in een mask werkt, afhankelijk van de pendruk verandert dan de grootte van de brush? Of de opacity van een vaste/vooringestelde brushgrootte?

                    Ik denk dat ik het zelf ook is ga moeten kopen om te zien hoe (goed) het allemaal werkt.
                    Ja, als je harder duwt op de pen vergroot de penseelgrootte en omgekeerd afhankelijk hoe in het Wacom voorkeurpaneel de instelling configureert. Je hoeft dus niet steeds de grootte te wijzigen in het paneel. Je kan ook opacity verminderen/vermeerderen door harder/zachter te drukken op de pen. Photoshop heeft daarvoor features voorzien die je vindt onder penselen. Natuurlijk kan je dit ook nabootsen met een gewone muis alleen gaat het sneller, gemakkelijker met de Wacom.
                    Bij de Wacom Intuosreeks kan je kiezen voor verschillende types van pennen. Elk type is configureerbaar in Photoshop. Ik heb de Grippen en de Airbrush pen. De Airbrush gebruik ik in feite nooit, deze was gratis geleverd bij mijn tablet omdat het om een jubileum editie ging.

                    Wacom heeft ook een Cintiq reeks waarbij je rechtstreeks met de pen op het scherm kan werken. Alleen is een Cintiq erg duur.
                    Last edited by steven007; 21 augustus 2009, 12:36.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke Wacom?

                      Dus je kan instellen óf opacity veranderen naargelang je harder de pen tegen het bord duwt, óf opacity veranderen?

                      Of kan je ook op de pen zelf knijpen dat dan de opacity verandering geeft? Ik dacht op foto's wel eens zo knopjes op de pen te hebben gezien. Of zijn dat ook gewoon maar sneltoetsen voor actions bvb?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke Wacom?

                        Oorspronkelijk geplaatst door BoBo_Igor Bekijk bericht
                        Dus je kan instellen óf opacity veranderen naargelang je harder de pen tegen het bord duwt, óf opacity veranderen?

                        Of kan je ook op de pen zelf knijpen dat dan de opacity verandering geeft? Ik dacht op foto's wel eens zo knopjes op de pen te hebben gezien. Of zijn dat ook gewoon maar sneltoetsen voor actions bvb?
                        "Dus je kan instellen óf opacity veranderen naargelang je harder de pen tegen het bord duwt, óf opacity veranderen?" Ja zo werkt het. Ze verkopen o.a.bij Het Computerwinkeltje deze tabletten. Ik zou zeggen probeer ze eens uit en overtuig jezelf.
                        Wacom heeft een uitgebreid forum waarbij medewerkers nu en dan hun zeg komen doen. http://www.wacom-europe.com.


                        Alle knoppen kan je configureren naar wens. Op de pen kan je niet knijpen, er zijn wel knoppen aanwezig daarmee kan je shortcuts toewijzen. Naargelang het actief programma waarin je werkt, kan je aan die knoppen een functie toewijzen. Verschil met de Bamboo geen functietoewijziging per programma mogelijk. Je kunt ook pop-up menus/(taartmenu Intuos4) maken waarin je meedere funcies programmeert.

                        Een tablet gebruik je het best in pen-modus en dus met absolute positionering. Pen links-boven op tablet cursor links-boven.
                        Last edited by steven007; 21 augustus 2009, 13:01.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke Wacom?

                          Oorspronkelijk geplaatst door erq Bekijk bericht
                          "Genoeg geklooid met de muis: tijd voor een tekentablet!"
                          Voor u een paar honderd euro spendeert, zou het mss niet slecht zijn toch eerst eens ergens zo 'n palet te lenen en het eens te gebruiken.
                          Probeer dans eens enkele nauwkeurige bewegingen te maken: schrijf uw naam met zo 'n pen en trek eens een rechte in verscheidene richtingen, enz ... en doe dat alles nog eens na een uurtje fotobewerking ! ... en dan nog eens met een klassieke muis.
                          Echter, aan de reacties hierboven zijn er blijkbaar velen die er geen enkel probleem mee hebben , maar ik grijp na een kwartiertje toch terug naar die muis (wel een degelijke en goed ingestelde muis !). Bij een pen mis ik algauw de stabiliteit van een rustig steunende pols die een muis wel biedt en dat gaat erg ten koste van de nauwkeurigheid.
                          Ik denk dat er net als ik veel zijn die zo 'n palet hebben (... in de kast staan).

