Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voorwerp helder omgeving blurry

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voorwerp helder omgeving blurry

    Hallo,

    Vraag 1: ik vroeg me af hoe je een voorwerp op een foto mooi helder er doen laten uitspringen en de rest /omgeving minder helder/Blurry?

    Vraag 2: hoe krijg je een foto miniatuur effect?

    Toestel waar ik over beschik: panasonic Fz28

    Thanks!

  • #2
    Re: Voorwerp helder omgeving blurry

    Maximaal zoomen en een grote diafragmaopening(laag diafragmagetal) gebruiken. Is niet echt heel goed te doen met een point en shoot camera.
    Miniatuureffect gaat goed indien je mensen en voorwerpen van uit een hoger standpunt fotografeerd. Boven en onder de foto blurren/verzachten met bewerkingssoftware en de kleuren flink oververzadigen.
    Last edited by RUPSELKOPKE; 12 juni 2012, 07:10.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

    Comment


    • #3
      Re: Voorwerp helder omgeving blurry

      Om een onderwep er te laten uitspringen maak je zoals hierboven gezegd gebruik van een laag F getal. Een laag f getal = lens volledig open hierdoor heb je een heel kleine DOF (scherptediepte). In de macro afdeling vind je de meesters van de DOF ;-)

      Lees er hier meer over:


      Om dingen er miniatuur te laten uitzien heb je een tilt shift lens nodig. Deze zorgt ervoor dat je bij overzichtsbeelden het gevoel krijgt dat je naar een maquette kijkt. Eigenlijk zorg je ervoor dat een overzicht er gaat uitzien als een macro.

      lees er hier meer over:


      Het eerste ga je nog redelijk kunnen verwezelijken met een panasonic Fz28: Zet je camera in A-modus en stel het diaframa op minimum in (f2.8 als ik me niet vergis) zoom vervolgens volledig uit en ga dicht bij je onderwerp staan. Zorg er ook voor dat er achter je onderwerp zo weinig mogelijk is. Je onderwerp staat dus liefst niet voor een muur.

      Jou camera is hier de beperkende factor door een relatief groot f getal + kleinere sensor

      Voor tilt shift heb je een speciale (dure +2000€) lens nodig en een dslr. Je kan dit effect echter wel nabootsen in photoshop.

      lees er hier meer over:


      edit:
      Ook DOF kan je "faken" in photoshop

      lees er hier meer over:
      Create an easy depth of field effect in a photo using a couple of different techniques, one for Photoshop CS and later and one for Photoshop 7 or earlier.
      Last edited by Toinne; 18 juni 2012, 13:37.
      Canon 550D + Canon 18-55 IS II + Canon 50 1.8 MKII + Tamron 70-300 VC USD + M42 glas: 50mm + 50mm macro + 35 mm + 135mm + 2xTC
      Op zoek naar fotomateriaal voor een prikje? Zoek hier eens

      Comment

      Working...
      X