Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vetplek op lens...en dus op foto... Hoe wegwerken?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vetplek op lens...en dus op foto... Hoe wegwerken?



    Op deze link zien jullie m'n probleemfoto ( ik heb er meerdere, maar deze foto nam ik in opdracht van iemand, dus ik wil vooral deze perfect krijgen) Rechtsboven het hoofdje van het kindje zien jullie dat zowel in de lucht als nog in een deel van het hoofd een vlek zit. Mijn fout, m'n lens was vuil, dus alle foto's die ik met dit objectief nam hebben ervan. Ik heb via lightroom en photoshop al een beetje gewerkt met layers en sharpen tools om m'n fout wat recht te trekken, maar ben nog niet 100% tevreden over het resultaat. Misschien heeft één van jullie nog een briljant idee om deze foto te redden? Ik hoop het in ieder geval wel.

    Bedankt
    Cindy
    Canon 500d, EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS, EF 70-200mm f4.0L IS USM, EF 50mm f1.4

  • #2
    Re: vetplek op lens...en dus op foto... Hoe wegwerken?

    Hmmm, dit is niet best. Zelfs al scherp je de probleemzone uit in Pshop en maskeer je die kwestie in. Want uiteindelijk heb je gewoon detail verloren tijdens de opname en dat is detail dat je er niet terug kunt insteken (tenzij je een pixeltekenwonder bent). Verscherpen kan wel maar je zal uiteindelijk steeds detail missen in de probleemzone (wat misschien wel kan verdoezeld worden door extra kleine afdrukken te gaan maken, maar het blijft verdoezelen en konkelfoezen; is dat Vlaams?). Dat moet wel een serieuze vetvlek zijn want mijn front elementen zijn ook wel niet de properste... En als je dan toch aan het shoppen slaat, neem dan ook direct die 2 stofvlekken rechtsmidden mee.
    Sorry, maar 'k kan hierbij niet veel hulp bieden. Misschien iemand anders?

    Veel succes,
    F.

    Comment


    • #3
      Re: vetplek op lens...en dus op foto... Hoe wegwerken?

      als het in de lucht zit kan je nog wat proberen te clonen, maar als het in je beeld zit dan zit je echt met een probleem.
      ik heb die les ook eens moeten leren na een fotoshoot te hebben moeten vaststellen dat de achterste glas van mijn lens vuil was.
      nu ga ik de deur niet uit zonder te controleren of mijn glas aan beide zijden proper is.

      Comment


      • #4
        Re: vetplek op lens...en dus op foto... Hoe wegwerken?

        Sh**, F***, (ja, ik heb al veel vierletterwoorden gebruikt de laatste dagen), maar zoals hierboven al gezegd...een waardevolle les is geleerd: ik ga nooit nog de deur uit zonder m'n lenzen te controleren !! Een ezel stoot zich...wel, je kent het wel ;-D. En die foto neem ik gewoon opnieuw, geen gefoefel, je ziet het toch!
        Bedankt voor jullie reactie !
        Canon 500d, EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS, EF 70-200mm f4.0L IS USM, EF 50mm f1.4

        Comment


        • #5
          Re: vetplek op lens...en dus op foto... Hoe wegwerken?

          En waarom met zo'n klein diafragma?

          Comment


          • #6
            Re: vetplek op lens...en dus op foto... Hoe wegwerken?

            Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
            nu ga ik de deur niet uit zonder te controleren of mijn glas aan beide zijden proper is.
            Hier net hetzelfde!
            Altijd op voorhand eens nakijken... kost je wel 'wat meer' tijd, maar ben je altijd zeker!

            Comment


            • #7
              Re: vetplek op lens...en dus op foto... Hoe wegwerken?

              Oorspronkelijk geplaatst door youngphotographer Bekijk bericht
              ja, ik heb al veel vierletterwoorden gebruikt de laatste dagen
              It's a lifestyle.

              Comment

              Working...
              X