Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voor canvas converteren van 8 naar 16bit?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Voor canvas converteren van 8 naar 16bit?

Hoi,

Ik ga een canvas bestellen, maar thuis op de pc converteer ik altijd eerst van 8 naar 16bit, maar een albumprintservice kan wsl maar 24 bit (RGB) aan, dus op 8bit laten staan?

Of eerst converteren naar 16bit en daarin bewerken en terugzetten naar 8bit is dat beter voor de kwaliteit?

Bedankt.
    Last edited by hou-dr-van; 11 november 2008, 11:47. Reden: toevoeging

Re: Voor canvas converteren van 8 naar 16bit?

Je gaat er heel erg weinig tot niks mee opschieten.

Comment

Ja, dahct dacht ik ook. Zeker voor een grote canvas heeft het weinig nut.

Maar wat zou dat heel erge weinig zijn dan? Is toch wel interessante materie!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hou-dr-van Bekijk bericht
        Maar wat zou dat heel erge weinig zijn dan?
        Als je zelf vanuit 16 bits zou afdrukken kun je er eventueel iets mee opschieten (minimaal hoor) maar als je het weer opslaat als JPG wordt alles toch weer afgerond en ben je je eventuele voordeel zeker kwijt.

Comment

Ik heb ooit een cursus gevolgd en ergens vaag in mijn achterhoofd weet ik nog dat de docent zei dat je voor het bewerken eerst van 8 naar 16bit moest converteren en als laatste stap in de bewerking voordat je er een JPEG van maakt weer terug moest naar 8bit. Het eindresultaat zou dan beter zijn dan als je de bewerking op 8bit uitvoert.
          Ik kan zelf niet meer verzinnen waarom dat nou was...

Comment

Daar klopt dus helemaal niets van.

Het is wel aan te raden dat je zolang moglijk de bewerkingen uitvoert in 16 bit en pas op het laatste moment voor het printen converteert naar 8 bits.Dit omdat er meer kleurtonen/beeldinformatie aanwezig is bij 16 bits.Je krijgt dan niet zo snel missende stukjes informatie in je histogram als je gaat bewerken.

Upscalen van 8 naar 16, bewerken en terug naar 8 heeft geen enkele meerwaarde en is zinloos.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sjonnie17 Bekijk bericht
              Upscalen van 8 naar 16, bewerken en terug naar 8 heeft geen enkele meerwaarde en is zinloos.
              Duidelijk, bedankt!

Comment

Ik weet niet goed wat je bedoeling is "houd-dr-van"? Is het soms de bedoeling om de foto groter te laten afdrukken dan op het eerste zicht het bestand aan kan? Met upscalen van 8 naar 16 bit lukt dat natuurlijk niet daarvoor bestaat er een andere methode.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chrisvdv Bekijk bericht
                  Ik weet niet goed wat je bedoeling is "houd-dr-van"? Is het soms de bedoeling om de foto groter te laten afdrukken dan op het eerste zicht het bestand aan kan? Met upscalen van 8 naar 16 bit lukt dat natuurlijk niet daarvoor bestaat er een andere methode.
                  Nee hoor, dat is niet de bedoeling! Ik heb genoeg pixels, ik vroeg me gewoon af of bewerken in 8 of 16 bit beter was voor de kwaliteit van het eindresultaat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sjonnie17 Bekijk bericht
                    Daar klopt dus helemaal niets van.

Het is wel aan te raden dat je zolang moglijk de bewerkingen uitvoert in 16 bit en pas op het laatste moment voor het printen converteert naar 8 bits.Dit omdat er meer kleurtonen/beeldinformatie aanwezig is bij 16 bits.Je krijgt dan niet zo snel missende stukjes informatie in je histogram als je gaat bewerken.

