Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tweede hands mac pro of nieuwe pc?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tweede hands mac pro of nieuwe pc?

    Hallo.Ik ben aan vernieuwing toe van computer. Een vriend van mij, profesionele fotograaf verkoopt om de drie jaar, na afschrijving, één van zijn computers, een Mac pro G5 van dus drie jaar, met vooral software als Lichtroom, photoshop 4, enz..Dit voor de ronde prijs van € 1000.
    Voor ongeveer dezelfde prijs kan ik ook een nieuwe Pc kopen, mijn pse erop zetten, en ander progs bijkopen.
    Wat zou het beste zijn volgens jullie, en vooral, zijn er mensen met ervaring met mac pro?
    Nikon D90, Sigma 24-70 2.8 HSM, Sigma 70-200 2.8, Sb600

  • #2
    Re: tweede hands mac pro of nieuwe pc?

    Ik zou gaan voor een nieuwe PC en niet voor een G5. G5 is behoorlijk verouderd. Als het een Mac Pro zou zijn met intel CPU dan zou ik zeggen doen

    Comment


    • #3
      Re: tweede hands mac pro of nieuwe pc?

      Oorspronkelijk geplaatst door chef roger Bekijk bericht
      Hallo.Ik ben aan vernieuwing toe van computer. Een vriend van mij, profesionele fotograaf verkoopt om de drie jaar, na afschrijving, één van zijn computers, een Mac pro G5 van dus drie jaar, met vooral software als Lichtroom, photoshop 4, enz..Dit voor de ronde prijs van € 1000.
      Voor ongeveer dezelfde prijs kan ik ook een nieuwe Pc kopen, mijn pse erop zetten, en ander progs bijkopen.
      Wat zou het beste zijn volgens jullie, en vooral, zijn er mensen met ervaring met mac pro?
      Sorry maar een dergelijke prijs voor geen g5 vind ik zeker geen koopje.
      Voor een goede 700 euro heb je een mini die krachtiger is.

      Comment


      • #4
        Re: tweede hands mac pro of nieuwe pc?

        is wel veel geld voor een 2° handse . Ik heb een paar jaar terug een goede €900,00 bet&&ld voor een G4 nieuw. En daar heb je nog garantie op.

        Comment


        • #5
          Re: tweede hands mac pro of nieuwe pc?

          Ik heb hier een Mac Pro G5 staan - 2 Ghz Dual (later 2005) - 8 GB Ram - 2 HD's - Tiger 10.4.11 + software installed + (gecalibreerd) Apple Cinema Display 23 ".

          Mijn werktafel wordt te klein, met een Imac 27 ernaast en ik dacht de G5 een tweede leven te geven voor een redelijke prijs: veel minder.(+- 520 Euro, all in)

          Ik neem er niet graag afstand af van want heeft me jaren, zonder problemen en met heel zware PS documenten, nooit in de steek gelaten.
          Zit een zeer recente, nieuwe DVD driver in en is onlangs volledig onstoft.
          Staat klaar om mee te werken.

          Interesse?
          Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

          Comment


          • #6
            Re: tweede hands mac pro of nieuwe pc?

            Oorspronkelijk geplaatst door Digi-art Bekijk bericht
            Ik heb hier een Mac Pro G5 staan - 2 Ghz Dual (later 2005) - 8 GB Ram - 2 HD's - Tiger 10.4.11 + software installed + (gecalibreerd) Apple Cinema Display 23 ".

            Mijn werktafel wordt te klein, met een Imac 27 ernaast en ik dacht de G5 een tweede leven te geven voor een redelijke prijs: veel minder.(+- 520 Euro, all in)

            Ik neem er niet graag afstand af van want heeft me jaren, zonder problemen en met heel zware PS documenten, nooit in de steek gelaten.
            Zit een zeer recente, nieuwe DVD driver in en is onlangs volledig onstoft.
            Staat klaar om mee te werken.

            Interesse?
            Hallo, kun je iets meer inf geven; jaartal, software, enz...
            vriendelijke groeten,
            Roger
            Nikon D90, Sigma 24-70 2.8 HSM, Sigma 70-200 2.8, Sb600

            Comment


            • #7
              Re: tweede hands mac pro of nieuwe pc?

              Oorspronkelijk geplaatst door chef roger Bekijk bericht
              Hallo, kun je iets meer inf geven; jaartal, software, enz...
              vriendelijke groeten,
              Roger
              Jaartal:
              Mac Pro 2Ghz Dual Late 2005, aangekocht op 02/03 2006.
              Is geen Intel Mac, is maar een werkbeest met enorm veel uitbreidingsmogelijkeden. Geheugen niet 8 maar 6.5 GB (sorry.)
              System OsX 10.4.11 Tiger
              Grafische kaart: NVIDIA GeForce 6600 met 256 VRAM
              Serienummer CK61000AUV01
              1 HD van 150 GB + 1 van 300 GB
              Apple Cinema Display 23" (Niewprijs +- 800 Euro)
              Ideal voor fotografie en veel beter dan de nieuwe iMacs

              Verkoop is zeker niet dringend en zonder enige verplichting... want zoals ik al zegde, ik doe hem niet graag weg, al wordt mijn tafel wat klein.

