Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke MacBook ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke MacBook ?

    "Pro" of "Air" om op reis foto's met LR (CC) te bewerken?
    Heeft hier iemand ervaring mee?
    Zijn er pro's en con's voor het gebruik van beide toestellen

    Foto's zouden dus (on)rechtstreeks van de MC naar de MacBook moeten en eventueel reeds een eerste bewerking krijgen.

    Terug thuis wordt verder gewerkt op Imac 27"

    Groetjes

    jo
    Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

  • #2
    Re: Welke MacBook ?

    Pro !!!

    Comment


    • #3
      Re: Welke MacBook ?

      Oorspronkelijk geplaatst door fotodan Bekijk bericht
      Pro !!!
      Ok;
      Nu natuurlijk de vraag van alle kinderen: waarom?
      Kan de processor van de "Air" dit niet aan of zijn er andere redenen?
      Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

      Comment


      • #4
        Welke MacBook ?

        Tja, voor mij persoonlijk schermgrootte.

        Ik werk op een mac mini met i5 (hd 4000), 16gb ram, 256mb ssd en dat werkt goed. Dus air zal ook wel goed bollen.

        Comment


        • #5
          Welke MacBook ?

          Ik beschik over een pro 15" retina en een air 11" niet retina ... Op beide kan LR draaien enkel is het retina scherm zichtbaar beter. 15" is prettiger om op te werken maar de air 11" is prettiger om mee te nemen. En ik vermoed dat er op reis maar enkele basis bewerkingen worden gedaan indien onmiddellijk nodig (ik toch) dus kies ik voor handig mee zeulen in fotorugzak.
          Ik neem dit jaar de 11" air mee naar Schotland (als ik daartegen de gewone 12" met retina niet als vervanger).

          Comment


          • #6
            Re: Welke MacBook ?

            Bedankt voor jullie antwoorden.

            Grootte en gewicht zijn inderdaad bepalende factoren en natuurlijk het feit of LR vlot werkt op het type laptop.

            Verleden jaar teruggekomen uit Bali en 15" oude laptop + voeding was toch wel wat groot en lomp op het vliegtuig.
            Dit jaar wordt het een iets kortere vlucht ( schotland ) Dus Rudgerun, misschien komen we elkaar wel ergens tegen.
            De laptop zou inderdaad maar slechts dienen om bepaalde basisbewerkingen te doen. Sterretjes en vlagjes, bijsnijden, metadata invullen, enz.

            Wegens gebrek aan tijd blijven foto's al wel eens een paar weken/maanden onbewerkt en achteraf alle namen van plaatsen terugvinden is niet evident.

            Natuurlijk ook e-mail, internet en eventueel een filmpje bekijken vanaf een stick.

            Nog enkele vraagjes:

            Wanneer zou die 12" Retina uitkomen?

            Hoe lang kan de "Pro" of de "Air" draaien op 1 batterij lading?

            Is er verschil in snelheid voor LR tussen de "Air" en de "Pro"?

            Volgens de website van Apple respectievelijk 12 en 10 uur filmpjes bekijken, maar LR is een toch iets zwaardere applicatie.

            Sorry, het zijn veel vraagjes maar het beestje is niet echt goedkoop en antwoorden van een verkoper zijn niet altijd, euh .... , gebaseerd op de realiteit
            Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

            Comment


            • #7
              Welke MacBook ?

              Je hebt de MacBook, de MacBook air, en de MacBook pro ... Ik denk dat je de air als instapmodel mag zien, dan de MacBook op de ladder en dan de pro.
              De MacBook is nu reeds een tijdje op de markt heeft een retina maar heeft maar 1 USB C poort en geen andere poorten. Van de MacBook pro wordt er later dit jaar een nieuw model verwacht volgens de geruchten.
              Ik ben zelf beginnend LR gebruiker dus kan enkel bevestigen dat ik al wat basis bewerkingen op mijn air heb gedaan en dat ik geen hinder ondervond hierbij.

              Comment


              • #8
                Re: Welke MacBook ?

                Hallo,

                Even mij bescheiden mening hier:
                Heb vorig jaar een Macbook Air 13'' aangeschaft specifiek voor het bewerken van mijn foto's. Ook wegens het gebrek aan plaats voor een iMac etc..

                Doe hier al mijn lightroom bewerkingen op en dit zonder problemen.
                Enige dat ik je wel kan aanraden is kijken naar het RAM-geheugen. Dit is voor mij het belangrijkste!

