Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van Fleteren portret

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van Fleteren portret

    Hallo,

    Ik heb een vraag over een portret op de cover van een boek dat ik gelezen heb van Karl Vannieuwkerke.
    http://vannieuwkerke.files.wordpress...fleteren-3.jpg
    Hier kan je de foto vinden.
    Ik veronderstel dat het vooral de foto is die op een bepaalde manier moet gemaakt worden, maar kan ik hetzelfde effect verkrijgen met een portretfoto die ik op een standaard (daglicht, niet in een studio,...)manier maak? Vooral de ogen in z'n meeste portretten zijn prachtig.
    Ik veronderstel dat het niet zo eenvoudig is anders zou de fotograaf niet zo bekend zijn om z'n portretten
    Maar stel dat het wel mogelijk is... Hoe begin ik daar aan?
    Last edited by koekman; 13 december 2009, 12:23.

  • #2
    Re: Van Fleteren portret

    Hmmm... hier een groot Vanfleteren fan! Zijn portretten vind ik ook prachtig, vooral omwille van de typering van de personen.
    Deze foto is op Kodak T-Max 400 iso film gemaakt, ik vermoed op 4x5" grootformaat (misschien middenformaat). Hij gebruikt een heel kleine scherptediepte, wat met dat soort camera gemakkelijker is. Doordat de rest flou verloop komen de ogen extra duidelijk uit, maar er zitten verder ook zeker jaren doka-ervaring (selectief doordrukken enz.) in.
    Dit effect helemaal bereiken met digitaal zal niet gaan vrees is (zelfs met een Vanfleteren talent), al was het maar omwille van de korrel.
    Ik denk dat je wel een gelijkaardige stijl kan bereiken door een lens te gebruiken met kleine DOF (f/1.4 of f/2.0? ik denk dat f/2.8 al te klein is, zeker op een cropcamera). Ik zou een zeer zacht licht zoeken, en in nabewerking het contrast opdrijven. Verder wat spelen met "dodge" en "burn". Misschien de ogen selectief verscherpen. En vooral: mensen voor je lens kijken en ze "door de camera" laten kijken...

    Succes!
    Kris

    Comment


    • #3
      Re: Van Fleteren portret

      Mijn Pa vind deze fotograaf ook goed.

      Bij deze foto "lijkt" het hoofd er net opgeplakt en iets te zweverig!!

      Process:
      Portret like Vn.Fl. by SF


      1. Lens Blur met een channel-gradiant
      2. Een fake HDR (1foto > naar 3 in ACR of LR) voor de details (of een echte HDR, not easy)
      3. Opscherpen met High-Pass (meerdere malen en soms heel lokaal met maskers)
      4. Tri-X & Co, nabootsen met plug-in (Nik Silver Effex Pro, of Alien Exposure … enz)
      5. Diffuus doka randje aanbrengen.
      SF

      Rafken met SF-files.
      Last edited by StoneFree; 13 december 2009, 16:27.
      00.00 Gone

      Comment


      • #4
        Re: Van Fleteren portret

        Krisd,

        Wat bedoel je juist met "f/1.4 of f/2.0? ik denk dat f/2.8 al te klein is, zeker op een cropcamera".
        De f-waarde blijft toch dezelfde of het nu op een FF of een crop camera is of vergis ik me daar in?
        Die Dogde en Burn truck is idd wel iets heel handig om zo'n resultaat te bekomen

        Comment


        • #5
          Re: Van Fleteren portret

          Voor de belichting: vermoedelijk een grote softbox boven het hoofd en een reflectiecherm onder het hoofd naar boven gericht. Eventueel nog een lichtere softbox(en) als frontale verlichting.

          Vorige vrijdag de tentoonstelling in Gent gaan bekijken.
          Op heel wat van die grote portretten is de neus "onscherp", ogen haarscherp en vanaf de zijkant van de kaak terug onscherp.
          DOF is heel miniem en een diafragma van f2.8 op een grootformaatcamera is aannemelijk. Indien het een middenformaat is, dan vermoedelijk een f2.0 tot 2.8.
          En dergelijke stijl vraagt een perfecte beheersing van de technische aspecten tijdens de opname en verwerking in doka.

          mvg

          Franky

          Comment


          • #6
            Re: Van Fleteren portret

            En toen ik naar de tentoonstelling ben gaan kijken, had ik toch een groot vermoeden dat de negatieven ingescand waren en daarna digitaal bewerkt...

