Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke bewerkingssoftware te kiezen?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke bewerkingssoftware te kiezen?

    Hallo allemaal,

    Ben nog erg nieuw in de wereld van de digitale fotografie. Sinds een week heb ik een Olympus C-700 UltraZoom (380 mm optische zoom! met 2,1 M pixels) in huis. Hier zat wel wat Olympus bewerkingssoftware bij maar dit werkt niet onder Windows XP.

    Ik zou graag van jullie willen weten welke software ik het beste kan gaan gebruiken.

    Laat even wat van jullie horen!!

    Thanx,
    JanM

    Groeten Jan (Nikon Coolpix 4500)
    homepage: http://people.zeelandnet.nl/jmmeijer

    .

  • #2
    Dag JanM,

    het antwoord hierop is zowel eenvoudig als moeilijk en hangt af van wat je ermee wilt doen en wat je ervoor wilt betalen.

    Korte uitleg: Photoshop blijft voor mij het beste programma, maar is ook meteen het duurste (met afstand zelfs). Voor eenvoudige bewerkingen (foto's roteren, kleine aanpassingen in kleur, helderheid, contrast ed) heb je geen superingewikkelde software nodig en kun je bv Paint Shop Pro eens bekijken. Ook Photoshop Elements en Photoshop LE zitten overigens in dezelfde prijscategorie (ca 150 euro). Van de meeste programma's kun je demoversies op internet laden en testen. Enkele andere namen: PhotoImpact, Picture Publisher, PictureIt (laatste kost dacht ik ongeveer 60 euro).

    Voor de eenvoudige bewerkingen kun je zelfs gratis programma;s gebruiken (een vb is IrfanView, een gratis viewer die ook eenvoudige opties biedt, maar zo zijn er velen te vinden. Zoek maar eens bv bij Tucows... (shareware en freeware)

    Erik

    Comment


    • #3
      Erik,

      Bedankt voor je reactie. Wat wel de bedoeling is dat ik mijn gemaakte plaatjes ga laten afdrukken bij de fotoshop. De foto's moeten dan in formaat 3:2 zijn terwijl mijn digicam 4:3 produceert. Hoe kan ik mijn foto's passend maken??

      JanM

      Groeten Jan (Nikon Coolpix 4500)
      homepage: http://people.zeelandnet.nl/jmmeijer

      .

      Comment


      • #4
        Daarvoor ga je moeten snijden oftwel croppen in je beeld.. helaas maar het zij zo.

        Ivm de software raad ik je Paint Shop Pro met afstand aan. Ik sluit me aan bij Eriks uitleg, maar wil er nog bij vermelden dat de leercurve van Photoshop vrij hoog ligt en dat het pakket voorbijschiet aan wat een gemiddelde hobbyfotograaf nodig heeft. Meer zelfs, er gaan meer en meer stemmen op of Photoshop zijn hoge prijs kan rechtvaardigen gezien de mogelijkheden en de prijs van Paint Shop Pro.

        Blijft: Photoshop is voor de pro's en Paint Shop Pro is de tweede in rij.

        Ik heb zelf een Photoshop ACE-diploma (Adobe Certified Expert) en ken na jarenlang gebruik alle functies, maar vind (zeker voor een beginner) paintshop pro heel erg goed.

        links:
        http://www.adobe.com (ps)
        http://www.jasc.com (psp)

        ToM.
        ToM.___ //Fuji s602.
        www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
        It goes to 11 you know? 1 louder.

