Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"Uitdaging" : maak eens jouw versie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Idee : nieuw onderdeel "uitdaging". Maak eens jouw versie

    In ieder geval is dit al lekker in gang gezet.
    @ Ddavid : Je laat in ieder geval aan iedereen zien wat er mogelijk is. Complimenten !
    Het is inderdaad beter om per foto een nieuw draadje te openen, anders gaat het teveel door elkaar lopen.(bijv elke keer een volgnummer geven ?)
    Als de moderator dat goed vind, kan je ook de(bewerkte) foto zichtbaar plaatsen, zonder dat het topic "loodzwaar" wordt.
    @ Linda : Misschien een klein probleempje, om een foto met echt potentie aan te bieden. Want die prijkt al elders op het forum !
    Tot slot mijn bewerking van de vuurtoren bij Westen-Schouwen.
    Waarbij het vooral mijn bedoeling was, om de verschillende kleur-nuances van het duin te laten zien.


    Groeten,
    Johan
    Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

    Vriendelijke groeten, Johan

    Comment


    • #17
      Re: Idee : nieuw onderdeel "uitdaging". Maak eens jouw versie

      Oorspronkelijk geplaatst door ddavid Bekijk bericht
      hier is mijn versie ,
      (met kleurbalans veel rood uit de schaduwen verwijderd)

      http://i59.tinypic.com/2rotav8.jpg
      is wel de bedoeling jullie versies ook zichtbaar te plaatsen hé zodat we niet telkens linkjes moeten volgen want dat kijkt niet gemakkelijk.
      Heb natuurlijk wel gekeken en dat is't ook niet hé. Je kan dat rood wel temperen maar je blijft het zien. Heb dat nl. ook geprobeerd met de kleurbalans; Zelfs bij omzetting naar zwart-wit (en dan is er nergens rood meer) blijft het een vlekkerig effect. Contrast ter plekke optrekken geeft ook geen bevredigend resultaat want heel moeilijk om geen randen te zien en sommige plekken zijn veel te groot om er andere 'goede' stukken te gaan overclonen.
      Misschien is er geen oplossing hoor (bak er ook niks van)
      "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

      Comment


      • #18
        Re: Idee : nieuw onderdeel "uitdaging". Maak eens jouw versie

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Nee, nee... ik heb me niet duidelijk genoeg uitgedrukt. Ik stel voor dat je voor elke origineel een nieuwe topic start, waarbij in de eerste post het origineel staat, en daaronder (als reactie van jezelf en van anderen) de bewerkingen op dat origineel. Het is natuurlijk dan wel zo (maar da's in de Fotohoek ook) dat een bepaalde topic na enige tijd concurrentie gaat krijgen van een andere, en daardoor wegzakt, maar ik denk dat dat te verkiezen is boven één topic van misschien wel 100pp waarin het moeilijker wordt iets terug te vinden. Wa's jouw idee?
        Al die pagina's is nochtans zoals het er nu aan toe gaat binnen Extreme foto's en dat vind ik inderdaad redelijk onoverzichtelijk. Maar telkens een nieuw draadje starten binnen fotobewerking vind ik niet beter. Degenen die deze topic niet gelezen hebben gaan wel niet weten dat ze binnen "Fotobewerking" verschillende draadjes kunnen starten, getiteld "uitdaging", plaats eens jouw versie... Dan moet er al genummerd worden en om dingen achteraf terug te vinden (zoals bij extreme foto's) gaat dat niet helpen. Dan vind ik "extreme foto's" nog beter want dan heb je het dan ook allemaal tenminste nog samen.

