Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over subtiele kleurnuances in luchten (zonsondergangen...)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraagje over subtiele kleurnuances in luchten (zonsondergangen...)

Ik converteer mijn RAW bestanden via LR in TIFF aRGB.

Na de bewerking zet ik ze om in JPG sRGB voor web.

Bij de conversie naar sRGB verlies ik subtiele kleurnuances, en worden mooie kleuren oranje plots lelijke "egale" oranje vlekken, zonder die subtiele kleurverschillen of nuances.

Het zelfde bij een fel oranje lucht met zon in beeld, na conversie krijg ik bvb gele randen rond de zon.

Zijn er truukjes of hulpmiddelen om dit te voorkomen ?
    Last edited by Dama; 22 februari 2012, 19:17. Reden: tikfout
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

Re: Vraagje over subtiele kleurnuances in luchten (zonsondergangen...)

Ja hoor, hou het simpel, fotografeer in sRGB en blijf in sRGB, zowel voor het internet als voor afdrukcentrales het ideale. Heb nog nooit probleem gehad, niet voor mezelf en niet voor een ander.

Comment

Ik fotografeer in RAW in sRGB, maar denk dat het in RAW niet veel uitmaakt.

Ik heb vroeger steeds in sRGB gewerkt, maar krijg vaak banding bij subtiel kleurovergangen in de lucht.

Ik ben dan overgeschakeld naar aRGB (exporteren via LR naar aRGB), die de bewerkingen verder in PS met aRGB, en tot dan is alles OK.

Als ik dan terug omzet naar sRGB krijg ik vaak verlies van de subtiele kleurnuances.
      www.damafoto.be
      Facebook Damafoto

Comment

Hier ook ooit hetzelfde probleem....zoals eerder reeds gezegd niet wijzigen van profiel achteraf.
        Starten met sRGB en dan hoef je niet om te zetten voor het web en blijven de kleurnuaces van het origineel behouden. Die banding waarvan je spreekt is me bij uw webfoto's nog nooit opgevallen. Echter verkleinen en compresseren van de tiff bestanden naar een veel kleinere jpeg kan zeker ook van invloed zijn op kleurnuances...net zoals verlies van detail.Daar kan je niet veel aan veranderen.

Veel hangt volgens mij ook af waar je je foto's post(welke website) op 500pix bv zien mijn foto's er gewoon kleurloos flets uit zonder dat ik bijstuur.....ik heb dat niet op andere websites.
        Last edited by RUPSELKOPKE; 22 februari 2012, 19:40.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Maar ik krijg ditzelfde verlies ook al als ik vanuit LR naar sRGB exporteer, hetzelfde effect zoals ik het achteraf in PS doe
          Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
          Hier ook ooit hetzelfde probleem....zoals eerder reeds gezegd niet wijzigen van profiel achteraf.
          Starten met sRGB en dan hoef je niet om te zetten voor het web en blijven de kleurnuaces van het origineel behouden. Die banding waarvan je spreekt is me bij uw webfoto's nog nooit opgevallen. Echter verkleinen en compresseren van de tiff bestanden naar een veel kleinere jpeg kan zeker ook van invloed zijn op kleurnuances...net zoals verlies van detail.Daar kan je niet veel aan veranderen.
          www.damafoto.be
          Facebook Damafoto

Comment

Ik zei het ook al in je foto-topic: mijn ervaring is dat banding vooral ontstaat bij foto's die bewerkt worden in 8-bits modus. Meestal is het daarom aan te raden eerst ALLE bewerkingen te doen (dus ook omzetten van kleurruimte), de foto plat te slaan, en pas DAARNA omzetten van 16-bit naar 8-bit (ivm 8-bit diepte van JPEG).