16bit kan twee voordelen hebben: uw tonen zijn beter en de berekeningen zijn beter.
                    Nu, uw tonen kan je niets meer aan veranderen. Naar 16bit gaan, gaat dit niet veranderen. Maar als je aanpassingen doet in 8 bit, ga je afrondingsfouten krijgen in de berekeningen. Dit resulteert dan in kleurfouten.
                    Doe je de bewerkingen evenwel in 16bit dan krijg je die kleurfouten niet.
                    Het heeft dus wel zin om naar 16bit te gaan. Dit is vooral interessant als je vb curves gaat gebruiken of de belichting gaat aanpassen.

Comment

Dus toch!

Comment

Dus toch!
                        Ik zou zeggen: test het eens uit. Neem een jpg, converteer naar 16 bits, doe wat extreme, reproduceerbare bewerkingen en ga terug naar 8 bits. Doe dan hetzelfde zonder conversie en bekijk de verschillen. Laat je het resultaat hier even weten?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                          16bit kan twee voordelen hebben: uw tonen zijn beter en de berekeningen zijn beter.
                          Nu, uw tonen kan je niets meer aan veranderen. Naar 16bit gaan, gaat dit niet veranderen. Maar als je aanpassingen doet in 8 bit, ga je afrondingsfouten krijgen in de berekeningen. Dit resulteert dan in kleurfouten.
                          Doe je de bewerkingen evenwel in 16bit dan krijg je die kleurfouten niet.
                          Het heeft dus wel zin om naar 16bit te gaan. Dit is vooral interessant als je vb curves gaat gebruiken of de belichting gaat aanpassen.
                          Dit is kompleet kromme logica .. .. als je terug van 8 => 16 gaat dan zit je verregaand kleurdiepte te interpoleren want die "verdwenen" 8 bits krijg je niet terug door op je vingers te fluiten, dwz dat je voor 8 bits kleurinfo moet "raden", een "educated guess" weliswaar maar toch een "guess" .. dat je bij de bewerking op 16 bits mogelijk minder "afrondingsfouten" krijgt is voor interpretatie vatbaar .. men krijgt IMHO evenveel afrondingsfouten maar het (kleur)interval is kleiner aka mogelijk minder zichtbaar ... bij terugconversie naar 8 bit wringt men dan de 16 bit "winst" vrolijk terug de nek om door 16k tonen terug te reduceren naar 256 .. ik denk dat het lood voor oud ijzer is als men niet van meet af aan raw converteert naar 16 en daar blijft tot net voor het "eindproduct"
                          JMHO

.. en BTW .. als je naar 16 bits gaat met een 12 of 14 bits AD convertor dan zit je nog 2 of 4 bits kleurdiepte uit te vinden die er oorspronkelijk niet eens waren .. nu ja dat doe je bij de oorspronkelijke conversie raw => 16 ook maar dan zijn het er effectief maar 2 of 4 en geen 6+2
                          FWIW
                          Last edited by Guest41; 12 november 2008, 17:54.

Comment

Regulus; ik wil het graag begrijpen, maar ik vind het moeilijke materie!

Ik sleep nu meestal de raw-file vanuit iPhoto naar PS en daar maakt die er automatisch een 8bits jpg van.
                            Ik kan ook de raw-file vanuit Aperture naar PS exporteren en dan heb ik een 16bits psd bij aanvang.

Ik ga morgen iig uitproberen wat het verschil is wat Leonidas zei.
                            Last edited by hou-dr-van; 12 november 2008, 19:26.

Comment

Ik sleep nu meestal de raw-file vanuit iPhoto naar PS en daar maakt die er een 8bits jpg van.
                              Ik kan ook de raw-file vanuit Aperture naar PS exporteren en dan heb ik een 16bits psd.
                              Oh, maar als je in RAW fotografeert zou ik er nooit een .jpg van maken voordat ik met de bewerking begon. Zolang mogelijk met zoveel mogelijk bits blijven werken is het beste. Opslaan als .psd. Pas op het laatst naar 8 bits voor de jpg en de .psd bewaren.

Comment

Working...
                              X