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht

        Waarom geen eigen (sub)forum? Wel, in principe* hoort jouw beeld thuis in Natuur en Landschappen, andere dan weer in Mensen & Straatfotografie, enz.
        Dat geldt evenzeer voor "Beginnershoek" en die zit ook in Fotohoek. Ik zie niet in waarom "Plaats eens een extreme foto" en "Uitdaging, maak eens jou versie" dan ook niet zou kunnen binnen Fotohoek. Tenslotte wordt elke foto "bewerkt" als is't maar omzetting van RAW naar JPEG, want dat is al de eerste plaats waar je de foto naar je eigen hand zet. Dat wil nog niet zeggen dat alles binnen "Fotobewerking" moet. Ik zou "Fotobewerking" meer houden voor vragen over fotobewerking zoals het nu is.

        Les, je vraagt mijn mening...ik geef ze maar hé...mijn mening, niet meer, niet minder
        Het zou wel leuk zijn moesten anderen ook eens hun mening geven.
        "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

        Comment


        • #19
          Re: Idee : nieuw onderdeel "uitdaging". Maak eens jouw versie

          Ik volg je, hoor, maar wij hebben deze discussie al eens gevoerd, en ook toen onze 'slag' niet thuisgehaald. Het beste dat men ons kon bieden was afzonderlijke topics aanmaken binnen Fotobewerking.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #20
            Re: Idee : nieuw onderdeel "uitdaging". Maak eens jouw versie

            Dag Linda

            Ik heb 2 versies van je foto gemaakt, kleur en Zwart/Wit. Maar ik heb een probleem om te uploaden. Tot nu toe heb ik gebruikt ImageShack, maar ik heb geprobeerd en het lijkt dat ik moet nu betalen. Ik heb iets anders geprobeerd, maar ik ben niet zeker dat dit echt werkt. Heeft iemand een link naar een gratis en betrouwbare hosting????

            Normaal gezien mag ik allen eigen foto's rechtstreeks op het forum zetten. Ik heb toch je toestemming. Ik hoop dat de moderator zal niet klagen.

            Poging (het is maar een test):


            Last edited by GTrotter; 10 maart 2014, 21:53.

            Comment


            • #21
              Re: Idee : nieuw onderdeel "uitdaging". Maak eens jouw versie

              Moderator Note: Dit is inderdaad de uitzondering op de regel. In dit 'spel' mag je de foto (die niet door jezelf gemaakt is) toch posten, tenzij ie door iemand anders bewerkt is.
              Gratis host: ik gebruik Photobucket voor mijn screenshots, Dropbox voor wat foto's betreft.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #22
                Re: Idee : nieuw onderdeel "uitdaging". Maak eens jouw versie

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Moderator Note: Dit is inderdaad de uitzondering op de regel. In dit 'spel' mag je de foto (die niet door jezelf gemaakt is) toch posten, tenzij ie door iemand anders bewerkt is.
                Gratis host: ik gebruik Photobucket voor mijn screenshots, Dropbox voor wat foto's betreft.
                Dank u Les
                Het spreekt vanzelf dat maar een spel is en ik zal verder de foto's van andere fotografen niet gebruiken. Daarmee kan ik andere fotografen helpen (ik hoop het).

                Comment


                • #23
                  Re: Idee : nieuw onderdeel "uitdaging". Maak eens jouw versie

                  Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
                  Dag Linda

                  Ik heb 2 versies van je foto gemaakt, kleur en Zwart/Wit. Maar ik heb een probleem om te uploaden. Tot nu toe heb ik gebruikt ImageShack, maar ik heb geprobeerd en het lijkt dat ik moet nu betalen. Ik heb iets anders geprobeerd, maar ik ben niet zeker dat dit echt werkt. Heeft iemand een link naar een gratis en betrouwbare hosting????

                  Normaal gezien mag ik allen eigen foto's rechtstreeks op het forum zetten. Ik heb toch je toestemming. Ik hoop dat de moderator zal niet klagen.

