Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje rond snijlijnen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraagje rond snijlijnen

    hallo allemaal,

    al op internet gekregen maar niet echt duidelijke antwoorden gevonden. op dat vlak ben ik een leek!

    ik heb een ontwerpje voor een geboortekaartje, ik heb het kaartje voorzien van een witrand van 3mm aan elke zijde.
    nu vroeg de drukker om de snijlijnen toe te voegen. En iets van de afloop van de snijlijnen. Helaas weet ik niet zo goed ik dat moet doen.

    Ik heb het ontwerp gemaakt in photoshop, en voor de snijlijnen heb ik eventueel illustator cs4 of adobe professional 8.

    Is er iemand die me duidelijk en stap voor stap kan uitleggen hoe ik dat moet doen?
    Zou heel fijn zijn. Is nogal dringend.

    Mij vraag is ook waar moeten die snijlijnen komen, waar het blauw begint of met de 3 mm witrand erbij.

    Hopelijk kan iemand me helpen!

    Alvast bedankt!

    ps ik weet niet goed hoe ik de afbeelding kan toevoegen... sorry

  • #2
    Re: vraagje rond snijlijnen

    Drukwerk wordt altijd iets groter gemaakt en nadien 'schoongesneden'. Dus stel dat je een postkaart van 10 x 15 cm laat maken, dan zal de drukker een kaart van 10,8 x 15,8 cm drukken (4 mm extra rondom).
    Nadien worden alle kaarten op een stapel gelegd en gesneden, zodat ze mooi 10 x 15 cm zijn.
    Stel dat de drukker exact 10 x 15 cm zou drukken, en nadien het overtollig papier errond zou wegsnijden, dan heb je heel veel kans dat er een klein beetje langs de rand wordt gesneden en er een wit lijntje zichtbaar is, vandaar de 4 mm 'afloop'.
    4 mm is meestal de standaard, het kan ook 1 mm of 5 mm zijn, dat moet je aan de drukker vragen.

    Opdat de drukker na het drukken zou kunnen zien waar hij precies moet snijden, heeft hij snijlijnen nodig. Dat zijn fijne zwarte lijntjes van ongeveer 8 - 10 mm lang buiten het drukwerk. De snijlijnen laat je beginnen 3 mm buiten het gesneden formaat, dus die overlapt nog 1 mm met je afloop.

    Hopelijk kan je hier mee verder.

    Comment

    Working...
    X