              Voor verdere informatie, neem contact via email:
              ben.goossens@skynet.be

              MVG, Ben
              Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

              Comment


              • #8
                Re: tweede hands mac pro of nieuwe pc?

                Oorspronkelijk geplaatst door chef roger Bekijk bericht
                Hallo.Ik ben aan vernieuwing toe van computer. Een vriend van mij, profesionele fotograaf verkoopt om de drie jaar, na afschrijving, één van zijn computers, een Mac pro G5 van dus drie jaar, met vooral software als Lichtroom, photoshop 4, enz..Dit voor de ronde prijs van € 1000.
                Voor ongeveer dezelfde prijs kan ik ook een nieuwe Pc kopen, mijn pse erop zetten, en ander progs bijkopen.
                Wat zou het beste zijn volgens jullie, en vooral, zijn er mensen met ervaring met mac pro?

                hangt er een beetje vanaf wat er juist inzit, maar €1000 voor een 2007 MacPro 1.1 is niet zo ongewoon. Zit dual- of misschien zelfs quad core Intel in, SnowLeopard compatibel - wat zit erin qua graka, HD en ram?

                Maar het blijft natuurlijk veel geld voor een 3-j oude machine, wetende dat je daar een snelle i7 setup voor ineen kan zetten. evt eens richting os86x/hackintosh kijken, maar da's gelijk een hoop gebricoleer.

                Comment


                • #9
                  Re: tweede hands mac pro of nieuwe pc?

                  Persoonlijk zou ik nu niets meer geven voor een pre-Intel Mac. Meende begrepen te hebben dat dit om een G5 ging, en dus niet eentje met "dual of misschien zelfs quad core Intel". Pre-Intel betekent ook niet SnowLeopard (OSX 10.6.x) compatibel.
                  Maar als Sjillie gelijk heeft, dan is die prijs zeker niet ongewoon.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: tweede hands mac pro of nieuwe pc?

                    als het om een G5 met PowerPC-processor gaat , zou ik het niet doen .
                    ten eerste vraagt hij veel te veel , en ten tweede het zijn ondertussen allemaal intel processors die apple gebruikt. het is nog maar de vraag, hoe lang ze de met PowerPC cpu's gaan ondersteunen !
                    ik dacht trouwens dat je op een G5 met powerpc processor geen huidig bestuurings systeem ( snow leopard en binnenkort lion ) kon installeren.

                    als het om een G5 met intel processor zou gaan, zou je het wel kunnen doen.
                    zeker als het die met de quadcore aan boord is.
                    hangt er allemaal een beetje van af , welke software hij er op draaien heeft (BV : final cutpro-studio ) kost alleen al rond de 1000 euro als je het moet kopen.

                    hoeveel ram aan boord, hoeveel schijven steken erin .
                    als het de quadcore betreft, met redelijk wat legale extra software aan boord, en genoeg geheugen, dan zou je er 1000 euro aan kunnen geven , mits de macpro in goede staat is en geen mankementen vertoont.
                    in dat geval zou 1000 euro toch mijn absolute max zijn.
                    2 body's en wat lenzen ..

                    older and wiser ... my arse

                    Comment


                    • #11
                      Re: tweede hands mac pro of nieuwe pc?

                      Ik heb zelf nog een Powerbook G4 dat OSX 10.3.9 en Classic draait, en een iMac G3 op OS9. Beide zijn nog in uitstekende staat en doen wat zij nog kunnen. Maar ik houd ze 'stabiel', m.a.w. nieuwere OS versies e.d. zal ik niet meer installeren. Mijn iMac G4 (ook op 10.3.9) heb ik aan m'n oudste zoon gegeven. Zijn oudste dochter -mijn kleindochter dus- kan daar met KidPix op (leren) tekenen.
                      Mijn jongste zoon werkt nog met een iMac G5 en OSX 10.4.x. Zolang hij een en ander stabiel houdt, kan ie nog voort.



                      Oorspronkelijk geplaatst door am-staff Bekijk bericht
                      ...
                      als het om een G5 met intel processor zou gaan...

                      Da's toch geen G5 meer?
                      Last edited by LesC; 22 december 2010, 11:57.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: tweede hands mac pro of nieuwe pc?