Als ikzelf deze werkwijze aanhoud, heb ik eigenlijk nooit last van banding (iig is het mij daarna nooit meer opgevallen...).
            WEBSITE | WORKSHOPS | FACEBOOK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
              Maar ik krijg ditzelfde verlies ook al als ik vanuit LR naar sRGB exporteer, hetzelfde effect zoals ik het achteraf in PS doe
              En welk kleurprofiel gebruikt LR ...dat is toch aanpasbaar dacht ik net zoals in PS.
              Als ik het goed begrijp fotografeer je in sRGB....als je ze in lightroom opend zet je je Raw's om naar Tiff aRGB..dan bewerk je ze verder in PS in Tiff aRGB en vervolgens ga je terug naar sRGB voor het web. Ergens gaat er wel wat verloren....twee maal veranderen van profiel.
              Last edited by RUPSELKOPKE; 22 februari 2012, 20:36.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

Hoe zijn je voorkeuren in Lightroom ingesteld? Want als je niets gewijzigd heb is er nog een 3de kleurruimte betrokken, namelijk ProPhotoRGB. Dit is de standaard instelling in Lightroom. Als je je foto's in LR download kan het dus zijn dat je impliciet naar deze kleurruimte converteert.
                Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

Comment

Absoluut geen expert ter zake, maar ontstaat die branding gewoon niet door het beperkte kleurprofiel en compressie van Jpegs in sRGB, ongeacht hoe je de foto bewerkt heb ed? Er moet immers ergens informatie verloren gaan niet? Maar nogmaals geen expert ter zake.
                  Gaat dit draadje wel belangstelling volgen...
                  facebook

500px

Comment

Ooit eens een artikel gelezen dat aangaf dat bij conversies die banding veroorzaken (wat een algorithme beperking is) je beter eerst opzettelijk noise toevoegd aan de midtones vóór de omzetting om dat te verhinderen. Maar nog nooit zelf geprobeerd en vraag me niet meer waar het stond (moet wel terug te googelen zijn denk ik)
                    D750 / D7000 - Nikon 16-35 f4 - Nikon 50D f1.4 - Tokina 11-16 f2.8 - Nikon 180D - Nikon 105 f2.8 Macro
                    500px FaceBook

Comment

Hier ongeveer zelfde oplossing (noise) en mooie uitleg van PSG
                      Forum voor discussies rond het bewerken, afdrukken, presenteren... van digitale foto's , en over andere software die met digitale fotografie te maken heeft.

Forum voor discussies rond het bewerken, afdrukken, presenteren... van digitale foto's , en over andere software die met digitale fotografie te maken heeft.
                      D750 / D7000 - Nikon 16-35 f4 - Nikon 50D f1.4 - Tokina 11-16 f2.8 - Nikon 180D - Nikon 105 f2.8 Macro
                      500px FaceBook

Comment

Even de settings nagekeken, en bij "external handling" - "Edit in PS" staat Prophoto RGB.

Maar ik bewerk geen foto's in PS rechtstreeks vanuit LR. Ik denk dat deze setting enkel in dit geval van toepassing is ?

Wat ik doe, is de RAW exporteren naar TIFF 16bit aRGB, en deze dan openen in PS voor verdere bewerking.
                        Als ik echter exporteer naar sRGB krijg ik hetzelfde fenomeen als bij de omzetting van aRGB naar sRGB in PS (zowel vóór als na de bewerking).

Wat ook vreemd is, van zodra ik ook maar iets aan de schuiver saturatie of vibrance trek, dat het oranje meteen een volle, detailloze vlek wordt.
                        En welk kleurprofiel gebruikt LR ...dat is toch aanpasbaar dacht ik net zoals in PS.
                        Als ik het goed begrijp fotografeer je in sRGB....als je ze in lightroom opend zet je je Raw's om naar Tiff aRGB..dan bewerk je ze verder in PS in Tiff aRGB en vervolgens ga je terug naar sRGB voor het web. Ergens gaat er wel wat verloren....twee maal veranderen van profiel.
                        Oorspronkelijk geplaatst door parrotman Bekijk bericht
                        Hoe zijn je voorkeuren in Lightroom ingesteld? Want als je niets gewijzigd heb is er nog een 3de kleurruimte betrokken, namelijk ProPhotoRGB. Dit is de standaard instelling in Lightroom. Als je je foto's in LR download kan het dus zijn dat je impliciet naar deze kleurruimte converteert.
                        Benjamin, ja, ik ken die techniek, van vóór ik naar aRGB exporteerde. Dan ging ik vanuit LR rechtstreeks naar sRGB, en had dus vaak met banding te maken die ik dan op die manier probeerde weg te werken.

