Hallo
Ik weet niet of dit in het juiste subforum staat(?).
Ik heb een Macbook Pro (type van eind 2009) maar wil graag een extern beeldscherm aankopen. Kan iemand mij adviseren welk type beeldschermen de kleuren zo correct mogelijk weergeeft? Ik had graag niet te veel geld besteed maar wil wel kwaliteit in de plaats (alle merken zijn welkom, hoeft niet Apple te zijn).
Bedankt (als er elders al topics zijn, graag doorlinken)
eens zien bij dell en ook lg, beiden hebben een 23' inch ips sherm van om en bij de 200€. De LG is te vinden bij monitor.be
waarschijnlijk bedoel je www.monitorstore.be?
Correcte kleurweergave is relatief. Als je dat echt wil dan moet je naar de duurdere monitoren kijken, deze calibreren met een calibrator en de verlichting in uw werkomgeving constant en onder controle hebben.
Indien je het niet zo ver zoekt, dan zou ik toch zeker de glanzende monitoren links laten liggen als het over fotobewerking gaat. Met glanzende monitoren moet je in een bijna duistere omgeving werken. Je hebt anders teveel last van reflecties die de kleuren op uw scherm beïnvloeden. Licht dat bijvoorbeeld van uw geel hemd gereflecteerd wordt op uw scherm is al genoeg om uw kleuren te "wijzigen".
Je kiest best voor een monitor met een IPS LCD pannel. Deze IPS pannels geven de beste kleurweergave en een brede kijkhoek.
Veel te goedkope schermen hebben een te beperkte kijkhoek. Als je enkele cm's naar links/rechts of naar boven/onder beweegt ziet het beeld er al anders uit.
OK....
en zo ene?
http://www.monitorstore.be/product/1...g-ips235v.html
is dat compatibel? Kan dat met HDMI kabel naar mijn (mini?) DVI uitgang, ik heb zo'n kabeltje van macbook naar HDMI van de tv, dat zal daar ook wel mee werken zeker? Op de tv werkt het toch
Is die monitorshop ok? 'k Heb bij coolblue al vanalles gekocht en toch steeds tevreden over.
Laatst gewijzigd door Linse; 31 december 2011 om 14:18 Reden: url vergeten
Op de LG IPS235V zit ook een DVI aansluiting. Zou dus moeten lukken.
CoolBlue is zeker te vertrouwen: snelle en correcte leveringen tot nu toe.
Ja ik bedoelde monitorstore. Mijn excuses dat ik wat voorbarig was met het verzenden
Volgens mij geeft elke monitor een goede weergave terug,
Indien deze is gekalibreerd. Ik gebruik Spyder3Pro
De kleuren zijn nu What you see is wath you get.
Wit is wit en zo maar door, eleke 6 maand doe ik de calibratie opnieuw
Ambieke
Om welke reden niet, zie ik iets over het hoofd ?
Ik heb een Sony Foto-printer Dry Sublimatie en de foto's komen overeen met de schermkleuren
Ambieke
Canon 5D MKII-Canon 24-105mm f/4 - Canon 50mm f/1.4 - Canon 85mm f/1.8 - Tamron 70-300mm f/4-5.6 sp di vc usd - Canon Powershot G15
Zoals Sieg ben ik er ook niet mee eens .
Als basis heb je het scherm ,en deze heeft een kleurratio , contrastratio en wat nog allemaal , het is niet omdat je het softwarematig kalibreert dat het scherm daardoor technisch meer kan .
Zo zou Eizo geen werk meer hebben hé.
Ik heb nu ook niet genoeg center voor een Eizo dus doe ik het ook met die LG IPS.
Maar kalibreren is noodzakelijk , ook mijn laptop is gecalibreerd maar het verschil is toch enorm hoor.
Daar ben ik het ook niet mee eens. 't Zal eerder zijn: "What you pay is what you get".
Veel kwaliteit voor weinig geld vind je alleen op de tweedehandsmarkt, op voorwaarde dat de materie geen geheimen voor je heeft.
Voor testresultaten van monitors moet je hier zijn: klik!
Over kleurbeheer en kalibratie vind je alle info op deze site: Marc Cielen
De prijzen van al die leuke spulletjes vind je op het internet.![]()
Vriendelijke groet,
Jos
heb mij deze week deze aangeschaft ter vervanging van mijn 5j oude 17inch CRtscherm
http://www.lg.com/be_ne/computer-pro...d-IPS231P.jsp#
nog een fijne dag verder!
Guido
Met een Spyder pro kost 140,-€ maar het mag ook een ander merk zijn.
zie http://www.artencraft.be/NL/product/...der-4-pro.html
het is een noodzakelijk kwaad.
Ik zou eens kijken voor een Dell Ultrasharp (in verschillende maten te verkrijgen en dus prijsklasses te krijgen).
Deze zijn voorzien van een IPS paneel.
Voeg daarbij nog een Spyder Calibratie tool en you're done.
Ikzelf gebruik een Dell 20" Ultrasharp (al een aantal jaartjes oud) in combinatie met een Spyder Express 2.
Datacolor heeft net de nieuwe serie van z'n spyders uitgebracht (dus versie 4 i.p.v. 3). Misschien dat er dus wel "batjes" te doen zijn...
Groeten,
Polleke
Ik ga me volgende week ook een nieuw scherm kopen specifiek voor kleur-correcties.
Ik ga voor een 24" Eizo scherm ... niet goedkoop, maar wel noodzakelijk voor juiste kleur-weergaves.
The best way to predict the future is to create it !
www.motionpictures.be
Schermkwaliteit is belangrijk, maar als je het niet kalibreert kan je evengoed op een gameboy kijken.
Voor goed kleurbeheer: ga eens te rade bij Marc Cielen.
http://www.marc-en-ciel.be/
Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM
deze Sieg is het eens met bovenstaande Sieg.Oorspronkelijk geplaatst door ambieke
Een niet-kaibreerbare monitor kalibreren is als een willekeurige pc speaker kalibreren op geluid en verwachten dat de klank even neutraal klinkt als gekalibreerde studio speakers.
Ikzelf zweer bij Eizo, maar de grotere modelen zijn idd wel nogal prijzig als je deze niet intensief gebruikt. Een zeer degelijk alternatief zijn de LaCie monitors die voor grafisch werk bedoeld zijn. Een stuk minder duur dan de Eizo's maar nog steeds degelijk van kwaliteit en kalibreerbaar.
Er bestaan pakketten van scherm+kalibratietoestel (ik dacht een van de Spyders) die een goeie prijs/kwaliteit verhouding hebben.
Alle basiskennis en vele tips rond kleurbeheer vind je in deze workshop op Shoot.be. Dit is een driedelige workshop die volledig online staat. Deel 2 gaat specifiek over kleur en beeldschermen. Veel leesplezier! - Redactie Shoot magazine
Werk hier ook op een 23 inch IPS van LG...zeer fijn scherm voor zijn prijs...voor de meesten meer dan voldoende..
Maar het is natuurlijk geen Eizo...
Mijn objectieven zijn all round...