                        Wikipedia :

                        ( onderste stukje is interessant ! )

                        PowerMac G5

                        De G5 serie was gestart met een single-core 1.6 GHz versie, daarna single-core 1,8 GHz, dual-core 1,8 GHz, dual-core 2,0 GHz, dual-core 2,5 GHz en dual-core 2,7 GHz om uiteindelijk bij de dual-core 2,0 GHz, dual-core 2,3 GHz en dual dual-core (quad-core) 2,5 GHz te komen. Omdat de architectuur van PowerPC-processors verschilt van x86-processors, zoals de Intel Pentium, is het lastig het vermogen direct te vergelijken. Hiertoe zijn wel speciale benchmarks ontworpen.
                        Op Apple's jaarlijkse Worldwide Developers Conference, gehouden in San Francisco in juni 2005, heeft Apple CEO Steve Jobs aangekondigd dat vanaf 2006 alle Macintosh-computers zullen worden uitgerust met Intel x86-processors. Het gebruik van Intel-processors betekent dat Microsoft Windows zonder emulator zal kunnen draaien op deze machines. Om dit te bewerkstelligen heeft Apple in april 2006 zijn Boot Camp-software uitgebracht. Deze software voor Intel Macs stelt een gebruiker in staat om Windows XP of Windows Vista te installeren en bevat hiertoe specifieke drivers die de Mac hardware ondersteunen. Mac OS X zal echter niet op elke willekeurige Intel PC draaien, gezien alle Intel Macs een speciale TPM chip bevatten waarop gecontroleerd wordt bij installatie. Toch zijn er bepaalde hacks die het mogelijk om Mac OS X op een niet-Apple computer te zetten, dit echter tegen de licentieovereenkomst van Apple. Op 26 oktober 2007 werd Mac OS X 10.5 Leopard gelanceerd, Boot Camp zat hierin ingebouwd.


                        Op de Worldwide Developers Conference van 2006 is de opvolger van de Power Mac G5 geïntroduceerd. Deze draait op Intel Xeon-processors en is de laatste Apple-computer die de overstap van PowerPC naar Intel processor gemaakt heeft. Hij heeft ook een andere naam om zich te ontdoen van de PowerPC-verbinding, namelijk Mac Pro.
                        2 body's en wat lenzen ..

                        older and wiser ... my arse

                        Comment


                        • #13
                          Re: tweede hands mac pro of nieuwe pc?

                          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          I






                          Da's toch geen G5 meer?

                          denk ik eerlijk gezegd ook niet, maar omdat de TS aangeeft dat het een G5 macpro zou zijn ....
                          2 body's en wat lenzen ..

                          older and wiser ... my arse

                          Comment


                          • #14
                            Re: tweede hands mac pro of nieuwe pc?

                            semantische discussie - maar als hij van 2007 is, is hij een Intel-based (dual of quad) volgens mij....

                            Comment


                            • #15
                              Re: tweede hands mac pro of nieuwe pc?

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Ik heb zelf nog een Powerbook G4 dat OSX 10.3.9 en Classic draait, en een iMac G3 op OS9. Beide zijn nog in uitstekende staat en doen wat zij nog kunnen. Maar ik houd ze 'stabiel', m.a.w. nieuwere OS versies e.d. zal ik niet meer installeren. Mijn iMac G4 (ook op 10.3.9) heb ik aan m'n oudste zoon gegeven. Zijn oudste dochter -mijn kleindochter dus- kan daar met KidPix op (leren) tekenen.
                              Mijn jongste zoon werkt nog met een iMac G5 en OSX 10.4.x. Zolang hij een en ander stabiel houdt, kan ie nog voort.
                              Werk al 20 jaar met Mac.
                              Met de Mac Pro G5 2 Ghz dual heb ik +- 4 jaar gewerkt, met heel zware PS documenten, nooit heeft hij geweigerd, nooit een chrash, zelfs met tien PS lagen.
                              Tiger 10.4.11 is heel stabiel systeem en compatible met veel PS plug-ins, wat met Snow Leopard niet zo is, omdat op de iMac aan 64 bit werkt.

                              Had eigenlijk geen Snow Leopard nodig, want veel spullen werken niet meer: Snapscan E20, de meeste "goede" PS plug-ins, enz. Kostelijke grap om bij te blijven, kost bijna evenveel als een nieuwe PC.
                              Ik verander niet graag van systeem en waarom moet het ?
                              "Never change a winning team"

                              Ik was in paniek overgeschakeld naar de iMac 27"(2000€), omdat de G5 te veel lawaai begon te maken met zijn 8 "fans"... "power supply" was de diagnose ,reparatie kost (800€.) Dus heb ik maar het risico genomen, met een service pdf bij de hand, hem volledig te demonteren en te onstoffen (wat super nodig was), werkt nu weer zoals voorheen... Had ik dat geweten !!!

                              Die is nu zeker nog effectief en goed werkend voor een 5 tal jaren, tenzij je super gepresseerd bent en het nooit rap genoeg gaat.(zelfs voor je hobby)

                              Heb zelfs ondervonden dat hij PS docs nog beter/sneller behandelt als een recente Intel PC (medion 4gb ram), die het naar een paar lagen al met moet opgeven.

                              Ik ga geregeld terug naar de G5 en HD Apple Cinema Display 23", voor iets te gebruiken dat daar nog op werkt en voor een betere kleur controle!!
                              Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

                              Comment

                              Working...
                              X