Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"Uitdaging" : maak eens jouw versie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • "Uitdaging" : maak eens jouw versie

    Ik kwam daarnet op een fantastisch idee. Zou een forumonderdeel "Uitdaging" niet leuk zijn ?
    De uitdager post een foto met een link naar het 'naakte' en originele RAW bestand (= alle sliders op 0) en iedereen die zich geroepen voelt mag ermee aan de slag....geen regels, alles kan.
    Ik wed dat iedereen zo zijn eigen versie zal brouwen en er weinig identieke versies zullen uitkomen.
    Dit zou ook heel leerrijk kunnen zijn voor beginnelingen, die op die manier de mogelijkheden van fotobewerking beter leren kennen. En de gevorderden kunnen hun kunsten dan eens demonstreren.

    grtjs
    Linda
    Last edited by lin.vdb; 9 maart 2014, 04:57. Reden: titel aangepast
    "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

  • #2
    Re: Idee : nieuw onderdeel "uitdaging". Maak eens jouw versie

    maar dan er wel bij vermelden, hoe het 1 en ander tot stand is gekomen.
    dat mis ik nl in dat andere forumonderdeel..
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Idee : nieuw onderdeel "uitdaging". Maak eens jouw versie

      Leuk initiatief, en inderdaad leerzaam als de iedereen er open over is, hoe een foto bewerkt is.
      Ik zal gelijk de aftrap maar doen en een foto insturen. Ter informatie : Ik heb dit via Dropbox gedaan, die kan nl. RAW en DNG opslaan en versturen.
      Het is een DNG, om het nog een beetje, qua grootte in de hand te houden.
      Vuurtoren Westen-Schouwen
      Ik hoop dat het allemaal goed werkt, want ik had ook nog nooit met Dropbox gewerkt. (bedankt voor de tip, Linda)
      Veel plezier !
      Groeten,
      Johan
      Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

      Vriendelijke groeten, Johan

      Comment


      • #4
        Re: Idee : nieuw onderdeel "uitdaging". Maak eens jouw versie

        als alles mag en alles kan dan zou ik het zo doen

        Comment


        • #5
          Re: Idee : nieuw onderdeel "uitdaging". Maak eens jouw versie

          Ik vind het wel een leuk idee. Waar het in het forum zou moeten thuishoren is een ander vraag.

          Mss is het voldoende om in de bestaande subforums (beoordeling....) te werken en er bij de foto (met jou interpretatie) ook een link te plaatsen naar een raw waar je dan goedkeuring voor geeft dat anderen er bot kunnen op vieren

          Comment


          • #6
            Re: Idee : nieuw onderdeel "uitdaging". Maak eens jouw versie

            Oorspronkelijk geplaatst door ddavid Bekijk bericht
            als alles mag en alles kan dan zou ik het zo doen
            http://i60.tinypic.com/25i93rt.jpg
            ddavid,

            dat bedoel ik nu. Je hebt dat heel creatief opgelost want ik vond dat er weinig aan te vangen was met het origineel omdat het enige interessante in de foto (= de vuurtoren) van veel te ver genomen was en dat de rest te veel clutter omvatte (= dood en oninteressant gewas) die veel te veel aandacht vroeg. Ik voelde mij niet direct geroepen om hier iets mee te doen. Maar er zijn er altijd die wel op ideeën komen zie je wel ! Goed gedaan
            "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

            Comment


            • #7
              Re: Idee : nieuw onderdeel "uitdaging". Maak eens jouw versie

              Ik vind dat we wel nog eens moeten brainstormen met andere geïnteresseerden hoe we dat hier dan best aanpakken. Ik zal eens beginnen hoe ik het zie maar da's maar mijn idee. Dus kom maar op met jullie opmerkingen, ideeën.

              Ik vind wel dat het visueler mag. Ik zou het beter vinden dat de uitdager de onbewerkte foto eerst post in 1024 pixel formaat en de originele RAW achter een linkje zodat we de foto tenminste al kunnen zien.
              Welke foto's .... ik zou zeggen :
              1) als je er eentje hebt met een paar foutjes, zoals flare, ongewenste voorwerpen in beeld (zoals vuilbakken, elektriciteitskabel, etc...noem maar op) maar de foto voor de rest wel potentieel heeft, dan kan je anderen uitdagen om er toch nog iets van te maken.
              2) als je er eentje hebt waar je zelf heel wat werk ingestoken hebt en denkt tevreden te zijn met het resultaat kan je anderen misschien uitdagen het beter te doen, maar dan moeten ze wel van het origineel vertrekken en niet voortbouwen op jouw inspanningen. In dat geval kan je jouw versie posten samen met een linkje naar de onbewerkte RAW.
              3) degene die de foto ter beschikking stelt geeft anderen automatisch de toestemming om ermee aan de slag te gaan. De foto blijft eigendom van degene die hem getrokken heeft. Degenen die ermee aan de slag gaan zijn hiermee akkoord en posten hun versie alleen hier en mogen hem niet gebruiken op andere sites.

