Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vergroten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vergroten?

    Hoe groot kan ik een foto vergroten en toch een zuiver beeld behouden?


    5MP aan 72dpi
    en
    7MP aan 72dpi

    alvast bedankt

    Jurgen

  • #2
    Re: vergroten?

    Comment


    • #3
      Re: vergroten?

      Van de dpi affaire heb ik hier in de tijd al nen helen boterham geschreven:
      Forum voor discussies rond het bewerken, afdrukken, presenteren... van digitale foto's , en over andere software die met digitale fotografie te maken heeft.


      Voor context: dit is de volledige thread:
      Forum voor discussies rond het bewerken, afdrukken, presenteren... van digitale foto's , en over andere software die met digitale fotografie te maken heeft.

      Comment


      • #4
        Re: vergroten?

        Heb mij verkeerd uitgedrukt.

        Hoe groot kan ik die afprinten zonder dat je een "slechte" foto krijgt?

        dank u

        Comment


        • #5
          Re: vergroten?

          Oorspronkelijk geplaatst door playmaker Bekijk bericht
          Heb mij verkeerd uitgedrukt.

          Hoe groot kan ik die afprinten zonder dat je een "slechte" foto krijgt?

          dank u
          Dat hangt ook af van de kwaliteit van uw pixels.

          Een 3000x4000 uit een compactcameraatje zal lang niet dezelfde kwaliteit opleveren als dezelfde 3000x4000 pix uit een reflexcamera.

          Een reportagefoto uit dezelfde reflexcamera kan je ook wat groter afdrukken dan bv een shot van een juweel bv uit diezelfde camera, omdat korrel/ruis nu eenmaal minder storend is bij een reportagefoto dan bij een juweel.

          Er zijn wel standaardregels, maar daar zijn dan weer zoveel uitzonderingen op dat je ze nog moeilijk als standaard kan beschouwen. Als je de foto op je scherm op ware grootte bekijkt, zie je al heel wat meer.

          Comment


          • #6
            Re: vergroten?

            't staat er in hoor.

            Een 6 MP kan je typisch aan de beste kwaliteit afprinten tot A4.
            Aan degelijke kwaliteit tot ongeveer A3.

            Met interpoleren kan je de grens nog opschuiven tot max 200%.
            Daar speelt de originele kwaliteit van de pixels wel een rol. Een FF met lage 'sensordensiteit' (vb de 5D) zal betere pixels geven dan vb een cropsensor met hoge densiteit (vb D300) terwijl ze beide ~12 MP zijn. Betere pixels hebben een grotere marge om geinterpoleerd te worden.

            Comment


            • #7
              Re: vergroten?

              Met 6 miljoen goeie pixels kunt u net zo groot afdrukken als u wilt.
              De enigste voorwaarde is dat u de foto bekijkt op een afstand die minimaal gelijk is aan de diagonaal van de foto.
              Bekijk je de foto vanaf een kortere afstand dan neemt het aantal benodigde pixels rap toe.

              Comment

              Working...
              X