                Bij een Air kan je het RAM-geheugen niet meer veranderen achteraf dus investeren in het duurder model bij het begin is de boodschap! Ik heb dit met 8gb genomen met 128gb SSD harde schijf.
                Echt een pareltje kwa werkkracht. Geen enkel probleem met het werken met Lightroom!

                Op gebied van batterijduur: ik merk dat ik gemakkelijk 10-12 uur batterij-gebruik heb. Op vakantie is het een kwestie van bijladen voor mij om de 5 dagen ofzo. Dus echt wel geschikt voor reisbewerkingen!

                Als je echter bezeten bent van een Retina-scherm moet je voor de andere gaan!

                Hier een tevreden Air-gebruiker!

                Comment


                • #9
                  Re: Welke MacBook ?

                  als trotse bezitter van enkele Apple producten raad ik iedereen aan om deze site in de gate te houden :
                  This page provides a product summary for each Apple model. The intent is to provide our best recommendations regarding current product cycles, and to provide a summary of currently available rumors for each model. This page is based on rumors and speculation and we provide no guarantee to its accuracy.


                  Hier word er bij gehouden wat de gemiddelde update tijd is van de modellen en krijg je advies om al dan niet de aankoop te doen of uit te stellen.
                  Zo voorkom je om 2 weken na de aankoop er een update komt voor dezelfde prijs...
                  Nikon D750 - Nikkor 24-70 F2.8 - Nikkor 70-200 F2.8 VRII - Nikkor 50 F1.8 - Nikon SB910
                  Imac 21,5" 2,9GHz Quad-core Intel Core i5 - 16 GB DDR3 SDRAM

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke MacBook ?

                    Ikzelf heb een MB Pro 15 met retina scherm, mijn vrouw een MB Air 13.
                    Beide toestellen hebben een RAM geheugen van 8GB en voor eenvoudige bewerkingen werken ze beide super.
                    Zoals hierboven reeds vermeld is de kwaliteit en de grootte van het scherm de grootste keuzefactor. Qua batterijduur komen we met de MB Air het langst toe (gemakkelijk 8 à 10 uur op de air, tegenover 4 à 5 uur op de pro). Die laatste is wel een jaartje ouder.

                    Aangezien je thuis al een iMac hebt staan zou ik overwegen om een MB Air aan te schaffen voor op reis: basisbewerkingen gaan redelijk vlot, het toestel is compact en vooral licht en je kan met een volgeladen batterij een hele dag voort. Neem dan wel een 8GB versie.
                    Last edited by Brand New Image; 14 juli 2016, 22:45. Reden: GB ipv MB ;-)
                    --> www.brandnewimage.be <--

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke MacBook ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Brand New Image Bekijk bericht
                      Ikzelf heb een MB Pro 15 met retina scherm, mijn vrouw een MB Air 13.
                      Beide toestellen hebben een RAM geheugen van 8MB en voor eenvoudige bewerkingen werken ze beide super.
                      Zoals hierboven reeds vermeld is de kwaliteit en de grootte van het scherm de grootste keuzefactor. Qua batterijduur komen we met de MB Air het langst toe (gemakkelijk 8 à 10 uur op de air, tegenover 4 à 5 uur op de pro). Die laatste is wel een jaartje ouder.

                      Aangezien je thuis al een iMac hebt staan zou ik overwegen om een MB Air aan te schaffen voor op reis: basisbewerkingen gaan redelijk vlot, het toestel is compact en vooral licht en je kan met een volgeladen batterij een hele dag voort. Neem dan wel een 8MB versie.
                      8 GIGABYTE liefst :-)
                      Nikon D750, 24-120mm F4, SB910

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke MacBook ?

                        Moderator Note: Heb de schrijver daarstraks nog via privébericht gevraagd om zijn tekst te corrigeren, maar uiteindelijk heeft ie dat niet gedaan. Als zeer vroege Mac-gebruiker heb ik van mijn Mac SE dual floppy (1987) het RAM-geheugen laten verhogen van de originele 1MB naar een superhoeveelheid van 4MB. Kostte me toen een aardige cent. Those were the days, toen IBM nog steeds een max had van <1MB ofte 640KB (want ik herinner me het moment dat een vriend van mijn zoon trots kwam aandraven met een badge: IBM=1MB!).
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment

                        Working...
                        X