Wat ik nu zoek is hoe ik die banding kan vermijden alleen al door van aRGB naar sRGB over te gaan.
                        Oorspronkelijk geplaatst door Codon Bekijk bericht
                        Ooit eens een artikel gelezen dat aangaf dat bij conversies die banding veroorzaken (wat een algorithme beperking is) je beter eerst opzettelijk noise toevoegd aan de midtones vóór de omzetting om dat te verhinderen. Maar nog nooit zelf geprobeerd en vraag me niet meer waar het stond (moet wel terug te googelen zijn denk ik)
                        www.damafoto.be
                        Facebook Damafoto

Comment

Ik weet nu niet of ik met deze stelling juist ben:
                          Je fotografeert in sRGB. wat bij aanvang een kleinere kleurruimte heeft dan aRGB.
                          Daar is niets mis mee, maar waarom zet je het bestand dan om tijdens de bewerking op aRGB ?
                          Het is onmogelijk om meer kleuren te halen uit uw bronbestand dat al in sRGB is genomen.
                          Voor mijn producten op mijn site fotografeerde ik ook eerst in aRGB en dan zitten klooien met de kleurprofielen , terwijl het uiteindelijke doel was de foto online te plaatsen in sRGB.
                          Het leek mij het beste de totale workflow in hetzelfde profiel te doen, gebaseerd op het uiteindelijk doel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                            Even de settings nagekeken, en bij "external handling" - "Edit in PS" staat Prophoto RGB.

Maar ik bewerk geen foto's in PS rechtstreeks vanuit LR. Ik denk dat deze setting enkel in dit geval van toepassing is ?

Wat ik doe, is de RAW exporteren naar TIFF 16bit aRGB, en deze dan openen in PS voor verdere bewerking.
                            Als ik echter exporteer naar sRGB krijg ik hetzelfde fenomeen als bij de omzetting van aRGB naar sRGB in PS (zowel vóór als na de bewerking).

Wat ook vreemd is, van zodra ik ook maar iets aan de schuiver saturatie of vibrance trek, dat het oranje meteen een volle, detailloze vlek wordt.

Benjamin, ja, ik ken die techniek, van vóór ik naar aRGB exporteerde. Dan ging ik vanuit LR rechtstreeks naar sRGB, en had dus vaak met banding te maken die ik dan op die manier probeerde weg te werken.

Wat ik nu zoek is hoe ik die banding kan vermijden alleen al door van aRGB naar sRGB over te gaan.
                            Gebruik zelf geen Lightroom....maar bij het omzetten van raw naar tiff bestanden kan je ergens een bepaalde kwaliteit instellen? Zoals je in photoshop tot 12 kunt gaan bij het opslaan. Zit er nergens in Lightroom deze setting? Omzetten naar mindere kwaliteit kan ook reden zijn waarom je oranjes dichtlopen.....al lijkt het me sterk dat er zo'n setting voor tiff bestanden bestaat. Ik kan niets anders bedenken dan het kleurprofiel en/of de kwaliteitssetting wat je probleem veroorzaakt.

Comment

Gebruik zelf geen Lightroom....maar bij het omzetten van raw naar tiff bestanden kan je ergens een bepaalde kwaliteit instellen? Zoals je in photoshop tot 12 kunt gaan bij het opslaan. Zit er nergens in Lightroom deze setting? Omzetten naar mindere kwaliteit kan ook reden zijn waarom je oranjes dichtlopen.....al lijkt het me sterk dat er zo'n setting voor tiff bestanden bestaat. Ik kan niets anders bedenken dan het kleurprofiel en/of de kwaliteitssetting wat je probleem veroorzaakt.
                              Het is ook zo dat om aan de forumeisen te voldoen (900Px 500Kb) je de kwaliteit bijna nooit op de volle 100% kan zetten (naargelang de foto tss 90 en 97%)
                              Bij het uploaden naar photobucket.com kan je in de gratis account ook niet tot 100% gaan.
                              Kan dat daar eventueel net het verschil maken ?

Comment

Working...
                              X