                  Poging (het is maar een test):
                  [/CENTER]
                  Verdienstelijke poging in elk geval . Ik geef de voorkeur aan de zwart-wit omdat dat onderste rode middenstuk nog steeds erg opvalt.
                  Ik gebruik Picasa en dropbox, beiden gratis. Picasa vind ik niet meer zo goed als vroeger omdat de kwaliteit soms aangetast wordt en de exif tegenwoordig ook verdwenen is. Bij dropbox blijft de kwaliteit en exif behouden.
                  "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

                  Comment


                  • #24
                    Re: Idee : nieuw onderdeel "uitdaging". Maak eens jouw versie

                    Sinds het begin heb ik gedacht dat een zwart/witte versie zou veel meer leveren dan de kleur. De foto heeft weinig kleur en weinig contrast. Je foto's in Z/W uit de helicopter van vroeger waren prachtig.

                    Betreffend die rode tinten moet ik zeggen dat je weet dat als ergens in de foto rood staat, komt dit uit je trui. Maar iemand die dat niet weet, kan de "fout" niet herkennen. Daarom heb ik dit roodachtige middenstuk zo laten staan want dat stoort mij helemaal niet. Het kan ook dat door het omzetten van dit rood naar een andere kleur, levert toch een lelijke kleur.

                    Daarom heb ik nog een versie met minder rood aangepast, maar hoe dan ook stem ik voor Z/W.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Idee : nieuw onderdeel "uitdaging". Maak eens jouw versie

                      Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
                      Daarom heb ik nog een versie met minder rood aangepast, maar hoe dan ook stem ik voor Z/W.
                      De laatste is voor mij een zeer verdienstelijke poging. Het rood valt eigenlijk bijna niet meer op. Alleen is het "spijtig" dat de donkere partijen net iets te donker zijn.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Idee : nieuw onderdeel "uitdaging". Maak eens jouw versie

                        Oorspronkelijk geplaatst door spyder Bekijk bericht
                        De laatste is voor mij een zeer verdienstelijke poging. Het rood valt eigenlijk bijna niet meer op. Alleen is het "spijtig" dat de donkere partijen net iets te donker zijn.
                        Dat klopt: de donkere pratijen hebben geen detail. Het is een foto met een groot aantal problemen en moeilijk te redden: weinig contrast, geen interessante kleuren, randen niet scherp en bovendien die grote rode vlekken. Daarom kan ik wel "uitdaging" noemen.

                        Voor mij was de oplossing in Z/W om te zetten. Daar heb ik iets meer detail in de schaduwen gekregen. In het algemeen is het minder erg schaduwen zonder detail, dan afgebranden wolken.

                        Ik heb niet veel tijd besteed, maar met meer geduld kan je nog iets beter doen. Als je naar de originele foto kijkt, kan je toch begrepen dat het kan niet gemakkelijk zijn een goed contrast overal (in de schaduwen) te krijgen.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Idee : nieuw onderdeel "uitdaging". Maak eens jouw versie

                          Oorspronkelijk geplaatst door GTrotter Bekijk bericht
                          Dat klopt: de donkere pratijen hebben geen detail. Het is een foto met een groot aantal problemen en moeilijk te redden: weinig contrast, geen interessante kleuren, randen niet scherp en bovendien die grote rode vlekken. Daarom kan ik wel "uitdaging" noemen.

                          Voor mij was de oplossing in Z/W om te zetten. Daar heb ik iets meer detail in de schaduwen gekregen. In het algemeen is het minder erg schaduwen zonder detail, dan afgebranden wolken.

                          Ik heb niet veel tijd besteed, maar met meer geduld kan je nog iets beter doen. Als je naar de originele foto kijkt, kan je toch begrepen dat het kan niet gemakkelijk zijn een goed contrast overal (in de schaduwen) te krijgen.
                          Ik kan je helemaal volgen en ben het volkomen met je eens. Bij voor en na zie je tenminste wat voor werk er soms steekt in een foto en waarom er schaduw te verkiezen is boven detail. Ik vind dat er hier soms nogal dikwijls gehamerd wordt op dat detail in de schaduwpartijen zodat ik mij al meer dan eens afgevraagd hebt wat men daar dan wel denkt te vinden. Precies of je, als je donkere schaduwen oplicht, in het grijs schattten gaat vinden. Van op zo'n afstand heeft dat toch weinig belang.Enfin, mijn gedacht.
                          Een silhouet kan ook mooi zijn....dan begint ge toch ook geen schaduwen op te lichten.