            Mijn vermoeden is zelfs heel groot dat dit het geval is geweest voor de portretten, tentoongesteld in Gent.

            Dit maakt het technisch niet minder knap hoor en doet geen afbraak aan het resultaat.

            Dus mijn gok is:
            Mamiya 645 (4x5) of Rolleiflex SL66 (6x6)
            Carl Zeiss of Schneider lens, geen portret maar net iets breder en van niet te ver getrokken, waarschijnlijk f/2 of zo
            diafragma bijna of helemaal wijd open
            T-max 400 of Illford Delta 400, vermoed het eerste
            negatief inscannen en digitale bewerking, (dit vermoed ik toch na het zien van de portretten in Gent) ook al vermoed ik dat de man heel wat doka ervaring heeft, het doordrukken en tegenhouden is vaak veel te precies...

            Groeten
            Michel
            Last edited by mipstoo; 14 december 2009, 13:24. Reden: tikfout

            Comment


            • #7
              Re: Van Fleteren portret

              Oorspronkelijk geplaatst door mipstoo Bekijk bericht
              En toen ik naar de tentoonstelling ben gaan kijken, had ik toch een groot vermoeden dat de negatieven ingescand waren en daarna digitaal bewerkt...

              Mijn vermoeden is zelfs heel groot dat dit het geval is geweest voor de portretten, tentoongesteld in Gent.
              Dit maakt het technisch niet minder knap hoor en doet geen afbraak aan het resultaat.
              Waarom?
              Ik ben er quasi zeker van dat alle portretten die in Gent hingen (ik was er ook) NIET digitaal bewerkt zijn. Stephan Vanfleteren heeft in een interview eens gezegd dat zijn doka techniek hem gaf wat hij wou en dat hij daar dus bij bleef. Bovendien zie ik niets dat analoog niet kan en ik zie niet in waarom Stephan V zich ermee zou bezighouden om dit digitaal te doen - om er minstens even veel werk in te steken en waarschijnlijk wat van zijn typische stijl te verliezen?
              De foto die te topic-starter toonde is wat mij betreft een ingescande analoge afdruk (gewoon met een vlakbedscanner). Er zitten typisch analoge "onvolmaaktheden" in de foto, bv. een stofje en witte vlekjes in de floue achtergrond.
              De ultieme afdrukken in Gent kunnen best digitaal geweest zijn natuurlijk, analoge afdrukken op zo'n formaat zijn niet simpel.

              Oorspronkelijk geplaatst door mipstoo Bekijk bericht
              Dus mijn gok is:
              Mamiya 645 (4x5) of Rolleiflex SL66 (6x6)
              Carl Zeiss of Schneider lens, geen portret maar net iets breder en van niet te ver getrokken, waarschijnlijk f/2 of zo
              diafragma bijna of helemaal wijd open
              Mamiya 645 is geen 4x5" camera maar een "kleine" middenformaat. (ong. 4.5 x 5 cm). Ik denk niet dat Stephan V daarmee werkt. Wel met o.a. een Rolleiflex (twee-oog), en ik denk inderdaad met een 6X6 SLR (met tilt/shift lens dacht ik), maar veel portretten zijn als je het mij vraagt met 4x5" gemaakt (dus grootformaat, negatieven van ong. 10x12 cm).

