Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk profiel voor afdrukken HEMA?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk profiel voor afdrukken HEMA?

    Hallo,

    Ik heb een aantal foto's van mijn schoonfamilie genomen en deze in Photoshop bewerkt.

    Op mijn iMac, Macbook, Samsung telefoon, en iPad (ja ik ben mij er eentje), zien de foto's er perfect uit. Op de oudere laptop van mijn schoonzus echter, zijn er grote verschillen in contrasten te zien. Niet gek aangezien ik flink aan de curves heb gezeten om een muur mooi wit te maken.

    Ik heb ze dus maar even naar de HEMA gestuurd om af te drukken en kijken wat het resultaat is. Echter bedenk ik mij ineens dat ik ze gewoon als JPG heb opgeslagen en niet naar een ander profiel heb omgezet.

    Mijn vraag is dus: welk profiel moet je in Photoshop CS5 kiezen als je naar een huis tuin en keuken zaak als de HEMA je foto's stuurt.

    Erg bedankt!
    http://alifeinmusic.wordpress.com/

  • #2
    Re: Welk profiel voor afdrukken HEMA?

    sRGB is voor geen enkele afdrukcentrale een probleem, sommige afdrukcentrales kunnen ook andere kleurprofielen verwerken.

    Normaalgezien moet dat ergens vermeld worden op de website van de afdrukcentrale.

    Is Hema veel goedkoper met de afdrukken?

    Ik ben zelf heel tevreden over Pixum, maar ik heb een aantal afdrukken laten maken via de Aldi fotoservice, en die zijn vanop hetzelfde adres verstuurd als waar die van Pixum vandaan komen.
    Bij Aldi zijn ze nog wat goedkoper, maar er zijn minder mogelijkheden.


    De eerste keer dat ik foto's liet afdrukken via Aldi fotoservice hadden ze duidelijk zichtbare groenzweem, maar nadat ik gereclameerd had hebben ze toen nieuwe afdrukken opgestuurd die er net hetzelfde uitzagen als die van Pixum.
    (Dezelfde foto laten afdrukken, er is totaal geen verschil te zien.)

    Foto's met een ander kleurprofiel dan sRGB kunnen er op een Windows computer helemaal anders uitzien (gewoonlijk fletse kleuren en minder contrast), dat is de reden waarom je ze best ook naar sRGB kan omzetten als je de foto's online wil zetten.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Welk profiel voor afdrukken HEMA?

      Bedankt!

      Staat hij automatsch in sRGB? Ik heb namelijk geen profiel omgezet en ze helaas al verstuurd. Maakt het in dat geval erg uit?

      Qua prijs weet ik echt niet. Het ging nu even om het gemak van uploaden en morgenochtend kunnen afhalen in de winkel, waar ik toevallig langskom
      http://alifeinmusic.wordpress.com/

      Comment


      • #4
        Re: Welk profiel voor afdrukken HEMA?

        Ik denk dat je het kleurprofiel zelf moet instellen bij Photoshop CS, tenzij je de camera op sRGB hebt staan en in jpeg werkt. In dat geval blijft het kleurprofiel hetzelfde, ook na de bewerking.

        Bij Pixum krijg je een foutmelding als er geen kleurprofiel in het fotobestand zit, dat weet ik omdat ik ooit een paar foto's heb gescand om ze te laten afdrukken.
        Mijn scanner zet er niet automatisch een kleurprofiel bij, dat moest ik zelf aanpassen in Photoshop Elements.
        Maar of ik die foutmelding ook zal krijgen met een verkeerd kleurprofiel, dat heb ik nog niet getest.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Welk profiel voor afdrukken HEMA?

          sRGB voor prints? Nooit van gehoord.
          "Just do it !"

          http://jr52.be/index.html

          Comment


          • #6
            Re: Welk profiel voor afdrukken HEMA?

            HIER heb je een ganse lijst met inleverpunten en welk punt naar welke afdrukcentrale stuurt. Inclusief prijzen. Merk op dat diverse inleverpunten naar dezelfde centrale gaan, zoals reeds aangehaald.
            Als ik iets laat afdrukken, wat niet zo vaak gebeurt, stuur ik mijn af te drukken foto's naar Profotonet.NL . Wel iets duurder maar AF. Profiel kan je van hun site downloaden.
            Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

            Comment


            • #7
              Re: Welk profiel voor afdrukken HEMA?

              Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
              sRGB voor prints? Nooit van gehoord.
              Van de website van Pixum:

              Met wat voor een kleurmodus moet ik JPG-bestanden opslaan en aanleveren?

              Onze druk- en belichtingmachines verwerken uitsluitend bestanden die het standaard (s)RGB-kleurmodus gebruiken met een intensiteit van 24 bit (3 kleurkanalen). Foto's en grafieken met het kleursysteem CMYK met ingebouwde kleurprofielen (b.v. Adobe RGB) kun je beter niet gebruiken.