                          Ik vind dat je laatste versie, globaal bekeken, in vergelijking met het origineel, toch een mooi beeld toont. Ik verkies nu ook wel de zwart-wit versie.

                          Het hoeven niet allemaal prijsfoto's te zijn. Het is vooral de bedoeling om aan te tonen dat je heel wat fouten kunt wegwerken en veel foto's niet direct moeten gedelete worden. Het was inderdaad een uitdaging om hier iets van te maken.
                          Een foto, die perfect uit de camera rolt zou immers geen 'uitdaging' zijn.
                          "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

                          Comment


                          • #28
                            Re: Idee : nieuw onderdeel "uitdaging". Maak eens jouw versie

                            Ik vind dit wel een leuk idee maar ben ook voorstander van een nieuw topic per uitdaging. Topics van tientallen pagina's (waar zoiets als dit vermoedelijk op uitdraait) zijn heel moeilijk te volgen, zeker als je eens terug wil naar het origineel of als je wil vergelijken met een vorige versie van de foto die misschien 3 pagina's terug staat.

                            - nieuw topic met eventueel prefix: uitdaging of iets dergelijk.
                            - eerste bericht: 1024px versie van de foto en een link naar de raw/dng/tiff file
                            - elke reactie: een 1024px versie + korte beschrijving van de workflow.

                            Misschien een sticky topic bovenaan waar het concept uitdaging wordt uitgelegd. Afhankelijk van het succes ervan kan op termijn een subforum aangemaakt worden.

                            groet
                            Jelle
                            Flickr

                            Comment


                            • #29
                              Re: Idee : nieuw onderdeel "uitdaging". Maak eens jouw versie

                              Anders dan vorige versies, heb ik me eerder geconcentreerd op het wegwerken van de rode reflectie, eerder dan sterke contrastverhogingen enz., die kun je naderhand nog toepassen en zoveel versies maken naar eigen smaak als je wil. Gedaan door kleurbereik te selecteren en in verschillende stappen het teveel aan rood, magenta en geel weg te werken. De geselecteerde delen zijn ook nog qua helderheid en contrast bewerkt.



                              Walter
                              D850

                              Comment


                              • #30
                                Re: Idee : nieuw onderdeel "uitdaging". Maak eens jouw versie

                                Ik ben het met spyder eens, maar de donkere paartijden kunnen opgelicht worden door schaduwen en brighness. Alleen de schaduw oplichten. Ik deed het met de mooie foto van Gtrotter op mijn ipad de PS versie. Deze versie is heel handig om kleine correcties uit te voeren. Ik weet niet of men de reeds veranderde versie van anderen mag gebruiken. Ik vond hem al erg goed, dus waarom dan verder prullen, ik zocht naar de eventuele mogelijkheid om die schaduwen op te lichten. Omdat ze daar nog ietjes fout zat (opmerking Spider). Ook bij de zw versie kan met de schaduwen en brightness iets oplichten, niet veel maar het maakt een klein verschil denk,ik. Maar ik vraag me ook af of het een kwestie van smaak en misschien zelfs scherm is. Ik stel gewoon voor, meer niet. Ik denk dat het geen slecht idee zou zijn mochten we onze de versie rechtstreeks opladen en alzo vastleggen. Alleen hiervoor. Wij behouden de foto's niet op onze computer en onze hostingplaats zou na verloop van tijd te vol geraden met foto's van anderen. En aangezien het bedoeld is als leerprocess, zou het toch handig zijn dat deze in BD bewaard blijven. Denk ik. let ik kan fout zitten , maar ik denk dat het een meer waarde kan betekenen voor BD.

                                Comment

                                Working...
                                X