        Comment


        • #5
          Voor grote aantallen waar het nauwkeurig croppen niet zo belangrijk is kan je ook een printservice kiezen die zelf croppen. Naar mijn mening doet Presto Print dat, maar ik heb ze nog niet geprobeerd.
          Bij Spector daarentegen zit je dan altijd met witte randen.
          Ik heb echter geen zin om honderden foto´s manueel te croppen.

          http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

          Comment


          • #6
            Kan dat croppen niet geautomatiseerd? Als je bvb. papierformaat instelt op 3/2 en dat in een script/action zet...
            Je bent dan wel gebonden aan vaste crop, steeds één bepaalde uitsnede.
            Ik denk dat de meeste printservices automatisch keuze geven tussen crop of witte rand, maar op dat vlak ben ik niet zo bekend...


            software: Bij afstand de beste instap-software die ik ken is photogenetics. Een 30 dagen versie staat op de camedia-suite cd (blauw karton) datbij vele olympus camera's zit. Dit pakket is uitsluitend voor optimalisatie van foto's. Ik weet niet of je erin kan croppen.

            PS, vraag camedia master 2.5 aan via je fotohandelaar of zo. Deze werkt in XP.


            Edited by - jimmy on 07 January 2002 02:48:37

            Comment


            • #7
              Jimmy, je zou dat kunnen oplossen door eerst een 2/3 kader (vast) op een nieuwe laag te zetten. Dan stopt het script met de mededeling dat je de achterliggende laag (zijnde je foto) zo kan verschuiven totdat je tevreden bent met de uitsnede.

              Dan laat je het script verder zijn werk doen.

              (+/- zelfde werkwijze als de negatief-action die hier enige tijd geleden werd vermeld, weet zelf helaas de link niet meer)

              ToM.
              ToM.___ //Fuji s602.
              www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
              It goes to 11 you know? 1 louder.

              Comment


              • #8
                Tom,

                Kun je een nadere uitleg geven over het script en 2:3 kader. En met welke programma's is dit wel/niet mogelijk?

                Mvg,
                JanM

                Groeten Jan (Nikon Coolpix 4500)
                homepage: http://people.zeelandnet.nl/jmmeijer

                .

                Comment


                • #9
                  Als het vooral is voor te croppen en nog wat kleinen aanpassingen kan je best gaan voor irfanview. Is eigenlijk een viewer maar kan ook foto's croppen zelfs in batch. En daarbovenop is ie GRATIS.


                  Mocht je wat meer willen doen kan ik je Photoshop elements aanraden. Eenvoudig te gebruiken en het geeft je toch al de mogelijkheid tot een initiatie naar Photoshop die de standaard is voor iedereen die serieus met beeldbewerking bezig is en dat zal photoshop nog lang blijven al was het maar omdat er zoveel tutorials beschikbaar zijn. Veel van die tutorials zijn overigens perfect te gebruiken met Photoshop elements.

                  ----
                  http://users.skynet.be/slipstream
                  http://www.pbase.com/slipstream

                  Comment


                  • #10
                    Juist tom314, zo kan je de crop nog kiezen...
                    Er zijn altijd een 3-tal manieren om iets te doen in je fotopakket heb ik ondervonden )

                    De tip over irfanview is de winner denk ik.
                    Gratis en batch. wat wil je nog meer?

                    Comment


                    • #11
                      Jimmy,
                      Ik weet niet of dit een aanrader is?? Maar als u of één van de andere profs het eens nader wilt bekijken, kan iemand er mischien zijn advies over geven.Er is een volledig werkende proefversie beschikbaar.
                      M.V.G. John
                      http://www.photoelf.com/




                      Edited by - juno on 09 January 2002 17:33:48

                      Comment


                      • #12
                        ken irfanview al langer, maar heb er eigenlijk toen te weinig aandacht aan geschonken. Is een tof, gratis pakketje waar enkele mogelijkheden in zitten die je niet elke dag tegenkomt.

                        Als image-editor heb je de beschikking over de vaste zaken zoals kleurbalans, contrast-scherpte en gamma-waarde. Verder helaas geen hsl-regeling, maar die zit in psp
                        Je hebt nog wel enkele effecten tot je beschikking, die naar mijn mening niet echt veel voorstellen, enkel blur, median en pixelize zijn echt bruikbaar.
                        Dan is er nog een sharpen-functie, die instelbaar is dmv hem minder of meer na mekaar te herhalen.
                        Er zijn nog de flip&rotate-functies zodat je je hele beeld kan spiegelen of roteren, maar let wel: het hele beeld. Je kan geen uitsnedes, maskers, lagen of wat dan ook gebruiken.
                        Is een groot gemis tov psp of ps.
                        De vernoemde batch-crop kon ik niet vinden.. (slipstream weet hem misschien wel zitten ?)