              Wat denken jullie ?
              "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

              Comment


              • #8
                Re: Idee : nieuw onderdeel "uitdaging". Maak eens jouw versie

                dat lijkt mij een goede manier van werken

                een foto van 1024 px zichtbaar met een linkje naar de RAW
                en copy-right is van de maker natuurlijk

                hopelijk is er voldoende interesse

                Comment


                • #9
                  Re: Idee : nieuw onderdeel "uitdaging". Maak eens jouw versie

                  Moderator Note: Lang leve het vrij initiatief. Je mag gerust in Fotobewerking blijven, en bv per (originele) foto een nieuw draadje beginnen. Toen wij destijds vreesden dat de "Extreme bewerking..." uit de hand zou lopen, heeft de forumleiding daartoe toestemming gegeven.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Idee : nieuw onderdeel "uitdaging". Maak eens jouw versie

                    Heel goed idee, Linda. Je verdient een applaus. En ook de moderator LesC voor zijn goedkeuring. Dat kan ook dienen als de auteur, al dan niet beginner, niet helemaal tevreden is of twijfelt over zijn bewerking. Zo kan iedereen van nul (Raw) vertrekken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Idee : nieuw onderdeel "uitdaging". Maak eens jouw versie

                      Dus Les, als ik het goed begrepen heb, dan brouwen we hier gewoon voort gelijk bij "Plaats eens een extreme foto". Nadeel is wel als er een tijdje geen beweging is en de topic naar beneden zakt, deze ook uit het oog verdwijnt en in de vergeethoek belandt. Nu heeft "extreme foto's daar blijkbaar geen last. Ik snap nog altijd niet waarom die mensen geen echt forum hebben want daar zitten toch soms pareltjes tussen. Soit, dit even terzijde.
                      Iedereen moet zich hier wel realiseren dat voor eigen versies van niet eigen foto's geen prijzen kunnen uitgereikt worden en een HOF dus uitgesloten is. Dat is ook de bedoeling niet van dit experimentje.
                      "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Idee : nieuw onderdeel "uitdaging". Maak eens jouw versie

                        Hier gaan we dan...zal maar zelf eens iets aanbrengen . Deze foto is getrokken vanuit een helicopter, niet alleen op het verkeerde uur van de dag voor het beste licht maar hij wordt ook vreselijk ontsierd door reflecties in de ramen van mijn rode sweater. Het zou nochtans een mooie foto kunnen zijn. Ik heb redelijk wat foto's kunnen redden maar bij deze zag ik het niet zo direct zitten. Is er iemand die hier beter overweg kan met de trukendoos en dit weet weg te werken ?
                        Zo ziet de originele foto eruit met alle schuivers op 0



                        en hier een linkje naar de Raw, voor de compatibiliteit en om de bestandsgrootte te verkleinen, omgezet naar dng (sorry nog 42 MB)
                        Have fun !!!

                        grtjs,
                        Linda
                        "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Idee : nieuw onderdeel "uitdaging". Maak eens jouw versie

                          hier is mijn versie ,
                          (met kleurbalans veel rood uit de schaduwen verwijderd)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Idee : nieuw onderdeel "uitdaging". Maak eens jouw versie

                            Oorspronkelijk geplaatst door lin.vdb Bekijk bericht
                            Dus Les, als ik het goed begrepen heb, dan brouwen we hier gewoon voort gelijk bij "Plaats eens een extreme foto". Nadeel is wel als er een tijdje geen beweging is en de topic naar beneden zakt, deze ook uit het oog verdwijnt en in de vergeethoek belandt. Nu heeft "extreme foto's daar blijkbaar geen last. Ik snap nog altijd niet waarom die mensen geen echt forum hebben want daar zitten toch soms pareltjes tussen. Soit, dit even terzijde.
                            Iedereen moet zich hier wel realiseren dat voor eigen versies van niet eigen foto's geen prijzen kunnen uitgereikt worden en een HOF dus uitgesloten is. Dat is ook de bedoeling niet van dit experimentje.
                            Nee, nee... ik heb me niet duidelijk genoeg uitgedrukt. Ik stel voor dat je voor elke origineel een nieuwe topic start, waarbij in de eerste post het origineel staat, en daaronder (als reactie van jezelf en van anderen) de bewerkingen op dat origineel. Het is natuurlijk dan wel zo (maar da's in de Fotohoek ook) dat een bepaalde topic na enige tijd concurrentie gaat krijgen van een andere, en daardoor wegzakt, maar ik denk dat dat te verkiezen is boven één topic van misschien wel 100pp waarin het moeilijker wordt iets terug te vinden. Wa's jouw idee?

                            Waarom geen eigen (sub)forum? Wel, in principe* hoort jouw beeld thuis in Natuur en Landschappen, andere dan weer in Mensen & Straatfotografie, enz. Het is bij BD niet verboden om (eventueel extreem) te bewerken, tenzij bv in de maandelijkse BD Challenge, die ik ook modereer. Daar gaat het om de foto, niet om de bewerking.
                            ----
                            *Ik zeg in principe, want hier in Fotobewerking zouden wij ons eerder focussen op de bewerking, zodat je naast elkaar een landschap kunt hebben, een portret, een macro...
                            Last edited by LesC; 9 maart 2014, 09:12.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Idee : nieuw onderdeel "uitdaging". Maak eens jouw versie

                              Ben het met LesC eens, dan blijft het overzichtelijk en de commentaren slaan dan ook op 1 "basis" foto. Misschien dan wel handig om de titel te beginnen met [Uitdaging], en de gemodificeerde foto's gewoon tussen de IMG-tages in het betreffede topic presenteren, hoeven we geen linkjes te volgen.

                              Comment

                              Working...
                              X