Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag in verband met kopie maken in LR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag in verband met kopie maken in LR

    Heeft iemand een idee hoe onderstaand probleem kan opgelost worden in LR ?
    Alvast bedankt hiervoor,
    deka

    Situatie : ik laad foto's in LR in , in een catalogus. Daarna doe ik een aantal bewerkingen op de foto's. De foto's blijven dan nog steeds staan in RAW formaat. Foto's staan bv op schijf A;
    Om te voorkomen dat al mijn werk voor niks is, zou ik graag voor de veiligheid een kopie maken van de foto's met daarbij dan ook al de bewerkingen die ik er al op gedaan heb. De foto's zouden dus naar schijf B moeten komen, maar in RAw formaat blijven staan en met de reeds gemaakte aanpassingen.

    Als ik in LR de bestanden versleep van schijf A naar B, dan gaan ze weg op schijf A en staan ze wel op schijf B. Maar dan blijf ik ze uiteindelijk maar één keer hebben en doel is dus om ze twee keer te hebben.

    groeten,
    deka
    There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

  • #2
    Re: Vraag in verband met kopie maken in LR

    om de bewerkingen te bewaren heb je de back-up functie (bij afsluiten LR), je kunt locatie definiëren waar je back-up wenst op te slaan.
    bij de import functie heb je de mogelijkheid een copy van je RAW te maken.
    reeds geimporteerde RAW's zou ik gewoon via windows functie (copy-file) copieren

    Comment


    • #3
      Re: Vraag in verband met kopie maken in LR

      Foto kopiëren naar de 2de HDD(niet verplaatsen, maar kopiëren), dit gaat dan zonder bewerken oid.
      Back-up maken via LR, dit zijn dan de bewerkingen, bv op de 2de HDD.

      Gaat het mis met de eerste lokatie, dan de catalogus terugzetten, dan bevat die verkeerde lokatie van de foto's, en dan op de verschillende mappen in LR rechts klikken en kiezen voor 'maplokatie bijwerken".
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Vraag in verband met kopie maken in LR

        Als ik een reeks foto's "ontwikkeld" heb in Lightroom, dan gebruik ik de toetsencombinatie "Ctrl+S". Hierdoor worden bij de RAW-files "xmp" sidecarfiles aangemaakt met daarin alle aanpassingen. Je kan dit ook automatisch laten gebeuren, maar ik doe het op 't einde om tijdens het werken geen extra vertraging te creëren. Die bewerkingen zijn ook opgeslagen in de catalog, maar door ze samen met de RAW's te bewaren, kan je die bijvoorbeeld openen in PS(E) met alle bewerking intact.
        De xmp-files nemen weinig plaats in en als je dan je map kopieert naar een andere map of schijf, neem je automatisch alle bewerkingen mee.
        Simpel maar, voor mij althans, efficiënt.
        Luc

        Comment


        • #5
          Re: Vraag in verband met kopie maken in LR

          Gewoon foto's backuppen met een backup-programma en de Lightroom catalogus backuppen met de ingebouwde backup-mogelijkheid van Lightroom zelf (dat backupt enkel de catalogus, niet de foto's, vandaar dat je die apart moet backuppen). Zet 'integriteit checken' alvast aan bij het backuppen van de catalogus.
          De hoger vermelde techniek om xmp bestanden aan te maken kan een extra back-up vormen van de ontwikkelinstructies, maar vergeet niet dat virtuele kopieën niet in xmp opgestaan worden.
          Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
          Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
          GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

          Comment

          Working...
          X