                          groeten,
                          Gurdy

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke Wacom?

                            Hi,

                            Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Wacom Bamboo Fun A5 formaat.
                            Het A4 formaat dat ik van een collega heb kunnen uittesten vond ik te groot omdat de hand/pols beweging dan over de volledige A4 oppervlakte gaan en dat was lastiger voor mij t.o.v. een A5 formaat.

                            Voor alles wat foto-bewerkingen betreft gebruik ik de tablet. Het andere met de gewone muis.

                            m.v.g.
                            Marc
                            Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                            M.v.g. Marc

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke Wacom?

                              Oorspronkelijk geplaatst door erq Bekijk bericht
                              De kogel is door de kerk: "Genoeg geklooid met de muis: tijd voor een tekentablet!"
                              Als je alles zou zien wat ik samengeklooid heb, enkel en alleen met de muis, je zou lelijk verschieten.

                              Zoals nog anderen waarschijnlijk heb ik indertijd ook een wacom tablet gekocht, en is ze na enkele dagen ook in mijn onderste lade beland.
                              Sporadisch is ze nu en dan opnieuw eens ingeschakeld omdat ik al die fantastische verhalen van wacom-gebruikers over hun fantastische wacom eens wou uitproberen.
                              Helaas pindakaas.....telkens is ze weer in diezelfde onderste lade beland.

                              Het is pas, een kleine 2 jaar geleden, dat ik ze opnieuw ben gaan gebruiken. Niet omdat ik dit zo graag wou, maar omdat ik last van rsi had gekregen. Door muis, wacom en trackball afwisselend te gebruiken (en wat minder te ps-ssen) is het euvel na 1 jaar verdwenen.

                              Goed, maar vandaag gebruik ik dus muis en wacom gewoon dagelijks fifty fifty door elkaar en beiden hebben hun sterke kanten.
                              En ik moet zeggen dat er bitter weinig dingen zijn die ik niet met de muis kan, dan wel met het tekentablet.
                              Dus 1 ding moet je al zeker begrijpen: Uw werk zal door het gebuik van een tekentablet er niet echt beter door worden. Sommige dingen zullen gemakkelijker gaan en andere weer niet, maar dat is voor iedereen verschillend.

                              Dan, wat grootte van tablet betreft:

                              Ik werk op een A5 tablet, dus zowat 15 x 21 cm. En van die 21 cm breedte gebruik ik maar zo'n 8 cm (formaat is instelbaar) per scherm. Met 2 schermen van 21 inch naast elkaar is dit nog maar 16 cm, die ik benut van de 21. En in feite zou ik nog een stuk kleiner kunnen instellen, maar dat doe ik niet, weeral omwille van die rsi die je gemakkelijker te pakken krijgt als je hand maar minimale repititieve bewegingen maakt.

                              Dit is dan ook weer het voordeel van die A4 tablet: doordat je méér en grotere bewegingen maakt is het gezonder voor je arm. Nadeel is dan weer dat het vermoeiender werkt (door de grotere afstanden).
                              Maar als je bv een A5 formaat koopt en je benut de volle 21 cm, heb je meer dan genoeg beweging, volgens mij..
                              Maar ook dit is wellicht persoonlijk.

                              Ik zal u nog een tip geven: de wacom A5 tablet deed en doet ook dienst als mijn ideale muismat, ...onverslijtbaar bovendien.

                              Hoedanook, als morgen de muis van de aardbodem verdwijnt zal ik er niet rouwig om zijn. Verdwijnt daarentegen de tekentablet...dan zal ik daar ook al niet rouwig om zijn.

                              Comment

                              Working...
                              X