              Als je de foto's in zwart/wit wilt bestellen...
              converteer de foto's voor de upload a.u.b. in grijstonen (RGB). Zo blijven alle 3 kleurkanalen bestaan. De modus "grijstonen" in Photoshop kan, aangezien het een reductie naar een kleurkanaal is, niet worden verwerkt. Er zijn twee mogelijkheden:
              1) Je zet eerst de modus "grijstonen" om de kleuren in zwart/wit te reduceren en nadernhand weer de modus RGB - zo worden de kleurkanalen wellicht zonder kleuren weer hersteld.
              2) Je gebruikt inplaats van de modus "grijstonen" de functie "verzadiging", om grijstonen (RGB) te creëren.

              Als je foto's scant...
              Sommige scanners gebruiken intern de zogenoemde CMYK-modus. Controleer a.u.b. voor het scannen de settings van de scan-software en selecteer daar de RGB-modus.

              Als je de foto's met Photoshop bewerkt...
              let a.u.b. op dat je de foto's weer in het (s)RGB-modus opslaat.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Welk profiel voor afdrukken HEMA?

                OK, zo hoor ik er toch eens iets van. Maar hier lees ik toch weer dat eigenlijk RGB beter is!
                "Just do it !"

                http://jr52.be/index.html

                Comment


                • #9
                  Re: Welk profiel voor afdrukken HEMA?

                  Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
                  OK, zo hoor ik er toch eens iets van. Maar hier lees ik toch weer dat eigenlijk RGB beter is!
                  Er staat dat RGB beter is, maar er staat ook bij dat alleen sommige professionele labs die bestanden kunnen verwerken (voor alle andere labs is sRGB dus de juiste keuze).
                  Als je foto's met een verkeerd kleurprofiel laat afdrukken, dan zullen de foto's er niet zo goed uitzien als wat je verwacht.

                  Het komt er dus op aan om bij de website waar je de fotobestanden naartoe stuurt eerst goed te controleren welk kleurprofiel er nodig is voor hun machines.
                  (Dat had ik bij de eerste reactie op deze post al geschreven.)
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk profiel voor afdrukken HEMA?

                    Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
                    HIER heb je een ganse lijst met inleverpunten en welk punt naar welke afdrukcentrale stuurt. Inclusief prijzen. Merk op dat diverse inleverpunten naar dezelfde centrale gaan, zoals reeds aangehaald.
                    Als ik iets laat afdrukken, wat niet zo vaak gebeurt, stuur ik mijn af te drukken foto's naar Profotonet.NL . Wel iets duurder maar AF. Profiel kan je van hun site downloaden.
                    Same here!
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk profiel voor afdrukken HEMA?

                      Meeste printcentrales gebruiken sRGB kleurprofiel, uitzonderingen ondersteunen adobeRGB, dus als je in sRGB werkt ben je save en heb je ook geen problemen als je foto's op het web post.
                      (Niet alle webbrowsers ondersteunen adobeRGB)

                      Printprofielen heb je enkel nodig als je zelf print, profielen welke beschikbaar gesteld worden door printcentrales zijn bedoelt voor het simuleren op je scherm van hoe de print er ongeveer gaat uit zien.

                      heel belangrijk is dat je monitor gekalibreerd is, anders is de kans groot dat je afwijkingen hebt tussen print en beeld op scherm
                      Last edited by puerte; 28 juni 2012, 20:42.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welk profiel voor afdrukken HEMA?

                        Hoe zit het sowieso met photoshop effecten (denk kleuren verzadigen, curves aanpassen) en foto's afdrukken?

                        Op het beeldscherm zien e er fantastisch uit (mits goed toegepast) maar blijven deze staan bij afdrukken?
                        http://alifeinmusic.wordpress.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welk profiel voor afdrukken HEMA?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Deadstar Bekijk bericht
                          Hoe zit het sowieso met photoshop effecten (denk kleuren verzadigen, curves aanpassen) en foto's afdrukken?

                          Op het beeldscherm zien e er fantastisch uit (mits goed toegepast) maar blijven deze staan bij afdrukken?
                          Wel die wijzigingen worden opgeslagen in het finaal (bvb jpeg) bestand en worden normaal mee afgedrukt. MAAR, veel van die afdrukcentrales gaan een automatische correctie uitvoeren op de beelden die ze binnenkrijgen voor ze worden afgedrukt en mogelijk jou wijzigingen teniet doen.
                          Bij sommige centrales heb je de mogelijkheid om te beletten van auto correcties toe te passen, en sommige passen helemaal geen auto correctie toe.

                          Comment

                          Working...
                          X