Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

van Raw bewerking naar jpeg

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • van Raw bewerking naar jpeg

    Vraagje,

    Wanneer ik een foto bewerk in cameraRAW in photoshop, bvb ruis verwijder. en daarna klik ik dat ik de foto wil openen in photoshop zelf merk ik op dat er plots wat ruis terug komt (niet alles) ? Hoe is dit mogelijk of doe ik iets verkeerd?
    bedankt!

  • #2
    Re: van Raw bewerking naar jpeg

    Hoe stuur je van ACR (tussen Bridge en Photoshop) naar PS, want dat is van belang. Je kunt dat instellen in de blauwe link die onder het RAW-beeld staat:



    En als je op die link klikt, kun je in het volgende venster vanalles aanpassen. Doorgaans stuur ik naar PS als 16-bits PSD. Hier staat nog ingesteld op 8-bits.

    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: van Raw bewerking naar jpeg

      hmm, ik zal dit even proberen en hou je op de hoogte bedankt!

      Comment


      • #4
        Re: van Raw bewerking naar jpeg

        Weet dat je op die Workflow Options vanalles kunt gaat instellen. Ik neem aan dat je van een RAW-bestand vertrekt, want ook een JPG zou je in ACR kunnen openen zo je wil. Sommigen verkiezen ook een grotere kleurruimte dan sRGB. In dat geval, zorg dat je naar sRGB omzet vlak voor opslaan als JPG in Photoshop. In het verleden hebben we al beelden gezien met foute kleuren (vooral in het rood, bruin...) en de oorzaak was daar te vinden.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: van Raw bewerking naar jpeg

          Ik vind het resultaat wel beter, maar nog steeds zie ik wat ruis terugkomen, alhoewel ik het veel meer aanvaardbaar vind nu.
          Het is ruis van een foto op ISO3600, dus er zal altijd wel nog ruis zijn, maar ik vind het gewoon raar dat het iets terug komt, zou ik eventueel de ruis nog iets meer proberen verwijderen (iets te veel) en dat het bij het omzetten dan zo goed komt?

          Comment


          • #6
            Re: van Raw bewerking naar jpeg

            En wel degelijk een RAW-beeld? Nu, met zo'n hoge ISO's passeer ik vandaag de dag niet eens meer langs Adobe. DxO Optics Pro 10 heeft daar wat veel beters voor: PRIME.


            of van DxO zelf:


            Nu, wat ik meestal doe (als het echt nodig is) is gedeeltelijk ontruisen op het RAW-beeld (in ACR of Lightroom), maar op hetgeen je naar Photoshop stuurt ook nog eens Nik Define 2 loslaten, of Topaz Denoise.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: van Raw bewerking naar jpeg

              wow, vele software, ik zal het eens rustig bekijken
              en ja het is wel degelijk een raw-beeld.
              is deze software gratis?

              Comment


              • #8
                Re: van Raw bewerking naar jpeg

                Oorspronkelijk geplaatst door Timothy91 Bekijk bericht
                wow, vele software, ik zal het eens rustig bekijken
                en ja het is wel degelijk een raw-beeld.
                is deze software gratis?
                nee, maar ge hebt ne free trial. Zelf heb ik ooit gratis de 8 op de kop kunnen tikken en ruis verwijderen werkt daar echt bijzonder goed bij.

                Comment

                Working...
                X