              Oorspronkelijk geplaatst door mipstoo Bekijk bericht
              T-max 400 of Illford Delta 400, vermoed het eerste
              negatief inscannen en digitale bewerking, (dit vermoed ik toch na het zien van de portretten in Gent) ook al vermoed ik dat de man heel wat doka ervaring heeft, het doordrukken en tegenhouden is vaak veel te precies...
              Er staat TMY in het randje, dus ZEKER T-max 400 ;-).
              En volgens mij GEEN digitale bewerking. Het is al ver gekomen dat vandaag, als het echt goed is, het wel digitaal "moet zijn" .
              Moest het digitaal gedaan zijn, geen afbreuk aan de foto's hoor maar Stephan V kan dit zéker analoog.
              En o ja om te antwoorden op de vraag van het diafragma, om zo'n flinterdunne DOF te hebben met een cropcamera kom je met f/2.8 echt niet toe... ik denk dat ik dit effect ongeveer heb met mijn 85/1.4 vol open. F/2.8 is eigenlijk een middelmatige lichtsterkte voor een lens - pal in het midden van f/1.4 (= heel wat primes) en f/5.6 (= de traagste consumer lenzen).

              Soit, Vanfleterens foto's zijn wat mij betreft vooral subliem door zijn ideeën en interactie met de modellen, en in mindere (maar niet onbelangrijke) mate door zijn materiaal en techniek.

              Kris

              Comment


              • #8
                Re: Van Fleteren portret

                De foto's zijn afgedrukt met een UV inktjetprinter van Mutoh. Dus digitaal.

                Comment


                • #9
                  Re: Van Fleteren portret

                  maar kan ik hetzelfde effect verkrijgen met een portretfoto die ik op een standaard (daglicht, niet in een studio,...)manier maak? Vooral de ogen in z'n meeste portretten zijn prachtig.
                  Als je goed in de ogen kijkt zie je dat dat portret ook niet in een studio is gemaakt hoor . Karel is voor een ruit gezet die bij te hard zonlicht soft kan gemaakt worden door het dichttrekken van de 'glasgordijnen'. Je maakt dus zelf een erg grote softbox ter plaatse.

                  Wil je zo'n kleine DOF bereiken dan zal je toch naar middenformaat of een full frame met een 1.2 lens moeten grijpen. Stefan heeft enkele Rolleiflexen SL66's. Daarmee kan hij op 6X6" en 6X4.5" fotograferen. De grootte van je sensor, euh...in dit geval je negatief, bepaald een groot deel van je DOF.

                  Voor de close-up portretten waarbij hij niet frontaal fotografeert gebruikt hij meestal nog eens de Tilt functie op de oude Rollei SL66. Hiermee 'tilt' hij het scherpstelvlak wat het portret een speciale dimensie geeft.

                  Maar...met al deze 'snufjes' maakt je nog geen (beter) portret hoor. Dat is een rijpingsproces van jaren. Geef Vanfleteren een iphone een hij maakt nog een indringend portret
                  Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.

                  >> Join me on Facebook <<

                  Comment


                  • #10
                    Re: Van Fleteren portret

                    Dat het een goede fotograaf is die de dokatechniek perfect beheerst, dat zal niemand ontkennen. maar wat daar ook altijd bij hoort: ongeoorloofde adoratie en verheerlijking. Zoals dat dik boek dat wel mooi oogt volgens sommigen door toevallig op een bijzettafeltje te liggen. Want je kent en hebt toch wel Vanfleteren in huis, zij het dan in een boek. Een deel van dergelijke status komt dan ook nog eens van de deuren die geopend worden in BV-land. Want een echte BV is door Vanfleteren al geportretteerd '( en heeft er dan zelf wle een afdruk van ook zeker). En da's dan gelijk die fotograaf die x in zijn/haar uppie heeft gezien, en ook bij zowat de hele jetset over de vloer is geweest.
                    Als iemand hier op BD zo'n portret als dat van Merckx in zijn truitje of dat van Roland zou posten, dan kwam er wellicht lovende commentaar maar geheid ook serieuze kritiek over te contrastrijk en dichtgelopen schaduwen. Bij Vanfleteren is dat bedoeld, en een prachtige weergave van.... blablabla.... zoals van een met verfpotten gooiende contemporary artist. Sorry, daar haak ik af. Maar hij maakt wel heel mooie foto's.
                    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                    www.musicinframe.be

                    Comment

                    Working...
                    X