                        De sterkte van irfanview ligt voor mij in de batch-conversie en de batch-rename en in het snel en goed maken van thumbnails.
                        En in het feit dat ie echt wel heel veel, ook vrij exotische, bestandsformaten herkent. Voor nabewerking is dit dus een mooi pakketje.
                        Maar voor echte digitale beeldbewerking blijft mijn keus bij psp.
                        Intuitief en logisch (dus niet zoals ps of corel photopaint en ook irfanview vanaf nu).
                        Als je tegen deze grenzen aanloopt kan je nog altijd verder naar Photoshop.

                        ToM.

                        ps:ivm die batch-crop: zelfs als die er is, kan je dan nog tijdens de batch kiezen welk deel je wil croppen ?




                        ToM.
                        ToM.___ //Fuji s602.
                        www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                        It goes to 11 you know? 1 louder.

                        Comment


                        • #13
                          Ik gebruik IrfanVieuw niet om individuele foto's te bewerken maar wel om snel door allerlei digitale opnames te bladeren. Vind dit veel handiger dan ACDsee dat ik vroeger gebruikte.
                          Ook de batch conversie is zeer handig en ontzettend snel.
                          De batch-crop gebruik ik zelf niet maar het gaat wel : kies "bestand", "groep conversie", "geavanceerde opties", en dan bovenaan "uitsnijden" waar je de X- en Y- coördinaten kan instellen.

                          Canon S 30
                          http://www.pbase.com/kabaja

                          Comment


                          • #14
                            Hello Tom

                            Ik gebruik die Irfanview eigenlijk ook enkel als viewer, Batch size conversion en renamer maar dat croppen is mogelijk zie kabaja's post (advanced options). Het zal wel wat zoekwerk vragen om de jjuiste x en y coordinaten te vinden maar eens gevonden is het niet zo moeilijk meer. En crop tijdens batch veranderen is ook niet mogelijk. Photoshop elements is mijn favoriete beeldbewerker en webpage maker. Maar uiteindelijk zijn er nu heel wat uitstekende beeldbewerkingsprogramma's. Maar ja ooit hoop ik wel de grote photoshop te bezitten en dan is elements een goeie eerste stap. Allee dat hoop ik toch. Eigenlijk kan elements alles wat ik wil behalve curves, actions en channels. Maar ja ik ken er voorlopig ook nog niet zoveel van.

                            ----
                            http://users.skynet.be/slipstream
                            http://www.pbase.com/slipstream

                            Comment


                            • #15
                              thanks for the tip, ik heb er echt op zitten zoeken, maar ja, 't ligt niet echt voor de hand natuurlijk..

                              slipstream>> photoshop is zowat het moeilijkste programma dat ik ooit gebruikt heb, maar je leert het wel ... ik ben er nu +/- 5 jaar mee bezig en durf zeggen dat ik 85% echt ken. maar zoals een videofilmer mij ooit de gevleugelde woorden over zijn (videobewerkings)systeem toesprak:
                              "de begrenzingen liggen in uw eigen fantasie".

                              schitterend gezegd en geldt in feite ook voor foto's maken en bewerken, nietwaar..

                              ToM.
                              ps: ik wilde niemand aanvallen met mijn opmerkingen hoor, zeg alleen mijn gedacht refererend aan de vraag van JanM. Ik heb niets gezien in de andere reacties waar ik het oneens mee ben. en wil zeker genen ambras met mensen waar ik nog veel van kan leren

                              ToM.
                              ToM.___ //Fuji s602.
                              www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                              It goes to 11 you know? 1 louder.

                              Comment

                              Working...
                              X